Tom Araya skrev 2017-10-29 14:42:12 följande:
Ja, tillgångar eller vad man investerat pengarna i räknas ju sällan in i ekonomiska beräkningar och prognoser. BNP eller BNP per capita exempelvis som ofta används för att visa hur ekonomin ligger till säger ju inte ett skit om vad vi lagt pengarna på, så i princip kan du skapa jättehöga siffror bara genom att ta på spenderbyxorna.
Men den ökande belåningen har stor del av bostadsmarknaden där man i högre grad tvingas köpa sin bostad och till allt högre priser p.g.a. minskad tillgång.
Dessa bostäder riskerar att minska i värde om byggtakten uppnår samhällets behov...
De kommer inte att minska i värde så länge det är så pass mycket dyrare att bo i en nyproducerad hyresrätt än i en bostadsrätt, och detta trots att de fyra storbankerna tjänar 10 miljarder kronor i månaden på att ta oskäligt betalt för att låna ut pengar till bostadsköpare.
Vi bor i bostadsrätt, det finns inte en chans att vi skulle kunna bo billigare i en motsvarande hyresrätt - om det ens fanns någon, i vårt område reade alliansen ut allmännyttans lägenheter så här finns det väl bara enstaka hyresgäster som bor i nybildade bostadsrättsföreningar och hyr av dem och är satta på undantag. Inte ens om räntan skulle stiga kraftigt skulle det vara billigare att bo i den tänkta hyresrätten.
Men det är absurt att det i bostadsbristens Sverige visar sig att rekordbyggandet i stort har varit inriktat på svindyra hyresrätter eller bostadsrätter - alltså mot behoven hos personer som knappast har haft några som helst problem med att fixa bostad ändå.
Jag skulle inte vara orolig om jag behövde köpa lägenhet idag, men jag skulle sky nyproducerat som pesten, men även nybildade föreningar eller gamla med hög skuldsättning. Det kan bli en obehaglig överraskning för många att en räntehöjning kan innebära att inte bara de egna lånen blir dyrare att betala men att också avgiften höjs dramatiskt när föreningen måste betala mer för lånen.