Mentat skrev 2019-07-19 17:38:57 följande:
Det är inte ett dugg svårt - om man vill.
Jag hade en hel del mycket givande och intressanta diskussioner på ett annat forum med en vänsterpartist. Vi var i princip inte överens om någonting men bägge parter hade respekt för att den andre hade en annan åsikt och försökte förstå de bakomliggande orsakerna till att man hamnat i den ståndpunkten man hade. Jag tror att det var så enkelt som att båda parter visade respekt för den andre. Pajkastning, medvetna missförstånd och förvrängningar lös med sin frånvaro.
Jo. Samtal i debattanda ger betydligt mer men det beror väl på vad man är ute efter.
Och om jag inte hade skrivit följande så hade du fått kommentarer om att dina försök med att lämna tråden inte var så lyckade. Man kan iallafall konstatera att det är få här som är ute efter ett gott debatt- och samtalsklimat.
Men det är väl det svenska etablissemanget - och dess aktivister - i ett allmänt nötskal idag. Och det blir bara mer och mer som ska offras på altaret... för devisen verkar vara att om någonting inte fungerar särskilt bra - som att rubba meningsmotatåndarens cirklar eller varför inte genusvetenskapliga projekt som ska omfördela könsfördelningen på arbetsmarknaden - så provar man bara med mer, mer och mer av det samma.
Universums referensramar behöver varken prova någonting nytt, förändra sig eller visa hänsyn till någonting - då blir man ju någonting mindre än Universums referensram, och så kan man inte ha det. Man ska som minst ha rätt även om man har fel.
Aja, attityden är helt enkelt tråkig.