Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Missermajser skrev 2019-10-03 18:13:23 följande:

Om vi låter abstraktionen hålla formen av en korridor och räknar in även detta forum samt alla alternativa medier. Jag tänker att alla öppna bloggar, forum, fb ,nättidningar måste väl utgöra en del av de offentliga rummet!?

Vad händer då? Jag tror inte vi landar där Demoskop hamnade i sin undersökning men jag kanske har fel.

"Åsiktskorridoren -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i Sverige. "

Bara genom att alla inlägg på trådarna här under rubriken politik så kanske man kan skapa sig en bild av vad som samtalas mest.
    Hur mycket stigmatisering, karaktärsmord, misstänkliggörande och utfrysning förekommer i så fall?
    Jag har sett en del inlägg som kan kallas ett utdelande av en dagsfärsk diagnos om mentalt tillstånd. T.ex. inlägg: #12936 innehöll en psykiatrisk diagnos men det finns säkert massor av olika exempel på hur åsiktskorridoren sträcker sig in i detta forum.
    Faktum är att det tycks som om den huvudsakliga debatten kanske består i att göra alla meningsmotståndares åsikter till något som borde vara utanför korridoren. Kanske har den offentliga debatten lett till att det som ryms inom åsiktskorridoren är just att antingen parata invandring eller slänga ut meningsmotståndarens åsikter ur korridoren.

väl sammanfattat
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 00:22:02 följande:
    Hur svårt kan det egentligen vara att ha fel? Du får ta och ge dig någon gång...
    Fel?

Vad är fel med att ta ett begrepp som är löst formulerat på en vetenskapsblogg och resonera om hur verkligheten ser ut just nu utifrån detta begrepp?

Felet ligger i att inte se begreppets innebörd och applicera detta på nutiden.

Släpp sargen och se hur verkligheten ser ut idag, här och nu.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 11:07:19 följande:
    Ja, det du gör är att klippa sönder ett begrepp bortom igenkänning - till och med så att det börjar definieras som helt andra begrepp (som >>paradigm<<, >>hegemonier<< med flera).

Åsiktskorridoren som begrepp ämnas hantera den offentliga debatten i samhället - du hanterar dock begreppet som om varenda tänkbar konstellation av debatt i samhället vore åsiktskorridorer.

Det du gör är lika felaktigt som att hantera begreppet >>makroekonomi<< som >>privatekonomi<< för att du ser pengar inblandade i båda.

Lika förvirrat som felaktigt.

Och det är inga som helst problem att applicera begreppet >>åsiktskorridor<< på nutiden, man får bara fram en fundamentalt annorlunda slutsats än din - då din är resultatet av felaktig hantering.
    Nejdå .. 

om du vill jämför med makroekonomi så ... finns det fler av varan även där...Solig

https://sv.wikipedia.org/wiki/Makroekonomi

"Det finns många olika makroekonomiska tankeskolor som inte alltid direkt konkurrerar med varandra även om de ibland kommer fram till olika slutsatser. Makroekonomi är, som andra vetenskaper, ständigt föränderlig just eftersom den fortfarande är relativt ny. Målet inte är att ha rätt, utan att komma nära sanningen. Det är uppenbart att ingen av de nuvarande skolorna lyckats begripa ekonomins fullständiga funktion. Var och en bidrar dock till att lösa det stora pusslet. Det är också möjligt att kombinera de olika skolorna för att komma fram till kompletterande slutsatser."
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 11:07:19 följande:
    Ja, det du gör är att klippa sönder ett begrepp bortom igenkänning - till och med så att det börjar definieras som helt andra begrepp (som >>paradigm<<, >>hegemonier<< med flera).

Åsiktskorridoren som begrepp ämnas hantera den offentliga debatten i samhället - du hanterar dock begreppet som om varenda tänkbar konstellation av debatt i samhället vore åsiktskorridorer.

Det du gör är lika felaktigt som att hantera begreppet >>makroekonomi<< som >>privatekonomi<< för att du ser pengar inblandade i båda.

Lika förvirrat som felaktigt.

Och det är inga som helst problem att applicera begreppet >>åsiktskorridor<< på nutiden, man får bara fram en fundamentalt annorlunda slutsats än din - då din är resultatet av felaktig hantering.
    Om du inbillar dig att jag tror att varje liten tänkbar konstellation av debatt vore en åsiktskorridor så har du missförstått det jag skrivit. Det är ditt egna påfund som jag inte alls stödjer.

Sen baserar du påståendet om makroekonomi och privatekonomi på dina egna fantasier om vad jag har skrivit - det är i sig förvirrat och felaktigt.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 12:43:42 följande:
    Så länge som du menar - direkt eller indirekt - att det finns fler offentliga debatter än en (1) i ett samhälle och att begreppet >>åsiktskorridor<< skulle beröra någonting mer än DEN offentliga debatten (singular i bestämd form) i ett samhälle, så har du fel.

Jag lägger inte mycket tid och tanke på att reda ut exakt hur du har missförstått och felaktigt hanterat begreppet i fråga... det är inte av någon som helst vikt. Det är mycket möjligt att jag inte beskriver dina tankegångar korrekt...

...det är dock irrelevant när det är en sådan uppenbar och fundamental skillnad mellan hur du använder/hanterar begreppet >>åsiktskorridor<< och hur man vedertaget använder/hanterar det.

Du får ursäkta om jag inte heller mäter och analyserar uppenbart diskvalificerade längdhopp särskilt noggrant.
    Javisst. Om du lade lite tanke och tid på att undersöka saken skulle du kanske upptäcka att jag inte är ensam om att använda begreppet - som inte alls är ett vetenskapligt begrepp, vetenskapligt avgränsat begrepp etc..  -  på det sätter jag gör, det är snarare så att mitt sätt att använda begreppet är lika vedertaget som ditt sätt att använda begreppet.

Låt oss vara överens om att vi inte är överens och istället fortsätta diskussionen om vad som får eller inte får sägas utan att att det ställs diagnoser etc
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 14:12:58 följande:
    Det är helt fantastiskt att se hur du kan svart på vitt kan se hur 1) vetenskapen definierar och hanterar begreppet samt 2) hur upphovsmannen definierat och hanterat det...

...men ger ändå dig själv - och ett par människor som råkar tänka som du gör i sakfrågan - tolkningsföreträde om hur begreppet ska hanteras liksom definieras.

Att det finns fler än du som har missförstått begreppet spelar föga roll. Upphovsmannens definition och hur begreppet används inom vetenskapen väger något tyngre än så...

Du får ringa till våra statsvetenskapliga institut, Demoskop samt professor Henrik Ekengren Oscarsson (som myntade ordet) och meddela dem alla om att de i flera år har missförstått begreppet >>åsiktskorridor<< och istället borde göra som du - hantera och definiera begreppet synonymt med >>paradigmer<< och/eller/alternativt >>hegemonier<<.

Var nu inte blyg utan sätt dem alla på plats...
    Toppen, bra idé.

ring.. ring .. ring...

Hej det är HEO.

- Tjena, jag snackar med skrikhögern på ett familjeforum, de vill att jag ska ringa och sätta dig på plats ang den vetenskapliga definitionen av åsiktskorridor

- #¤%&/YT%RTY& - det finns för h*lvete ingen vetenskaplig definition -  <klick>

Ingen bra idé - de verkar ha bättre saker för sig än att diskutera missuppfattningar av ovetenskapliga begrepp som inte har en vetenskaplig avgränsningSolig
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 19:34:31 följande:
    När du skickar ett sådant här inlägg som helt och hållet saknar argument för din sak utan istället levererar massa tomma påståenden som insinuerar att jag skulle ha fel...

...så ser jag det som en walk over.

Om du nu inte har kastat in handduken så kan du alltid presentera en enda publikation i en tidskrift som använder sig av begreppet >>åsiktskorridor<< i linje med dig. Det finns mängder av publikationer som på något vis hanterar och/eller förhåller sig till begreppet i fråga...

...så det är bara att tuta och köra. Jag gissar på att du inte kommer att presentera en enda då det helt enkelt inte existerar.

Emellertid kan jag posta publikation efter publikation där man hanterar och/eller förhåller sig till begreppet i linje med mig/den vedertagna linjen.
    Det kan ju svårt att uttrycka ironi  -  Det var för mig en direkt spegling av din uppmaning att sätta alla på plats.

Fram med publikationerna så läser jag dem  jag kommer ihåg du du bad mig titta på 4-5 timmar film med Hanif som skulle stödja din tes - vilket jag gjorde till din förtret, eftersom du sa att du inte kunde titta på allt det där...

Jag läser gärna vilka vetenskapliga definitioner och avgränsningar som gjort för begreppet i fråga. Hittills har inget sådant postats utan referensen har varit vetenskapsbloggen.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-10-04 19:44:50 följande:
    Och där verkar det som ditt tålamod brast. Synd - din och Digestives dialog har varit absurd och absurt roande. 

Men inget nytt under solen. I vissa åsiktskorridorer har man en märklig syn på vetenskap och vad den omfattar.

Jag minns fortfarande med ett småleende SD-tjejen här på FL som hade att berätta att hennes pappa som var vetenskapman också skulle rösta på SD - och dessutom troligen skulle få Nobelpris i tågSkrattande
    Ja, jag lät dumheten ta överhand och replikerade på samma nivå.. men det uppfattades alltså inte av respondenten

haha
    Digestive skrev 2019-10-04 14:12:58 följande:
    Det är helt fantastiskt att se hur du kan svart på vitt kan se hur 1) vetenskapen definierar och hanterar begreppet samt 2) hur upphovsmannen definierat och hanterat det...

...men ger ändå dig själv - och ett par människor som råkar tänka som du gör i sakfrågan - tolkningsföreträde om hur begreppet ska hanteras liksom definieras.

Att det finns fler än du som har missförstått begreppet spelar föga roll. Upphovsmannens definition och hur begreppet används inom vetenskapen väger något tyngre än så...

Du får ringa till våra statsvetenskapliga institut, Demoskop samt professor Henrik Ekengren Oscarsson (som myntade ordet) och meddela dem alla om att de i flera år har missförstått begreppet >>åsiktskorridor<< och istället borde göra som du - hantera och definiera begreppet synonymt med >>paradigmer<< och/eller/alternativt >>hegemonier<<.

Var nu inte blyg utan sätt dem alla på plats...

Jag har uppriktigt inte sett en vetenskaplig definition eller avgränsning av begreppet. Utan det omtalas som ett begrepp som uppmärksammandes från HOEs blogg - det är ett löst hållet begrepp som inte definierats eller avgränsat i vetenskaplig mening - så vitt jag sett.

Men snart kommer en uppsjö av publikationer där begreppet är vetenskapligt definierat och avgränsat - jag undrar om skribenten som postar denhar läst dem och har bättre koll än med Hanif-filmerna som denne inte ville/orkade titta på Skål 
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 19:54:00 följande:
    I inlägg #13033 så finns det länkar till publikationer där man hanterar och/eller förhåller sig till begreppet >>åsiktskorridor<<.

Anser du att publikationer i tidskrifter är ett ovetenskapligt område?
    Då har jag läst igenom "Åsiktskorridor och mediemisstro En kvantitativ studie om motståndet mot flyktingmottagande" - ingenstand finns det en vetenskaplig definition eller avgränsning av begreppet 'åsiktskorridor' - däremot verkar den slå fast att SDsvansen anser att det finns en 'åsiktskorridor'

Studiens slutsatser stödjer så vitt jag kan se inte påståendet om att det ENS finns EN åsiktskorridor

"Den första hypotesen handlade om personer som inte litar på medierna är sannolikt negativtinställda till att ta emot fler flyktingar. Modell 2 visar att sådant samband finns. Vad som är
    orsaken till det är dock svårt att säga. Strömbäck (2001) menade att den moderna politiken är
    medierad politik eftersom politiken förmedlas till människan via medier och inte i första hand
    genom egna erfarenheter. Med det sagt, kan det möjligtvis vara så som Elliot (1997) menade
    att varje individ har egna föreställningar och förväntningar på medier. Förtroendet för medier
    kan grundas i att mediekonsumenter uppfattar som att någonting fattas och inte tillfredsställer
    deras behov. Det kanske har något att göra med att den svenska offentliga debatten styrs eller
    numera styrdes under lång tid av en mall där avvikande åsikter kring flykting- och
    invandringspolitiken inte passade in och kom till tals, alltså det som menades med
    åsiktskorridor (Holt, 2016a, s. 122-123). Det är viktigt att komma ihåg att enkäterna gjordes
    och besvarades under året 2014 och det är innan den så kallade flyktingkrisen som har ägt
    rum året efter och debatten i fråga har skiftat i en annan riktning sedan dess. Det vittnade de
    flesta intervjupersoner om i Holts (2016s) studie, att det har skett en vändning i debatten under åren 2015-2016. Signifikansen i förtroendevariablerna försvinner dock när
    ”förtigningsvariabeln” lades till i nästkommande modellerna. Det indikerar på att
    förtroendevariablerna enskilt inte är så inflytande.

Andra hypotesen behandlade personer som tycker att svenska medier inte berättar sanningen
    om samhällsproblem förknippade med invandring är mer negativt inställda till att ta emot fler
    flyktingar. Modeller 2-6 har tydligt visat det sambandet där ”förtigningsvariabeln” har knappt
    ändrat sig när andra faktorer lades till respektive togs bort. Det indikerar på att den har en hög
    förklaringsgrad. Det viktiga här är att det inte blir vilket förtroende som människorna har till
    medierna som är avgörande, utan att medierna förtiger sanningar. Det är dock svårt att
    förklara exakt vilka sanningar det handlar om eller vad är orsaken till det. Men möjligtvis kan
    det vara så att uppfattningen om att medierna förtiger fakta och förvränger rapporteringen om
    samhällsproblem kopplade till invandring av ideologiska skäl är mer utbrett än Holts (2016a)
    intervjupersoner vittnar om. Det kan vara så att det är av den anledningen varför människor
    söker sig till de alternativa medier och sajter (Harcup, 2016).

Den tredje och sista hypotesen handlade om personer som röstar på Sverigedemokraterna,
    tycker att svenska medier inte berättar sanningen om samhällsproblem förknippade med
    invandring och har lågt förtroende för svenska medier är sannolikt mer negativt inställda till
    att ta emot fler flyktingar. Den här hypotesen kan delvis förkastas eftersom det som tidigare
    nämnts, är det tydligen inte mediemisstron i sig som är det väsentliga, utan uppfattningen om
    att medierna ”mörkar” sanningarna kopplade till invandring som är det viktiga. Men
    partistödet och i synnerhet röstandet på Sverigedemokraterna i riksdagen har varit en stor
    förklaring till varför en individ är negativ till att ta emot fler flyktingar. "
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-04 19:54:00 följande:
    I inlägg #13033 så finns det länkar till publikationer där man hanterar och/eller förhåller sig till begreppet >>åsiktskorridor<<.

Anser du att publikationer i tidskrifter är ett ovetenskapligt område?
    Nu har jag också läst den andra publikationen - och tro det eller ej . det saknas en vetenskaplig definition och avgränsning av begreppet åsiktskorridor.

Den första publikationen jag läste refererade ju till denna publikation så det är ... ja... samma smörja som utgör intervjumaterialet i bägge studierna.

HEOs begrepp som han definierade (ingen vetenskaplig eller vetenskapligt avgränsad definition) i bloggen är med i materialet och SDsvansens upprapning om varför de anser sig vara tyskade - intervjumaterialet uttryckte en besvikelse och kampvilja inte olikt den som 'man och nöjd' uttrycker då han kallar alla meningsmotståndare som dristar sig till att säga mot för kommunister mm..

"Någonstans i botten finns i alla berättelserna en motivation som är kopplad till en analys av det svenska offentliga samtalet som begränsat och styrt av en trång
    ”åsiktskorridor”.7
    När de talar om en åsiktskorridor
    så gäller det specifikt invandringsfrågor och frågor
    som rör islam (ett par respondenter nämner även genus och HBTQ-frågor, samt klimatfrågan, men den
    helt centrala frågan är den om invandring). Själva begreppet ”åsiktskorridor” används flitigt av så gott
    som alla intervjupersoner. Ett återkommande tema i
    berättelserna är olika former av försök att få artiklar,
    insändare, inlägg eller genmälen publicerade i de etablerade medierna, eller i kommentarsfält. Efter att
    upprepade gånger ha blivit refuserade, eller bortplockade från kommentarsfält har man vänt sig till
    andra publiceringskanaler som bloggar eller att starta
    egna tidningar. Sverige framhålls också som ett land
    som skiljer sig från andra länder i detta avseende:
    ”Sverige är annorlunda och det är ju för att Sverige
    har så väldigt extrem media. Som är så väldigt politiskt korrekt och väldigt trång korridor liksom, åsiktskorridor” (Vávra Suk).8

7) Av Henrik Ekengren Oscarsson definierat som ”den buffertzon där du
    fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en
    dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd” (Oscarsson, 2013).

8) Vávra Suk är chefredaktör och ansvarig utgivare för Nya Tider, som
    främst ges ut i pappersform men även har material på nätet. Han var tidigare partisekreterare för Nationaldemokraterna och chefredaktör för
    dess partiorgan Nationell Idag "

Det här är ju inga vetenskapliga definitioner eller avränsningar av begreppet 'åsiktskorridor'  - detta är en studie och en metastudie av andra studier där SDsvansen grinar över att de inte får sprida sin rasism utan att bli modererade eller motsagda.

Jag måste nog säga att jag har en annan syn än du har på vad som utgör vetenskap och vetenskapliga definitioner.

Jag säger inte att studiern inte är vetenskapliga - för det är de definitivt - de presenterar ett material där SDsvansen berättar att de tycker att det finns en åsiktskorridor. Ingen av SDsvansens företrädare har mer eller mindre akademisk trovärdighet än vilken random snubbe som helst - dvs du eller jag eller någon annan.

Så jag väntar på publikation efter publikation där begreppet är vetenskapligt definieratSkål

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?