Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-11-30 20:29:51 följande:
    Man måste naturligtvis ställa om produktionen från bostadsrätter till hyresrätter och om det i huvudsak görs av de allmännyttiga bolagen, som kan ta att vinst kommer på längre sikt samt att skatten sänks på hyresbostäder, så kan man också få ner hyrorna på nya hyresbostäder. Samtidigt ger man möjlighet till att värdet bättre består på bostadsrätter om man producerar färre.
    På så vis behöver man heller inte bromsa åtgärder som gör det svårare att låna till bostadsrätter.

Javisst,

Tyvärr har ju en stor del av allmännyttan sålts ut, somliga borgerliga kommuner har inte ens någon allmännytta kvar.

Men visst borde allmännyttan få bygga nya hyresrätter, man skulle ju till och med kunna ordna en delfinansiering genom att den del av besparingen staten gör på att ränteavdragen för lån till bostadsrätter fasas ut allokeras till allmännyttans bostadsbyggande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-01 00:14:07 följande:
    Jag gillar ditt förslag.

Jag skulle vilja vara landets diktator för 15-20 år framåt och tillfälligt ta ifrån kommunerna viss självbestämmanderätt, exempelvis den som rör bostadspolitik.
    Jag också när jag tänker efter - gillar mitt förslag, alltså.

Du får gärna genomdriva det när du blir diktatorGlad
  • FDFMGA
    optimist63 skrev 2017-12-05 10:32:08 följande:
    En bit bak i tråden så sitter gråsossarna i den här tråden och slår sej för bröstet för att det skulle vara regeringens arbete som gett så mycket jobb. Men....
    Nu har även den mest kritiska S-skribent kommit fram till sanningen som vi andra vetat länge:

Nja. Allt som är fel är regeringens fel, medan allt som är bra är bra trots regeringen.

Så kan man på goda grunder sammanfatta en del av den analys FL:s skarpaste högerdebattörer förmedlar.

Men allt är ju relativt och relativt vuxenvärlden så ter sig den analysen en smula juvenilSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-12-05 18:42:19 följande:
    [quote=78248964][quote-nick]King Markatta skrev 2017-12-05 18:10:06 följande:[/quote-nick]Regeringens utredare föreslår att barnäktenskap fortfarande ska vara tillåtet. Representanter från regeringspartierna S och MP jublar:

www.svt.se/nyheter/inrikes/inget-totalforbud-...

Barnäktenskap ska exempelvis accepteras och registreras hos myndigheterna i följande fall:

* Vuxna som söker uppehållstillstånd och som berättar att de blivit bortgifta som barn.

* Barn som redan är registrerade som gifta. Godkännandet av barnäktenskap ska då inte omprövas.

* Barn som gift sig i vissa länder där det är 16-årsgräns för äktenskap.[/

Utredarens förslag innebär att Sverige INTE ska erkänna äktenskap där någon av parterna är under 18 år när de anländer till Sverige.

Det du skriver om 16 åringar gäller de undantagsregler kring äktenskap med EU-medborgare från länder där 16-åringar får gifta sig godkänns. Det skulle kunna komma i konflikt med EU:s fria rörlighet, enligt utredaren. EU:s regelverk ska dock aldrig komma före barnkonventionen, anser FN-organet Unicef.

Jag noterar att det är en rödgrön regering och inte alliansen som skärper lagstiftningen kring barnäktenskap. Man kan fråga sig varför inte alliansengjorde ett dyft åt frågan de 8 år de satt vid makten..
    Oavsett att allianregeringen underlät att skärpa lagstiftningen mot barnäktenskap under åtta år vid regeringsmakten så tror jag att man kan utgå från att de nu kommer att stödja ett förslag till skärpning.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-12-12 20:31:28 följande:

Den egentliga frågan handlade om varför samtliga svenska riksdagspartier, EU, tidigare amerikanska residenter och Ryssland vill ha en tvåstatslösning på IsraelPalestinakonflikten om det nu är en så dålig idé. Vad tror du?

Finns det något namn på den palestinska organisation som uppfyller dina krav på att inte förespråka våld och terrorism och som du anser att regeringen borde samarbeta med?

En tvåstatslösning är den enda möjliga lösningen på en olöslig konflikt.

Ett Stor-Israel skulle på sikt leda till samma utveckling som i Sydafrika under apartheid.
  • FDFMGA
    King Markatta skrev 2017-12-13 00:36:40 följande:
    Regeringen har börjat prata om att invandrare måste lära sig svenska värderingar:

www.dagensopinion.se/ylva-johansson-s-vi-har-...

tinyurl.com/ybte3ph4

www.sydsvenskan.se/2017-12-12/nyanlanda-ska-l...

Som regeringen formulerar sig låter det misstänkt likt assimilation, som man tidigare tagit avstånd ifrån. Diverseminister Ylva Johansson (S) slår lite halvhjärtat ifrån sig med att hon förknippar assimilation med krav på klädstil och vad man äter och det är det inte frågan om här menar hon.
    Just svenska värderingar avspeglas i regeringens syn på Israel-Palestinakonflikten, exempelvis ur ett folkrättsperspektiv - men också i synen på att invandrare från Mellanöstern inte måste radera sitt ursprung men däremot anpassa sig till att svenska värderingar är icke-rasistiska.

Alltså - regeringen kräver inte att invandrare ska omfamna KD:s eller SD:s syn på Israel men att de måste respektera skillnader mellan staten Israel och judar.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-13 13:39:12 följande:
    Ännu ett steg i åtstramning av invandringspolitiken som hade vsarit helt otänkbar för fem år sedan, då var det bara "rasister" som om meds sådana idéer.

Är det inte märkligt hur ofta politiker upptäcker negativa konsekvenser först efteråt, när andra kan räkna ut att de kommer långt tidigare?
    Ja, jag vet att det påstås att pendeln har svängt.

Ser jag till mig själv så gäller inte detta, du skulle kunna gå tillbaka fem år här på FL och hitta inlägg där jag skriver att det är självklart att invandrare ska anpassa sig till svenska förhållanden.

Detsamma gäller nog politikerna, åtminstone i stort - den anpassning som svenska politiker tvingades göra berodde på att att det 2015 kom fler flyktingar än sverige kunde hantera och att EU:s asylpolitik numer påminner om en polsk riksdag, det vill säga det finns ingen ordning längre.

Att sen M numer framför åsikter som går på tvärs mot EU-tanken tror jag man ska ta med en skopa salt, det är ingen tillfällighet att det inte är partiledaren som blåser upp budskapsballonger som ska locka tillbaka högerpopulister från SD utan underhuggare som t ex Johan Forssel.

Men visst, debatten har blivit mer nyanserad - kanske tack vare att de flesta partier numer inte försöker positionera sig så långt bort från SD som möjligt utan i stället formar sin invandrings- och integrationspolitik helt oberoende av dem.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-13 16:46:07 följande:
    Jag talar inte om dig eller folk eller väljare i allmänhet utan om politiker och de politiska partierna.

Nej, det gäller inte politikerna i stort, då hade vi inte haft problemet. Alla har svängt, även c och mp har svängt i ungefär samma grad, men utefter sin utgångspunkt.

Moderaterna har definitivt svängt, medan Reinfeldt fortsätter envist försöka rättfärdiga både migrationspolitiken och försvarspolitiken med att det i hans tycke var rätt då.

Jag säger bestämt nej, det är inte annat än fel att driva en politik som inte är mer långsiktig än så och konsekvenserna kan de ju knappast ha varit helt ovetande om.

Det är precis det här jag menar när jag säger att politiker ser konsekvenser först när de kommer och blivit riktigt allvarliga, medan många andra klarar att räkna ut att problemen kommer långt innan de gör det.

Men vi har ju inget att jämföra med. Vi vet inte hur Sverige skulle ha sett ut om vi hade varit ett mer slutet land.

Vi har inget facit  på hur invandringen kommer  att påverka oss på sikt, om 10 år, om 50 år, om 100 år.

Vi vet egentligen inte ens hur vi påverkas idag.

Men visst, vi har alla en tendens att förmiska negativa inslag i förettelser vi sympatiserar med och förstora dem för företeelser vi ogillar. Det märks inte minst i Israel-Palestinadebatten.

Som socialdemokrat skulle jag kunna göra det enkelt för mig, säga att under den här regeringsperioden har man fört en politik som anpassat sig till de reella omständighterna. Fullt så enkelt är det förstås inte.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-12-13 19:06:06 följande:
    En tvåstatslösning mellan en demokrati och en diktatur är svår att få till.
    Vilket är alterntivet? Går man ifrån tanken på ett tvåstatslösning innebär detta på längre sikt ett större hot mot Israel som en judisk stat än något annat. Iofs tilltalas jag av tanken på att Israel blir en sekulär stat där man inte gör skillnad på människor utifrån ursprung eller religiös tillhörighet, men samtidigt tror jag att den vägen mot stabilitet skulle kunna bli längre och blodigare än tvåstatslösningen.

Idag föreslår förresten SD att Sverige ska flytta sin ambassad till Jerusalem. Det förvånar inte mig.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-12-14 00:19:15 följande:
    Såklart vet vi det. Om vi inte tar emot 500 000 flyktingar så ser Sverige ut som det gjorde innan vi tog emot 500 000 flyktingar (siffran är bara ett exempel).

För det första så finns facit i många hänseenden, nämligen statistik på vad som händer och hur folk klarar sig.

Men man behöver inte alltid ett facit, utan man kan göra beräkningar av rent logiska konsekvenser.

Några exempel:
    Svår bostadsbrist blir såklart än mer allvarlig om man höjer befolkningsökningen med 50-150% med flyktingmottagning.

Om man har ett system för hantering av asylärenden, asylboenden, integration mm som är dimensionerat för låt oss säga 30 000 invandrare per år och så tar man emot det trippla eller fyrdubbla antalet, då kommer det att bli kaos och man kommer att göra ett dåligt arbete som medför svåra konsekvenser för både invandrade och det svenska samhället.

Har man dålig koll på vilka som kommer och vilka man släpper in samt var de sedan tar vägen så skapar man en svår, om inte omöjlig sits när det blir dags att avvisa en mängd av dessa personer, för att inte tala om att sätta in rätt åtgärder för boende, integration mm. Den första åtgärden när en flykting anländer borde vara identifiering och däri ingår även ålder.

Har man brister inom polisen och överbelastar migrationsapparaten med dålig integration som följd så kommer det också med stor sannolikhet konsekvenser för säkerhet och kriminalitet.

Det här är inte jättesvåra konsekvenser att förutse, de följer samma principer som de alltid har gjort och som vi kan se statistik från, från många länder och även Sverige.

Något svårare att förutse som effekt kan vara rent kulturella, som exempelvis fenomenet att många konservativt religiösa inte blir mindre konservativa utan mer konservativa, som en reaktion på det relativt fria och sekulära svenska samhället. Men då måste man ta till sig varningssignaler, ta de på allvar och tidigt sätta in motåtgärder.
    Oj, det var ett inlägg som nog kräver att jag offrar en del av min fritid och inte arbetstid på ett svar.

Återkommer.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?