• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-18 20:11:10 följande:

Var hämtar du din statisk gällande Norge? Jag hittade denna undersökning somvisarpåhelt andra resultat:

sykepleien.no/2016/07/300-jordmodre-pa-60-000-gravide

Några exempel:94 procent av de norska barnmorskorna i undersökningen säger att de ansvarar för andra patienter samtidigt som de tar hand om en aktiv födelse.

Mer än 40 procent av barnmorskorna rapporterar att de inte övervakar kvinnan och det ofödda barnet tillräckligt

På sommaren har 34 procent sällan eller aldrig tillräckligt med barnmorska resurser för att erbjuda en-till-en vård vid aktiv förlossning.

20 procent hävdar att antalet barnmorskor har minskat trots att antal födda har ökat

www.dagenssamhalle.se/debatt/samvetsfrihet-galler-i-nastan-hela-europa-25875

Det är en viss skillnad på att ha hand om övriga patienter medan en förlossning pågår... i din egen länk så finns det exempel på en barnmorska som fick lämna en föderska då ett annat fick så allvarliga komplikationer så det slutligen dig... och på att ha tre förlossningar SAMTIDIGT att ta hand om OCH övriga patienter att se till.

Jisses människa... vi har rapporter från barnmorskor som inte ens hinner byta mensskydd i Stockholm... för att trycket är så högt. Vi rapporter om oroliga barnmorskor som undrar om sommaren 2019 kommer att få faktiska dödsfall på grund av underbemanning samtidigt som barnafödandet verkar ha stigit. Vi har Ekots undersökning som visar att stressen är så hög att 2/3 av förlossningsskadorna inte ens blir anmälda. Kvinnor har dött för att vårdområdet inte ens går att nå i tid på grund av bristen på barnmorskor och i sin tur kvinnokliniker.

De har lyxproblem i Norge jämfört med här i Sverige...
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-18 20:26:33 följande:

Som sagt var. Det ska bli intressant att hör var du får dina siffror om antalet födslar i Sverige och Norge. Uppgifterna stämmer inte med uppgifter som jag hittar.

Antalet födslar i Sverige och Norge? Vart nämner jag siffror om det?

Fokusera istället på det som måste vara tidernas svåraste fråga för dig att besvara (som jag lägger till information om, så du inte missförstår igen):

- Är det enbart fyra medlemsstater i EU (de länder som alltså INTE har en lagstadgad samvetsfrihet) som har en adekvat vård på det aktuella området?
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-18 20:42:24 följande:
    Antalet födslar i Sverige och Norge? Vart nämner jag siffror om det?

Fokusera istället på det som måste vara tidernas svåraste fråga för dig att besvara (som jag lägger till information om, så du inte missförstår igen):

- Är det enbart fyra medlemsstater i EU (de länder som alltså INTE har en lagstadgad samvetsfrihet) som har en adekvat vård på det aktuella området?
    Antal födslar per barnmorska . Du hävdar att att det bara är en födsel per barnmorska i Norge mot tre i Sverige. Var har du hämtat denna statistik?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-18 20:25:08 följande:
    Svara på frågan nu.

Frågan berörde inte hur många länder med undermålig abortsjukvård det finns bland medlemsstaterna i EU - utan frågan gällde om det enbart är länder UTAN samvetsfrihet som har adekvat vård på området...

...då du försöker påskina att samvetsfrihet och en adekvat vård på området står i strid med varann.

Det är en jätteenkel fråga att besvara. Ja eller nej.
    Jag anser att det är viktigt att en kvinna som kontaktar en kvinnoklinik får hjälp av den hon möter och slipper riskera att möta någon som vägrar ge vård genom att hänvisa till religion, moral och etik. En abort kan vara tillräckligt skamfull som den är. Därför är mitt svar att länder utan samvetsfrihet erbjuder mer adekvat abortsjukvård än länder med samvetsfrihet 
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-18 20:51:34 följande:

Jag anser att det är viktigt att en kvinna som kontaktar en kvinnoklinik får hjälp av den hon möter och slipper riskera att möta någon som vägrar ge vård genom att hänvisa till religion, moral och etik. En abort kan vara tillräckligt skamfull som den är. Därför är mitt svar att länder utan samvetsfrihet erbjuder mer adekvat abortsjukvård än länder med samvetsfrihet 

Åter igen så utgår du från sådana dumheter som att arbetsgivare placerar personal som har åberopat samvetsfrihet... i positioner där de hanterar abortvård.

Jag orkar inte med det här argumentet som enbart bygger på dumhet eller rättare sagt som bygger på att arbetsgivarna på området vore riktiga stolpskott.

Det är en ja eller nej fråga, KillBill. Ingen har bett om dina irrelevanta och banala utlägg, utan jag har bett dig att svara på den enkla frågan:

• KillBill
    Digestive skrev 2019-07-18 21:04:53 följande:

Åter igen så utgår du från sådana dumheter som att arbetsgivare placerar personal som har åberopat samvetsfrihet... i positioner där de hanterar abortvård.

Jag orkar inte med det här argumentet som enbart bygger på dumhet eller rättare sagt som bygger på att arbetsgivarna på området vore riktiga stolpskott.

Det är en ja eller nej fråga, KillBill. Ingen har bett om dina irrelevanta och banala utlägg, utan jag har bett dig att svara på den enkla frågan:

Det är du som visar att du inte förstår hur arbetet på en kvinnoklinik fungerar. Invändningen mot samvetsfrihet från bla landets barnmorskor är att patienterna inte ska riskera att möta personal som av religösa eller andra moraliska skäl vägrar att behandla patienten.
  • Digestive

I Norge är barnmorskor också ett så kallat bristyrke. I Norge behövs det uppskattningsvis 1000 fler barnmorskor i tjänst (på en befolkning om drygt fem miljoner samt med ett fruktsamhetstal om ~1,9 barn per kvinna).

www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/fagorganisasjon-varsler-om-jordmorkrise-i-norge/71020236/amp

I Sverige är barnmorskor ett konstaterat bristyrke. I Sverige behövs det uppskattningsvis 112 000 fler barnmorskor (på en befolkning om drygt 10 miljoner samt med ett fruktsamhetstal om ~1,8 barn per kvinna).

www.vardfokus.se/tidningen/2011/nr-8-2011-8/fler-barnmorskor-behovs--nu-mer-an-nagonsin/

Men det kanske inte är så stor skillnad mellan Norge och Sverige på det här vårdområdet... resonerar en del.

• Digestive
    KillBill skrev 2019-07-18 20:44:38 följande:

Antal födslar per barnmorska . Du hävdar att att det bara är en födsel per barnmorska i Norge mot tre i Sverige. Var har du hämtat denna statistik?

Du fick länk. Hårda punkter du trycker på...

Svara på frågan:

• Digestive
    KillBill skrev 2019-07-18 21:17:05 följande:

Det är du som visar att du inte förstår hur arbetet på en kvinnoklinik fungerar. Invändningen mot samvetsfrihet från bla landets barnmorskor är att patienterna inte ska riskera att möta personal som av religösa eller andra moraliska skäl vägrar att behandla patienten.

Och därför placerar inte arbetsgivaren den aktuella personalen i sådana positioner.

Ni som har invändningar mot samvetsfrihet är inte direkt några problemlösare - som uppenbarligen inte kan föreställa er en sådan enkel och direkt självklar ordning.

Men lägg ni pannan i veck över rena rama självklarheter medan hundratusentals fler barnmorskor behövs i Sverige (och vi behöver få dem att stanna här därtill).
  • Digestive
    Digestive skrev 2019-07-18 21:23:34 följande:

I Norge är barnmorskor också ett så kallat bristyrke. I Norge behövs det uppskattningsvis 1000 fler barnmorskor i tjänst (på en befolkning om drygt fem miljoner samt med ett fruktsamhetstal om ~1,9 barn per kvinna).

www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/fagorganisasjon-varsler-om-jordmorkrise-i-norge/71020236/amp

I Sverige är barnmorskor ett konstaterat bristyrke. I Sverige behövs det uppskattningsvis 112 000 fler barnmorskor (på en befolkning om drygt 10 miljoner samt med ett fruktsamhetstal om ~1,8 barn per kvinna).

www.vardfokus.se/tidningen/2011/nr-8-2011-8/fler-barnmorskor-behovs--nu-mer-an-nagonsin/

Men det kanske inte är så stor skillnad mellan Norge och Sverige på det här vårdområdet... resonerar en del.

Har helt fel om uppgifterna som berör Sverige. Ska återkomma med ordentliga siffror... så får vi se hur mycket det uppskattas skilja i brist mellan länderna.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?