Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2019-02-10 12:42:03 följande:
    OK.  Kanske för en blåbrun allians om KD är det större partiet, men jag tror fortfarande inte att EBT har något att hämta från SD så länge SD är det större partiet och med det menade jag att hon aldrig skulle accepteras som statsminister före Åkesson eller någon annan manlig SD-kandidat.

Moderaterna utvecklas åt alldeles fel håll för mig, men det skadar inte att påminna varför Ms kurva pekar nedåt. 
    FDFMGA skrev 2019-02-09 18:27:21 följande:
    Fel angående utvecklingen framöver.

Jag tror att såväl M som KD slutligen tvingas bekänna färg, i längden blir det inte möjligt för dem att å ena sidan påstå sig inte vilja samarbeta med SD men å andra sidan agera politiskt så att deras regeringsalternativ bygger på ett samarbete med SD.

Det är klart att det bästa vore om ditt budskap i sidfoten blev besannat, men jag tror snarare att utvecklingen blir den motsatta.

Och jag tror att Ebba Busch Thor har de egenskaper som krävs av en ledare för en brunblå allians.
    Det är i mitt tycke alldeles för många samarbeten mellan KD,M och SD ute i kommunerna.

Oavsett vad EBT och UK säger så är är det för många på lokal nivå som gör en von Papen

• Padirac

www.svt.se/nyheter/inrikes/kommunerna-dar-sd-fatt-inflytande-efter-valet

"Sedan valet styr Sverigedemokraterna i tre kommuner, HörbyStaffanstorp och Sölvesborg. I bland annat Munkedal och Bromölla har partiet fått ordförandeposter efter valteknisk samverkan och en kommunalrådspost i Svedala är på gång.

Att närmandet till Sverigedemokraterna sker i Skåne och Blekinge är inte konstigt sett till valresultatet. SD blev största parti i elva skånska kommuner och fick mer än 30 procent av rösterna i sex kommuner. 

– Sverigedemokraterna har varit starka i södra Sverige under en längre tid och det finns en acceptans där. Där finns en kultur som liknar den danska med mer traditionella värderingar. Det återspeglas även i andra partier, moderaterna i Skåne är mer konservativa än moderater i Stockholm, säger statsvetaren Johan Wänström från Linköpings universitet."

• Padirac
    gaggaisten skrev 2019-02-10 16:11:31 följande:
    Varför skulle någon bry sig vad nättrollet padirac på FL tycker om samarbetet ute i kommunerna?

Förnuftiga och sansade människor brukar tycka att det är bra att samarbeta för att få igenom den politik man gått till val på. Samtidigt är det illa att som C och L på riksplanet motarbeta sin egen politik.
    Det är i alla fall två som bryr sig om vad jag skriver. Du och jag Hjärta

Alla har säkert olika skäl till sitt skrivande - en del skriver för att få ändras uppmärksamhet och andra skriver av andra skäl. Vilket skäl man har för sitt skrivande torde påverka om et är viktigt att någon bryr sig om det man skriver.

Tycker du att C och L som fått igenom mer av sin sakpolitik (enligt vissa bedömare) än de tidigare fått i Alliansen har motarbetat sin egen politik?

Menar du kanske att Cs och Ls politik kan reduceras till att enbart handla om att inte ha S i regeringen?

Du får gärna utveckla ditt resonemang så att det blir färre 'underförstådda påståenden'
  • Padirac
    gaggaisten skrev 2019-02-10 16:42:00 följande:
    Dessa bedömare ljuger. C och L har inte fått igenom någonting än så länge. 73-punktsprogrammet har redan fallit. C och L kommer inte få igenom en enda av sina kontroversiella punkter.
    Ja, det återstår att se - än så länge är det bara de som kan läsa i kaffesumpen eller stjärnorna som vet ngt om detta.

Regeringsunderlaget har inte egen majoritet så de behöver ytterligare röster för att få igenom sin politik.

Om M och KD eller V (eller SD) inte röstar för regeringsunderlagets förslag så faller förslagen - det är ju så en minoritetsregerings verklighet ser ut.
  • Padirac
    Liberté skrev 2019-02-12 14:05:15 följande:
    Art det räknas till en flawed democracy har primärt att göra med det statsskick de har, alltså president istället för reprensativ demokrati. Det har ingenting med att det skulle vara misslyckad.

I Sverige kan du liberalt men de väljer rött och rött som tar liberala åsikter och genomför, detta är knappast speciellt demokratiskt eftersom du som medborgare inte vet vad du röstar på.

Den där sidan som du använder som måttstock är rätt flawed hela den när du kollar deras parametrar.
    Israel ligger bra till på alla kriterier utom den om mänskliga fri och rättigheter. Att påstå att det har med en president i statsskicket är en vulgär lögn om du inte kan förklara en del sammanhang,

Hur menar du att statsskicket med att ha president skulle påverka de fri och rättigheter Israels medborgare saknar?

Har inte israel en representativ demokrati? Dumheter..

sv.wikipedia.org/wiki/Israels_politik

"Israels högsta lagstiftande organ är Knessetparlamentet, vars 120 ledamöter utses med mandatperioder om fyra år. Vid parlamentsvalet röstar väljarna på parti, inte på kandidat. För att komma in i parlamentet finns det dock en spärr på 1,5 procent. Rösträtt har alla israeliska medborgare som är 18 år eller äldre. Premiärministern har möjlighet att utlysa nyval innan mandatperioden är slut.

Statschef är presidenten som väljs av Knesset, parlamentet, för fem år i taget. Presidenten har endast ceremoniella befogenheter och utser bland annat premiärminister, som har 45 dagar på sig att bilda regering. Denna regering måste sedan godkännas av Knesset"

Sverige är varken en- eller två-partissystem utan har fler olika politiska partier som sinsemellan får lov att komma överens för att kunna bilda en regering.

Sen när blev det odemokratiskt att olika partier kommer överens utifrån valresultatet?  Tror du att det är så svartvitt att varje parti bara kan ha en av två olika uppfattningar inom ett område?  Det är möjligen sant för SD som enbart driver en fråga, resterande partier har ett smörgåsbord av olika frågor som de arbetar för.

• Padirac
    nattuw skrev 2019-02-12 20:26:05 följande:
    Ungefär som i Sverige där största delen av väljarna i praktiken saknar inflytande. De kan rösta höger, de kan rösta vänster men i slutänden spelar det ingen roll.
    i slutänden handlar det om att de framröstade partierna ska hitta ett regeringsunderlag som tolereras av parlamentet. Sverige har haft övervägande minoritetsregeringar de senaste 100-åren. Det har tjänat Sverige och befolkningen väl på det sättet att en minoritetsregering har fått lov att samarbeta med politiska motståndare för att hitta långsiktiga lösningar istället för kortsiktiga lösningar som rivs upp av nästa majoritet.

Den största delen av väljarna har inflytande pga att det parti de röstat på endera är del av regeringsunderlaget eller del av de partier som regeringsunderlaget förhandlar med.

Hur svårt kan det vara att förstå parlamentarism egentligen
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-02-12 22:17:43 följande:
    Problemet med politiska partiers budskap inför val är att de inte kan individanpassas - om man jämför med en lärare så kan hen ge särskilt stöd i form av förenklade förklaringar för de elever som har störst svårighet att att tillkodogöra sig information.

Själv kan jag tycka att samtliga politiska partier utom M och KD var övertydliga i sina förklaringar hur de skulle förhålla sig till SD utifrån olika scenarion kring valutgången - och idag har vi en regering som släppts fram av en bred majoritet av riksdagsledomoterna.

Jag kan inte inse eller anse att det skulle vara odemokratiskt att somliga har svårt att förstå även förenklad information. Dessutom tror jag att det var väldigt få C- och L-väljare som lyckades slå dövörat till varje gång någon av partiledarna uttalade sig.
    Det kan ses som odemokratiskt att inte tillhandahålla förenklad information för de som t.o.m tycker att detta program är för komplext - sverigesradio.se/klartext

Programmet är ett sätt att göra samhällsinformation tillgänglig för de med funktionsvariationer. Mycket viktigt i en demokrati.
    FDFMGA skrev 2019-02-12 22:41:51 följande:
    Hm, vid närmare efetrtanke tror jag att man kan sammanfatta påståendena om att nuvarande regering vilar på ett demokratiskt tveksamt mandat med "Vi vill att partier vi inte röstade på men som kallar sig borgerliga ska göra som vi tycker - det vill säga samarbeta med SD"Skrattande
    Det enda liknande jag kan tänka mig är detta:

Den kan definieras som benägenheten att ihållande framföra klagomål om förhållandevis triviala ämnen, på mer eller mindre god grund, och att fortsätta framföra dessa klagomål i sådan utsträckning att den skada som man därmed gör sig själv, i processen och av besvikelse över dess resultat, är värre än den som den ursprungliga frågan upplevts ha åstadkommit.

Solig
  • Padirac
    This happy man skrev 2019-02-12 23:44:58 följande:
    Det hade naturligtvis räckt att i sann demokratisk anda rösta nej till Stefan Lövén som statsminister. Eller menar vänstern att man måste fråga SD om lov först?
    Du menar att C och L skulle ha röstat nej till SL som statsminister för att ingen gett dem lov att göra annorlunda?

C och L lade sina röster som de gjorde för att de får göra det i en demokrati.
  • Padirac
    This happy man skrev 2019-02-13 00:06:23 följande:
    Nån hade lovat att hellre äta en sko än att släppa fram Löfvén. Då borde man stått fast vid det. Det krävs inget samröre med SD för att säga nej tack till Löfvén.

Framförallt L, men även delvis C gick emot sina egna väljare och det är inte vidare demokratiskt. All makt utgår från folket står det i grundlagen. Frapperande många verkar tycka att makten istället ska utgå från den politiska eliten.
    Vilket volk pratar du om? Vad menar du med påståendet att C och l inte agerat demokratiskt när de valda att samarbeta i olika frågor med andra partier. C och L har samarbetat med andra partier i många år. Liksom andra partier har gjort det.

Att påstå att detta inte är demokratiskt är inget annat än total okunskap eller ett osakligt känsloutspel.

Alla som inte har egen majoritet får lov att kompromissa och komma överens med andra.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?