• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-19 10:14:06 följande:

Ok då finns det alltså personalbrist i både Sverige och Norge. Jag har visat att det inte stämmer att en barnmorska i bara har hand om en födande åt gången och att Sverige har som mål att varje födande kvinna  ska ha en barnmorska under förlossningen. Det verkar inte vara särskilt stor skillnad på förlossningsvården om man ser till personalbehov/ antal barnmorskor.

Nej, det är ingen större skillnad.

Hur ska då Sverige nå det målet med tanke på alla omständigheter (som du kan läsa om i inlägg #12328 strax ovan)?
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-19 12:02:56 följande:

Nej, det är ingen större skillnad.

Hur ska då Sverige nå det målet med tanke på alla omständigheter (som du kan läsa om i inlägg #12328 strax ovan)?

Ja inte lär det bli enklare om delar av personalen börjar vårdvägra.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-19 12:29:59 följande:

Ja inte lär det bli enklare om delar av personalen börjar vårdvägra.

Åter igen så har arbetsgivaren all rätt att komponera den personal som behövs... någonting annat bryter mot punkt två ur den aktuella artikeln i Europakonventionen.

Med andra ord - behövs det personal som utför aborter och någon fomme på arbetsplatsen får för sig att åberopa samvetsfrihet efter X antal år i tjänst...

...så har arbetsgivaren all rätt att säga upp denna fomme för att anställa personal som säkerställer patientens vård.

Men du menar alltså att den vårddel som i Sverige är under hård belastning, och som överhuvudtaget har målet en barnmorska per förlossning, blir svårare att uppnå för att en del av personalen inte utför aborter? Hmm...

...jag kan inte riktigt finna någon kausalitet i den tankekedjan. Kan du det? - alltså på riktigt och om vi slutar låtsas som om vi båda och alla som läser det här inlägget... skulle ha en IQ strax under 40.

Förlossningsvården och abortvården är inte beroende av varandras verksamheter... och det vore ganska makabert om fallet vore så.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-07-19 10:40:11 följande:
    Hm, jag tycker dels att argument av typen "Se på dina skor - andra gör det" eller kommentarer kring hur många som gillar ett inlägg här på FL ger vid handen att man är en smula osjälvständig.

Vad gäller Norge så har landet en del oljetillgångar vilket innebär att de liksom andra oljestater har ganska gott om resurser. 

Norge saknar alltså fullständigt relevans i detta sammanhang - det går lika bra att fnoskigt argumentera för att deras släpphänta inställning till kvinnors integritet har inneburit att arbetsorganisationen för barnmorskor är så komplex att man behöver ha en personaltäthet som mest påminner om en myrstack.

Själv anser jag att man ska freda kvinnor som behöver råd eller vård kring abort eller preventivmedel från godhetsapostlar som behöver markera att de inte befattar sig med dessa kvinnor.

Samvetsfrid för den ena ska inte bygga på att man ska göra kvinnors beslut kring abort svårare än de redan är.
    Snälla du, vänligen sluta svara på mina inlägg när du över huvud taget inte bemöter ett ord av vad jag skriver.
    Nu skall jag försöka lämna den här tråden.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-19 16:43:45 följande:

Åter igen så har arbetsgivaren all rätt att komponera den personal som behövs... någonting annat bryter mot punkt två ur den aktuella artikeln i Europakonventionen.

Med andra ord - behövs det personal som utför aborter och någon fomme på arbetsplatsen får för sig att åberopa samvetsfrihet efter X antal år i tjänst...

...så har arbetsgivaren all rätt att säga upp denna fomme för att anställa personal som säkerställer patientens vård.

Men du menar alltså att den vårddel som i Sverige är under hård belastning, och som överhuvudtaget har målet en barnmorska per förlossning, blir svårare att uppnå för att en del av personalen inte utför aborter? Hmm...

...jag kan inte riktigt finna någon kausalitet i den tankekedjan. Kan du det? - alltså på riktigt och om vi slutar låtsas som om vi båda och alla som läser det här inlägget... skulle ha en IQ strax under 40.

Förlossningsvården och abortvården är inte beroende av varandras verksamheter... och det vore ganska makabert om fallet vore så.

Varken punkt 1 eller punkt 2 i Europakonventionens paragraf 9 är giltiga på svenska arbetsplatser och därför får vårdanställda i Sverige inte vägra att ge vård till patienter. Därför är det inte meningsfullt att hänvisa till denna konvention.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-19 16:43:45 följande:

Varken punkt 1 eller punkt 2 i Europakonventionens paragraf 9 är giltiga på svenska arbetsplatser och därför får vårdanställda i Sverige inte vägra att ge vård till patienter. Därför är det inte meningsfullt att hänvisa till denna konvention.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-19 17:16:11 följande:

Aha, det är med andra ord meningslöst att överhuvudtaget diskutera samvetsfrihet som ett svenskt förslag och i ett svenskt kontext, med dig.

Du kunde ha sagt det här från början istället för att spilla andras tid.

Suck. Adios.
  • Mentat
    Digestive skrev 2019-07-19 11:49:14 följande:
    Tack för övrigt att du visar att min poäng och diskurs är förståbara saker... ibland kan man verkligen bli osäker på den saken när man skriver här.
    Det är inte ett dugg svårt - om man vill.

Jag hade en hel del mycket givande och intressanta diskussioner på ett annat forum med en vänsterpartist. Vi var i princip inte överens om någonting men bägge parter hade respekt för att den andre hade en annan åsikt och försökte förstå de bakomliggande orsakerna till att man hamnat i den ståndpunkten man  hade. Jag tror att det var så enkelt som att båda parter visade respekt för den andre. Pajkastning, medvetna missförstånd och förvrängningar lös med sin frånvaro.
  • Digestive
    Mentat skrev 2019-07-19 17:38:57 följande:

Det är inte ett dugg svårt - om man vill.

Jag hade en hel del mycket givande och intressanta diskussioner på ett annat forum med en vänsterpartist. Vi var i princip inte överens om någonting men bägge parter hade respekt för att den andre hade en annan åsikt och försökte förstå de bakomliggande orsakerna till att man hamnat i den ståndpunkten man  hade. Jag tror att det var så enkelt som att båda parter visade respekt för den andre. Pajkastning, medvetna missförstånd och förvrängningar lös med sin frånvaro.

Jo. Samtal i debattanda ger betydligt mer men det beror väl på vad man är ute efter.

Och om jag inte hade skrivit följande så hade du fått kommentarer om att dina försök med att lämna tråden inte var så lyckade. Man kan iallafall konstatera att det är få här som är ute efter ett gott debatt- och samtalsklimat.

Men det är väl det svenska etablissemanget - och dess aktivister - i ett allmänt nötskal idag. Och det blir bara mer och mer som ska offras på altaret... för devisen verkar vara att om någonting inte fungerar särskilt bra - som att rubba meningsmotatåndarens cirklar eller varför inte genusvetenskapliga projekt som ska omfördela könsfördelningen på arbetsmarknaden - så provar man bara med mer, mer och mer av det samma.

Universums referensramar behöver varken prova någonting nytt, förändra sig eller visa hänsyn till någonting - då blir man ju någonting mindre än Universums referensram, och så kan man inte ha det. Man ska som minst ha rätt även om man har fel.

Aja, attityden är helt enkelt tråkig.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-07-19 10:40:11 följande:

Hm, jag tycker dels att argument av typen "Se på dina skor - andra gör det" eller kommentarer kring hur många som gillar ett inlägg här på FL ger vid handen att man är en smula osjälvständig.

Vad gäller Norge så har landet en del oljetillgångar vilket innebär att de liksom andra oljestater har ganska gott om resurser. 

Norge saknar alltså fullständigt relevans i detta sammanhang - det går lika bra att fnoskigt argumentera för att deras släpphänta inställning till kvinnors integritet har inneburit att arbetsorganisationen för barnmorskor är så komplex att man behöver ha en personaltäthet som mest påminner om en myrstack.

Själv anser jag att man ska freda kvinnor som behöver råd eller vård kring abort eller preventivmedel från godhetsapostlar som behöver markera att de inte befattar sig med dessa kvinnor.

Samvetsfrid för den ena ska inte bygga på att man ska göra kvinnors beslut kring abort svårare än de redan är.

Är 1300 barnmorskor åt en befolkning om drygt fem miljoner en myrstack?

Då kan jag meddela att Sverige har närmare fyra myrstackar...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?