Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2018-01-28 10:27:26 följande:
    Det var ju bra att du själv var där och lyssnade och kunde vidarebefodra vad Löfvén sa istället för att hänvisa till en tabloid.
    Nej, jag var inte där. Tyvärr var det ganska få som likt jag hade annat för oss som vi tydligen ansåg vara viktigare. 

När jag tänker på vad vi gjorde i stället hade vi kunnat göra detta vilken helg som helst, så vi går nästa år.

Men för mig framstår diskussionen om vilka som omfattades av förintelsen som såväl obehaglig som inskränkt. Och för mig är förintelsen en påminnelse om att vi alla har potential att hata och vilka följder detta har fått och kommer att få.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2018-01-28 10:46:17 följande:
    Nej, jag var inte där. Tyvärr var det ganska få som likt jag hade annat för oss som vi tydligen ansåg vara viktigare. 

När jag tänker på vad vi gjorde i stället hade vi kunnat göra detta vilken helg som helst, så vi går nästa år.

Men för mig framstår diskussionen om vilka som omfattades av förintelsen som såväl obehaglig som inskränkt. Och för mig är förintelsen en påminnelse om att vi alla har potential att hata och vilka följder detta har fått och kommer att få.
    Ganska många som likt jag - eller snarare oerhört många...
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-28 10:27:26 följande:
    Det var ju bra att du själv var där och lyssnade och kunde vidarebefodra vad Löfvén sa istället för att hänvisa till en tabloid.
    För övrigt så tycker jag att det är av stor vikt att manifestationer som den igår kan samla ett brett deltagande från olika politiska åsiktsinriktningar, inklusive socialdemokratin.

Men jag är inte omedveten om att judiska inresseorganisationer ofta står till höger, i synnerhet i USA men att det samtidigt finns ett stort antal judiska intellektuella som snarare är fritt tänkande liberaler eller till vänster.

Din vän är säkert långt från den enda judiska medborgaren i Sverige som anser att en socialdemokratisk statsminister borde hålla sig borta från en manifestation för Förintelsens offer om han inte tillräckligt explicit pekar på det hot islamisk antisemitism utgör mot judar som lever i Sverige.

Jag tycker det skulle vara beklämmande om vi i Sverige inte längre klarade av att ha en bred politsk uppslutning vid en manifestation för offren för Förintelsen.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-28 11:46:36 följande:
    Så här sktev min vän:

Riktat till Statsministern

Med ena handen tänder ni ljus. Med andra handen låter ni judar fördrivas från Malmö. Ni håller tal om att minnas. Samtidigt skänker ni hundratals miljoner till terrorister.

Jag vet att du och fler (S) med dig tar kraftigt avstånd från just detta, all heder till er!
    Tyvärr är era företrädare på riksnivå inte lika tydliga.

Och ja, jag kan betecknas som "höger". Jag har konservativa värderingar om det nu är "höger".

Och det är viktigt att minnas ALLA offer för förintelsen. Judar, romer, homosexuella, oliktänkande. (skriver det extra tydligt för att ingen ska inbilla sig att jag bara bryr mig om judar.)
    Man brukar säga att vägen till helvetet är stensatt av goda föresatser och för mig kan kulturrelativism vara en fundamental del av detta vägbygge.

För några år sen fick jag frågan här på FL vad som skulle kunna få mig att säga typ "hit men inte längre". För mig handlade det då som nu mer om integration än om ett mått på vilken invandring som är möjjlig eller önskvärd.

Jag är inte dummare än att jag förstår hur mycket de egna upplevelserna påverkar - och att man som judinna uppväxt i Malmö kan anse att vägen till helvetet är inne i slutfasen av bygget. Men för mig framstår det som att S och de flesta av de övriga anständiga politiska partierna faktiskt har gjort upp med kulturrelativismen eller den inskränkta välvilja som gör att man väjer för att se företeelser som hedersförtryck eller judehat hos grupper man anser svaga och i behov av samhällets skydd och stöd.

Jag har inte hört hela Löfvens tal och vet alltså inte vad han sa eller inte nämnde, men det är klart att jag tycker att om han nämnde NMR så borde han också ha nämnt judehatet som finns bland muslimska grupper i Sverige.

Men jag tycker din vän har fel - att manifestationen som sådan är alldeles för viktig för att någon inte ska vara välkommen som talare för att han inte tillräckligt tydligt och explicit ger uttryck för att judehat bland muslimer är något som är oacceptabelt i Sverige.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-28 11:46:36 följande:
    Så här sktev min vän:

Riktat till Statsministern

Med ena handen tänder ni ljus. Med andra handen låter ni judar fördrivas från Malmö. Ni håller tal om att minnas. Samtidigt skänker ni hundratals miljoner till terrorister.

Jag vet att du och fler (S) med dig tar kraftigt avstånd från just detta, all heder till er!
    Tyvärr är era företrädare på riksnivå inte lika tydliga.

Och ja, jag kan betecknas som "höger". Jag har konservativa värderingar om det nu är "höger".

Och det är viktigt att minnas ALLA offer för förintelsen. Judar, romer, homosexuella, oliktänkande. (skriver det extra tydligt för att ingen ska inbilla sig att jag bara bryr mig om judar.)
    Jag ögnade nyss igenom talet, saxar detta stycke som jag tycker är tydligt och bra.

Och för att kunna bekämpa antisemitismen i Sverige, behöver vi se dess olika rötter.

Den finns i högerextrema och nynazistiska grupper, som behöver belysas och bemötas som de terrorister de är, eller riskerar att bli. Den finns i vänsterextrema grupper, som faller ned i antisemitiska argument och konspirationsteorier, på ett sätt som aldrig kan försvaras eller bortförklaras. Den finns i fundamentalistiska islamistiska miljöer, inspirerade av terrorsekter och fanatiker.

Men utöver det ser vi också antisemitismen hos vuxna och barn som flytt till Sverige. Människor som inte alls behöver vara djupt troende, men som under hela sitt liv har blivit utsatta för antisemitisk propaganda, genom berättelser, genom tidningar, genom TV, ofta orkestrerad eller påhejad av de förtryckande regimer som de har flytt ifrån.

Hämtat från regeingskansliets utskrift av talet
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2018-01-28 15:30:42 följande:
    Då behöver vi bara se lite handling också, och inte bara vackra ord.
    Så din vän hade alltså inte lyssnat ordentligt.

Själv menar jag att hat mot judar och hat mot muslimer bara är två olika kvistar på samma ogräs - men vill man försöka komma tillrätta med ogräset kan man inte stirra sig blind på enskilda kvister utan också se till ogräset som en helhet och vilken jordmån det är som gynnar dess tillväxt och får det att frodas.

Jag uppskattar att Löfven förmår att se såväl de enskilda delarna som helheten.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-01-28 16:16:03 följande:
    Än har vi inte sett något som i praktiken visar att han ser och förstår helheten, exempelvis en samhällsutveckling som legat till grund för Sverigedemokraternas ökade stöd och att de kommit in i riksdagen.
    Det beror på vilka politiska insatser man ser som tecken på förståelse för helheten och hur man ser på orsaken till högerpopulismens framgångar.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2018-01-28 18:01:26 följande:
    Gulan Avci liberal riksdagskvinna och integrationspolitisk talesman kritiserade på Twitter statsministern för att han inte hade nämnt islamismen som en orsak till antisemitism men har nu raderat sitt tweet/pudlat. Riktigt dåligt av en ledamot av riksdagen att peka ut statsministern utan att ha kollat upp hur det faktiskt ligger till.
    Ja, jag begriper mig inte på fenomenet,så svårt var det inte att hitta talet i sin helhet.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-01-28 16:16:03 följande:
    Än har vi inte sett något som i praktiken visar att han ser och förstår helheten, exempelvis en samhällsutveckling som legat till grund för Sverigedemokraternas ökade stöd och att de kommit in i riksdagen.
    Abegayle70 skrev 2018-01-28 18:20:04 följande:
    Fastnade i den här tråden

www.familjeliv.se/forum/thread/73492223-varrf...#m29

Skrämmande att läsa dessa konspirationsteorier.

Det är väl tänkbart, hon var ganska upprörd när jag talade med henne.

Sen håller jag med Tom Araya i hans kommentar.
    Jag blir nyfiken på vilken sorts praktiska åtgärder ni efterlyser från Löfven eller från regeringen.

Ur mitt perspektiv kan man vare sig förbjuda folk att hata eller komma tillrätta med hat genom att säga simsalabim.

• FDFMGA
    KillBill skrev 2018-01-28 20:27:00 följande:
    Det sämsta var Gulans förklaring. Hon anser att det är SVT rapports fel som inte, i det korta nyhetsinslaget, berättade att statsministern hade nämnt islamismen.

Inte ens när Gulan blir påkommen med att sprida felaktigheter så tar hon ansvar för vad hon har gjort utan försöker skylla på någon annan. Det är riktigt uselt.
    Tja, om man tar del av kommentarerna i länken så framgår det att det inte spelar någon roll att några hänvisar till vad Löfven sagt - det är en märklig värld vi lever i.

Papegojor är ju åtminstone färggranna. det kan man inte precis påstå att tokorkestern är.

www.trendsmap.com/twitter/tweet/957326565230174208
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?