Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Mentat skrev 2019-09-14 10:27:19 följande:

Naturligtvis inte. Det ligger i sakens natur att den som själv befinner sig mitt i åsiktskorridoren inte tycker att den är begränsande. Det handlar ju inte om något formellt förbud att framföra visa åsikter utom om en konsensuskultur i den offentliga debatten. Begreppet "politiskt korrekt" är rätt näraliggande.

Jag tycker nog att artikeln på wikipedia är riktigt bra i att förklara begreppet. Vad det handlade om var att Padirac, helt korrekt, framhöll att "En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen". Det måste vara ett korrekt uttalande oberoende av var man anser att denna korridor ligger, oberoende av vad som för tillfället är gångbart i en offentlig debatt.

Korridoren som SDsvans, skrikhöger och alt right vill ha tillåter i huvudsak inte fakta eller nyanser utan vill istället att enbart deras egna fake news, alternativa sanningar och propaganda ska ha berättigad plats. Det bruna formspråket som SDs MK sa inför valrörelsen
  • Padirac
    Röd stenätare skrev 2019-09-14 14:20:57 följande:
    Du kallar ju alla som inte tycker som du för skrikhöger. När tog du dig senast tid och LYSSNADE på vad en av dig pinpointad skrikhöger faktiskt har att säga. Om du öppnade öronen lite är jag ganska säker på att du skulle få dina fördomar krossade och faktiskt hålla med om en hel del. Men det kommer naturligtvis aldrig att hända. Du vill ha större polarisering och det får du genom att skrika hemska saker till alla som undrar vi skulle kunna vara lite snällare mot varandra, eller iallafall sluta skjuta på andra människor.
    Nejdå, de som underförstår att jag tycker massa saker som jag inte tycker kan väl få en känga. Det vet du mycket väl.

Om jag ökar polariseringen genom att bemöta diverse fake news och alternativ fakta så är det naturligtvis omöjligt att minska polariseringen.

Polariseringen drivs idag av alt right, SDsvansen och skrikhögern - och de som inte håller med dem blir stämplande som odemokratiska (för att SD inte får sitta i regeringen tex) - de som påpekar att fake news är fake news pekas ut som att de polariserar osv.. de som påpekar att invandrare per se inte är brottslingar utan mest är som vanligt folk är vänster osv..

Du vet mycket väl att jag gärna vill reda ut argument, premisser och går till botten med argumentens grunder, men istället kommer okvädningsord och idiotförklaringar. Varför ska de(n) som håller på med personliga påhopp mot mig inte tåla att SDsvansen, skrikhögern och alt right-rörelsen i sig kritiseras. 
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-14 15:05:28 följande:
    Du talar hela tiden om (sd). Det du verkar ha missat är att jag inte gör det utan reflekterar rent generellt.

Jag håller med dig i uttalandet om att en smal åsiktskorridor inte är bra för någon - det är en sanning oberoende av vilka åsikter som för tillfället anses vara comme-il-faut.
    Jo, du gör ofta bra generella reflektioner, sakliga och valida. 

Jag utvidgade sedan diskussionen om olika åsiktskorridorer (eftersom det var en specifik korridor som föranledde din reflektion)  - en del rymligare än andra, SDs och svansens trängre än övriga då inte ens riktiga fakta får plats utan att budbäraren stämplas som kulturmarxist eller vänsterliberal
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-14 16:44:24 följande:
    För all del, nu är jag inte särskilt intresserad av (sd), jag tycker att det finns mycket annat man borde kunna diskutera. Just i det här fallet fann jag dock att frågans generella aspekt borde kunna föranleda en viss självreflektion.
    Ja, självreflektion är väl bra.

Då påståendet om att den rådande korridoren inte tillät alla uttryck så var det lämpligt att belysa att den andra korridoren som allt som oftast ligger till grund för detta påstående själv är ännu smalare och då torde en viss självreflektion vara önskad.

Tyvärr har SDs framfart i opinion och debatt med sin propaganda påverkat den nuvarande allmänna korridoren - allt som sägs kommer SDsvansen et al att vända till sina falska arguments fördel.  SD har i själva verket varit med och skapat korridoren och utnyttjar den. Goebbelsk propaganda eller det bruna propagandaspråket har motståndare resp SD-öreträdare kallat det.

Att den nuvarande allmänna korridoren inte rymmer denna propaganda eller fake news eller alterativa sanningar är inget som ska användas mot den, tvärt om. Men svansens korridor utgörs av just dessa element, och jag tycker att det finns goda skäl till att hålla det mot den.

Termen PK är ett uttryck som används i korridoren SDsvansen, et al skapat, uttrycket är till för att på ett nedsättande vis anklaga de som inte vill peka ut grupper, använda alternativa sanningar eller den bruna propagandan.

Så när PK dras fram ur skjortärmen är det väl befogat att peka på hur ytterligt smal korridoren som SDsvans, skrikhöger och alt right företräder egentligen är, då det på dessa grunder klagas på att den nuvarande korridoren är för smal så ska naturligtvis den korridor som påståendet kommer från lyftas upp i ljuset.
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-14 17:39:15 följande:
    Jag måste medge att jag inte kan se någon koppling till mina inlägg i detta.
    Påståendet om att en ytterligt smal korridor existerar idag formulerat till en retorisk fråga - eller var det en äkta fråga?

Belys gärna vad du menar inte får plats att uttryckas i den av dig påstådda ytterligt smala korridoren idag. Eller acceptera svaret på vad som är en verkligt ytterligt smal korridor i jämförelse med den vi har idag.
    Mentat skrev 2019-09-13 20:20:56 följande:
    Så sant som det är sagt. Det är väl det vi har idag?
    Mentat skrev 2019-09-13 21:13:56 följande:
    Det är förstås möjligt, exakt hur det skulle se ut med (sd) vid makten har vi inte sett, men det ändrar inte faktum: Vi har en väldigt smal åsiktskorridor som det är. Det är ju illa nog även utan (sd)-inflytande, inte sant?
    Här kommer PK-kortet om dagens allmänna korridor - visst finns det en koppling i mitt inlägg till dina inlägg.
    Mentat skrev 2019-09-14 10:27:19 följande:
    Naturligtvis inte. Det ligger i sakens natur att den som själv befinner sig mitt i åsiktskorridoren inte tycker att den är begränsande. Det handlar ju inte om något formellt förbud att framföra visa åsikter utom om en konsensuskultur i den offentliga debatten. Begreppet "politiskt korrekt" är rätt näraliggande.

Jag tycker nog att artikeln på wikipedia är riktigt bra i att förklara begreppet. Vad det handlade om var att Padirac, helt korrekt, framhöll att "En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen". Det måste vara ett korrekt uttalande oberoende av var man anser att denna korridor ligger, oberoende av vad som för tillfället är gångbart i en offentlig debatt.

Du kan ju ha massa olika skäl till att påstår att dagens korridor är smal, vad menar du inte är OK att uttrycka som göra att du uppfattar den som smal?

• Padirac
    Mentat skrev 2019-09-14 18:15:45 följande:
    Det jag menar saknar koppling till mina inlägg är det ständiga ältandet om (sd). Jag har inte diskuterat (sd) över huvud taget. Tydligen talar vi förbi varandra och då är det svårt att få till en dialog.
    Men så ta upp det du anser vara det som gör korridoren så smal som du påstår den är - då bidrar du också till att utvidga debatten och öka dialogen 
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-14 20:55:29 följande:
    Jag menar att jag har svarat er bägge. För all del, jag får väl göra ett sista försök att få fram det som, för mig, är rena självklarheter.

Begreppet "Åsiktskorridor" förklaras, som jag skrev, väl i Wikipediaartikeln. Begreppet "politiskt korrekt" är definitivt besläktat med det. Ingen påstår att det finns något formellt hinder för att framföra vilka åsikter man vill. Vad det handlar om är vad man på förhand vet kommer att ge beröm och gillande i den offentliga debatten och vad som riskerar att skapa ett mediadrev riktat mot en själv.

Det som styr det är förstås den eller de som styr media. I en diktatur är det regimen, t.ex. är det politiskt korrekt och väl inom åsiktskorridoren att i Ryssland berömma Putin. Den som kritiserar honom riskerar att få besök av polisen. I en demokrati är följderna inte lika drastiska men principen att de som avgör vad som skall framföras i media, hur det skall läggas upp, hur det skall eventuellt följas upp om och om igen eller bara ges en pliktskyldig notis och inget mer är förstås de som styr över innehållet i massmedia.

I Sverige är pressen fri att skriva vad den vill, vilket är utomordentligt bortsett från det faktum att journalistkåren står betydligt längre till vänster än väljarkåren. Effekten blir att åsiktskorridoren i Sverige ligger till vänster. I Ungern är det politiskt korrekt att vara mot allt vad flyktingar heter, vilket man knappast kan säga om Sverige. I El Salvador är det politiskt korrekt att vara mot aborter. Etc, etc. Så _vilka_ åsikter som ryms inom korridoren kan skifta.

Oavsett vilka åsikter det handlar om är ingen betjänt av en smal åsiktskorridor. En bred debatt där man respekterar andras åsikter även när man inte håller med vore betydligt bättre, enligt min mening. Det var det jag ursprungligen höll med Padirac om och hoppades att detta skulle kunna stämma till eftertanke. Må vara att jag hade fel i det men om budskapet fortfarande inte går fram kan jag bara dra slutsatsen att det beror på bristande vilja.
    Ja, det är såklart viktigt att du förklarar det som för just dig är självklart, för det är inte alla som vet vad just du tycker är självklart. Det är därför det tjatas i en del trådar om vad skribenter egentligen menar och det är därför det påstås i andra trådar att skribenter menar någonting de inte alla menar.  Det är helt enkelt avgörande att förklara det som för sig själv är självklara sanningar för andra - grunden nästan alla kommunikation oavsett syfte är att en berättar och en annan lyssnar, och sen tvärtom.

Jag vill ge ditt resonemang om åsiktskorridor och politiskt korrekt genom att lägga till begreppet politiskt inkorrekt.

Politiskt inkorrekt
     har samma valör som politiskt korrekt, det är bara en annan valuta så att säga, eller åsiktskorridor i detta fall.

I Sverige finns det idag två större åsiktskorridorer, inte för att de är lika rymliga, men det finns två huvudsakliga korridorer.  I  den ena återfinns det som av en del kallas mainstream media, gammelmedia, pk media, godhetsapostlarnas media, statskontrollerad media, vänsterliberal smörja mm. I den andra finns det som utgörs av det jag kallar alt right media, SDsvansens media, skrikhöger media 

I den första korridoren har mediabevakningen av till exempel valrörelserna en tydlig högervinkling. Med höger och vänster avser jag det som i Svensk politik utgörs av den traditionella indelningen med alliansen och de rödgröna. Det finns en ängslighet att spela odemokratiska och rasistiska organisationer i handen och det finns etiska regler i media som ska hindra dem från att skapa och understödja oroligheter.

I den andra korridoren anklagas den första korridoren för att konspirera, ljuga, driva propaganda, sprida fake news  och alternativa sanningar trots att det finns fakta som stödjer att det är just den andra korridoren som sprider konspirationsteori, konspirerar, driver propaganda, fake nes och alternativa sanningar. De klagar ständigt på att deras åsikter inte är OK att sprida i den första korridoren och att den första korridoren inte skriver de halvsanningar och lögner som frodas i den andra korridoren.  De utnyttjar den första korridorens ängslighet för att sprida osakligheter.

I Sverige finns det gammelmedia som i olika omfattning stödjer den andra korridoren, det finns medarbetare som öppet tar ställning mot den första korridoren och de fortsätter att leda eller verka i sina media.

Ja, ingen är betjänt av en smal åsiktskorridor, ingen är heller betjänt av propaganda, lögner eller hot som gör korridoren ännu smalare.

Jag hoppas att detta kan stämma till eftertanke om hur den breda debatten ska kunna skapas...

Sen undrar jag också vad du saknar och inte får sägas i den första korridoren? För mig är det lika självklart som annat var självklart för dig vad det handlar om - men jag kan inte utgå från att jag har rätt, så jag måste fråga dig och hoppas att du har viljan att berätta. 
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-15 07:37:14 följande:

Nu finns det mycket mer än valrörelser i media men om du anser att media generellt har en tydlig högervinkling talar vi helt enkelt inte samma språk och saknar totalt förutsättningar för att mötas.

Hur det ser ut på alt-right-siter eller inom (sd) har jag ingen aning om och jag är som sagt rätt trött på ältandet om (sd). 

Medias bevakning av valrörelsen var ett exempel som det finns belägg för som var intressant i ljuset av ditt påstående. Högerpartierna har fått mer positiv bevakning än de rödgröna, detta finns som sagt belagt.

Så smal är alltså korridoren du befinner dig i. Pratet om den breda debatten med respekt för andras åsikter som du pratade om, vart tog den vägen i praktiken då du skriver att det totalt saknar förutsättningar att mötas?

Jag menar att nu finns chansen att verkligen förstå varandra, vi kan rota runt i vad du och jag menar med höger och vänster, vi kan rota runt i varför du tror att vi inte har förutsättningar att mötas och varför jag nu tycker att det är nu vi har den chansen, vad menar du egentligen med bred debatt med respekt... Varför tar jag upp högern till höger om högern hela tiden osv...

Om du vill ha debatten där vi möts i en djupare förståelse av varandra så har du en verklig chans här och nu.

Gör som du vill. Vi berättar och lyssnar, benar ut vad som menas.

Jag börjar här, eller jag började redan i toppen av inlägget.

Var menar du höger resp vänster finns på den svenska politiska skalan?

Vad menar du är vänster i media? Vad skulle bevakas och hur för att det skulle vara mer höger i media?

Ser du liksom jag att det finns fler åsiktskorridorer? Vilka ser du i så fall och vad kännetecknar dem?
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-15 07:33:36 följande:

För ett företag som tillverkar produkter är det säkert i huvudsak sant även om jag mycket väl vet att jag kan påverka hur våra produkter utformas.

I fallet media är det inte sant iom att produkten, nyhetsrapportering, krönikor etc, etc, är så pass vag i definitionen och den enskilde medarbetaren har långt större möjlighet att påverka utformningen än för ett företag som tillverkar fysiska produkter. Media har en politisk vinkling i långt mycket mer än just bevakningen av politiska partier.

Ett drev nyligen var väl att Lars Adaktusson tyckte att EU inte har med abortfrågan att göra utan att det är en nationell fråga. Det förvandlades snabbt till att (kd) var ett hot mot aborträtten och Adaktusson kunde glömma att få ställa upp igen.

Är drevet mot adaktuson höger eller vänster? Varför är det det i så fall?
  • Padirac
    gabi1969 skrev 2019-09-15 11:28:42 följande:
    Jag tycker tvärtom. Ärliga politiker finns inte i toppen. Dit når inte ärliga personer. Det finns undantag men de är få. Möjligen finns det ärliga personer men de har kommit dit dem är för att de vet när de ska hålla tyst och när de ska säga något. Ofta räcker det att hålla med rätt personer.
    Vad menar du med ärlig och vad är exempel på oärlighet enligt dig.

Min erfarenhet säger mig att organisationer med ja-sägare inte lyckas i det långa loppet - det gäller säkert politiska organisationer också vilka har en partistyrelse och medlemmar vilka fattar beslut i någon form i en rad frågor som sedan ska verkställas av de politiska representanterna.

Politiker företräder de partier de är medlemmar i på samma sätt som många andra inom företag och samhälle företräder en övergripande organisation.

Vänskapskorruption finns överallt och att folk håller varandra bakom ryggen, eller ett ömsesidigt utnyttjande, men det kommer fram och löser sig i långa loppet, den omtalade göteborgsandan fick också ett slut tex.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?