Har du förtroende för regeringen?
Den stora flyktingvågen 2015 kommer alltså att märkas hos kommunerna fullt ut lagom till valet 2018. Det kommer att bli väldigt intressant att se hur det påverkar opinionen.
Så är det ofta i politiken, man måste fatta beslut för att undvika negativa konsekvenser relativt långt in i framtiden, utan att det blir några omedelbara positiva effekter, och när de negativa effekterna uteblir kan dessutom oppositionen säga "vad var det vi sa, det blev ju aldrig något problem!"
Vår nuvarande inkompetenta regering är inte i närheten av att ha den framförhållning som krävs utan handlar helt reaktivt efter hur det ser ut just för stunden men saknar totalt förmåga att planera framåt.
Annars hade vi haft en stor politisk debatt om hur kommunerna ska klara de enorma kostnadsökningar de står inför framåt 2017-2018, men istället är det huvudet i sanden som gäller.
Tyvärr så har väl regeringen haft för mycket av interna problem och för lite av riksdagsinflytande för att kunna ha ett vettigt fokus på integration. En nåd att stilla be om vore att MP bytte ut sina språkrör och att ett av de nya blev Isabella Lövin - en person som spelar i en helt annan division än Romson och Fridolin. Det kanske inte har märkts så mycket i och med att hon är biståndsminister och tvingas administrera en budget som starkare departement regelmässigt snattar från.
Dessutom finns det en integrationspolitisk värderingsdiskussion som man borde ha tagit för länge sedan och för min egen del är detta den viktigaste diskussionen. Jag vill att Sverige ska fortsätta att utvecklas mot ett alltmer tolerant och sekulariserat samhälle, det innebär inte att folk inte kan få vara muslimer, sverigedemokrater eller i stort sett vad som helst som inte är olagligt - men det borde inte ha fått utvecklas subkulturer som begränsar andra, exempelvis begränsar unga kvinnors försök att anpassa sig till svenska tänkesätt.
Jag saknar en röd tråd i integrationspolitiken: Vi behöver dig och förväntar oss av dig att du ska bidra till att Sverige fortsätter att vara såväl ett ekonomiskt framgångsrikt land som en tolerant och sekulariserad nation- kan du inte respektera detta blir du tvungen att söka dig till ett annat land.
Jag har fått frågan om antal ett antal gånger under åren här på FL. För mig handlar det inte om antal. Det handlar inte heller om att jagstörs av att allt fler har ett annat utseende än det jag var van att se när jag var barn, det stör mig inte det minsta. Däremot stör det mig väldigt mycket när Fridolin är så jävla flummig att han inte förstår vad det innebär att MP röstar in en pajsare i partistyrelsen som inte kan tänka sig att skaka hand med kvinnor och det stör mig när MP-politiker argumenterar för könssegregerade badhus.