Har du förtroende för regeringen?
Du kanske lättare förstår om du är noggrann med kulramen och delar upp den alternativa matematiken i tre delmängder. Se längst ner och använd gärna tre olika rader på kulramen.
I den första raden så tar du sju och en halv kula som betecknar andelen svenskar som ogillar SD. 75 av 100 kan man uttrycka som procent och då blir det 75 procent.
Därefter har vi raden som anger hur stor andel som gillar S, den raden säger ingenting om SD. Ta 2,5 kula - men du behöver inte vara orolig, du kommer inte att behöva använda raden, såvida du inte vill blanda äpplen och päron.
Slutligen har vi tredje raden som omfattar de som utgör motsatserna till rad ett och rad två och det ska tydligen vara drygt 50 procent av befolkningen. För dessa ska två kriterier gälla, de ogillar inte SD men gillar heller inte S. Hör tar du minst fem kulor.
Därefter kan du lägga ihop kulorna i rad 1 och rad 3. Om du tycker det är svårt så kan du ju be om hjälp, men det blir alltså 7,5 + 5 (minst)
.
Eventuella socialdemokrater som inte ogillar SD ingår för övrigt inte i exemplet, men det lär ju vara relativt få av dessa som inte behärskar mellanstadiematte och detta tycks ju vara en förutsättning.
Har du ingen på den där kursen du går som har grundskolematten i färskt minne, jag gissar att det låser sig för dig när du diskuterar med folk här som du på goda grunder kan misstänka inte har alltför höga tankar om din förmåga.
Och så tackar jag alla gudar som finns och alla som inte finns för att jag aldrig fick för mig att bli mattelärare.
--------------------------
,ca 25% gillar S
Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
Att tredje ramen på din kulram skulle representera motsatsen till rad ett är DITT påhitt.
Rad tre är dock vad du får kvar när du har dragit bort 25 kulor av dessa 75. Då får du 50 kulor kvar, FDFMGA. :)
Rad ett, två och tre har alltså GEMENSAMT att de inte gillar SD, haha... ALLA tre rader ÄR dessa 75% som inte gillar SD
Och ska du sålla ut andelen som VARKEN gillar S eller SD så MÅSTE du räkna bort dem som gillar S.
Du måste väl förstå att man inte kan ha med andelen som gillar S när man ska sålla ut andelen som VARKEN gillar S eller SD?
Hur kan det vara svårt att förstå?! XD
FDFMGA ska bjuda på middag! ^___^
75% av gästerna gillar inte kött. Av dessa så gillar 25 procentenheter sojaprodukter medan resterande gillar VARKEN kött eller sojaprodukter.
FDFMGA bjuder 25% på kött och resterande 75% på sojaprodukter - då han inte vill blanda sina äpplen med sina päron.
Haha... :D