Abegayle70 skrev 2018-01-28 11:46:36 följande:
Så här sktev min vän:
Riktat till Statsministern
Med ena handen tänder ni ljus. Med andra handen låter ni judar fördrivas från Malmö. Ni håller tal om att minnas. Samtidigt skänker ni hundratals miljoner till terrorister.
Jag vet att du och fler (S) med dig tar kraftigt avstånd från just detta, all heder till er!
Tyvärr är era företrädare på riksnivå inte lika tydliga.
Och ja, jag kan betecknas som "höger". Jag har konservativa värderingar om det nu är "höger".
Och det är viktigt att minnas ALLA offer för förintelsen. Judar, romer, homosexuella, oliktänkande. (skriver det extra tydligt för att ingen ska inbilla sig att jag bara bryr mig om judar.)
Jag ögnade nyss igenom talet, saxar detta stycke som jag tycker är tydligt och bra.
Och för att kunna bekämpa antisemitismen i Sverige, behöver vi se dess olika rötter.
Den finns i högerextrema och nynazistiska grupper, som behöver belysas och bemötas som de terrorister de är, eller riskerar att bli. Den finns i vänsterextrema grupper, som faller ned i antisemitiska argument och konspirationsteorier, på ett sätt som aldrig kan försvaras eller bortförklaras. Den finns i fundamentalistiska islamistiska miljöer, inspirerade av terrorsekter och fanatiker.
Men utöver det ser vi också antisemitismen hos vuxna och barn som flytt till Sverige. Människor som inte alls behöver vara djupt troende, men som under hela sitt liv har blivit utsatta för antisemitisk propaganda, genom berättelser, genom tidningar, genom TV, ofta orkestrerad eller påhejad av de förtryckande regimer som de har flytt ifrån.
Hämtat från regeingskansliets utskrift av talet