RebeckaZ70 skrev 2019-07-21 09:35:42 följande:
Jag kan inte se att det står något om "godhetsapostlar" på wikipediaartikeln. Du kanske har någon socialdemokratisk autotranslate i din webläsare som översätter fakta till förklenande beskriviningar om sånt socialdemokrater inte förutsätts gilla, som t.ex. översätter "termination comittee" till "godhetsapostlar".
Det som ditt socialdemokratiska översättningsprogram kallar illegala aborter är i den verkliga världen privatkliniker där frågor inte ställs eller registreras. Ingen vårdpersonal har någonsin åtalats för "illegala aborter" vilket i praktiken innebär att lagen enbart finns för syns skull.
Wikipediaartikeln säger vidare att 200 blev nekade under 2003, om de hade "White lie" om att fadern inte var den de var giftta med så hade de godkänts. Så fungerar det i praktiken.
Lite Israelbashing hör väl till, samtidigt som man blundar för hur det ser ut i grannländerna, inte minst i de områden som styrs av socialdemokraternas "kära systerparti".
Nu är mina kunskaper om Israel i allmänhet och landets abortlagstiftning och dess tillämpning rätt obefintliga, vilket för övrigt även gäller andra Mellanösternstater.
Det jag kunde utläsa av wikipediaartikeln är att man har två parallella system, ett officiellt som i stor utsträckning beviljar abort till gravida kvinnor som befinner sig utanför vad man förmodligen betraktar som lämplig ålder för barnafödande - alltså kvinnor under 18 eller över 40.
Och så har man ett inofficiellt system där kvinnor kan vända sig till privata kliniker och betala för abort, detta system är formellt illegalt men i praktiken fungerar det utan att den som utför aborterna riskerar att få fängelse i och med att inga åtal väcks - formell kan dock den privata abortören få ett mångårigt straff.
Det är säkert ett system som passar i Israel men som svensk och som vän till flera kvinnor som gjort abort så anser jag att ett system där kvinnan själv får avgöra utan moraliserande pekfingrar eller att betala för aborten är att föredra.