• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-21 13:55:40 följande:
    På vilket sätt skulle småföretag stängas ute från dessa upphandlingar? Förklara är du snäll..

Jag menar att det är precis tvärt om. Svenska småföretag går miste om affärer på grund av skumraskföretag som vinner affärer genom att betala svältlöner till sin personal. Detta är något som svenska småföretag sällan eller aldrig ägnar dig åt!
    Har du missat det faktum att de flesta småföretag saknar kollektivavtal och är enmansföretag?

www.kuriren.nu/nyheter/smaforetag-avstar-redan-i-dag-fran-upphandlingar-8981550.aspx

Vill du att "den svenska modellen" där arbetsmarknadens parter kommer överens om lönenivån ska överges till förmån för lagstiftning?
    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-09-21 13:50:33 följande:

Lagrådet har alltid synpunkter på lagrådsremisser. Ibland sker det förändringar innan regeringen lägger fram lagrådsremisser på riksdagens bord men ofta anser regeringar att fördelar väger tyngre än nackdelar och lägger fram lagförslag utan att ta hänsyn till lagrådets synpunkter. Vi kan ta exemplet med de lagen om tillfälliga gränskontrollerna som infördes vid årsskiftet. Lagrådet lämnade oerhört allvarlig kritik mot det förslaget men regeringen valde ändå att lägga fram förslaget för riksdagen (eftersom regeringen ansåg att fördelarna vägde tyngre än nackdelarna). En majoritet av riksdagen, exempelvis sverigedemokraterna,  tyckte som regeringen och lagen är nu genomförd.

Att man struntade i Lagrådets kritik när det gäller gränskontrollerna berodde på panik till följd av tidigare senfärdigt agerande. Man ansåg sig behöva gränskontroller på plats omedelbart även om det fanns tveksamheter kring hur det genomfördes.

Inom området offentlig upphandling är det inte bråttom med någon ny lagstiftning.

Nu verkar ju dock riksdagen dessbättre säga nej till regeringens dumheter.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-21 14:04:35 följande:
    Har du missat det faktum att de flesta småföretag saknar kollektivavtal och är enmansföretag?

www.kuriren.nu/nyheter/smaforetag-avstar-redan-i-dag-fran-upphandlingar-8981550.aspx

Vill du att "den svenska modellen" där arbetsmarknadens parter kommer överens om lönenivån ska överges till förmån för lagstiftning?
    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
    1. Lagförslaget innehåller inga krav på kollektivavtal.

2. En viktig anledning till att småföretag avstår från att medverka i offentliga upphandlingar är den låga prisbilden (som bla beror på osund konkurrens). Med ett regelverk som leder till konkurrens på lika villkor kommer småföretagen ha lättare att vinna offentliga upphandlingar.
  • Knäskål
    Tom Araya skrev 2016-09-21 00:07:13 följande:

...hur var det nu?

Det finns ingen motsägelse i inläggen du citerar. Väljare prioriterar vissa politiska frågor och väljer ofta det parti dom anser vara minst dåligt. Dom borde ha insett att invandringsfrågan är den viktigaste och prioriterat den.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-21 08:25:19 följande:
    Haha

SD kritiserar regeringens förslag för att vara näringslivssfientligt. SDs förslag var möjligtvis, på någon punkt, lite hårdare än regeringens förslag och då är ju SDs eget förslag ännu mer näringslivsfientligt än regeringens förslag! Jag hade förstått om SD hade kritiserat regeringen för att inte vara tillräckligt långtgående men att kritisera regeringen för att vara FÖR långtgående visar bara på SDs falska retorik i denna fråga.
    Nja....om det exempelvis skulle vara så att s missat punkten om utländsk arbetskraft så är det ingalunda varken näringslivsfientligt eller arbetarfientligt av sd att förespråka en hårdare linje.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-21 13:19:58 följande:

Varför göra det så komplicerat? Det finns kollektivavtal för tex lokalvårdspersonal både inom den privata och inom statliga/kommunala sektorn som reglerar vilken minsta lön man ska beroende på vilket ansvar som ingår i tjänsten och beroende på anställningstid. Om offentlig verksamhet fick ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor så skulle inte företag kunna vinna upphandlingar genom att betala personalen svältlön på exempelvis11 kronor i timmen och på så sätt konkurrera ut företag (oftast svenska) som sköter sig och betalar ut anständiga löner. Jag tycker att det är fördjävligt att vissa partier i riksdagen låter detta vansinne (som drabbar svenska arbetstillfällen) att fortgå .

Hade något parti ett förslag om kollektivavtal eller handlade alla förslag om kollektivavtalsliknande villkor?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-21 17:36:58 följande:
    Hade något parti ett förslag om kollektivavtal eller handlade alla förslag om kollektivavtalsliknande villkor?
    Både SD och regeringen har föreslagit kollektivavtalsliknande villkor.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-21 17:33:10 följande:
    Nja....om det exempelvis skulle vara så att s missat punkten om utländsk arbetskraft så är det ingalunda varken näringslivsfientligt eller arbetarfientligt av sd att förespråka en hårdare linje.
    Vad är det för punkt om utländsk arbetskraft som regeringen ska ha missat?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-21 18:04:36 följande:
    Vad är det för punkt om utländsk arbetskraft som regeringen ska ha missat?
    Det var ett exempel på en punkt där en hårdare linje inte innebär det du påstår.
    Jag har inte närmare granskat och jämfört förslagen i detta från s och sd.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-21 18:40:20 följande:
    Det var ett exempel på en punkt där en hårdare linje inte innebär det du påstår.
    Jag har inte närmare granskat och jämfört förslagen i detta från s och sd.
    Vad är det för hårdare linje och på vilket sätt innebär den linjen inte det jag har sagt?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?