Abegayle70 skrev 2018-01-02 13:49:23 följande:
Okej, jag har inte varit här mer än ett år och känner inte till alla turer som varit, det var därför jag frågade...
Noterat.
Komplicerat. Inga diplomatiska förbindelser, fortfarande är t.ex. jag inte välkommen in i SA. Att samarbeta mot ett gemensamt hot är kanske nödvändigt, allt som kan krympa stödet till nazisterna i hezbollah är bra.
Du kanske kan jämföra med Finlands roll i WW2? en gemensam fiende gjorde att man ansåg sig tvingad att samarbeta militärt med nazityskland.
Jag har förstås inte tillnärmelsevis den kunskap som du har om förhållandena i Mellanöstern och angränsande länder som Iran, fast däremot har jag förmodligen bättre förståelse för hur socialdemokrater kan se på Israel, jag har aldrig stött på något hat mot Israel bland socialdemokrater, inte heller unkna antydningar om judar, men det är klart att det finns folk - eller snarare fän - till allt, där som på andra håll i samhället.
Jag tycker att bland andra S har haft ett felaktigt förhållningssätt gentemot grupper bland muslimer som inte förmår skilja på Israel och judar som bor i Sverige, det du och andra har berättat om förhållandena i Malmö är helt oacceptabel, ja inte att ni berättar men att judar kan tvingas att dölja sin tillhörighet för att kunna känna sig någotsånär säkra.
Jag tror att vi så sakteliga håller på att göra oss kvitt den kulturrelativism som innebar att det förutom några få reportage, som t ex Uppdrag granskning 2015, var ointressant att skildra förhållanden för judar i Sverige eller för många kvinnor i utanförskapsområden medan det i allra högsta grad skulle ha setts som journalistiskt sprängstoff om muslimska kvinnor med slöja mött samma reaktioner som judar i kippa.
Hursomhelst, för mig med mitt svenska perspektiv tycker jag sämre om Saudiarabiens wahhabism och landets försök att exportera en vidrig tolkning av islam till övriga världen än mullorna i Iran och deras ambitioner att Iran ska bli en regional stormakt.
För övrigt gillade jag att Margot Wallström kallade domen mot den saudiska bloggaren för medeltida, men skämdes lite när Björn von Sydoe skickades till Saudiarabien med ett brev från kungen och ett från regeringen för att släta över hennes uttalande som ansågs kunna skada våra affärer.