Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

SmalaSara skrev 2016-04-21 14:53:32 följande:
    Att dra lans mot begreppet syltrygg, är, enligt min mening, att slåss mot väderkvarnar
    Man skulle ju kunna tro att du bodde i Älta, som du går an.

Det gör du förstås inte, men du kan nog bli kvarnmästare därSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-21 14:53:32 följande:
    Att dra lans mot begreppet syltrygg, är, enligt min mening, att slåss mot väderkvarnar
    Jag lägger till den del som du händelsevis råkade ta bort när du citerade mig i ditt inlägg 14:50Solig

Får jag fråga varför du tror att du så ofta hamnar i ändlösa diskussioner om diskussionen i sig. Du frågade vad jag ansåg om en artikel. Jag svarade på den frågan dels för att det blir så tjatigt med metadiskussioner i längden men också för att artikeln i sig är ett intressant avstamp till en diskussion om debattklimatet kring invandring, även det en slags metadiskussion men så mycket mer intressant..

Jag fick inget svar på mitt svar. Tror du att det förvånade mig.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-21 15:38:18 följande:
    Eller kanske storleken på ryggmuskulaturen? www.body.se/bloggar/roddy-benjaminson/2013012...
    Förstår du inte att ju mer du ältar desto mindre av tvivel hos mig om att mina åsikter om din åsiktstillhörighet inte skulle vara korrekta.

Vill du övertyga föreslår jag att du diskuterar exempelvis den artikel du ville diskutera i stället.

För övrigt - tror du att din ryggtatuerade idol käkar mycket syltlök?

Och helt vid sidan om ämnet, de där figurerna som börjat bilda "medborgargarden" de är väl inte sällan såväl straffade som tatuerade.

Därmed inte sagt att det måste vara fel på tatueringar. har du sett Lars Molins "Den tatuerade änkan" - om inte kan jag varmt rekommendera den.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-21 15:50:51 följande:
    Jag tycker detta inlägg är ganska märkligt med tanke på att du själv drog igång diskussionen, samt envisades med att fortsätta med den efter att jag påpekat att den var OT.
    Vad tycker du om artikeln du ville diskutera. Jag hade några synpunkter på den. Såg du dessa, eller skymde syltlökarna siktenSolig
  • FDFMGA
    Ascendere skrev 2016-04-21 12:47:01 följande:
    Haha, vilken bra idé! 
    Imorgon är väl en utmärkt idé att sätta din plan i verket, vem av oss som startar tråden spelar väl ingen roll egentligen, låt oss se vad morgondagen bjuder...
    Ja, det skulle faktiskt kunna bli en riktigt rolig trådGlad
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-21 16:50:29 följande:
    Jag ser det mer som att ju fler exempel på motsatsen jag presenterar, desto tydligare blir det att begreppet "syltrygg" inte är den "markör" som du vill hävda. Vad Roddy Doyle (aka "Hero" i TV4:as "Gladiatorerna") äter vet jag inte. Däremot tror jag inte att han skulle uppskatta ett taffligt försök till brunmålning genom att helt ovidkommande nämna att medlemmarna i ett medborgargarde också har tatueringar.
    Nu måste jag erkänna att jag aldrig sett Gladiatorerna.

Men det är säkert intressant. Jag antar att du inte anser att det är influerat av kulturmarxismen, men jag kan ju ha fel - det låter som ett underhållningsprogram.

Mycket nöje med Gladiatorerna, hursomhelst!
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-21 17:00:42 följande:
    Om du ställer frågan helt utan ovidkommande, raljanta kommentarer lovar jag att du ska få svar på de relevanta invändningar du hade mot Marteus (kvartal.se/artiklar/fran-censor)
    Javisst. Vad har du för synpunkter?
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-04-21 17:45:48 följande:
    Jag hade förstått om en hälsning uteblev helt och hållet, vilket inte är fallet.

Som vanligt väljer du att fokusera på person istället för att styrka din sak och som vanligt görs det med ett tomt påstående.

Du hade tydligen ingenting att backa upp ditt tidigare påstående med - att man inom islam inte tar det andra könet i handen för att kvinnor är orena på grund av sin mens - och då undrar jag naturligtvis om du har någonting som styrker ditt nya påstående om mig med. Har du det?

Man kan ha många förväntningar i leda. Jag förväntar mig faktiskt ett par i detta nu.
    Tja, nu handlar den här tråden om förtroendet för regeringen. 

Och mitt förtroende för MP fick sig en rejäl törn när språkrören och valberedningen trots att de kände till att tomten hade för vana att kränka kvinnor i någon slags bigott tolerans inte reflekterade innebörden av hans beteende.

Nu har ju MP tvingats tänka om och förhoppningsvis blir det en grundlig värdegrundsdiskussion med rubriken "Vad i helvete har vi sysslat med" och det andra regeringspartiet S är ju självklart totalt främmande för tanken att uppmuntra en medeltida kvinnosyn.

Frågan är bara om inte S börjar tröttna. MP tycks ha svårt att greppa det där med vanligt enkelt folkvett. Hur är det ens möjligt att någon vettig människa inte kan förstå hur det kan kännas för en kvinna när en representant för att parti vägrar hälsa på henne på det sätt hon vill hälsa medan det går bra att hälsa så på män.

Om de nödvändigtvis skulle ha in tomten kunde de ha förklarat för tomten att i så fall får han behandla män och kvinnor lika och avstå från att ta i hand i fortsättningen.

Olika synsätt på mens inom islam kan du lämpligen starta en tråd om. Det är inte ett ämne som intresserar mig särskilt.

För mig handlar det just om vanliga umgängesregler. Ungefär som här på FL där den som inte kan uppföra sig ofta få inlägg borttagna och blir avstängd titt som tätt.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-04-21 19:58:46 följande:
    När ämnet passar så verkar iallafall tråden handla om det.

Nu är du där igen och åberopar en kvinnosyn som du inte redogör för. Börja med att reda ut vad denna islamska hälsning har med den åberopade kvinnosynen att göra samt beskriv själva kvinnosynen i fråga och vi kan diskutera eventuella kränkningar utifrån det - annars så diskuterar vi enbart vad du tror om islam och den diskussionen känns inte allt för lockande.

Det är fantastiskt enkelt att kunna relatera med det här fallet då en muslimsk kvinna inte skulle ta en man i handen heller. Du skulle alltså känna dig så kränkt om en muslimsk kvinna inte tog dig i handen att du skulle tycka att det vore rättvist vägt med att denna kvinnan förlorade sitt leverbröd som konsekvens?

Om mens inte intresserar dig så under jag varför du tar upp det överhuvudtaget.

I sådana här fall så behövs det mer integritet än pekfingrar på umgängesregler.

Sverige är ett mångkulturellt land och det var Göran Persson som sådde idéen. Att Stefan Löfven inte har axlarna för den kappan är varken förvånande eller konstigt - det är dock intressant att den som ser sig som en slags socialdemokratisk urkund här i Sverige, som viftar bort folk till den extrema högerkanten så fort de avviker ifrån en själv, så lätt viftar bort en så betydande socialdemokrats idéer om tolerans.

Kom tillbaka Göran Persson och Fredrik Reinfeldt - ni hade en solid känsla för någonting så fruktansvärt viktigt som tolerans och idag är den som bortblåst även bland era egna.

Jag gillar inte idéen om mångkultur - iallafall inte så som Sverige har format den i praktiken - men jag förstår iallafall vikten av tolerans, mer än på pappret. Och därför inger den här regeringen allt mindre förtroende för min del.
    Hm, jag tror att du behöver byta glasögonen. Tomten som var förslagen till MP:s partistyrelse var man, inte kvinna.

Det finns en religion som kallas islam. Det finns en problematik med islam och det är att religionen i sig konserverar det som för dem av oss som är en del av svensk värdegrund betraktar som  förlegade påbud om skillnader mellan hur män och kvinnor ska uppträda.

Miljöpartiet gjorde en tabbe som nästan är oförklarligt korkad när de som anser sig vara för feminism och jämställdhet var nära att välja in en medeltidsfigur i partistyrelsen. Helt sanslöst och helt obegripligt.

Självklart hade det varit olämpligt om det varit en kvinna som vägrade hälsa med ett handslag på män, men inte fullt lika olämpligt eftersom islam är en patriarkal religion där det är männen som beslutar.

Du verkar för övrigt som att så gott som alla som har ett ursprung i muslimska länder och engagerat sig i MP är män, om detta är korrekt så kan man återigen undra vad MP sysslat med egentligen.

Ett första steg på väg till att bli partiet som återupprättar påbudet "Kvinnan tige i församlingen".

MP har gjort bort sig riktigt ordentligt. Det som har inträffat har skett på central nivå, inte i någon byhåla där man annars brukade kunna hitta miljöpartister som trodde på en massa hokuspokus och annat. Och här handlar det till och med om så grundläggande och lättförståeliga förhållningssätt som att man inte gör skillnad på män och kvinnor.

Det må vara hänt att du inte förstår i vilken utsträckning de gjort bort sig betraktat ur ett perspektiv av grundläggande svenska värderingar och vad MP:s väljare har för åsikter.

Där kan man snacka om att de verkligen har visat tolerans mot intoleransen.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-04-21 22:38:55 följande:
    På särskild anmodan;

Du uttrycker dig först generellt om hennes i text: den är överdriven. Det är svårt att bemöta ett så pass allmänt påstående. Men du ger även ett par exempel och de har jag några synpunkter på.

Att man inte känner igen en upplevd korridor kan bero på att man upplever korridorens restriktioner som rimliga och riktiga. Att man helt enkelt har en uppfattning om hur bred debatten bör vara som stämmer överens med rådande debattklimat.

Jag finner påståendet att induktiva felslut på något sätt skulle vara typiskt för ett särskilt parti mkt märklig; induktiva felslut är mkt vanliga. Att dra generella slutsatser av enstaka exempel förekommer överallt och även i detta forum.

Att förstöra valarbetet för ett särskilt parti bestod dock inte av några enskilda händelser, och även om du själv fördömde det så var det gott om personer som inte gjorde det. Här är en artikel från den tiden:
    www.expressen.se/nyheter/protestvag-mot-sds-valkampanj/

Du menar sen att volymer inte skulle ha varit ett stigmatiserande debattämne. Verkligen? Tobias Billström är väl ett ganska talande exempel på hur olämpligt det ansågs vara att ta upp?

Marteus menar också, bl.a. Att den som anförde kritik mot rådande asylpolitik blev bemötta, inte med sakliga argument, utan med moralism och misstänkliggörande jämförelser av typen "det där spelar SD i händerna", eller värre. Jag tycker det finns gott om exempel på detta:

Ett flagranta exempel på orimlig brunmålning är bemötandet av Esaiassons debattinlägg om som-undersökningarn. Ytterligare ett är bemötandet av socialdemokratiske Debattören Westerholm.
    Hm, tur att jag har erfarenhet av Familjelivs ovana att låta inlägg gå ut i tomma intet. Kopierade innan jag skickade så jag testar att klistra in.
    På särskild anmodan;

Du uttrycker dig först generellt om hennes i text: den är överdriven. Det är svårt att bemöta ett så pass allmänt påstående. Men du ger även ett par exempel och de har jag några synpunkter på. 

Att man inte känner igen en upplevd korridor kan bero på att man upplever korridorens restriktioner som rimliga och riktiga. Att man helt enkelt har en uppfattning om hur bred debatten bör vara som stämmer överens med rådande debattklimat. 
    Javisst - men ur mitt perspektiv så finns det i stället en slags icke-pk-korridor som tycks vara så trång att den som befinner sig däri måste få skavsår på armbågarna. Den åsiktskorridoren har några olika avdelningar, en relativt vanlig är den nästan pubertala "jag är minsann klarsynt och faller inte offer för det man förväntas tycka utan fattar självständiga och rationella beslut till skillnad från de andra"-korridoren. Det är den korridor där de jag kallar skrikhögern hänger och något mer konformt får man söka med ljus och lykta efter.

Överhuvudtaget är väl pk-argumentet eller dess variant åsiktskorridoren det vanligaste av alla högerargument så det förvånar mig inte att Expressenskribenten eller du för den delen så gärna använder det. Det kombineras också ofta med det du kallar induktiva slutsatser men där exemplen är utvalda för att passa en given tes. Exempelvis att ta fram ettantal textrader ur den debatten och utifrån dessa förklara att det finns en åsiktskorridor, att medierna är vänstervrida eller att pressen är taskig mot Hammarby och alltid skriver att de spelar usel fotboll.

Min erfarenhet är att det går att diskutera det mesta utan att man behöver vara ängslig för att någon ska tycka att det man säger inte får sägas utifrån en tänkt pk-norm - och det gäller inte enbart privat utan också i den offentliga debatten, även om SD förmodligen har haft effekten att mer kraft än nödvändigt har använts till att distansera sig från rasismen på bekostnad av en mer nyansrik bild av invandring och invandrare. Men - jag upplever att det har gett sig, att det numer finns ett mycket bredare utrymme för den invandringspolitiska debatten och att de övriga partierna slutat att i första hand förhålla sig till SD för att i stället skapa egna invandringspolitiska program. 

Expressenskribenten sparkar in öppna korridordörrar i syfte att anpassa sig till en ny politisk verklighet där allt mindre fokus kommer att ligga på SD och allt mer fokus på de övriga partiernas sinsemellan skilda uppfattningar om invandring och integration.

Att förstöra valarbetet för ett särskilt parti bestod dock inte av några enskilda händelser, och även om du själv fördömde det så var det gott om personer som inte gjorde det. Här är en artikel från den tiden: 
    www.expressen.se/nyheter/protestvag-mot-sds-valkampanj/

Du menar sen att volymer inte skulle ha varit ett stigmatiserande debattämne. Verkligen? Tobias Billström är väl ett ganska talande exempel på hur olämpligt det ansågs vara att ta upp? 

Marteus menar också, bl.a. Att den som anförde kritik mot rådande asylpolitik blev bemötta, inte med sakliga argument, utan med moralism och misstänkliggörande jämförelser av typen "det där spelar SD i händerna", eller värre. Jag tycker det finns gott om exempel på detta: 

Ett flagranta exempel på orimlig brunmålning är bemötandet av Esaiassons debattinlägg om som-undersökningarn. Ytterligare ett är bemötandet av socialdemokratiske Debattören Westerholm.

Nej, det var ett systematiskt valarbete för SD som idioterna genomförde. Det ifrågasätter jag inte. Jag minns mycket väl Åkessons torgmöten. Vad jag invände var beteckningen "folkkampanj". Så många var de inte - inte om du jämför med den mycket stora andel svenskar som kraftigt ogillar partiets rasism. Alltså återigen ett valt exempel som får ligga till grund för en generalisering.

Jag följde aldrig med i debatten kring hur man ska tolka SOM-institutets undersökningar, men SOM-institutet själva tolkar väl dem som att vi över tid har blivit alltmer positiva till invandring och att de som anser att vi borde ta emot färre flyktingar utgör en minoritet. Jag vet inte vem som brunmålade honom. Kan du ge exempel på brunmålningen, många är ju så känsliga för motargument att de känner sig personligt påhoppade om någon har invändningar mot deras resonemang.

Johan Westerholm känner jag inte till och nu när jag googlade fick jag bara träffar på avpixlat, fria tider och annan dynga. Vilken är hans tes - att åsiktskorridoren inte medger att man diskuterar volymer?

Men så är det ju inte. Vad som har sagts genom åren är att Sverige har haft resurser att ta emot de som fått asyl, att landets ekonomi tillhört Europas starkaste. De som har velat diskutera volymer är de som haft en annan uppfattning att vi redan då tog emot för många flyktingar. Och ja - det tycker ju SD som nu gått ut med en nollvision och förklarat att vi bara bör ta emot flyktingar från grannländerna, d v s om det blir typ inbördeskrig i Norge. Jag antar att de går bra med baltstaterna också, folk där har ju rätt hudfärg och rätt särskild kulturell essens enligt SD:s sätt att se.

Volymer. Ja, så kom då förra årets stora flyktingvåg. Jag minns att jag hörde en intervju med Morgan Johansson på Ekot där han fick frågan om volymer. Hans svar var att när Migrationsverket eller MSB bedömer att de inte längre kan hantera antalet asylsökande så kommer man att agera.

Och så blev det också.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?