Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Lena1979 skrev 2019-11-10 15:20:19 följande:

Och därför har du åsikten att det gör inget om man skjuter, knivar och spränger människor till döds i Malmö och i Sverige?

Du presenterar detta påstående som din rimliga förklaring och du försöker med din bortförklaring dölja och förneka problemen vi har dragit på oss i Malmö och i Sverige, med att

"det är ju värre i Syrien än i Malmö",

hur tänker du där?

Det var den nu avförda eller avhoppare skribenten auster som påstod att Sverige var att jämföra med Syrien, till och med att det var värre I Sverige än Syrien.

Vilket inte är sant och inte heller framfört av någon forskare vilket auster påstod.

Hur du får det till att jag förnekar problem och bortförklarar dem får du gärna redogöra för.

Menar du att enda sättet att förhålla sig till de problem Som finns i Sverige med organiserad brottslighets våld är att påstå att detta är värre än kriget i Syrien så behöver du lära dig och förstå saker i relation med varandra. Det märkliga är att SDsvansen skriker högt att Greta är en alarmist som inte har på fötterna, men då de själva är alarmister om fake news och alternativa fakta så är det ok. HYPOKRATI
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-10 15:20:19 följande:
    Och därför har du åsikten att det gör inget om man skjuter, knivar och spränger människor till döds i Malmö och i Sverige?
    Du presenterar detta påstående som din rimliga förklaring och du försöker med din bortförklaring dölja och förneka problemen vi har dragit på oss i Malmö och i Sverige, med att
    "det är ju värre i Syrien än i Malmö",
    hur tänker du där?
    Hur får du mitt påstående om att skjutningar och bombningar inte är värre i för befolkningen i Sverige än i krigsdrabbade befolkningar i länder att betyda saker som inte har med detta faktiska påstående att göra?

Det var den nu avförde eller avslutade nicket som påstod att det var värre i Malmö än i Syruien och Afghanistan - vilket jag opponerade mot med goda skäl.

Så:

Vad har detta med min ev åsikt om att det gör eller inte gör någonting att människor skjuts eller skulle sprängas till döds.?

Hur är detta påstående samma sak som att bortförklara, dölja och förneka problem

Du drar slutsatser likt en trollkarl på barnkalas drar kaniner ur hattar - argumentationen är helt osammanhängande

Förklara nu sambandet mellan de av dig påstådda åsikter jag skulle ha och faktumet att det inte är värre i Malmö än i krigsdrabbade länder,

Tomte
  • Padirac
    ond bonde skrev 2019-11-10 22:51:49 följande:
    Du kan omöjligen veta vad alla världens forskare framfört.

Självfallet finns det vinklar inom vilka Sverige är värre än Syrien.

Men spelar det någon roll för dig att Sverige bombas och ungdomar mördas. Nävisstja, enligt dig är ju sannolikheten så låg för mord så att de aldrig händer. Förutom när de faktiskt händer och att det är relativt ofta.

Du kanske skulle ta och jämföra med de civiliserade länderna i Europa. Kan du peka på nåt land som har fler bombningar än Sverige?
    Finns det en forskare som sagt att läget i Sverige är värre än i krigsdrabbade länder så får du gärna länka till dennes material. 

Jag tror mig dock veta att det är på Katarinavägen denna forskning i navelludd sker.  Lite som att spå i teblad eller fiskrens - det luktar i alla fall lika illa om den bruna forskningen som av gammal fiskrensTomte  
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-11 15:38:34 följande:

Men snälla, försök åtminstone läsa lite noggrannare och försök förstå. Det är ganska enkla ord jag har skrivit.

Jag har inte påstått någonting utan jag har frågat dig, alltså givit dig möjlighet förklara vad du själv tycker och vilken eller vilka åsikter du har?

Detta mot bakgrund att ditt inlägg gjorde mig osäker på var du står.

Du ger upprepat i flera av dina inlägg intrycket av att du vill dölja och förneka de väldigt stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige.

Något du i så fall delade med väldigt många som försökte dölja och förneka för bara ett par år sedan men som nu de allra flesta, nästan alla, verkar vara helt överens om att de faktiskt och i verkligheten finns, är stora och viktiga samhällsproblem.

Jag har inte dragit någon slutsats, för då hade jag ju inte behövt fråga, utan jag berättar vilket intryck du har gett mig genom det du skriver.

Därför frågade jag dig, utan påståenden eller värderingar,

vad är din åsikt?

Är du kvar i det som så många var för ett par år sedan, alltså förneka och dölja problemen, eller har du som de allra flesta kommit till insikt att vi i Sverige har dragit på oss betydande nya samhällsproblem?

OBS: Jag har inte påstått att du har någon åsikt.

(Upplysningsvis, om du inte kände till det, så kan jag berätta för dig att det är fundamentalt stor skillnad mellan en fråga och ett påstående!).

PS: Jag tycker det ger ett ynkligt intryck när du koketterar och triumferar för att du har anmält någon och lyckats "avföra eller avsluta" någon för dennes åsikt.

I väldigt många saker delar jag inte din åsikt. Men jag står upp får att du och alla har rätt att framföra sina åsikter, även när de avviker från min egen. Att du, som du själv ger intryck av, strävar efter att tysta den som har en annan åsikt än du, och sedan triumferar och raljerar om att du har lyckats tysta någon,

det är bara ynkligt.

Dessutom bryter du ju själv mot FL:s regler och råd när du koketterar och driver en sådan fråga i tråden och dessutom inte håller dig till ämnet. Kanske finner du återigen, och återigen, anledning nu att triumferande anmäla också mig och mitt inlägg???

Då kan jag försöka göra dig mindre osäker på min uppfattning.

Jag vill inte förminska eller förneka de problem som finns med den organiserade brottslighetens våld mot varandra eller sprängningar som riskerar att drabba allmänheten. Jag anser också att det är fel att påstå att det är lika illa I Sverige som I krigszoner vilket påstods och jag då argumenterade mot. Påståendet och jämförelsen Gjordes av auster vilken inte längre är med oss med detta nick.

Nu har jag ingen delaktighet eller ansvar för att auster avförts eller avslutat sitt konto. Jag vet inte heller hur det är i frågan och lämnar det öppet och är således ingen fråga jag driver.

Tycker du att det är en rättvisande bild att jämföra Sverige med en krigszon? Tycker du att det är rättvisande att jämföra den organiserade brottslighetens våld mot varandra med krig. Tycker du det är rättvisande att jämföra antalet skadade och döda pga den organiserade brottslighetens våld med antalet skadade och döda i tex Syrien eller varför inte östra ukraina?
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-11 18:40:36 följande:
    Så du tycker det är ok med detta våld och denna kriminalitet så länge "de gör det mot varandra"?

Jag anser, till skillnad mot dig då, att alla dessa våra nya samhällsproblem drabbar oss övriga medborgare väldigt hårt.
    Om inte så drabbar alla dessa extremt ökande kostnader oss skattebetalare på ett högst påtagligt sätt.

Om vi bara begränsar oss till dessa kraftigt ökande kostnader så går det självfallet ut över oss vanliga medborgare i form av att det t ex medför kraftigt försämrad välfärd eftersom alla dessa skattepengar i stället skulle kunna göra stor nytta i välfärden.

Enligt regeringens budget, och enligt många samhällsekonomer, så ökar kostnaderna väldigt kraftigt för alla dessa problem med s k utanförskapsområden och för alla dessa nya samhällsproblem, som enligt dig bara är "våld mot varandra".
    Förstår du inte att pensionärer, sjuka, barn, alla skattebetalare och alla och en var som behöver samhällets stöd och som behöver ta del av Sveriges skattepengarna drabbas extremt hårt av dessa nya samhällsproblem?
    Men om dessa vanliga medborgare bryr du dig inte så länge de som du skyddar "begår våld mot varandra"?

Min åsikt är att det är rent pinsamt av dig att du som en av väldigt få kvarvarande i en krympande skara fortfarande ägnar dig åt att försöka dölja och neka till de allvarliga följderna av Sveriges nya samhällsproblem.
    Det måste börja kännas rätt ensamt i dessa dina försök till förnekelse?
    Så då jag skriver att jag inte vill förminska eller förneka de problem som finns med den organiserade brottslighetens våld mot varandra eller sprängningar som riskerar att drabba allmänheten ...
    Padirac skrev 2019-11-11 17:23:04 följande:
    Jag vill inte förminska eller förneka de problem som finns med den organiserade brottslighetens våld mot varandra
    eller sprängningar som riskerar att drabba allmänheten.  
    Så inte bara undrar  du med utgångspunkt från detta om jag tycker det är OK  med detta våld så länge 'de gör detta mot varandra' - utan skriver att du till skillnad mot mot mig tycker...
    Så du tycker det är ok med detta våld och denna kriminalitet så länge "de gör det mot varandra"?

....

Jag anser, till skillnad mot dig då, att alla dessa våra nya samhällsproblem drabbar oss övriga medborgare väldigt hårt.
    Om inte så drabbar alla dessa extremt ökande kostnader oss skattebetalare på ett högst påtagligt sätt.

...
    .. då jag argumenterat för att det är fel att påstå eller fulcitera utanför kontext att Sverige är jämförbart med en krigszon.

Hur kommer det sig att du dessutom blandar in kostnader som ett argument mot att då jag skriver att jag inte vill förminska eller förneka de problem som finns med den organiserade brottslighetens våld mot varandra eller sprängningar som riskerar att drabba allmänheten? 

Hur kunde du läsa ut detta i det jag skrev och du citerar för att kunna formulera din fråga och ditt påstående  - finns det någon som helst koppling som du gör mellan mina rader som du citerat och frågeställningen och påståendet?

Du får gärna redogöra för hur du tänkte att min rad hänger ihop med frågan du ställer - för mig liknar det mest en osammanhängade gaggaism som nyligen uttrycktes i trådarna. Lösryckta påståenden och plötsliga byten till diametralt motsatta påståenden som inte på något sätt hänger ihop och att beskylla andra skribenter att ha tagit upp jämförelser som åter andra skribenter gjort. Här på FL kallas det ibland gaggaism, i andra sammanhang kallas det helt andra saker.

Men jag ska inte döma dig för att jag inte förstår sammankopplingarna som du tydligen ser , istället ber jag dig att redogöra för hur du tänkte att din fråga och ditt påstående följde på det du citerat och då jag skriver att jag inte vill förminska eller förneka de problem som finns med den organiserade brottslighetens våld mot varandra eller sprängningar som riskerar att drabba allmänheten.
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-12 15:24:02 följande:

Problemet är att du försöker begränsa (därmed dölja, förminska, förneka) Sveriges nya samhällsproblem genom att påstå, genom att du väljer använda de orden, "våld mot varandra".

Till skillnad mot dig anser jag alltså att all kriminalitet och allt våld drabbar hela Sverige, alla medborgare, drabbar välfärden och drabbar särskilt alla skattebetalare, och att det därmed är ett stort samhällsproblem.
    Problemen är jättestora och allomfattande.
    Men för att ta ett lätt förståeligt exempel så valde jag att belysa den ekonomiska delen och att de nya samhällsproblemen mycket hårt belastar alla Sveriges skattebetalare, och kommer att belasta ännu hårdare under många långa år framöver.

Medan jag alltså anser att du försöker begränsa/förminska problemens betydelse genom att du väljer använda uttrycket "våld mot varandra".

Du får försöka slingra dig och hitta vilka bortförklaringar du vill.
    För mig är det tydligt att du försöker förminska, dölja, förneka, begränsa problemens omfattning och betydelse genom att du väljer uttrycket "våld mot varandra".
    Jag tycker det är mycket genomskinligt och jag är absolut övertygad att du medvetet väljer detta uttryck, just för att försöka förminska problemen.

Men du är väl förmodligen inte skattebetalare, så därför väljer du strunta i den delen?
    Dock är jag helt övertygad att du och dina närstående på något sätt, sannolikt flera?, tar personlig del och har vinning av allas vår gemensamma välfärd?
    Den välfärd som i generationer slitits ihop till av skattebetalarna, den välfärd som nu utnyttjas till sådant, och av människor, för vilken välfärden aldrig var avsedd eller dimensionerad för.

Padirac, är du den enda som inte hört talas om de senaste rapporterna att kriminalitet och välfärdsbrott är ett hot mot vår välfärd? Eller låtsas du bara i skydd av din förnekelse?
    Hur hänger detta problem ihop med det du låtsas och det du försöker påstå att de bara begår brott och våld mot varandra???
    I så fall menar du att välfärdsbrotten inte är ett allmänt samhällsproblem som drabbar hela Svenska samhället?

Kom nu inte dragande med att välfärdsbrott skulle vara ett gammalt samhällsproblem. Denna typ av kriminalitet har tidigare varit  i jämförelse obetydlig, i princip okänd, att den aldrig tidigare ens har varit värd att nämna. Alla som upptäckt och undersökt saken anser att det är ett nytt samhällsproblem som har ett direkt samband med vårt nya Sverige.
    Men välfärdsbrotten kanske också är något som du personligen bara väljer strunta i? Eller väljer att förneka och försöka dölja?

Så det var inte frågor du ställde utan det var en eller flera teser du drev.

Om jag förstår dig rätt så driver du tesen att man (jag) förminskar problemen i samhället, slingrar sig genomskinligt för att man (jag) redogör för fakta som säger att då kriminella skjuter andra kriminella så är inte alla människor utsatta för samma risk som den som skjutits.

Så kan man ju tycka - uppenbarligen tycker du detta om jag förstår dina argument rätt.

Sen driver du tesen att man (jag) inte tycker att välfärdsbrott är ett allmänt samhällsproblem som drabbar hela samhället då man (jag) redogör för fakta som säger att då kriminella skjuter andra kriminella så är inte alla människor utsatta för samma risk som den som skjutits.

Så kan man också tycka -  uppenbarligen tycker du detta om jag förstår dina argument rätt.

Sen driver du tesen att jag tycker att välfärdsbrott alltid har funnits då man (jag) redogör för fakta som säger att då kriminella skjuter andra kriminella så är inte alla människor utsatta för samma risk som den som skjutits.

Så kan man ju också tycka - uppenbarligen tycker du detta om jag förstår dina argument rätt.

Hur som helst så finner du inga belägg för dina teser med utgångspunkt i det jag skrivit här på FL -  det är snarare så att du 'underförstår' och lägger åsikter i andras mun efter eget tycke.

Du har ännu inte lyckats ge belägg för eller logiska slutledningar för att dina teser om mina av dig 'underförstådda' åsikter skulle ha någonting som helst med mitt påstående att jag redogör för fakta som säger att då kriminella skjuter andra kriminella så är inte alla människor utsatta för samma risk som den som skjutits.

Det måste vara spännande att ha så kreativa tankar som spinner iväg hur som helst , men ändå efter dina egna fördomar,  om andras åsikter. Det är faktiskt så kreativt att det i grund och botten liknar det som på FL ibland kallas gaggaism.

I mon värld så är fakta om vad som faktiskt händer och sker eller utförs av en agent en sak, och sedan är konsekvenser och påvekran av detta en annan sak.  Jag uppfattar att du blandar ihop dessa saker i framför allt din framställan av dina argument, kanske är det en del led i tankebanorna som inte kunde formuleras.

Jag vet inte hur det är med detta i dig - och jag avstår från att tro det ena eller andra utan hoppas att du kan komma tillbaks med mer underbyggda och utvecklade argument och slutledningar. {#emotions_dlg.flower}
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-12 20:25:20 följande:
    Till skillnad mot dig anser jag alltså att all kriminalitet och allt våld drabbar hela Sverige, alla medborgare, drabbar välfärden och drabbar särskilt alla skattebetalare, och att det därmed är ett stort samhällsproblem.
    Jag har aldrig någonsin begränsat mig till enbart dem som träffas av kulor, knivas eller sprängs, eller utsätts för direkta risker för detta.

Det räcker för mig, konstatera att brottsligheten drabbar på detta sätt och att det medför dessa negativa följder för alla övriga medborgare och särskilt för alla skattebetalare är för mig fullt tillräckligt väl underbyggt, argumenten är fullt tillräckligt utvecklade och det är ingenting som jag låtsas eller själv har hittat på. Slutledningarna är för mig självklara.
    Att du har en annan uppfattning är helt ok, även om det för mig är obegripligt.

Dina argument och slutledningar är att kriminella skjuter på andra kriminella och enligt dig är det ett problem som är begränsat bara till de kriminella som skjuter på varandra och får inge konsekvenser av betydelse för övriga samhället? Får inga konsekvenser för övriga medborgare och skattebetalare?
    På vilket sätt är dina argument och slutledningar underbyggda och utvecklade?
    Förklara gärna, tack.
    Menar du att det saknas belägg för att då kriminella skjuter andra kriminella så är är det dessa beskjutna som beskjutits.

Det är verkligen gaggaism i sitt esse - jag bugar för denna förmåga

Skål
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-12 18:46:09 följande:
    Jag har inte någonstans begränsat mig till just gängkriminalitet eller begränsat mig enbart till våld.
    Det övergripande som jag i huvudsak talar om är Sveriges nya samhällsproblem i stort.
    Sedan kommer vi självfallet in på exempel och detaljer, men mitt fokus, och det som du/ni försöker förneka, dölja och förminska, är de övergripande nya samhällsproblem vi dragit på oss i Sverige.

Att välja ut och diskutera enbart vissa detaljer, ofta lösryckta ur sitt sammanhang, är något som du är expert på (nu vet jag inte om du och den s k Padirac är en och samma person, eftersom du går in och hittar på saker, citerar mig och diskuterar med mig, och du låtsas företräda Padirac?).
    Det är en så tydlig taktik av dig (er?) att alltid försöka flytta fokus just bara till en liten utvald detalj, ofta ryckt ur sitt sammanhang, som du själv har valt ut.
    Jag tycker det är väldigt genomskinligt och väldigt tydlig taktik i dina försök att förminska, förneka och dölja Sveriges nya samhällsproblem.

I ditt inlägg här ovan försöker du nu provocera och påstå saker om gnäll och hån mot polisen, något som jag aldrig ens har nämnt någonstans! Men som du vill att vi ska diskutera.
    Väldigt tydligt här att du försöker flytta fokus till en av dig utvald detalj i stället för att du måste diskutera Sveriges nya samhällsproblem, en diskussion som du vet att du förlorar!

Dock ofattbart hur det har kunnat undgått dig att ni som ägnar all er energi åt att försöka förminska, förneka och dölja är en väldigt krympande skara, men jag förmodar att du låtsas? De allra flesta har fått upp ögonen och har kommit till insikt, fler är på väg.
    Det är ju extremt tydligt när man följer de gamla etablerade partiernas förändrade retorik, om man följer denna och tidigare regeringar och deras budgetar, likväl som förändringar TOM på SVT och Public Service(!), likväl som det märks på arbetsplatser, i fikarummet, i föreningslivet, på grannfesten och på alla andra ställen i samhället.
    Den allmänna samhällsdebatten om Sveriges nya samhällsproblem är väldigt förändrad under bara den senaste tiden.

Dina försök att dölja, förneka och förminska Sveriges nya samhällsproblem verkar inte vara så framgångsrika för andra människor, kanske är de framgångsrika enbart inom dig själv?
    Jag är en alldeles egen person  - i alla bemärkelser - FDFMGA är en annan person, i alla fall är inte FDFMGA samma person som mig. Det finns ju andra som roar sig med att ha fler parallella konton, en del nya men många skapade tidigare i försök att gå under radarn.

Många som leds av SDsvansens agenda eller följer den eller sprider den tar upp enskilda händelser och förstorar dessa för att det ska passa deras stört vinklade beskrivning av samhället. 

Sanningen om vad som faktiskt sker beror inte på hur framgångsrik propaganda eller retorik är - även om alt right, SDsvans, skrikhögern, auktoritära högern tagit till sig det sätt att beskriva världen som 'the Donald' spridit. 

Utifrån vad som faktisk sker kan man sedan diskutera vilka verkningar detta har för enskilda personer och för allmänheten. Där har du fortfarande inte gett några belägg eller några referenser eller ens en förklaring för hur det hänger ihop mellan fakta och de åsikter du ger uttryck för.  Du får naturligtvis tycka vad du vill, ha egna åsikter och du får också tycka vad du vill och ha åsikter om andras uppfattningar. Det påverkar dock inte vad som faktisk har skett i sak.

• Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-13 00:10:57 följande:
    Återigen försöker du på det mest genomskinliga och uppenbara sätt att skifta fokus för att dölja och förneka. Du babblar om svansar och du försöker provocera genom att söka efter och använda ord och epitet som du tror att jag ska nappa på och börja diskutera med dig.
    När ska du lära dig något? Du utgår från dig själv och du tror att du ska kunna provocera mig?

Det som skett i sak är extremt tydligt för mig och för de flesta jag känner, likväl som för alla dem som jag kommer i kontakt med i alla sådana sammanhang och liknande som jag beskriver nedan.
    I jämförelse med hur enkelspårigt förnekande retoriken och debatten var för bara ett par år sedan, liknande den du så pinsamt försöker hålla fast vid än i dag, så är jag faktiskt förvånad hur tydligt det är det som nu har skett och håller på att ske i sak.
    Hur som helst så kan du aldrig med trovärdighet påstå att det saknas belägg för de tydliga skillnader som framgår när man studerar de senaste regeringarnas budgetar, inte heller när man studerar de tydliga skillnaderna i de senaste olika regeringsförklaringarna.
    Du må ägna dig åt att försöka förneka, förminska och dölja hur mycket du vill, det är trots allt belagt i det jag beskriver ovan och nedan.
    Om du förnekar detta så är du snart nästan ensam om att fortsätta förneka förändringen.
    Det är ju extremt tydligt när man följer de gamla etablerade partiernas förändrade retorik, om man följer denna och tidigare regeringar och deras budgetar, likväl som förändringar TOM på SVT och Public Service(!), likväl som det märks på arbetsplatser, i fikarummet, i föreningslivet, på grannfesten och på alla andra ställen i samhället.
    Den allmänna samhällsdebatten om Sveriges nya samhällsproblem är väldigt förändrad under bara den senaste tiden.

Nej, det är inte jag som försöker skifta fokus eller förneka saker - jag har om och om igen hävdat samma sak. Att det är en ytterligt liten risk för allmänheten att dödas av gängens och nätverkens interna dödliga våld. 

Sprängningarna ökar risken för att allmänheten ska skadas eller dödas - om de kriminella gör dessa sprängningar med hänsyn till allmänhetens skydd eller inte vet jag inte. Det är däremot inte många dödsfall bland allmönheten pga dessa sprängningar. De materiella skadorna är betydligt större än vid skjutningarna.

Jag har också hävdat - vilket du spinner vidare på  - i en argumentation med ett avslutat eller avfört nick att det inte går att jämföra Sverige med en krigszon och att det inte heller var vad den forskare skribenten i fråga länkade till uttryckte.  Det handlade om att antalet sprängningar till antalet var att jämföra med ett krigsdrabbat land eller ett land drabbat av terrordåd - detta är alltså en jämförelse om enskilda händelser snarare än en jämförelse av Sverige i helhet med ett krigsdrabbat eller terrordrabbat land - skillnaden är avsevärd mellan dessa jämförelser.

Utifrån detta tillskriger du mig dina egna 'underförstådda' åsikter.  Det är om något ett genomskinligt sätt att förneka eller skifta fokus, eller så är det en uppriktigt oförmåga att begripa nyanser.

Det avförda eller avslutade skribentens nick försökte mycket tydligt att skifta fokus och förneka fakta, verkliga fakta.

Min avsikt är inte alls att provocera dig - men jag förstår om du tror det då mina presenterade fakta strider mot dels din förutfattade mening om mina åsikter och dels mot de falska påståenden den tidigare skribenten framförde. Jag tycker du har tagit över stafettpinnen och lyckats jobba på i samma anda. 
  • Padirac
    Ännu ett konto skrev 2019-11-13 23:36:41 följande:

Är inte alla människor lika mycket värda?

Du får fråga de som skjuter andra människor om det
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?