Digestive skrev 2016-04-21 19:58:46 följande:
När ämnet passar så verkar iallafall tråden handla om det.
Nu är du där igen och åberopar en kvinnosyn som du inte redogör för. Börja med att reda ut vad denna islamska hälsning har med den åberopade kvinnosynen att göra samt beskriv själva kvinnosynen i fråga och vi kan diskutera eventuella kränkningar utifrån det - annars så diskuterar vi enbart vad du tror om islam och den diskussionen känns inte allt för lockande.
Det är fantastiskt enkelt att kunna relatera med det här fallet då en muslimsk kvinna inte skulle ta en man i handen heller. Du skulle alltså känna dig så kränkt om en muslimsk kvinna inte tog dig i handen att du skulle tycka att det vore rättvist vägt med att denna kvinnan förlorade sitt leverbröd som konsekvens?
Om mens inte intresserar dig så under jag varför du tar upp det överhuvudtaget.
I sådana här fall så behövs det mer integritet än pekfingrar på umgängesregler.
Sverige är ett mångkulturellt land och det var Göran Persson som sådde idéen. Att Stefan Löfven inte har axlarna för den kappan är varken förvånande eller konstigt - det är dock intressant att den som ser sig som en slags socialdemokratisk urkund här i Sverige, som viftar bort folk till den extrema högerkanten så fort de avviker ifrån en själv, så lätt viftar bort en så betydande socialdemokrats idéer om tolerans.
Kom tillbaka Göran Persson och Fredrik Reinfeldt - ni hade en solid känsla för någonting så fruktansvärt viktigt som tolerans och idag är den som bortblåst även bland era egna.
Jag gillar inte idéen om mångkultur - iallafall inte så som Sverige har format den i praktiken - men jag förstår iallafall vikten av tolerans, mer än på pappret. Och därför inger den här regeringen allt mindre förtroende för min del.
Hm, jag tror att du behöver byta glasögonen. Tomten som var förslagen till MP:s partistyrelse var man, inte kvinna.
Det finns en religion som kallas islam. Det finns en problematik med islam och det är att religionen i sig konserverar det som för dem av oss som är en del av svensk värdegrund betraktar som förlegade påbud om skillnader mellan hur män och kvinnor ska uppträda.
Miljöpartiet gjorde en tabbe som nästan är oförklarligt korkad när de som anser sig vara för feminism och jämställdhet var nära att välja in en medeltidsfigur i partistyrelsen. Helt sanslöst och helt obegripligt.
Självklart hade det varit olämpligt om det varit en kvinna som vägrade hälsa med ett handslag på män, men inte fullt lika olämpligt eftersom islam är en patriarkal religion där det är männen som beslutar.
Du verkar för övrigt som att så gott som alla som har ett ursprung i muslimska länder och engagerat sig i MP är män, om detta är korrekt så kan man återigen undra vad MP sysslat med egentligen.
Ett första steg på väg till att bli partiet som återupprättar påbudet "Kvinnan tige i församlingen".
MP har gjort bort sig riktigt ordentligt. Det som har inträffat har skett på central nivå, inte i någon byhåla där man annars brukade kunna hitta miljöpartister som trodde på en massa hokuspokus och annat. Och här handlar det till och med om så grundläggande och lättförståeliga förhållningssätt som att man inte gör skillnad på män och kvinnor.
Det må vara hänt att du inte förstår i vilken utsträckning de gjort bort sig betraktat ur ett perspektiv av grundläggande svenska värderingar och vad MP:s väljare har för åsikter.
Där kan man snacka om att de verkligen har visat tolerans mot intoleransen.