Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-12-23 16:48:41 följande:
    Jag tolkar inte moderaternas politik som påverkad av mp i frågan. Reinfeldt hävdar fortfarande att han fattade rätt beslut och hävdar inte att någon annan tvingat honom till det.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-mp-overens-om-migrationspolitiken
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-31 16:43:19 följande:
    Förresten, är Margot Wallström på islamisternas eller motståndarnas sida i Iran?
    Besvärligt läge för henne, demonstranter som skriker "no more Gaza" kan man väl inte stödja?
    Abegayle70 skrev 2017-12-31 17:12:40 följande:
    Nä det brukar var tyst ett tag.

Hm, det kanske ni bägge åsiktsfränder kan utveckla.Skrattande

Annars är nog svaret givet om det handlar om en socialdemokratisk utrikesminister.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-31 18:29:15 följande:
    Ja när det gäller stöd till Hitlers nutida arvtagare är socialdemokraterna oöverträffade.
    Det tror jag inte.

Däremot så kan man på goda grunder diskutera om huruvida Israel är oöverträffade när det gäller stöd till rasistiska stater. Man kan också här på FL lite då och då konstatera att Israelvänner omfamnas och omfamnar "skribenter" som i andra sammanhang uttrycker sig hatiskt mot judar.

Lite samma märkliga uttryck som man kan finna inom SD, där partiet officiellt är mycket välvilligt inställt till Israel medan åtskilliga anhängare är antisemiter.

För min egen del så föredrar jag att hålla rasiter på avstånd, oavsett vilka rasisterna föredrar att hata.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2018-01-01 05:33:28 följande:
    "Svaret".....det är då fan så ovidkommande iaf.

Eller, nja....

Som väntat. smile1.gif
    Och hur ser du på det uttalande Wallström gjort angående demonstrationerna i IranSkrattande
  • FDFMGA

Migrationsverket säger upp var tredje anställd. 

En konsekvens av att de dels är klara med hanteringen av de ärenden som blev följden av den stora flyktingströmmen 2015, dels av att vår regering anpassat asyl- och invandringspolitiken till övriga EU.

Det hade naturligtvis varit önskvärt att den anpassningen inte varit ensidig, men nuvarande regering och alliansregeringen kan åtminstone konstatera att de i de längsta försökte få andra EU-länder att förstå att det var människor som kom över havet,inte varelser med en islamistisk agenda.

Mitt förtroende för regeringen är obrutet.

www.svd.se/migrationsverket-var-tredje-anstalld-far-ga

• FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-01 15:07:41 följande:
    Du kanske kan ge exempel på dessa skribenter? Jag känner inte till några.

Förresten vore det hedersamt att hålla rent framför egen dörr innan man börjar anklaga andra för stöd till onämnbara.

Sveriges stöd till tyranner är välkänt:

Mugabe, 5.5 miljarder, 15 000 oliktänkande mördade.
    Nordkorea 40 miljoner varje år, till ett land som utvecklar kärnvapen?
    Vill du ha fler exempel?
    Nej, jag kan inte rakt av peka ut signaturer som jag anser använder sig av VPN-konton för att kunna kringgå tidigare avstängningar. Det är inte tillåtet att ankalga någon för att trolla, enligt FL:s regler.

Minns du när jag i en tråd blev anklagad för att vara jude och du och jag var överens om att betrakta detta som en hedersbetygelse. Den person som kom med anklagelsen blev bannad från FL, men tror du att hen lät nöja sig med detta eller bara skapade ett nytt konto.

Jag ogillar rasism i allmänhet, inte bara antisemitism.

Jag anser nog förresten att jag håller rent framför egen dörr, åtminstone är den stängd för rasister.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-01 20:30:41 följande:
    Det går alldeles utmärkt att skicka privata meddelanden. Min inbox är öppen för alla utom för ett par sverigedemoktater som betedde sig oförskämt.
    Det finns inte särskilt många personer som mer frekvent skriver på Familjelivs politiska forum, även om antalet signaturer är betydligt högre. Vill man göra detta, är det enkelt att gå in i någon av de mer hetsiga trådarna och konstera att åtskilliga signaturer har en mycket kort livslängd. Dessa signaturer har ofta synpunkter på modereringen på FL, anser sig vara förföljda och inläggen genomsyras inte sällan av en kombination av självömkan och personlig osäkerhet där man försöker mångfaldiga sig själv med besynnerligheter som att se sig själv som "ett vi" eller alla.

Vill man så är det betydligt lättare att orientera sig på FL:s politiska avdelningar än att undvika att gå vilse i en skogsdunge.
    Abegayle70 skrev 2018-01-01 21:10:04 följande:
    FN är tysta

EU är tysta.

den svenska regeringen är så klart tyst. Knäpptyst när den iranska diktaturen mördar sina medborgare. Naturligvis inte ett ord om "utomrättsliga avrättningar", det är helt förbehållet Israel.
    EU har uttalat sig om situationen i Iran.

Överhuvudtaget är det väl vanskligt att förhålla sig till diktaturer, men jag tycker svenska regeringen gör det ganska bra, och då oavsett om diktaturen kallas Saudiarabien eller Iran eller något annat.

Själv föredrar jag av någon anledning Iran framför Saudiarabien, kanske för att Saudiarabien är en betydligt mer aktiv terrorism- och fundamentalismexportör - men visst, i viss mån blir det som att jämföra pest och kolera.

Vad tycker du om Israels förhållningssätt till Saudiarabien?
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-02 13:49:23 följande:
    Okej, jag har inte varit här mer än ett år och känner inte till alla turer som varit, det var därför jag frågade...

Noterat.

Komplicerat. Inga diplomatiska förbindelser, fortfarande är t.ex. jag inte välkommen in i SA. Att samarbeta mot ett gemensamt hot är kanske nödvändigt, allt som kan krympa stödet till nazisterna i hezbollah är bra.
    Du kanske kan jämföra med Finlands roll i WW2? en gemensam fiende gjorde att man ansåg sig tvingad att samarbeta militärt med nazityskland.
    Jag har förstås inte tillnärmelsevis den kunskap som du har om förhållandena i Mellanöstern och angränsande länder som Iran, fast däremot har jag förmodligen bättre förståelse för hur socialdemokrater kan se på Israel, jag har aldrig stött på något hat mot Israel bland socialdemokrater, inte heller unkna antydningar om judar, men det är klart att det finns folk - eller snarare fän - till allt, där som på andra håll i samhället.

Jag tycker att bland andra S har haft ett felaktigt förhållningssätt gentemot grupper bland muslimer som inte förmår skilja på Israel och judar som bor i Sverige, det du och andra har berättat om förhållandena i Malmö är helt oacceptabel, ja inte att ni berättar men att judar kan tvingas att dölja sin tillhörighet för att kunna känna sig någotsånär säkra.

Jag tror att vi så sakteliga håller på att göra oss kvitt den kulturrelativism som innebar att det förutom några få reportage, som t ex Uppdrag granskning 2015, var ointressant att skildra förhållanden för judar i Sverige eller för många kvinnor i utanförskapsområden medan det i allra högsta grad skulle ha setts som journalistiskt sprängstoff om muslimska kvinnor med slöja mött samma reaktioner som judar i kippa.

Hursomhelst, för mig med mitt svenska perspektiv tycker jag sämre om Saudiarabiens wahhabism och landets försök att exportera en vidrig tolkning av islam till övriga världen än mullorna i Iran och deras ambitioner att Iran ska bli en regional stormakt.

För övrigt gillade jag att Margot Wallström kallade domen mot den saudiska bloggaren för medeltida, men skämdes lite när Björn von Sydoe skickades till Saudiarabien med ett brev från kungen och ett från regeringen för att släta över hennes uttalande som ansågs kunna skada våra affärer.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2018-01-02 22:45:49 följande:
    Vi svenskar måste lära oss exportera vår kunskap om hbtq och här tror jag godhetsapostlarna har en chans att agera ambassadörer för vår nya exportsuccé.
    Hm, det var nog inte detta diskussionen här handlade om.

Men visst, det kan du väl göra om du känner för det.

Exportmarknaden för navelludd lär vara rätt begränsad, fast jag läste en gång om en person som sallade sitt i en burk.

Det vore möjligen något för skrikhögern att satsa på, men som sagtden här tråden handlar inte om skrikhögern utan om vuxenvärlden.

Jag hittade artikeln om navelluddssamlaren. När den skrevs hade han fått ihop tre burkar, men artikeln är från 2010 och idag slår väl även en medioker aktivist honom med luddlängder.

www.aftonbladet.se/nyheter/article12609172.ab
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2018-01-03 00:21:37 följande:
    Stämmer, denna tråd handlar inte om skrikhögern utan tydligen om naveludd. Sverige borde kanske exportera din kunskap om just naveludd. Jag tror det är det område där du har störst chans att prestera. Lycka till.
    Tack för dina synpunkter under en längre tid.

Men som min gamla mormor brukade säga: allting har en ände, utom korven som har två.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?