Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2017-02-13 21:43:51 följande:
    .

Nej, jag värnar min anynymitet.

Och precis som Todo nada och han vars signatur jag glömt vägrar jag att återgälda dina selfies.

Noterar dock att mustaschen har fått stryka på foten den här gången.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-02-13 22:09:19 följande:

Den iranska kvinnorättskämpen Leila Alikarami om symbolvärdet av att Sverige representerades av många kvinnor:
    '

www.theguardian.com/world/2017/feb/13/iranian...

"But Tahmasebi said it was important for the women to attend. If [the] Swedish women hadnt gone to Tehran, the meeting would have taken place without them, but with male officials. Its important that Iran would have relations with Sweden, a country that pursues feministic foreign policy, she added.

It is not the first time this year that the Swedish government has drawn applause for its gender equality. Earlier this month Swedens deputy prime minister, Isabella Lovin, posted a photograph of herself and her female colleagues after she signed a bill protecting the environment. The image was widely shared online and taken as a wry comment on pictures of Donald Trumps all-male Oval Office team"

Hm, hon har tydligen inte informerats om skrikhögerns uppfattning.

Men det är klart, hon är kvinna och lever Iran, så hon kan ju inte avgöra betydelsen av det svenska besöket för kvinnor i Iran på lika goda grunder som svensk skrikhögerSkrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-02-14 06:11:00 följande:
    Lätt att ta ställning emot en demokratiskt vald ledare som Trump där man vet att det riskfritt att håna.

Svårare att göra detsamma mot en islamistisk diktatur.

Var kvinnorna de facto bäst behöver stödet spelar mindre roll även för en "feminstisk" regering.
    Men inte har väl regeringen hånat Trump.

Isabella Lövins undentecknande av ett beslut där hon är omgiven av kvinnor kan väl knappastTrump uppfatta som ett hån.

Visserligen är Trump oerhört labil och lättstött men man ska väl ändå ge honom en chans innan man placerar honom på svensk skrikhögernivåSkrattande

Hur går det med din forskning angående socialdemokraternas satsning på parkettgolv på förlossningsavcdelningarna - kan man vänta sig några komamnde vassa avslöjandenSolig
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-14 11:36:48 följande:
    Vem sa följande i samband med Bildts besök i Iran? Glad

I december gjorde Italiens utrikesminister Emma Bonino något förbjudet. I stället för att, som lag och god diplomatisk sed föreskriver, ta på sig slöja så klev hon ur flygplanet på Teherans flygplats med blottat hår. De iranska myndigheterna släckte kameror och mediebevakning, men för sent. Italiens utrikesdepartement lade dessutom upp en bild av hårsvallet på sin hemsida. Emma Boninos blonda hår i Teheran är som Emma Green Tregaros regnbågsmålade naglar under VM i Moskva. Utan ord sades det som inte får sägas.

Carl Bildt gör tvärtom. Han blev så lycklig över att få vara den iranska regimens gäst att han till och med tog lite ledigt för att semestra. På en bild, som även spreds på iranska hemsidor, står Carl Bildt och vrider på sin kamera framför en storslagen byggnad i Isfahan, Irans kulturhuvudstad.

En bild säger mer än tusen ord, sägs det. Bilden av Emma Boninos hår sätter fingret på det fruktansvärda kvinnoförtrycket i Iran. Bilden av Carl Bildt visar hur trevligt det är att turista där.
    Hm, säkert någon Anders - och Bildt hade ju inte slöja så han levde ju upp till regimens klädkrav.Solig

Men en tanke är att delar av skrikhögern, de delar som ständigt ältar hur de anser att kvinnor ska uppföra sig och klä sig tar saken i egna händer - eller snarare i kirurgins och testosteronets och genomför könsbyten.

Därefter skulle skrikhögern kunna skicka en delegation obeslöjade kvinnor till Iran för att ge uttryck för sitt motstånd gentemot regimer som anser att de har rätten att bestämma hur kvinnor ska uppföra sig och klä sig.

Det skulle kunna bli början till något stortSolig
  • FDFMGA
    Moderno skrev 2017-02-14 12:10:24 följande:
    Scania ägs väl numera av Volkswagen?

Men även om regeringen handlar för andra länders räkning kan detta naturligtvis få positiva konsekvenser för svensk del också. Kan dock tycka att regeringen borde ha gjort en djupare analys beträffande det lämpliga med att ha samröre med en förtryckarregim som Iran.
    Och Volvo Cars är kinesiskt.

Det hindrar inte att Scania sysselsätter en mängd anställda i Södertälje eller Volvo en massa folk i Göteborg.

Så det är väl en smula missvisande att påstå att en order till Scania hamnar i Tyskland.

Jag gissar att regeringen gjort en djupare analys och att de anser att det inte gynnar någon att isolera förtryckarregimer genom att förbjuda eller inte uppmuntra till handel med dem.

Jag tycker nog att detta är en korrekt linje.
  • FDFMGA
    Moderno skrev 2017-02-14 13:08:37 följande:
    Det lät som att scania styrs från sverige, men jag utgår från att scania agerar på mandat från Volkswagen. Lite som att regeringen skulle åka runt och promota AstraZeneca (det brukar man väl sällan höra talas om?). Inget dåligt med att svenska arbetsgivare har möjlighet att träffa stora exportavtal dock.

Beträffande analysen, bör det väl göras tydligt att sverige inte kan acceptera att det görs skillnad mellan män och kvinnor och föra avtalsförhandlingarna i Sverige istället. Om inte ens världens första (och enda?) feministiska regering kan göra detta tydligt, vem ska då kunna göra det? Den analys som föregick avvägningen mellan handel och mänskliga rättigheter hade varit intressant att ta del av.

Medan jag skev såg jag att Ann Linde inte var med på presentationssidan för den feministiska regeringen. Kanske finns en tanke bakom detta (att EU-och handelsministern inte ska omfattas av den feministiska sidan av regeringen) som gått mig förbi, vilket kan ge en motivering?
    Hm, nej den analysen tror jag inte de har gjort :)

Presentationssidan? Ann Linde togs väl in i regeringen vid ombildningen föra året. kanske man bara glömt att uppdatera den geministiska presentationen med henne, Karolina Skog och Peter Eriksson.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-02-14 14:05:05 följande:
    Märkligt att Sverige och majoriteten av övriga världen har så ont av Mellanösterns enda demokrati så man har överseende med missgynna tyrrannier. Jag är inte så värst intresserad av bibelort men det där om att se grader i grannens öga men inte bjälken i sitt eget är ganska passande för svenska israel politiken under den feministiska regimen i sverige.
    Fast om det blir oavsiktligt kul kanske man får göra det.

Ser man "grader i grannens öga men inte bjälken i det egna" kanske man ska ta tempen :)
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-02-14 15:22:21 följande:
    Nu får du nog förklara... 
    Visst.

Grandet i din nästas öga, ska det vara - inte grader som ju är ett mått på temperatur.

Inte min mening att vara en språkpetimeter, men jag kunde inte låta bli mot bakgrund av det du skriver i din sidfot.

Förresten slår det mig att man inom industrin kallar vassa kanter på bearbetad metall för "grader".

FörlåtSkäms
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-02-14 17:36:58 följande:
    Haha smile2.gif ja det såg jag ju inte själv.

Du är ursäktad smile1.gif
    TackarGlad
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-02-16 07:57:29 följande:
    Vad har blivit sämre där än innan? Tycker du att vården tex blivit bättre det 2.5 senaste åren?
    När det gäller att sälja ut bolag så är det inget nytt som alliansen börjat med utan det började under S-styre i början av 2000-talet. Staten anser helt rätt att man inte skall äga bolag som håller på med saker som staten inte behöver styra.
    Haha, sjukvården, skolan, äldreomsorgen, hemtjänsten.

Inget av dessa sorterar under staten utan under kommuner och landsting.

Är du sverigedemokrat månne. Jag har noterat att många sådana inte har förmåga att förstå uppdelningen mellan stat, landsting och kommun.

Mitt förtroende för regeringen skulle öka om man inledde en satsning på att försöka bringa kunskap till de allra mest okunniga i det svenska samhållet. Detta skulle också kunna motverka högerpopulism som ju i stor utsträckning bottnar i okunnighet och oförmåga.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?