• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-22 17:57:21 följande:
    Sitter M i regeringen? trådämnet är förtroende för regeringen, inte om Bills behov av att skylla ifrån sig på andra.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
    Du hänvisar till en källa från tiden då moderaterna satt i regeringen med stöd av miljöpartiet. Jag vill peka på att det inte bara är miljöpartiet som har ändrat uppfattning utan även den forna samarbetspartnern Moderaterna (samt många andra partier). Om du inte anser att vi ska diskutera annat än regeringen kanske du ska låta bli att posta länkar som berör den förra regeringen?

I stället för att tjafsa få du gärna förklara vad det är för skillnad mellan MPs lappkast och andra partiers.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-22 00:44:21 följande:
    Det är just det som socialdemokraterna gör. Det ska inte vara någon löneskillnad om den anställde är svensk eller polack. Utförs jobbet i Sverige så ska kollektivavtalsliknande löner gälla.

Det finns vissa skillnader mellan svensk och utländsk personal som rör exempelvis försäkringar men där sätter EUs regelverk hinder för Sverige att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor. Regeringens idé är att med den nya lagen gå så långt som det är möjligt.

Här kan du läsa vad TCO förbundsjurist skriver om saken: tco.se/Aktuellt/Debatt/2016/fel-av-m-om-krav-vid-offentlig-upphandling/
    Följande är kopierat ur den text du länkar till:

Om arbetet utförs av företag från ett annat EU-land som utstationerar personal till Sverige begränsas de krav som får ställas till att bara gälla lön, semester och arbetstid. Bakgrunden är en tolkning av EU:s regler om utstationering av arbetskraft. Maria Malmer Stenergard beskriver denna skillnad som något som skulle missgynna svenska företag.

Förvisso skulle utländska utstationerande företag inte behöva uppfylla samma krav på försäkringar och avsättningar till pensioner. Men för den stora majoriteten seriösa svenska företag som i dag betalar löner och erbjuder arbetsvillkor som motsvarar de gängse på den svenska arbetsmarknaden skulle förslaget medföra en förbättrad konkurrenssituation.

I dag kan företag från andra EU-länder som utstationerar arbetstagare till Sverige använda hemlandets lägre löner som konkurrensmedel, trots att arbetet utförs i Sverige. Det kommer de inte att kunna göra om förslaget i utkastet till lagrådsremiss genomförs. Även om fullständig konkurrensneutralitet inte uppnås är det en avsevärd förbättring.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-22 22:58:47 följande:
    Följande är kopierat ur den text du länkar till:

Om arbetet utförs av företag från ett annat EU-land som utstationerar personal till Sverige begränsas de krav som får ställas till att bara gälla lön, semester och arbetstid. Bakgrunden är en tolkning av EU:s regler om utstationering av arbetskraft. Maria Malmer Stenergard beskriver denna skillnad som något som skulle missgynna svenska företag.

Förvisso skulle utländska utstationerande företag inte behöva uppfylla samma krav på försäkringar och avsättningar till pensioner. Men för den stora majoriteten seriösa svenska företag som i dag betalar löner och erbjuder arbetsvillkor som motsvarar de gängse på den svenska arbetsmarknaden skulle förslaget medföra en förbättrad konkurrenssituation.

I dag kan företag från andra EU-länder som utstationerar arbetstagare till Sverige använda hemlandets lägre löner som konkurrensmedel, trots att arbetet utförs i Sverige. Det kommer de inte att kunna göra om förslaget i utkastet till lagrådsremiss genomförs. Även om fullständig konkurrensneutralitet inte uppnås är det en avsevärd förbättring.

Ja? Vad vill du säga med inlägget?

Regeringens förslag verkar vara så långt som Sverige kan gå utan att bryta mot utstationeringsdirektivet.

Kan du förstå varför SD avser att rösta nej till regeringens förslag som kommer att leda till att svenska företag får lättare att konkurrera om offentliga uppdrag? Förslaget kommer ju leda till att fler jobb stannar i Sverige.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-09-22 23:29:07 följande:
    Ja? Vad vill du säga med inlägget?

Regeringens förslag verkar vara så långt som Sverige kan gå utan att bryta mot utstationeringsdirektivet.

Kan du förstå varför SD avser att rösta nej till regeringens förslag som kommer att leda till att svenska företag får lättare att konkurrera om offentliga uppdrag? Förslaget kommer ju leda till att fler jobb stannar i Sverige.
    EU medger även kollektivavtal som krav. Vissa kommuner menar på att "kollektivavtalsiknande" avtal bara är komplicerat och kostsamt att hantera.
  • Bakslag
    FDFMGA skrev 2016-09-18 01:41:00 följande:
    Anmäla?

Jag anmäler sällan och om du inte brukar länka till avpixlat så har jag inte anmält dig.

Det låter märkligt att jag skulle ha kallat dig invandrarfientlig för att du anser att kemisk kastrering vore ett lämpligt straff för våldtäktsmän. Om du skriver så direkt så kan du ju också lämpligen länka till den tråd där jag kallar dig invandrarfientlig.
    Enkelt att svara på:

www.familjeliv.se/forum/thread/76761247-hur-fa-slut-pa-taffsandet-och-valdtakter-pa-festivaler/26

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-09-23 19:02:50 följande:
    EU medger även kollektivavtal som krav. Vissa kommuner menar på att "kollektivavtalsiknande" avtal bara är komplicerat och kostsamt att hantera.
    Du har fel. Det är inom EU rätten INTE tillåtet att kräva att ett företag ska ha tecknat kollektivavtal och det är anledningen till att varken socialdemokraterna eller sverigedemokraterna har krävt annat än kollektivavtalsliknande villkor.

Ge exempel på några av Sveriges 270 kommuner som anser att det är komplicerat och kostsamt att kräva kollektivavtalsliknande villkor!

Jag tycker att det är lite märkligt kritik om den är sann. Om regeringen gör det möjligt för kommunerna att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor så är det fortfarande upp till kommunerna om de vill använda de nya kraven eller ej.
  • FDFMGA
    Bakslag skrev 2016-09-23 22:39:35 följande:
    Enkelt att svara på:

www.familjeliv.se/forum/thread/76761247-hur-f...

Ok. Det handlade alltså om semantik. Du behöver inte tro mig, men det är en oerhörd skillnad mellan benämningen invandrarfientlig som du påstår att jag använde och invandringskritisk som använde.
    Enkelt att svara på:

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Bakslag
    FDFMGA skrev 2016-09-24 00:35:38 följande:
    Ok. Det handlade alltså om semantik. Du behöver inte tro mig, men det är en oerhörd skillnad mellan benämningen invandrarfientlig som du påstår att jag använde och invandringskritisk som använde.
    Enkelt att svara på:

Haha
    ...served in a company of heroes
  • FDFMGA
    Bakslag skrev 2016-09-24 00:45:25 följande:
    Haha
    Javisst kan man skatta åt att du inte begriper skillnaden mellan att vara invandringskritisk och att vara invandrarfientlig men inte desto mindre är det ett allvarligt misstag som innebär att du ljuger i och med att du påstår att jag kallat dig invandrarfientlig.
    Bakslag skrev 2016-09-17 23:51:20 följande:
    Det kan du gärna få vara, men som ett exempel pekade du ut mig som tillhörande av Familjelivs "invandrarfientliga" grupp nä

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta

Livsfarliga saker som ölburkar och snusdosor vet vi ju sedan tidigare att tullen kunnat ta i beslag. Nu föreslår regeringen att deras befogenheter ska utökas så att de även kan beslagta lite andra grejer:

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-forslag-tullen-ska-fa-beslagta-handgranater

Förslag: Tullen ska få beslagta handgranater

Tullen ska få ökade befogenheter för att stoppa inflödet av handgranater till Sverige. Det föreslår regeringens utredare.

- Det här var efterlängtat, säger Jonas Karlsson vid Tullverket. Tidigare har vi bara kunnat se på hur granater passerat in över gränsen.

Att man inte tänkt på det tidigare!

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?