Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2016-04-24 13:49:37 följande:
    Ja, som en luftkorridor för åsikter! Glad
    Exakt!

Egentligen är invandrings- och integrationspolitik alldeles för viktigt för att den som det är för närvarande till så förvånansvärt stor del ska handla om att sprätthökar ska försöka positionera sig genom att framträda som allvetande berättare i sagor där de har förmågan att avgöra om andras tankar och intentioner bara är en del av ett skådespel där man inte kan eller får säga vad man verkligen tycker.

Vi har förresten en föregångare i den branschen här på FL, den där SD-aktivisten som till och med hade räknat ut hur stor andel av PK-folket som menar vad de säger, respektive hur stor andel som bara säger det de tror förväntas av dem.

Hm, det skulle ju kunna bli en del av den här psedodebatten, ett slags mått på PK-tänkandet - åsiktskorridorkvoten där förment bekymrade statsvetartelepatert kan göra reklam för sig själva genom att påstå att åsiktskorridorkvoten asymptotiskt börjar närma sig noll.

SD-aktivisten här på FL menade om jag minns rätt att åsiktskorridorkvoten (även om han kallade den det äkta PK-tänket eller något liknande) låg på ett par procent, det vill säga några stycken av hundra PK-människor menar vad de säger, resten trängs i åsiktskorridoren.

Herregud. Vilken enfaldig smörja. Jag undrar om det finns något annat syfte med tokerierna än att framstå som att man är en sådan som kan se igenom diskursen och förklara för andra vilka begränsningar den för med sig.

Försoning, påstod någon. Försening, skulle jag vilja påstå. i stället för att diskutera vad som borde göras blir diskussionen i bästa fall ett meningslöst tjat om vem som hade rätt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-04-24 13:31:50 följande:
    Att regeringen reagerade långsamt är en underdrift, de tänkte helt enkelt för kortsiktigt. Man måste alltid ha en plan för vad som kan ligga längre fram än nuet. Men jag är inte direkt förvånad, politiker har en tendens att se allt med allt kortare framförsikt, det har vi inte minst sett inom säkerhets- och försvarspolitik, bostadspolitik m.fl. områden under flera decennier.
    Det är klart att med facit i hand är det alltid lätt att diskutera om något hade kunnat göras annorlunda. Vad hade hänt om inte Migrationverket 2013 (tror jag det var) avgjort att alla flyktingar från Syrien skulle få permanent uppehållstillstånd.

Jag tror inte det skulle ha inneburit så stor skillnad. Lika många hade säkert flytt över Medelhavet och nästan lika många hade fortsatt genom Europa till Sverige.

Men är det relevant att låta invandringspolitiken bli som en gammal gubbe som förgrämd sitter och suckar över allt i hans liv som hade kunnat blivit annorlunda om bara...
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-04-24 14:14:29 följande:
    Ligger det något i detta?

Svenska staten närmar sig sammanbrott söndag 17 april 2016 · 17:26

erixon.com/blogg/2016/04/svenska-staten-narma.../
    Nyliberalt tankegods.

Satsa på polis och förvar överlåt resten till marknaden.

Ett drömscenario för somliga, en mardröm för andra.

Själv förknippar jag kanske Sverige mer än något annat med allemansrätten. Att kunna ströva genom områden utan att bekymra sig om vem ägaren är.

Avskaffa strandskyddet är ett exempel. Så trist det skulle vara att t ex åka ut till Skärgården och upptäcka att precis allt är privat och inte längre tillgängligt för alla.

Det ligger i nyliberalismens natur att i så stor utsträckning som möjligt avskaffa allt som är gemensamt.

Själv anser jag att Sverige har förstörts tillräckligt som det redan är av nyliberalernas ekonomiska jätte-reor på allmän egendom
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-24 14:13:08 följande:
    Jag tycker att det här inlägget är något märkligt med tanke på att du tidigare hävdat att det inte fanns någon som helst anledning att tala om volymer innan 2015. Samt, hävdat att de som talade om volymer innan hösten 2015, egentligen inte ville ha någon invandring alls; alltså misstänkliggjort deras avsikter. Plus; hävdat att det fanns ingen åsiktskorridor vad gäller att tala om volymer. ( Här finns en uppenbar motsägelse). Har du alltså ändrat dig angående vad du tidigare hävdat?
    Din tolkning.

Jag har väl bara påstått att de som talade om volymer ofta fick svaret att Sveriges ekonomi tillhör Europas starkaste trots att folk har ropat "vargen är här" i årtionden.

För att använda din terminologi så skulle jag vilja påstå att den åsiktskorridor du befinner dig i är mycket trång om du menar att man inte ens ska få hänvisa till ekonomiska realiteter som att Sveriges skuldkvot tillhör Europas lägsta trots att invandringen av somliga har påståtts orsaka ekonomisk ruin.

Jag tycker alltså att din åsiktskorridor där folk anbefalls att tala om att volymerna är för höga är synnerligen trång.

jag har alltså inte ändrat mig. Jag försöker bara vara konsekvent. Det senare kan jag förresten rekommendera.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av volymtjafset. För mig handlar det så mycket mer om vad invandring betyder för den svenska kulturen, tillsammans med vad asylrätten innebär.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-04-24 15:26:52 följande:
    Jag har alltid satt mig emot hela den färdigförpackade idén att stora delar av befolkningen inte säger vad de tycker pga att man inte vågar, inte fattar eller inte ens är vaken Förvånad

Jag har aldrig förstått lockelsen till ett parti vars följare så ofta visar att de har så otroligt låga tankar om människor överlag alternativt försöker med mobbningsmetoder att baxa över folk till sig.

Procentsats var det till och med ja. Hahahahaha! Jo, tänk om man hade en krona för varje gång man fått en sådan placering av någon "upplyst sverigevän" här!
    Ja, frågan är om den inte är ännu mer komiskt i åsiktskorridortappningen än i den gamla "Du är bara PK"-varianten eftersom åskiktskorridoren mer fokuserar på skillnader mellan "åsiktskorridorkännarnas" avstämning av det offentliga samtalet och vad folket verkligen tycker.

För mig låter det som en säljidé som uppstått i ett möte mellan företrädare för olika opinionsinstitut där spriten flödat lite väl ymnigt.

Typ Åsiktskorridoravstämning AD. Vi kalibrerar och maximerar diskrepansen  politiska budskap och folkets uppfattning för maximal impactSkrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-04-25 10:02:02 följande:
    Alla delar av de kommande problemen fanns där för vem som helst att se. Redan då.

Hade bara fler klarat av att ta till sig enkla fakta och lyckats dra logiska slutsatser av dessa redan år 2013 istället för att anklaga den som presenterade detta för allt möjligt elakt så hade situationen idag garanterat sett avsevärt bättre ut.
    .

www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-var-finns.../

Idag, tre år senare, är det som då var "rasism" någonting som näst intill alla kan ta till sig och acceptera.

Men vägran att anpassa sig i tid har kostat massor. På alla sätt och vis.
    Att skrikhögern och SD-aktivisterna påtalade att det skulle Komma en flyktingkatastrof var inget jag lade märke till

Bara det gamla vanliga att det redan var en katastrof oavsett antalet.

Och faktum kvarstår, SD är ett rasistiskt parti oavsett hur högt skrikhögern skriker om att de andra partierna kopierat delar av SD:s politik. Man skulle kunna tro att det finns en särskild slags jämmeressens inom skrikhögerkulturen, för att travestera ett exempel på SD:s rasism.

Skrikhögerns våta dröm om att SD ska bli en del av allianssamarbetet är och förblir en pojkdröm utan verklighetsförankring.Solig
  • FDFMGA
    Ascendere skrev 2016-04-25 15:12:21 följande:
    Det som många försökte påtala var att antalet flyktingar styrs av den politik som förs, och att med en alltför generös politik riskerar antalet så småningom att överstiga vad vi kan ta emot. Medans regeringens stenhårda linje, oavsett partifärg, hela tiden varit "Det kommer så många det kommer, det beror enbart på omvärldsförhållanden, och vår enda uppgift är att ta emot alla som kommer på ett bra sätt". 

Det visade sig senare att det förra var ett i sak helt korrekt antagande, men som du säger använde många rasister och SD-aktivister samma påstående för att få till en minskad invandring av delvis andra skäl, vilket gjorde att alla som kom med liknande påståenden avfärdades som "SD-anhängare", "rasister" eller "främlingsfientliga" osv osv under den period av ett närmast masspsykosliknande tillstånd i frågan som rådde i Sverige mellan 2011 och senhösten 2015. 

Johan Westerholm (S) har gjort en lättöverskådligt tidslinje över viktiga händelser som borde ha fungerat som varningssignaler om det inte varit för masspsykosen: 

ledarsidorna.se/2016/03/vid-panikpunkten/
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det lätt att framstå som expert med facit i hand men det verkar finnas lite olika facit  kring hur resultatet ser ut och för min egen del så ser jag inget resultat, och då för att jag inte har så mycket fokus på vad som har hänt utan mer på vad som kommer att hända. Men, nej - jag tycker inte att regeringen agerat fel när den till stor del hade fokus på att hanteringen av flyktingströmmen över Medelhavet måste lösas gemensamt av EU.

Det är tråkigt på många sätt att det inte verkar som man kommer att lyckas med det och att kanske EU delvis kommer att splittras, att högerextrema och nynationalistiska strömningar blir starkare. Historiskt har inte Europa varit en särskilt fredlig kontinent men under en period har det så varit, särskilt innan Putin blev riktigt aggressiv.

Det är inte uteslutet att IS lyckas med sin taktik, att länder enskilt sluter sig mot omvärlden, att demokrati och öppenhet sätts på undantag även nationellt och att det byggs upp en stämning där varje muslim är en möjlig terrorist.

Jag tror inte det, men jag saknar facit - men det finns inget den här regeringen har gjort i sin hantering av flyktingkrisen som har fått mig att att tappa förtroende. Däremot skulle mitt förtroende ha minskat om de inte hade försökt arbeta för en EU-gemensam hantering av flyktingkrisen.

Möjligen att jag blev lite besviken när regeringen inte kunde ställa upp med ett ynka Jas-plan när Frankrike frågade efter hjälp.
  • FDFMGA
    Ascendere skrev 2016-04-25 22:36:46 följande:
    Hade man verkligen velat lösa problemen med att det drunknar massor med människor på Medelhavet, då skulle man  titta på Australien. De hade samma problem med mängder med illegala båtflyktingar, men de löste problemet genom att helt enkelt förklara att inga som kommer med båt kommer att kunna söka asyl som flyktingar i Australien, utan istället får man söka asyl på distans. På så sätt fick de både kontroll över vilka de släpper in, samt att de som får asyl kan ta sig till Australien på ett säkert sätt.
    Det vore en policy för EU att ta efter om man menar allvar med att man inte vill att folk ska drunkna på Medelhavet. 
    Javisst, skulle det ha varit möjligt och i den mån båtflyktingarnas båtar förlist kunde man ha tillhandahållit nya och eskorterat dem ut på internationellt vatten. Det skulle inte ha löst flyktingarnas behov av skydd från krig men Europa skulle inte ha behövt bry sig.

Ja, såvida inte EU hade kunnat komma överens om att erbjuda en reell asylväg till Europa via flyktingläger i grannländer.

Mitt förtroende för regeringen och för den tidigare alliansregeringen har påverkats positivt av att man så länge det var möjligt hade en generös asylpolitik
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-04-25 23:00:40 följande:
    Och på vilket sätt kunde man se 2013 att 2015 skulle ge en extrem ökning i antalet flyktingar?
    Haha.

Så här i efterhand växer sig skrikhögerns övertygelse om att de varnade för den extrema situationen 2015 i och med att de varnade för den extrema situationen 2014 och den extrema situationen 2013 och den extrema situationen 2012 och den extrema situationen 2011 och den extrema...

Så länge jag har läst här har Flash Gordon varnat för den extrema situationen som råder och SmalaSara skrev i något inlägg att hen varit aktiv tidigare under ett annat nick på FL - så hen har säkert också ständigt varnat för den extrema situationen.
  • FDFMGA
    Ascendere skrev 2016-04-25 23:29:39 följande:
    Ja precis, det var precis det Australien gjorde, man deklarerade att den som kom illegalt med båt förverkat sina chanser att få asyl, samtidigt som man öppnade upp möjligheten att söka asyl på distans. På så sätt kan man hjälpa så många man anser sig klara av samtidigt som man har kontroll på sina egna gränser.
    EU hade mycket väl kunnat göra något liknande, och som du säger erbjuda en säker väg för de som beviljats asyl, tex genom möjlighet att söka asyl direkt från Turkiet.
    Ja, men asylpolitik handlar om att ge människor skydd. EU har aldrig erbjudit ett reellt alternativ till att fly över Medelhavet.

Det finns nästan ingen som riskerar sitt och familjens liv i onödan. Det är klart att ett fungerande EU skulle ha kunnat styra så asylvägen till Europa hade kunnat bli säker och kontrollerad, men detta hade krävt ett fördelningssystem och att så gott som alla EU-länder hade tagit sitt ansvar och samarbetat och att FN också hade engagerats i arbetet för att kunna erbjuda en säker och kontrollerad asyl till Europa.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?