Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-01-20 17:16:53 följande:
    Direktiven från politikerna till domstolarna är lagtexten och förarbetet till lagtexten.

Just principen att domstolar dömer utifrån lagtexten och inget annat är grundläggande för en rättsstat.

En konsekvens är att många lagar inte tolkas så som politikerna avsett. Efter vad jag minns har jag sett artiklar där politiker, åtminstone socialdemokratiska, har argumenterat för en skärpning av lagen mot barnäktenskap.
    www.gp.se/nyheter/sverige/minister-lagar-om-barn%C3%A4ktenskap-kan-ses-%C3%B6ver-1.3933930
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Bullimor skrev 2017-01-20 17:23:03 följande:
    Resultatet i omröstningen talar sitt tydliga språk och jag ser fram mot nästa val.
    Oj, så många röster SD kommer att få!

Nästan som en våt dröm att tänka på det. Tungan ute
    Du ska nog ta alla politiska omröstningar på FL med 12 tunnor salt.

Normalt får SD över 50 procent av rösterna.

FL är ett forum där en stor andel av deltagarna är kvinnor. Många daglediga sverigedemokrater som ratats av våra kvinnor ser sajten som en möjlighet till revansch på kvinnosläktet som ratat dem, det innebär att de ägnar sin tid åt eviga inlägg av typen "Kvinnor borde inte få nobba en sverigedemokrat" samt att under en mängd olika nick rösta i olika politiska trådar.

Vid verkliga val gäller principen en person en röst och då blir ju resultatet ett helt annat.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-21 03:38:13 följande:
    Så vitt jag förstår av relaterade atiklar är det främst sociala myndigheter och skatteverket som hanterar dessa ärenden.
    Alltså icke-politiska tjänstemän.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-21 19:14:55 följande:
    Idag meddelar regeringen i panik att de vill ha ett samarbete med M om migrationspolitiken:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Detta bara en dag efter M:s utspel där de berättar att de är ett oppositionsparti.
    Gör de?

Jag trodde det var ett svar på Kinberg Batras invit tidigare i veckan.

Men du menar kanske att Batras invit är ett falsarium som pk-media fabulerat ihop.

Men det är alltid lika stimulerande att få ta del av dina observationer.

Tack för demSkrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 10:40:58 följande:
    Att börja samtala med SD i utskotten rä förstås uppvärmningen för situationen efter 2018.

Vilka partier smo finns kvar i Riksdagen då vet vi inte men vi an vara ganska säkra påa tt det komemr att finnas ter hyfsat jämstora partier: SD, M och S.

Vill M regera så måste de förhålla sig till detta.
    Nej, det kan vi inte vara säkra på.

Du kan känna dig säker på det, men andra behöver definitivt inte göra det.

Själv känner jag mig gansla säker på att det inte kommer att vara såSolig

Däremot är jag osäker på hur styrkeförhållandet inim den potentiella brunblp alliansen kommer att förändras. KD är i princip redan borta. Men det är svårt att förutse om det blir Batra eller Åkesson som blir tongivande bland de brunblå.

Dessutom trot jag att brunblått generellt kommer att tappa fram till valet.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-22 15:54:35 följande:

Alliansväljarna föredrar ett samarbete med Socialdemokraterna före ett samarbete med SD så jag tror att Annie Lööf kommer att ta ansvar och lyssna på majoriteten när det blir dags att forma en regering.

Synd att de inte frågade om det kanske mest realistiska alternativet: C, L och S och ev MP.

En mittenregering skulle vara bättre ur demokratisynpunkt anser jag. S, C och L i regeringskoalition skulle inte ha några problem att hitta samarbetspartners i riksdagen, vänsterut med V och MP och högerut med M.

Men det är bra att även alliansväljarna gör tummen ner för en brunblå röra.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-22 15:54:35 följande:

Alliansväljarna föredrar ett samarbete med Socialdemokraterna före ett samarbete med SD så jag tror att Annie Lööf kommer att ta ansvar och lyssna på majoriteten när det blir dags att forma en regering.

FDFMGA skrev 2017-01-22 16:05:31 följande:
    Synd att de inte frågade om det kanske mest realistiska alternativet: C, L och S och ev MP.

En mittenregering skulle vara bättre ur demokratisynpunkt anser jag. S, C och L i regeringskoalition skulle inte ha några problem att hitta samarbetspartners i riksdagen, vänsterut med V och MP och högerut med M.

Men det är bra att även alliansväljarna gör tummen ner för en brunblå röra.
    Lite gamla siffror ser jag, 2016.

Troligen har Trump haft effekten att allt fler svenskar väljer att ta avstånd från ett tänkt brunblått samarbete.

Så C och L ligger nog helt rätt i tiden.

• FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-22 16:54:04 följande:
    Jag tror att Löfven drar på smilbanden över att moderaterna har lyckats få alliansen att kollapsa. Jag tror också att Löfven i den uppkomna situationen känner sig ganska lugn..
    Haha, det Falsh uppfattar som panik gör hen utifrån sina egna referensramar.

Vi som är socialdemokrater anar nog snarare att S fick en glädjechock över innehållet i den försenade julklapp de fick av Kinberg Batra.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-23 00:23:29 följande:
    Att Alliansens skulle ha "kollapsat" är givetvis en våt dröm för sossarna.

Samtidigt sågas Lööf alla tankegångar på ett samarbete mellan S och C:
    www.svd.se/loof-vi-ar-framsta-motpol-till-bad...

"I svensk politik är Centerpartiet främsta motpol till Socialdemokraterna. De skattehöjningar som Socialdemokraterna föreslår har vi gång på gång argumenterat hårt emot."

Och Liberlarna betonar att det behövs en gemensam Aliansregering efter nästa val.

"Vi tror inte heller att Löfven ger de svar som behövs. Det som behövs är en samlad alliansregering efter 2018, säger Christer Nylander."

Avskyn mot S är helt enkelt större än grälet mellan Allianspartierna om hur man ska förhålla sig till SD.

Alliansen lär hålla. Man har utlovat en gemensam budget och en gemensam valplattform till nästa val. Det lär komma.

Löfven får försöka hitta någon annan lösning.

*vilket vi alla vet inte finns*
    Det verkar som du inte riktigt förstått vad diskussionen handlar om.

Det är nog ingen som ifrågasätter allianspartiernas vilja att regera tillsammans och att samtliga partier kan tänka sig att regera med passivt stöd från SD under förutsättning att alliansen blir större än det rödgröna blocket. Det skulle i så fall vara samma situation som rådde under regeringen Reinfeldt.

Men diskussionen avser vad som skulle inträffa om inget inträffar efter nästa val - det vill säga att det rödgröna blocket fortfarande är större än alliansen.

Så det är alltså ingen som ifrågasätter att alliansen kommer med en gemensam valplattform inför nästa val.

Jag kan rekommendera att du startar en tråd där du frågar hur de olika allaianspartierna ställer sig till att regera med aktivt stöd från SD, det vill säga om alliansen blir mindre än det rödgröna blocket.

Det blir så besynnerligt när du hojtar utifrån dina egna missuppfattningar.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-23 00:23:29 följande:
    Löfven får försöka hitta någon annan lösning.

*vilket vi alla vet inte finns*
    Sorry, såg inte det sista du tog upp.

FL är ett diskussionsforum där olika åsikter möts.

Naturligtvis kan man som du välja att tuta om "vad alla vet".

Men de flesta har till skillnad från dig förmåga att upptäcka att åsikter skiljer sig från person till person och att då framstår nog påståenden om "vad alla vet" inte sällan inte alltför smickrande för den som tror sig veta vad alla vet.

Alla är nämligen just alla - och som någon tidigare länkade till så tycks till och med en majoritet av alloiansväljarna veta om vad alla vet enligt Flash Gordon.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?