Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

man och nöjd skrev 2017-08-28 22:46:14 följande:
    Så funkar det ju även i Nordkorea. Den store ledaren väljer sig själv.
    Kunskapsrelaterat igen.

Löfven kan avsättas som statsminister genom ett misstroendevotum, han kan avsättas av oss väljare i allmänna och fria val, han kan avsättas på en partikongress av S-ombud och han kan avgå självmant vid en tidpunkt han själv väljer.

Detsamma gäller alla statsministrar vi haft sen Sverige blev en demokratioch säkerligen alla vi kommer att få.

Nordkorea är en diktatur i Asien som inte sällan okunniga skrikhögeraktivister använder när de upplever att de har blivit förfördelade.

T ex en signatur några inlägg längre upp började tuta om att FL är som Nordkorea när hen fått spatt och fick sina spattiga inlägg bortmodererade. Ganska vanligt att de här aktivisterna rör upp himmel och jord när något oväsentligt gått dem emot.

Hade en bekant när jag var barn som när han blev arg eller ledsen ropade "Mamma, klia mig på lilltån",han blev säkert skrikhögeraktivist.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-08-29 13:37:34 följande:
    Inte jobbigare än att tro att någon annan gör det. Fake news som fake news. 
    Är det jobbigt att ha två olika måttstockar beroende på vad du skall mäta? smile2.gif
    Jag tror att du kan vara för förankrad i ditt eget synsätt för att förstå skillnaden mellan att påstå något som är felaktigt och rätta felet när man får detta påpekat jämfört med att fortsätta hävda samma felaktighet mot bättre vetande.

Visst, många aktivister har säkert inte förstånd till annat, men det har väl du?

Jämför gärna "turisterna" med Trumps påståenden om åskådarna vid hans presidentinstallation smile2.gif
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-08-30 00:26:49 följande:
    Rödgrön röra:

www.svd.se/kallor-s-vill-inte-att-egna-forsla...

Källor: S vill inte att egna förslaget blir lag

Ledningen för Socialdemokraterna vill inte se ett totalstopp för vinster i välfärden, enligt SvD:s källor. Men för att blidka Vänsterpartiet måste regeringen ändå lägga ett förslag med den innebörden före valet.
    Det blir bättre efter valet när S får andra samarbetspartier än V.

Valet av samarbetspartier påverkar ju politiken. Tänk t ex om C och L gick på M:s linje att samarbeta med SD, tja då skulle vi få orealistiska politiska förslag med en främlingsfientlig profil.

Det är lite synd att C och L av sentimentala skäl i princip klamrat sig fast vid drömmen om en allians som inte längre existerar under hela den här mandatperioden.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-08-30 09:10:27 följande:
    Ordet främlingsfientlig är ett väldigt otydligt ord. Ska man ta det bokstavligt så låter det som att en sådan person har något emot främlingar/folk från andra länder och kulturer vilket inte stämmer in på SD.

SD är ju för invandring i form av arbetskraftsinvandring som gynnar landet. Så att de skulle vara emot invandrare är alltså helt fel. Det SD är mot är vissa former av invandring. Det har alltså inte med personer eller folkgrupper att göra utan politiken som förs på området.

T.o.m. regeringen inser ju att de har fört helt fel politik på området då de först tar in varenda människa som säger att de är från Syrien, Afghanistan m.m. för att senare ändra sig på flra områden som t.ex. anhöriginvandring samt att man vill skicka med massor med Afghaner.

Vad kostar inte alls detta? Om de hade tänkt från början och krävt ordentlig identifiering, ordentliga ålderstester osv så hade vi inte behövt utvisa en massa personer med lyxiga privatflyg som kostar över en halv miljon per utvisning för EN ENDA person.

Det har varit ett sånt ofantligt slöseri med skattepengar att man slår sig för pannan att S ens ligger över 20%. Skulle kan räkna ut hur många som släppts in i landet och hur många som har utvisats utav dessa samt hur många som planerats att utvisas samt vad det i normala fall kostar att utvisa och slå ihop allt til en siffra för att se hur mycket penga regeringen har slösat bort som hade kunnat lagts på välfärden så tror jag att många fler skulle inse vansinnet i den politik regeringen har fört.
    Kanke, kanske inte.

Men otydligt eller inte så handlar främlingsfientlighet eller rasism om att odla och ständigt bejaka sina fördomar om folk från vissa länder/kulturer.

Ett exempel är antagandet att persone som kommit hit från muslimska länder måste vara muslimer och att deras ättlingar intill nittionionde led kommer att förbli muslimer. 

Jag jobbar tillsammans med ett antal personer som antingen har sina rötter i muslimska länder eller också har föräldrar med rötterna där. Jag har inte en susning om hur troende de är, eller om de ens är muslimer.

Vore jag främlingsfientlig modell SD skulle jag närmast utgå från att de är "trojanska hästar" i och med att de inte uppför sig som potentiella jihadister, nu ser jag dem som individer. En är rätt jobbig, tycker jag medan en annan har blivit en god vän (han verkar inte vara troende överhuvudtaget, men jag diskuterar sällan religiös tillhörighet med mina vänner, så jag kan ha fel).
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-08-30 10:01:37 följande:

Fördomar har de flesta, oavsett vilket parti man röstar på. De som inte har några fördomar alls (eller vett i skallen) hamnar ibland i knipa.

Vet inte hur många gånger man har läst om kvinnor som står upp för fri invandring och som bjudit in "flyktingar" i sina hem för att sedan bli brutalt våldtagna som tack.

Det beror nog på vad man läser. Själv har jag nog läst det mest här på FL, till exempel då en av forumets mest ihärdiga SD-krigare ägnade helgnätterna till att författa små noveller där en namngiven kvinnlig debattör här på FL blev gruppvåldtagen av araber.

Fördomar har vi alla, somliga bejakar dessa fullständigt medan andra förmår att reflektera över sina egna reaktioner.
    Bejje skrev 2017-08-30 10:01:37 följande:

Lite så tänker jag kring invandring också. Genom att ta in så enorm mängd människor som vi gjort så är det i princip 100% säkert att vi tar in en hel del våldtäktsmän, mördare och IS terrorister. Detta vet även regeringen, men de har varit villiga att offra många svenskars liv, kvinnors som våldtas och folk som brutalt misshandlas. En och annan terrorattack får man också offra i mångkulturens namn.

Jag säger att det är inte värt det. Alla goda invandrare som kommer in i landet och bidrar genom att utbilda sig och skaffa jobb kan aldrig överväga och rättfärdiga de som mister sina liv i terrordåd, skottlossningar och alla de unga flickor som brutalt våldtas.

Det vore politiskt självmord av Löfven att gå ut och säga att Ja, jag vet att många kvinnor/flickor blivit våldtagna och jag vet att många har misst sina liv, men det är det ju värt när vi hjälper alla de goda flyktingarna. Självklart kan han inte säga så, men det är så det är. Han har gjort ett val och tyckt att konsekvenserna är värt det.

Ditt synsätt innebär att du gör en bedömning av en individ utifrån ett antagande om kollektivet du anser att individen är en representant för.

Skälet till att regeringen och andra riksdagspartier än SD inte kan göra så är att de är fast förankrade i västerländsk samhällssyn. Där utgår man från den enskilda individen, inte tankar om kollektivets egenskaper. Det är där det skär sig, för en sverigedemokrat är det oftast obegripligt att Sverige kan "importera" våldtäktsmän eller IS-krigare, för en person som är en del av den västerländska kultur- och människosynen är det obegripligt att man inte förstår att en människa enbart är ansvarig för sina egna handlingar.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-08-30 11:00:17 följande:
    Tror du missförstår mig. Självklart klandrar jag inte hela grupper med invandrare när en terrorist slår till. Även om den terroristen är muslim vilket är ytterst vanligt, så skyller jag inte alla muslimer.

Jag inser att de flesta är goda människor som vill lyckas här i Sverige.

Det jag däremot säger är att även Löfven och regeringen vet att tar vi in 200 000 muslimer så är risken för ökad terrorism och våldtäkter betydligt mycket högre än om vi hade tagit in 200 000 infödda norskar.

Löfven vet att det kommer slinka med terrorister och ganska många också och risken att det blir terrordåd som dödar människor är mycket hög om man ser över flera år. På samma sätt kan man se i gammal BRÅ statistik att risken att utomvästliga invandrare utför våldtäkter jämfört med infödda svenskar är också brutalt mycket högre.

Med andra ord är det något som regeringen måste tänka på när de tar emot så här mycket folk och bedömt att de negativa effekterna som det medför, morden, terorordåden och våldtäkterna är värt det.

Jag har svårt att se Löfven gå fram till en 13årig flicka som nyligen blivit våldtagen av en migrant och säga till henne och hennes föräldrar att det var tråkigt, men det är ändå värt det i det stora hela då de flesta som kommer hit är goda människor.

Om man inte ser till det stora hela, alltså både de positiva och negativa effekterna av migreringen och gör en bedömning av dessa, så borde man inte få leda ett land.
    Javisst.

Alternativet är att inte ta in någon alls. Ingen kan med 100 procents säkerhet säga att en enskild invandrare inte kommer att begå ett grovt brott - men då har man också gått ifrån ett synsätt där en person enbart är ansvarig för sina egna handlingar.

För min egen del har jag egentligen inte något att anmärka på Sveriges invandringspolitik, inte ens 2015. Däremot anser jag att det finns mycket att säga om integrationspolitiken.
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-30 11:21:13 följande:
    Återigen så refererar du till egna erfarenheter och hur du ser på saker och ting, och i detta fall personer du jobbar med.
    Men när andra skriver om egna situationer så ska man inte generalisera enligt dig.

Andras liv och åsikter ser annorlunda ut, utanför Drottninggatan i Stockholm!
    Jag har inga problem med att ta exempel från min egen erfarenhet.

Däremot samlar jag i mycket liten utsträckning på exempel från andras erfarenhet eller andras berättelser utifrån att dessa ska passa in och förstärka mina egna åsikter.
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-30 11:35:55 följande:
    Du svamlar.... När jag skrev ett inlägg tidigare så var du framme med pekpinnen direkt och förklarade att man inte ska dra egna slutsatser.

Dags att vakna nu?
    Mitt exempel var en invändning mot tokskallarnas  vana att räkna alla personer som kommit hit från muslimska länder som muslimer, inklusive deras ättningar intill 99:e generationen.

Se gärna Pettersonss blogg och andra ställen där hjärninfarktspatrullen räknar ut när det finns en muslimsk majoritet i Sverige.

Då kan exempel på att alla invandrare från muslimska länder inte smider ränker om att införa sharia i Sverige som vissa SD-förmågor skriar omSkrattande

Självklart förstår jag att att SD inte officiellt skränar om ett muslimskt maktövertagande, men det är synnerligen vanligt förekommande i partiets undervegetation.

Och utan undervegetation ter sig nog närmast SD som det kalhygge det är.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-08-30 11:59:21 följande:

Jag tycker vi ska ha invandring, men inte utan att göra en riskanalys. 
    Att ta in folk med utbildning som kommer hit för at jobba ser jag som en lågrisk.
    Att däremot ta hit massor av folk från Afrika som kanske inte ens kan läsa eller skriva på sitt eget språk ser jag som totalt uteslutet. Dels för att den stora majoriteten av dessa aldrig kommer få ett jobb i landet och som en delvis konsekvens av det kommer många hamna i utanförskap och brottslighet.

Detta kommer bara kosta landet enorma summor pengar och skapa lidande.

Med det sagt så välkomnar jag även folk från Afrika om de har utbildning och har blivit erbjuden jobb här. Vi ska bygga vårt land starkare, inte öka arbetslöshet, utanförskap och otrygghet. Vill man hjälpa de som har det svårt i Afrika så finns det effektivare sätt att göra det på än att ta hit dom.

Gällande 2015 så var den stora missen av regeringen att man agerade först och tänkte sen. istället för att först skapa en plan och riskanalys och försäkra sig om att varenda människa vi tar hit kan få boende och mat så tog man in nästan alla. Sen insåg man att man skulle ha tänkt efter före och krisen blev ett faktum.

T.ex. skulle man kraftigt ha begränsat invandringen tills dess att man hade tillräckligt med asylboenden på plats och bostadsbyggandet hade tagit fart.

Nu står vi istället här i en situation där föräldrar i städer måste ställa sina barn i bostadskö redan när de är små för att de ska ha en chans att få en bostad när de vill flytta hemifrån.

Jag tycker att länder som Ungern gör totalt rätt i att säga nej till EUs krav på flyktingmottagande. Ska man ta mot en massa folk så ska dels varje individ grundligt kunna granskas och fastställas vilka de är och var de kommer ifrån och det ska finnas nog med resurser på plats att kunna göra det utan att det blir en väldigt utdragen process. Självklart ska det också kunna finnas boenden på plats och att det inte drabbar invånarna med mångåriga köer till bostäder som negativt påverkar flytt inom landet och nya jobbtillfällen.

Givetvis måste också polis, räddningstjänst, sjukvård, skolor m.m. ha plats för den anstormning som kommer.

Har man inte detta på plats, så är man inte redo att ta emot så mycket människor och det är det vi har sett i Sverige.

Ja, dilemmat är att det skulle vara enklast att ta emot norrmän som behövde fly från Sverige, så är det inte. Ska vi ta emot flyktingar så kommer de att komma från oroliga länder och de kommer att ha varit med om upplevelser som inte riktigt du eller jag kan sätta oss in i.

Min utgångspunkt är att vi ska ge asyl till dem som behöver asyl. 
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-09-05 11:55:27 följande:

Ännu en dag när allianspartierna är i kollisionskurs med varandra..

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/J03eP/k...

Det handlar om att Moderaternas tankestrateger värnar polisens säkerhet.

I stället för ett riskfyllt och otacksamt uppdrag att bekämpa gängkriminalitet ska resurserna satsas på att jaga tiggare utanför Ica.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?