nihka skrev 2016-04-23 21:34:18 följande:
Stödet för SD krymper och samtidigt ställer man högre krav på samarbete än tidigare. Man har ju inte åstadkommit något själva sedan inträdet i riksdagen, men hackat allt man orkat på den regering man sååå hett ville regera med eller åtminstone inte ignoreras av och nu börjar man förbereda sin kamp mot oppositionen - i syfte att få komma in i värmen där.
SD kan verkligen det där med att dra till sig alla sidors ryggtavlor.
I desperation skulle jag tro. När de kom in i riksdagen sa de sig vara beredda att samarbeta med alla partier, och var det säkert också. Under den första mandatperioden blev det konkreta resultatet av deras riksdagsinflytande att alliansen valde att samarbeta med MP i SD:s enda viktiga fråga: alltså politiken blev mer invandringsliberal med SD i riksdagen än den blivit om alliansen själva fått utforma politiken utan att behöva förhandla med MP.
Och så blev det val igen och SD gjorde ett strålande sådant och fick 13 procent av rösterna. De hotade att fälla varje regering som inte adopterade deras rasism. Konsekvensen blev Decemberöverenskommelsen. Och de stod helt utan inflytande igen och dessutom med huvudfienden MP i regeringen.
Ett MP som på grund av flyktingkrisen sen tvingades stå bakom en hårdare asylpolitik än åtminstone jag trodde var möjlig med en S & MP-regering.
Politikens paradoxer.
Jag kan förstå att SD är desperata nu. Stödet börjar minska, andra partier har på ett helt annat sätt en tidigare börjat diskutera invandring och integration mer kritiskt men naturligtvis utan rasistiska förtecken.
Tacka fan för att de är desperata, snart har de bara rasismen att locka med - och med den vinner man inte många röster. Det är ur detta perspektiv jag ser skrikhögerns vädjanden om att gå den opinion som lockats till SD tillmötes, fortsätter de anständiga partierna med att oberoende av SD utveckla skilda invandringspolitiska program kommer SD att fortsätta att minska och möjligheten att alliansen ska börja samarbeta med SD att minska ju mindre SD blir.