Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Kung Markatta skrev 2017-02-01 20:37:21 följande:
    Det som C och L pratat om är att Alliansen kan diskutera med S om de själva inte får tillräckligt stöd i valet. Även här var Annie Lööf tydlig i Agenda. Det är hela Alliansen som i så fall för de diskussionerna. C vill inte lämna Alliansen och bli dörrmatta åt Löfven.

Intressant hur vissa privilegierade vita medelålders heterosexuella män envist vägrar acceptera en kvinnas nej Glad
    Nja, snarare är det väl intressant att vissa har så kraftiga skygglappar att de inte ens kan se hur det förhåller sig idag och än mindre tänka sig andra politiska scenarion än att hela alliansen ska ägna sig åt gruppaktiviteter med Åkessons gäng. 

Önsketänkande, skulle jag vilja påstå.

Hur var det med exempelvis med senaste försvarsuppgörelsen - var det hela alliansen som anslöt sig till denSkrattande

På sikt så tror jag också att det liberala blocket kommer att bli större än den brunblå pardansen av. modell tryckare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-02-01 22:40:06 följande:
    Frågan om SD:s stöd blir aktuellt först vid ett läge där Alliansen blir mindre än SVMP. Vi ska komma dit först.

Efter det är det öppet läge men C och L har bara deklarerat en utväg (Alliansen samtalar med S) medan M och KD har deklarerat två.

M som talar själva med SD fungerar också bra för att ge Alliansen möjliget att synka med SD utan att de övriga tappar ansiktet.

KD är viktigt för Alliansen - och i andra hand för KDM-alternativet.
    Nja, det där är ju önsketänkande.

Det förutsätter att SD lägger sig platt för alliansen, vilket är mycket osannolikt eftersom det sannolikt skulle skicka signalen till partiets väljare att det är meningslöst att rösta på SD.

Betydligt mer sannolikt är att SD ställer långtgående krav på att få påverka politiken på några för dem centrala områden, men C och L säger kategoriskt nej till en regering som är beroende av SD:s aktiva stöd.

Drömmen om alliansen är en sentimental politisk snuttefilt som har föga med verkligheten att göra.

Vi är på väg att få ett politiskt landskap med tre jämnstora block:

Ett humanorienterat

Ett individorienterat

Ett normorienterat

www.sh.se/p3/ext/res.nsf/vres/portalnyheter_rapport_varfor_rostar_vi_som_vi_gor_pdf/$file/rapport_varf%C3%B6r%20r%C3%B6star%20vi%20som%20vi%20g%C3%B6r.pdf
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-02-02 12:18:49 följande:

KD har deklarerat att de aldrig kommer att ge  Sverigedemokraterna inflytande. "Om en alliansregering kommer till makten så kommer vi inte att samarbeta eller förhandla med Sverigedemokraterna". Samtidigt har Ebba Busch Thor sagt att KD inte ser några problem med att ta stöd av SD för att skapa en borgerlig majoritet.

Källor:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    www.aftonbladet.se/ledare/a/919Wq/busch-thor-...

Detta förhållningssätt innebär de alliansväljare som ogillar SD inte kommer stödrösta på KD (gillar man inte SD så röstar man inte på ett parti som kan tänka sig SD som en del av regeringsunderlaget).

De Alliansväljare som gillar SD kommer inte heller att stödrösta på KD (varför ska någon som gillar SD stödrösta på ett parti som aldrig kommer att ge  Sverigedemokraterna inflytande?)

De enda som rent logiskt skulle kunna tänka sig att stödrösta på KD är de alliansväljare som absolut inte vill att alliansen ska ge inflytande till SD (genom samarbete och förhandling) men som kan tänka sig att ta regeringsmakten med hjälp av SD. Frågan är bara hur många Alliansväljare som tycker detta? Alla som har läst tidningarna vet ju att Jimmie Åkesson inte kommer att stödja en eventuell alliansregering utan att få något tillbaka så detta alternativ är byggt på en utopi.

Källa:
    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/enGb4/a...

Tyvärr har du rätt.

Jag skulle inte ha något emot att KD fick tillräckligt med stödröster från egentliga moderatväljare för att komma upp i 3,9 procent, men det är väl snarare tvärtom det kommer att bli. Alltså att kristdemokrater kommer att inse att en röst på KD är bortkastad och att de kommer att rösta på nästbästa parti för dem i stället.

Att sverigedemokrater skulle stödrösta på något annat parti än SD är förstås helt uteslutet.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-04 18:52:55 följande:
    Med dina mått mätt har nog hela folket tappat sin politiska kompass. Eller i alla fall den bokläsande delen av folket.

Adlibris:

Bokus:

Ytterligare ett exempel på i bästa fall intellektuell slapphet i värsta fall intellektuell oförmåga.

Hur stor andel av de böcker som såldes den dagen i Sverige tror du Sanandajis alster utgjorde? Själv skulle jag gissa på under fem procent.

Hur stor andel av de böcker som lästes den dagen i Sverige  tror du Sanandajis alster utgjorde? Själv skulle jag gissa på under fem promille.

Du hade otur när du tänkte ut att den bokläsande delen av svenska folket har sitt fokus på Sanindaji.

Jag läser mycket böcker men kommer aldrig att läsa skräp som redan i titeln signalerar hur tendentiös författaren är - inte när det finns så många bra böcker man aldrig kommer att hinna läsa.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-04 20:08:17 följande:
    KillBill skrev 2017-02-04 19:02:43 följande:
    Hon har fortfarande två böcker på topp 5 på barnbokslistan.

Nu kommer väl FD och bemöter det med att det minsann bara är några promille av alla böcker som lästes igår som är skrivna av henne men det får man stå ut med Glad
    Nej, jag tror att du förstod varför ditt resonemang byggde på alternativa slutsatser, så det finns ingen anledning att upprepa min förklaringSkrattande
  • FDFMGA

Och mitt förtroende för regeringen stärks ytterligare av att Löfven inte utesluter ett regeringssamarbete med M om situationen så krävs och om Kinberg Batra kan slita sig från Åkessons uppvaktning.

Sverige behöver fler politiker som kan släppa efter lite på prestigen utan att fördenskull tumma på humanismen.

www.dn.se/nyheter/politik/lofven-kan-hamna-i-lagen-dar-vi-behover-gora-det-ovantade/

• FDFMGA
    Oljudet skrev 2017-02-06 18:01:45 följande:
    Har mer förtroende för en pundare på plattan än regeringen
    Blev du bortkörd från plattanSkrattande

Märkilgt att så många sverigedemokrater har så oerhört svårt att anpassa sig till de enklaste regler. Kan detta månne bero på att riksdagsgruppen har en så kraftig kriminell överrepresentation och att de ledande personernas förakt för lag och ordning har påverkat aktivisternas beteende?

Nåja, för Löfven leda Sverige i någon mandatperiod till så tror jag att det blir bättre på alla fronter. S har nämligen planer på att ta tag i buset och detta är ju något som måste göras på alla nivåer.

Men det är bra att S ska ta itu med kriminalitet och ordningsproblem på allvar. Det kommer att innebära att förtroendet för regeringen blir ännu högre.

• FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-06 19:15:12 följande:
    Ja, det är ju enda chansen för S att få något att säga till om efter valet. Det har Löfven nu till slut insett.
    Nja, vad Löfven och säkert de flesta som inte tillhör de hesast skrikande är nog i stället att ett regeringssamarbete S och M emellan skulle vara konekvensen av att de flesta andra möjliga konstellationer inte längre var aktuella.

Eller möjligen att Trump och Putin ställt till det så illa i världen att M återgick till att vara ett ansvarstagande parti och valde samarbete med S för att kunna få en så politiskt handlingskraftig regering som möjligt.

Jag skulle gissa att Löfven räknar med att de forna allianspartierna blir mindre än de rödgröna efter valet och att han får möjlighet att bredda regeringen eller hitta samarbetsfomer med de två liberala partierna, L och C.

Kinberg Batras enda möjlighet att hamna i regeringsställning är väl att hon återgår till andra ställningar än de partiet tvingat henna till att utöva tillsammans med Åkesson.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-02-07 07:23:00 följande:
    KD har ju (grovt hugget) atlid varit partiet för de som vill rösta borgerligt men ändå försäkra sig om att pensionärerna får det bra.

Det är sedan Alf Svensson.
    Om jag tar dig på orden så växer mitt förtroende ytterligare för regeringen.

I och med att KD kommer att trilla ur riksdagen så menar du att de andra före detta allianspartierna inte är intresserade av att pensionärerna får det bra.

S har ju åtmisntone lovat att successivt avskaffa den orättvisa pensionärsskatten som infördes av alliansen och KD.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?