-
Jag citerade aftonbladets text där PS uttalande om att RM INTE var NM och uppfattade det som att du ansåg att FULciteringen stämde med verkligheten. Du gjorde inte FULciteringen och jag vet inte om du stödjer den.Mentat skrev 2019-09-07 14:36:09 följande:JAG har inte påstått det över huvud taget.
-
Det står inte alls i texten du citerat från textTV - var har du fått dessa uppgifter från?K Markatta skrev 2019-09-07 15:30:31 följande:
Schori (S) lägger skulden på rådgivarna, som han menar att Mugabe haft "oturen" att omge sig med.
Jag uppfattar Schoris uttalande så att han tror att utvecklingen blivit en annan med bättre rådgivare. Min uppfattning är istället att Mugabes onda handlingar som diktator speglar den person han var. -
Det säger inte det du påstår. Det säger att rådgivarna var dåliga, om RM var lika dålig som rådgivarna eller inte säger inte raden - utan det är någonting du underförstår och lägger till själv.K Markatta skrev 2019-09-07 15:55:54 följande:Se inlägg 12712.
Från SVT Text: "Han hade också oturen att omge sig med dåliga rådgivare, säger Schori och syftar bl.a. på att Mugabe inte accepterade valresultat" -
Nu läser du inte vad jag skriver och inte heller vad du citerat och kommenterat.K Markatta skrev 2019-09-07 17:25:35 följande:Nu greppar du efter halmstrån.
Det finns ingen anledning att ta upp de dåliga rådgivarna om man inte menar att de haft inverkan på hur Mugabe styrde landet.
De raderna du citerade har inget stöd för att påstår att PS säger att att diktatorn och tyrannen Mugabe "hade oturen att omge sig med dåliga rådgivare" men att han i övrigt var jämförbar med Nelson Mandela (!)
Att RM var en diktator och tyrann är okontroverisellt, men påståendet att SVT skrivit att PS anser att (eller att PS anser att) RM förutom dåliga rådgivare i skulle vara jämförbar med NM.
Det finns inget stöd i texten du citerar för detta - och artikeln i AB där PS redogör för hur han uppfattar att RM inte alls var lika NM motsäger dessutom den FULcitering du gjort.
Oavsett vilka rådgivare RM hade eller inte hade så var RM inte alls lika NM, RM var olik NM _och_ hade dessutom dåliga rådgivare.
Likheten var att de bägge fängslat för sin politiska kamp för att frigöra sina länder. Efter frisläppande och RMs maktövertagande inkl mord av 10-tusentals människor upphör huvudsakliga likheter och det som återstår är en tidigare likhet med frihetskamp och fälgelse för detsamma. Hur du får detta till att vara i övrigt är ngt du undviker att redogöra för. -
Ja, det blev fel då jag tolkade dig som att du höll med om Markattas absurda påstående om att PS ansåg att RM i övrigt var jämförbar med NMMentat skrev 2019-09-07 21:14:51 följande:Tack. Vänligen läs litet noggrannare nästa gång.K Markatta skrev 2019-09-06 16:00:26 följande:Den förre biträdande utrikesministern Pierre Schori (S) tycker visst att diktatorn och tyrannen Mugabe "hade oturen att omge sig med dåliga rådgivare" men att han i övrigt var jämförbar med Nelson Mandela (!)
Mentat skrev 2019-09-06 16:31:12 följande:Fullt logiskt, han var ju också en stor beundrare av Castro. Med sådana vänner behöver (s) inga fiender.
Mugabe var en katastrof för Zimbabwe.ja... hur det nu varMentat skrev 2019-09-06 21:26:42 följande:Exakt vad har detta med mig att göra? Menar du att SVT Text tillhör alt-rightmedia? Det tvivlar jag på... -
Jag menar att den artikeln motsäger din fulcitering.K Markatta skrev 2019-09-07 23:37:18 följande:
Läs gärna debattartikeln som Pierre Schori (S) skrivit i Aftonblaskan Kultur och som du själv länkade till. Den ger en bra inblick i Schoris syn på Mugabe och det är samma bild som sammanfattas av SVT Text.
Ingress: "Pierre Schori om Sverigevännen som kunde ha blivit Nelson Mandela - men gick motsatt väg"
Första stycket: "Robert Mugabes öde liknar Nelson Mandelas. Båda offrade många år av sina liv i svåra umbäranden och fängelse för att befria sina länder från kolonialt och rasistiskt förtryck. ... Sverige stödde på olika ickemilitära sätt ANC i Sydafrika och Patriotiska fronten i Zimbabwe, liksom andra befrielserörelser. Jag träffade Mugabe och hans dåvarande hustru Sally flera gånger under frihetskampen."
Som du ser går artikeln inledningsvis ut på att beskriva likheter mellan Mugabe och Mandela. Detta klippte du dock bort när du citerade artikeln. Det du istället klistrade in var följande:
"Ett par år efter självständigheten återknöt jag bekantskapen med honom, men det var nu en annan person än den jag hade lärt känna under befrielsekampen. Mugabe var inte Mandela. Han blev mer och mer en brutal envåldshärskare, omgiven av dåliga och giriga rådgivare."
Pierre Schori (S) visar här inte några tecken på att ompröva sin tidigare syn på Mugabe. Det hade skett en förändring, menar han bara, och så nämner han de dåliga rådgivarna. I slutet på artikeln tar Schori upp avsaknad av presidentpensioner i Afrika som något han tror spelat in. Det är ju minst sagt en ganska grund analys.
-
Självklart är RM ansvarig för sina egna onda handlingar. Att han dessutom satt i fängelse för sin politiska frihetskamp liksom NM och att han dessutom hade dåliga rådgivare förtar inte på något sätt att han är ansvarig för sina egna handlingar.K Markatta skrev 2019-09-08 12:25:44 följande:Född ond var väl att ta i. Jag tycker bara att Mugabe är ansvarig för sina egna onda handlingar. Anledningen till att han exempelvis beordrade en massaker på 20 000 civila 1983 - 1984 var att han ville och kunde.
Men det betyder inte PS sagt att han i allt övrigt var lik NM som du påstår och som du inte har förklarat hur du läst och fått till det påståendet - då det du påstår inte finns i textTV, eller i PS-artikeln i AB - däremot finns samma påståenden som du gör i diverse SD- och alt. right media. -
PS pekar i sin artikel mycket tydligt på att problemet var att RM inte var NM, och att han inte hade bra rådgivare. Artikeln tar också upp en annan afrikansk ledares syn på varför det som har börjat som demokratisträvanden (av folket eller av en framtida ledare/diktator eller av båda) ofta slutar med diktatur.K Markatta skrev 2019-09-08 13:59:52 följande:Jag säger inte att rådgivare inte kan påverka. Jag tror dock inte att det i fallet Mugabe var dåliga rådgivare som var det huvudsakliga problemet.
Pierre Schori har i sin debattartikel väldigt svårt att peka på vad som egentligen gick snett. Han nämner bara rådgivarna (förutom den krystade förklaringen om dåligt pensionssystem för före detta presidenter då). Enligt SVT Text säger han dessutom att det var otur att Mugabe omgav sig med dåliga rådgivare.
Mer närliggande är att titta på hur det gått runt om i världen när personer med samma politiska ideologi som Mugabe tagit makten.
Oavsett vad som fått RM att köra landet i botten och mörda 10-tusentals människor så säger PS att RM inte var NM, likheten fanns i deras ursprungliga politiska frihetskamp och fängslande, men sen fanns likheten inte. PS säger alltså INTE att RM i övrigt är lik NM.
Trots att du skriver att andra skrivit detta. -
Kritisera vem du vill för vad du vill.K Markatta skrev 2019-09-08 13:14:20 följande:Upprördheten över att en S-stofil kritiseras.
Men om du FULciterar så kan du kritiseras för just FULlciteringen som i detta fall. -
http://www.zimbabwelatestnews.com/2013/08/fresh-unity-talks-between-president.htmlRataxes skrev 2019-09-10 21:31:48 följande:Gick de också hand i hand som nykära tonåringar?
http://why-we-are-white-refugees.blogspot.com/2010/04/is-white-genocide-coming-to-south.html
https://www.theguardian.com/world/2017/nov/17/zimbabwe-was-mugabes-fall-a-result-of-china-flexing-its-muscle
https://bokertov.typepad.com/btb/2010/04/while-dhimmedia-chatters-about-what-obama-had-for-breakfast-the-outside-world-goes-on.html
https://www.pbs.org/newshour/world/robert-mugabe-longtime-zimbabwe-leader-dies-at-95
Det verkar enligt uppgifter vara RMs sätt att välkomna gäster.
Du tolkar seder som om du inte begriper mer än det som försiggår inom den egna privata sfären där handhållande har din specifika betydelse i form av nykära.
Eller försöker du tillskriva IC känslor och förhållningssätt som du saknar belägg för? Det som kallas att ljuga om andra..
Själv kramar jag en massa olika människor utan att det betyder att jag är kär i dem. Barn, älskade och gamla föräldrar och släktingar håller jag i handen som stunden ger och det behövs, lika med kramar.