Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Det verkar som Riksgälden redan prisat in en socialdemokratisk valseger 2018, åtminstone har de inte korrigerat ner det prognosticerade överskottet för 2019.

"Riksgälden spår att statens betalningar kommer att visa ett överskott på 28 miljarder kronor 2017 och ett överskott på 47 miljarder kronor för 2018. För 2019 spås ett överskott på 55 miljarder kronor."

www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/stort-overskott-vantas-i-statens-budget-6879744

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-10-25 12:56:26 följande:
    Här går de flesta män i pension vid 65-67 år ålder, kvinnor får lov att gå redan vid 62. När man fyller 67 får arbetsgivaren rätt att säga upp personen, som i Sverige alltså. Det har även varit tal om att höja kvinnors pensionsålder.
    Ungefär som i Sverige då.

Jag förstår inte riktigt varför folk blir upprörda för att de som så önskar ska ha rätt att kunna behålla sin anställning tills de fyller 69.

Det tråkiga är väl i stället att tidigaste pensionsålder föreslås höjas  från 61 till 63. Det finns ju folk som har andra drömmar än att få arbeta i evighet och det finns också personer som har så krävande jobb fysiskt att de behöver kunna gå i pension tidigt.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-10-25 13:23:47 följande:
    Precis, människor är olika, en del kan och vill jobba längre än 67 år, då ska de såklart få göra det. Andra behöver av olika alndedningar gå hem tidigare, då ska de såklart ha möjlighet till det också.
    Inte helt ot, eftersom kulturrelativism och brist på politiskt kurage inte är en okänd företeelse inom socialdemokratin.

En artikel om en kvinnlig lärare, judinna, som döljer sitt ursprung för att slippa undan rasismen.

www.dn.se/nyheter/sverige/i-korridoren-har-jag-hort-elever-skrika-om-att-doda-judar/
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-10-27 13:20:13 följande:
    Fy tusan vad ledsen jag blir, tårarna rinner... Jag känner igen ett par namn från artikeln. Jag har googleöversatt artikeln så min fru också kan läsa den. Hon undrade vad som gjorde mig så ledsen.

Tack för att du delade.
    Ja, det är en lika viktig som sorglig artikel där frågan "Hur har det kunnat bli så fel?" kanske måste besvaras för att det ska vara möjligt att sätta gränser för hatet.

Artikeln borde vara obligatorisk läsning, i synnerhet för politiker och alldeles särskilt för politiker som anser sig stå upp för alla människors lika värde. Kopierar in avslutningen:

Det kan kännas komplicerat när hatet kommer från muslimer, en grupp som också utsätts för mycket hat i dagens Sverige. Att muslimhatare ofta använder antisemitiska händelser som ett slagträ för att misstänkliggöra alla muslimer gör det inte mindre snårigt.

Men under tiden som människor förtränger och förminskar hatet mot judar, så fortsätter Monica att dölja en viktig del av sin identitet på jobbet.

Kvar hemma ligger hennes halssmycke med hebreiska bokstäver, de som bilder ordet "liv".

• FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-10-28 19:18:06 följande:
    Det är sant. Det relativiseras väldigt mycket från vissa håll. (jag menar vänster såklart, men det finns undantag även där.)
    Det är nog sant det du påstår.

Vänstern har en tendens att ta parti för den part man uppfattar som den svaga medan högern ofta gör motsatsen och på något sätt, tror jag, är det lättare att se fel och brister hos den man uppfattar som överlägsen än hos den man uppfattar som underlägsen och/eller förtryckt.

Det finns en lång historisk tradition av partiellt synbortfall hos vänstern, närmast i tiden ligger väl oviljan att se det förtryck som riktas mot kvinnor i utanförskapsområden i Sverige.

Fast jag tror att vänstern börjar nyktra till, så sakteliga.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-10-28 21:51:41 följande:
    Jag hoppas det, t.e x. dina och KillBills kommentarer visar på det. Min fru läste förresten artikeln du länkade till. Hon blev både ledsen och arg. Hon har ju egen erfarenhet av att bli illa behandlad i Sverige.
    Det är tyvärr likadant i övreiga Europa. Frankrike är nog värst utsatt. För några år sedan var det inte ovanligt att folk flyttade härifrån till olika länder i Europa, oftast de länder där föräldrar eller far/morföräldrar hade sitt ursprung. Nu går flyttlassen åt andra hållet igen. Inte konstigt att bopriserna här får priserna i Stockholm att verka som rena realisationen. Jag tycker att vi har det rätt gott ställt men att det skulle vara så dyrt att hitta ett hus här trodde jag inte. Så, det var lite OT.
    Ja, förmågan att kunna hata någon på grund av personens hudfärg, ursprung eller religion är inte någon av de trevligare mänskliga förmågorna.

Huspriserna i Tel Aviv! Tja, tycker du priserna är för höga kan du ju trösta dig med att tänka "Vi hade iallafall tur med vädret".

20-25 grader skulle jag tippa och Medelhavet inom räckhåll.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-10-28 20:51:47 följande:
    Tio tusen miljarder - lånekalas i folkhemmet

Sverige har under det senaste decenniet byggt upp ett skuldberg. Statsskulden är förhållandevis låg på 1.200 miljarder kronor, ca 30 procent av BNP. Däremot har den privata sektorn dvs hushållen och företagen kraftigt ökat sina skulder så att Sveriges privata skuldsättning nu är bland de högsta i världen. Tidigare i år passerade den privata sektorns skulder 10.000 miljarder kr, en fördubbling på drygt tio år, utan att milstolpen fick någon uppmärksamhet.
    ...

www.kickstarter.com/projects/2079803541/tio-t...
    Tom Araya skrev 2017-10-28 20:55:02 följande:

Precis som för vår familj.

Vi hade betydligt lägre skulder för 10 år sedan . Lyckligtvis är ingen av oss nationalekonom med dunkla politiska motiv så vi ser inte bara till skulder utan också till tillgångar. Och gör vi detta så ser det genast mycket ljust ut för familjeekonomin.

Precis som det gör när man relaterar hushållens samlade skulder till deras tillgångar.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-10-29 14:42:12 följande:
    Ja, tillgångar eller vad man investerat pengarna i räknas ju sällan in i ekonomiska beräkningar och prognoser. BNP eller BNP per capita exempelvis som ofta används för att visa hur ekonomin ligger till säger ju inte ett skit om vad vi lagt pengarna på, så i princip kan du skapa jättehöga siffror bara genom att ta på spenderbyxorna.

Men den ökande belåningen har stor del av bostadsmarknaden där man i högre grad tvingas köpa sin bostad och till allt högre priser p.g.a. minskad tillgång.
    Dessa bostäder riskerar att minska i värde om byggtakten uppnår samhällets behov...
    De kommer inte att minska i värde så länge det är så pass mycket dyrare att bo i en nyproducerad hyresrätt än i en bostadsrätt, och detta trots att de fyra storbankerna tjänar 10 miljarder kronor i månaden på att ta oskäligt betalt för att låna ut pengar till bostadsköpare.

Vi bor i bostadsrätt, det finns inte en chans att vi skulle kunna bo billigare i en motsvarande hyresrätt - om det ens fanns någon, i vårt område reade alliansen ut allmännyttans lägenheter så här finns det väl bara enstaka hyresgäster som bor i nybildade bostadsrättsföreningar och hyr av dem och är satta på undantag. Inte ens om räntan skulle stiga kraftigt skulle det vara billigare att bo i den tänkta hyresrätten.

Men det är absurt att det i bostadsbristens Sverige visar sig att rekordbyggandet i stort har varit inriktat på svindyra hyresrätter eller bostadsrätter - alltså mot behoven hos personer som knappast har haft några som helst problem med att fixa bostad ändå.

Jag skulle inte vara orolig om jag behövde köpa lägenhet idag, men jag skulle sky nyproducerat som pesten, men även nybildade föreningar eller gamla med hög skuldsättning. Det kan bli en obehaglig överraskning för många att en räntehöjning kan innebära att inte bara de egna lånen blir dyrare att betala men att också avgiften höjs dramatiskt när föreningen måste betala mer för lånen.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-10-29 14:46:15 följande:
    Visst är det så, men man satte ju kaffet i halsen när moderaterna tog över rollen under Reinfeldts tid, drog den ännu längre och även c hakade på och drog det ytterligare ännu längre. Man får hoppas både höger och vänster nyktrar till och att det tar död på intresset och stödet för sd.
    Javisst, en del av rösterna på SD har säkert varit proteströster, ett slags försök att ropa till de etablerade partierna "varför ser ni inte det vi ser", även om jag personligen har svårt att förstå att man kan bli så desperat att man väljer att bortse från rasismen inom SD.

Hursomhelst. Tiden då man kunde blunda för problem relaterade till invandring är förbi och lösningarna på hur man ska komma tillrätta med missförhållanden som tillåtits växa alltför länge finns hos de eteblerade partierna.

De är bara lite tröga i starten.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-10-29 16:38:50 följande:

Det är väldigt få människor jag kan säga att jag hatar, och de få personer det gälletr har själva bett om det på ett eller annat sätt. Det har ingenting med ursrpung, hudfärg eller religion att göra.

Jo, jag tycker det, fast de flesta tycker det börjar bli för kallt för att bada. Normal badtemp för mig som är van vid svensk sommar smile1.gif Däremot var det lite kyligt på nätterna när vi tältade i Negevöknen förra helgen.

Hm, vilket exotiskt liv. Från Malmö till Negeveöknen.

Vad var det Neil Armstrong sa: Ett litet steg för en människa men ett stort för mänsklighetenSolig
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?