Kverulant67 skrev 2019-11-29 22:31:02 följande:
Tja u kan säkert tvivla på mina mattekunskaper....Då jag är civilingenjör och hade faktiskt högsta butik i matte som tillsammans med gymnastik var mitt starkaste ämne och hade högsta betyg i just dessa 2 ämnen så tror jag inte jag behöver fråga någon om hjälp.....
Då får jag väl förklara mer pedagogiskt för dej!
Vi har totalt 10 äpplen, Sven har 2.5 äpplen, Tore har 2.5 äpplen det som är kvar blir vad jag kan få det till 5 äpplen.... Dvs den delen av befolkningen som varken gillar ditt S eller SD (50% du missade nog ett av alternativen av 25%).....
Kan inte påstå att jag har goda matematiska kunskaper men en känsla för symmetri, satslogik och lingvistik har jag med mig. Låt mig prova att generera en pedagogisk variant!
Din ursprungliga, öhm... kalkyl, säger vi:
Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande:
Haha så du är på allvar lika enögd som en viss annan i tråden som tycker att alla som inte gillar S tillhör en viss "SD-svans".....
För att berätta något för dej som du inte verkar fatta! Ca 75% av befolkningen gillar inte SD, ca 25% gillar S..... Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
Y = 75% gillar inte SD men kan gilla S.
Z = 25% gillar S men inte SD.
X = gillar varken SD eller S.
Y - Z = X.
75 - 25 = 50.
X = 50%.
Du får dock tänka på att markera sådant som 25 procentenheter AV DESSA 75 gillar S - så att folk som läser lite för bokstavligt inte börjar räkna på det omöjliga istället för det möjliga. :)
Du underskattar Dunning?Kruger-effekten käre vän.
Och ja, jag skrattar i princip på mig! ^___^