Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2017-01-19 14:23:27 följande:
    SDM smile2.gif

Nä, jag gillar inte alls det här. Ser gäran en alliansregering, men utan brunt.
    Ser ogärna en alliansregering men så länge den inte ligger men Åkesson och hans järnrör kan jag uthärda utan svårigheterSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-19 22:45:47 följande:
    Jag har svårt att förstå hur någon kan gilla ett inlägg där Hanif Bali påstår att socialdemokraterna skulle acceptera barnäktenskap. Det är en lögn. Socialdemokraterna och övriga partier i Sverige är starka motståndare till barnäktenskap.
    Om jag inte minns fel så röstade samtliga riksdagspartier utom V ja till lagen mot barnäktenskap.

Varför V röstade nej minns jag inte.

Förmodligen är inte Hanif Bali fullt så okunnig som det verkar, snarare trumpifierad.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-20 00:14:24 följande:
    M förespråkar en 0-tolerans mot barnäkteskap och tycker inte att s+mp gör tillräckligt mycket far att upprätthålla lagen.

I så fall är han ännu okunnigare än befarat.

Det är inte politiker som upprätthåller lagen utan rättsväsendet.

Hur skulle det se ut om politiker försökte påverka domstolar och polis.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-20 00:35:58 följande:
    Barnäktenskap (giftemål innan 18 års ålder) är i princip förbjudet i Sverige sedan 2014.

Det är kommunernas tjänstemän som hanterar den här typen av ärenden (inte politiker) så jag förstår inte varför moderaterna kritiserar S för detta. Om lagen är för svag kan man undra varför inte Moderaterna tog fram en bättre lag 2014 när man hade makten.
    Men är det verkligen moderat kritik? Det har jag svårt att tro. Det skulle innebära att M inte har en susning om hur Sverige fungerar.

Jag tänker mig att det bara är Hanif Bali och han har väl gjort lögnen till sitt eget politiska varumärke.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-20 08:54:53 följande:
    C har nog till stor del redan tagit vad de kan från M. De nymoderater som vill ha så fri invandring som möjligt.

Det AKB gör nu är att ta nästa naturliga steg inom svensk politik.

Att erkänna de faktiska förhållandena.

Nja, det där är väl en typisk skrikhögerföreställning som bottnar i bristande kunskap om andra än det egna lilla kotteriet som ständigt bekräftar varandras missuppfattningar på nätet.

C och L kommer sannolikt att fortsätta att vinna väljare från M, i centerns fall inte bara för att partiet har socialliberala inslag och dessutom tydligt markerar mot det bruna - utan också för att Annie lööf är en betydligt säkrare ledare än Kinberg Batra.
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-20 09:30:03 följande:
    Du kan inte förklara vad rasism har med en budget att göra?
    Det är ju som att säga att S budget är stödd av ett parti som står för det överlägset största folkmorden i vår historia...
    Du menar att V ska betraktas som stalinister och SD som rasister.

Tja, det finns ju relativt många som anser att samarbetet med V är lite tveksamt, nu tillhör inte jag dessa - men jag tillhör heller inte dem som ständigt krumbuktar sig och skriker - men titta på dom då.

Faktum kvarstår. M har bjudit in till en brunblå röra, något som C och L bestämt tackar nej till.

Jag tycker vi ska resa oss för Annie lööf och Jan Björklund i respekt för att det finns anständiga borgerliga partier.
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-20 09:56:33 följande:
    Jag förespråkar absolut inget samarbete med SD men inser ändå en sak...
    Det är i princip omöjligt att få >50% så länge som SD ligger på 15-20% så vi är ändå tvungna att hoppas på deras stöd i nästa alliansregering.
    Men SD kommer att kräva inflytande så det är detta allianspartierna har att förhålla sig till och i och med att KD bröt decemberöverenskommelsen så blir det besvärligt.

Hade den fortfarande gällt så hade alliansen inte behövt bråka inbördes utan bara fokusera på att bli större än de rödgröna till nästa år genom att visa att man utgör ett samspelt alternativ till nuvarande regering.

Vilka jävla nötter. egentligen var det detta som torpederade alliansen.

Själv tror jag på en mittenregering 2018 med ett brunblått alternativ till höger och ett grönrött till vänster.

Också det en minoritetsregering, men med möjlighet att förhandla med V och MP eller med M -och samtidigt se till att det bruna hålls utanför.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-20 13:09:15 följande:
    Regeringen meddelar att de har största förtroende för den undermålige rikspolischefen Dan Eliasson:

www.svt.se/nyheter/inrikes/ygeman-s-traffar-r...

Ja, det inger förtroende.

Det är så lätt att utse en syndabock och därefter svära sig fri från ansvar för att i stället försöka göra populistpolitiska poäng.

Strongt av Ygeman, stärker mitt förtroende för regeringen. Jämför med Kinberg Batra som borde skämmas för att hon väjer för problemen med polisorganisationen.

Hur många år har vi sett nu av minskad poliseffektivitet, sju. 

Men den brunblå röran vill få detta till att vara Eliassons och socialdemokratins fel.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-01-20 15:00:24 följande:
    Klart hon visste. Att köra så här tidigt var väl för att ta tempen inför valet: hur många röster vinner hon från brunt och blåbrunt håll kontra hur många förlorar hon i andra änden. Om förlusterna visar sig större än vinsterna kan hon ju bara prata in sig med C och L igen.
    Jo, nu är jag ingen vän av konspitationsteorier - annasr kunde man ju tänka sig en medveten splittring av alliansen där C och L har i uppgift att locka till sig mittenväljare och moderater med socialliberal anknytning medan M har till uppgift att locka tillbaka flocken som dragit till SD, alltså ett spel för gallerierna där avsikten aldrig var att ligga med Åkesson.

Men, men - det tror jag inte. Säkert finns det krafter inom M som tvingat och tvingar Batra att byta åsikt lika ofta som vanligt folk byter strumpor. Trist nog för henne och för M är ju att konsekvensen blir att hon framstår som en oerhört svag ledare.

Om alliansen håller ihop så blir det nog Annie Lööf som leder den.

Hursomhelst lite trist med att ett brunblått alternativ formerat sig, MSD.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-20 16:38:01 följande:
    Lagen har skärpts och där var alla överens utom V. Problemet är hur den efterföljs.

Myndigheter jobbar inte sällan utefter direktiv utformade av regeringen eller på respektive departement.
    Direktiven från politikerna till domstolarna är lagtexten och förarbetet till lagtexten.

Just principen att domstolar dömer utifrån lagtexten och inget annat är grundläggande för en rättsstat.

En konsekvens är att många lagar inte tolkas så som politikerna avsett. Efter vad jag minns har jag sett artiklar där politiker, åtminstone socialdemokratiska, har argumenterat för en skärpning av lagen mot barnäktenskap.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?