Har du förtroende för regeringen?
Digestive skrev 2016-04-21 23:00:59 följande:
Jag vet att det var en man och kan inte hitta passagen som du troligtvis har missförstått. Både muslimska kvinnor och män har ingen allmän fysisk kontakt med det motsatta könet, förutom inom familj och släkt, om det var där det gick snett.Jag ställde en fråga tidigare i allmänhet men ställer den direkt till dig istället; vart går gränsen mellan integrationspolitik och assimilationspolitik? När redan hälsningsfraser utesluts med förödande karriärskonsekvenser som följd så känns den gränslinjen ganska vag.
Ja, islam gör en fundamental skillnad på män och kvinnor men borde vi inte verka för frihet (aktuellt fria livsval) istället för att peka fingret mot allt som är exotiskt för oss? Åter igen undrar man vad gränsen mellan integrationspolitik och assimilationspolitik går och inte minst vad konstituerad mångkultur bör innebära i praktiken.
Islam kan inom området feminism beskrivas som en sorts extrem särartsfeminism så det är inte att helt att vara ute och cykla men jag förstår vad du menar, för inte företräder Miljöpartiet sådan feministisk ideologi överhuvudtaget. Påståendet är dock tämligen långsökt då islam har uppstått via religiösa uppenbarelser och ingen ideologisk verkstad, likheten med särartsfeminism finns dock där, om än extrem i sin form.
Det är inte män som beslutar inom islam, den patriarkala struktur som du menar är ett kulturfenomen. Kvinnor inom islam har det sista ordet inom sitt område, det vill säga sista ordet angående barnuppfostran, hur hemmet ska skötas och så vidare bland socialt betingade frågor.
Verkar det som att jag tror att dessa människor är män? Jag kan inte ens förstå vart du får det ifrån men det stämmer naturligtvis inte.
Inom islam så tiger inte kvinnor i församlingen, även det är ett kulturuttryck varhelst fenomenet återfinns.
Åter igen så handlar det inte om att göra skillnad på män och kvinnor, när man hälsar på det motsatta könet på ett annat sätt. Du envisas med att påstå det här och åter igen så får jag be dig om källor som styrker påståendet. Har du några eller inte? Annars så är det ett tillbud som täcker båda könen, utan att göra skillnad på något av dessa - den fysiska kontakten mellan könen är anses vara problematisk, inte något kön per se.
Jag förstår den politiska problematiken du tar upp men du verkar inte se vad jag trycker på överhuvudtaget. Det känns som att regeringen försöker äta upp kakan och ha kvar den samtidigt för någonting måste ju mångkultur innebära i praktiken och om gränsen går redan vid hälsningsgester så undrar jag helt enkelt om det bara finns musik, kläder och exotiskt kryddad mat kvar att uttrycka för främmande kulturer - vilket är saker som man kan uttrycka fritt redan i Ungern och Polen, som knappast utger sig för att vara mångkulturella länder, exempelvis.
En muslim är inte intolerant per automatik och jag finner det helt bisarrt att en hälsningsfras skulle väga tyngre än en människas leverbröd. Hade han dock inte hälsat överhuvudtaget så vore det en helt annan sak.
Det magiska folkvettet kan inte ligga i hur man hälsar utan magin bör ligga i att man faktiskt hälsar. Mötet mellan människor är ofantligt mycket viktigare än seder och om sederna ska få stå i vägen för det mänskliga mötet - då har vi problem av just den typ som du själv är rädd för, fast då skapar vi dem även själva.
Sed < Möte
Använder vi oss inte av den formeln så har vi varken lärt oss av vår historia eller kan hoppas på en bättre framtid. Utan den så glider vi bara längre isär som mänsklighet. Och allting börjar vid tolerans och en tolerans för just sådana små ytligheter som hälsningsfraser - couse it's nothing, it's all in our heads.
Tanken på att integration ska vara likvärdig från bägge håll är befängd.