KillBill skrev 2017-04-13 14:14:21 följande:
Du menar beslutet från 2013 om att ge alla syrianska flyktingar permanent uppehållstillstånd (den regel som den rödgröna regeringen plockade bort)? Tittar man på flyktingkatastrofen 2015 så var det drygt 10% som valde att söka asyl i Sverige och nästan 90% av flyktingarna valde att söka asyl i andra EU länder.
Jag delar uppfattningen att Sverige inte kan ha generösare villkor än andra EU länder. Men anser också att länder som tex Danmark borde ha hanterat gränskontrollerna mycket bättre än vad de gjorde. Danmarks flata hantering av sin yttre och inre gränskontroll bidrog till att så många flyktingar kunde ta sig till Sverige.
www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-danmark-maste-infora-granskontroller
Ja, jag menar 2013. Fast syriska flyktingar. Jag tycker Sverige borde ha samtalat med Danmark och erbjudit dem hjälp med att hantera den extra tillströmning som Sveriges beslut ändå medförde. I Norden bör vi alltid ha ett närmare samarbete om sådant som påverkar de nordiska länderna sinsemellan oavsett vem som sitter i regeringsställning.
Och Danmark hanterade det inte heller bra. Jag sa att jag bara på sätt och vis förstår dem.