Bejje skrev 2017-08-30 10:01:37 följande:
Fördomar har de flesta, oavsett vilket parti man röstar på. De som inte har några fördomar alls (eller vett i skallen) hamnar ibland i knipa.
Vet inte hur många gånger man har läst om kvinnor som står upp för fri invandring och som bjudit in "flyktingar" i sina hem för att sedan bli brutalt våldtagna som tack.
Det beror nog på vad man läser. Själv har jag nog läst det mest här på FL, till exempel då en av forumets mest ihärdiga SD-krigare ägnade helgnätterna till att författa små noveller där en namngiven kvinnlig debattör här på FL blev gruppvåldtagen av araber.
Fördomar har vi alla, somliga bejakar dessa fullständigt medan andra förmår att reflektera över sina egna reaktioner.
Bejje skrev 2017-08-30 10:01:37 följande:
Lite så tänker jag kring invandring också. Genom att ta in så enorm mängd människor som vi gjort så är det i princip 100% säkert att vi tar in en hel del våldtäktsmän, mördare och IS terrorister. Detta vet även regeringen, men de har varit villiga att offra många svenskars liv, kvinnors som våldtas och folk som brutalt misshandlas. En och annan terrorattack får man också offra i mångkulturens namn.
Jag säger att det är inte värt det. Alla goda invandrare som kommer in i landet och bidrar genom att utbilda sig och skaffa jobb kan aldrig överväga och rättfärdiga de som mister sina liv i terrordåd, skottlossningar och alla de unga flickor som brutalt våldtas.
Det vore politiskt självmord av Löfven att gå ut och säga att Ja, jag vet att många kvinnor/flickor blivit våldtagna och jag vet att många har misst sina liv, men det är det ju värt när vi hjälper alla de goda flyktingarna. Självklart kan han inte säga så, men det är så det är. Han har gjort ett val och tyckt att konsekvenserna är värt det.
Ditt synsätt innebär att du gör en bedömning av en individ utifrån ett antagande om kollektivet du anser att individen är en representant för.
Skälet till att regeringen och andra riksdagspartier än SD inte kan göra så är att de är fast förankrade i västerländsk samhällssyn. Där utgår man från den enskilda individen, inte tankar om kollektivets egenskaper. Det är där det skär sig, för en sverigedemokrat är det oftast obegripligt att Sverige kan "importera" våldtäktsmän eller IS-krigare, för en person som är en del av den västerländska kultur- och människosynen är det obegripligt att man inte förstår att en människa enbart är ansvarig för sina egna handlingar.