• Tess1984

Fertilitetsutredning

mickaa skrev 2015-04-29 20:28:31 följande:

kul att läsa om allas olika erfarenheter här=) 
    fick själv remiss idag för blodprover på alla möjliga saker o så ett litet spermaprov o blodprov till karln här.  blir skönt att allt kommer igång.

En fråga till er alla eftersom vi bor på olika platser i landet. 
    sjukhus som gör IVF vart finns dem?. vad jag har läst mig till verkar inte Gotland ha det, antar att vi måste göra alla kommande prover på saftlandet. om nu IVF blir ett alternativ.

hur lång tid tog det för er innan själva behandlingen kom igång? efter att blodprover o div gjorts?

Fridens liljor//

Hej, skönt att ni börjat komma igång med er utredning. Hur länge har ni försökt?
    Nu väntar vi fortfarande på våra provsvar så jag vet inget om behandling än så länge.
    Vi ringde mottagningen i februari, fick vår första tid i mars, sen under denna tiden har vi tagit massa prover, mannen har lämnat sperma och nu ska vi träffa läkaren den 6 maj, sen ska jag troligtvis få göra en spolning efter det, allt som allt tar det några månader.

Lycka till
  • Tess1984
    mickaa skrev 2015-04-29 23:21:54 följande:
    hej,vi har inte försökt något alls, ingen ide eftersom jag ej har mens, möjligen 2 gg per år men när vet jag aldrig. (PCOS)  ringde bara gyn förra veckan o sa att de var dags att skaffa liv o att ja har pcos, svaret var " jaha,absolut. ja skickar ut remisserna:P antar att hon läst de i min journal innan.

Vad spännande=) då ligger vi inte långt efter er då. 
    ja hela proceduren verkar kunna bli ganska lång beroende på vad läkaren säger, vilken väg just ni ska ta eller vilken väg vi ska ta. 
    hade ni försökt länge innan ni fick svänga in på denna väg?

Fridens liljor//
    Hej =)
    Vi har försökt ett år ungefär, men vi har även haft två missfall direkt efter varandra 2012, vi valde där en liten paus vilket jag bittert idag kan ångra, nu tycks vi istället ha svårt att bli gravida också, ska bli väldigt spännande att höra om våra provresultat på Onsdag nästa vecka när vi träffar läkaren, nervös som tusan och jag lär skaka av skräck innan det mötet.

Har ni fått tid till läkaren nästa gång?

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-29 23:33:58 följande:
    Så härligt!! =)

jo. jag funderar på att ringa imorgon o höra.. Provsvaren borde de ju kunna ge på telefon. I alla fall mina. Förstår om de inte kan ge sambons svar till mig. Men är över en månad sen han lämnade sitt prov och snart en månad sen jag lämnade mitt.. 
    Knasigt att de inte har skickat ut. Skönt att besöket närmar sig i alla fall!! =)

kram

Ringde du idag? =)
    Jag är för nog feg för att ringa, sen vet jag inte vem jag ska ringa heller.
    Vi har ju aldrig träffat vår läkare tidigare, börjar även bli lite nervös inför Onsdag nu, orolig vad vi kommer få höra, eller om det är något fel på någon av oss.

Min tvillingsyster har beräknad förlossning den 6 maj och jag har inbokad tid till fertilitesläkaren den 6 maj, lite komiskt....

Hoppas du får en trevlig valborg, nu ska jag fixa lit käk sen ska vi mysa lite framför någon tv-serie.

Kramar

• Tess1984
    Dance dance dance skrev 2015-04-30 02:42:30 följande:
    Ja precis, vi tog blodprov båda två. De kollar väl hormonnivåer och lite olika sjukdomar. Sen lämnade jag urinprov och hon gjorde en vanlig gynundersökning också. Får se vad de har att säga om provsvaren sen. Vet att jag ligger på gränsen till att ha PCO men har haft relativt jämn mens de senaste månaderna faktiskt (peppar peppar).

Tack för lyckönskning. Right back at ya! :)
    Sa dom något om ni kommer få provsvaren hem eller ni får besked vid nästa läkarbesök?
    Håller tummarna för att er provsvar är bra, fick du information om spolning, är det något du ska göra?

Lycka nu till
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-30 08:14:37 följande:
    Jag tänker försöka fokusera på allt annat än att bibli gravid. Träna mer, må bättre, försöka leva här och nu. Planera för en härlig semester med sambon och hunden. Jag ska verkligen försöka men vet att det blir svårt att koppla bort bebisverkstaden.

Ja usch man blir hemsk. Nu kommer två månader där det kommer vara i princip kört för oss då min sambo åker bort under två veckor i två olika perioder vilka infaller just där jag bör ha äl. Får försöka se något positivt i det hela, kanske lyckas vi får till en bebis till våren 2016?

Vart ligger du i din cykel? Snart dags för läkarbesök för er. Frågade gällande spolning när jag ringde kliniken i måndags. Allt har sett så bra ut på mig så därför avvaktar de med det. Tydligen är det gabska sällan de spolar äggledarna (ssa barnmorskan jag pratade med) och oftast gör man det om man haft infektioner osv.

Ikväll ska vi träffa några vänner. Vi sks hem till dem och grilla. Vi ska ta med oss efterrätt, jag tänkte baka en citron och marängpaj :) vad ska ni hitta på?

Imorgon åker vi söderut över helgen. Ska hem till mina föräldrar i blekinge, ska bli underbart :)

Kram på dig
    Du är så duktig, bara kämpa på. Det kommer bli en bra sommar med allt spännande ni har framför er. Gillar ni att campa? Jag och sambon brukar åka iväg och paddla med övernattning, det är super mysigt. Får man både motion, vacker natur och en mysig upplevelse, vi hade tält och hela kittet med oss.

Jag borde ha ägglossning nu i helgen, fast jag har inga känningar av den alls, så jag vet inte, tror jag är på dag 16 och sist jag tog ägglossningstest fick jag utslag på dag 17, sambon trodde han skulle vara bortrest denne helgen men han hade tydligen sett fel i kalendern så vi vet precis vad vi ska göra denne helgen, hehe.
    Imorgon ska vi förvisso vara barnpassare och hela natten, så vi får se hur det går. hehe. Annars ska jag bara jobba, det blir en lugn valborg för min del.

Ha det så mysigt hos föräldrarna
    Kramar i massor

• Tess1984
    mickaa skrev 2015-04-30 16:51:04 följande:
    Hej. Okej tråkigt att höra att ni fått missfall???? hoppas de går bättre nu o att proverna är galanta så ni kan sätta igång???? nej ingen tid ännu. Ska lämna Proverna i veckan o spermie är inte fören 27 maj så får nog vänta ett tag. ???? ja vet reda att ja har förhöjda värden av manliga könshormoner . Ja hsr vetat att vi skulle behöva gå denna väg sen 2 år tillbaka så ja har inte haft några negativa tankar kring det, mest att de tar lång tid. Har ni ivf på de sjukhus du brukar gå. ? Eller måste du resa till ett annat om alternativet skulle bli ivf? .
    Nej om IVF blir aktuellt för oss kommer vi få åka ner till Malmö, det fick vi även göra när sambon skulle lämna spermaprov, de ska tydligen ha bäst sjukhus där vad jag förstått. Själv då?
    Kan man behandla det med medicin, förhöjda värden av manliga könshormoner?

• Tess1984
    Knävelborren skrev 2015-04-30 19:21:29 följande:
    Vi skulle boka in läkartid om två veckor för att diskutera provsvaren. Hon sa inget alls om spolning, jag får fråga om det nästa gång. Gör man det hos gyn eller får man remiss till reproduktionsenheten för det?
    Ja ta upp det med läkaren angående spolning, känns som vissa läkare anser att det borde kollas och andra inte. Skumt..
    Jag vet inte alls hur det går till faktiskt, det var barnmorskan som sa att det ingår i utredningen, kommer nog få mer info om det när vi träffar läkare på Onsdag, återkommer med mer svar då. =)

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-30 19:42:45 följande:
    Nä.. jag glömde haha. Får göra det på måndag =) 
    oj har ni inte träffat den? :O vi träffade läkaren o de va hon som ordinerade alla prover o gjorde mina undersökningar :O 

haha oj, lustigt =) 

Ååh detsamma! Jag ska plantera lite och sen blir det nog sova tidigt =) 

kram
    hehe ok =)
    Jag fick blommor igår av en kund som jag också planerat idag, där är så mysigt med blommor och de livat upp balkongen, bor ni i lägenhet eller hus?=)
    Kram
  • Tess1984
    mickaa skrev 2015-05-01 00:32:07 följande:
    Okej. Långt att åka? Jo ja har ätit p piller för det nu i 7 år typ. Men eftersom barn ska till så får jag extra hormontillskott skulle jag tro typ hormonstimulerande eller vad nu läkaren tycker. Ja tar blodprovet på hormonnivån av manligkönshormon o 4 andra . Men de blir nog bra?
    Tar ungefär en timme med bil skulle jag tro och 50min med tåg, så inte alls farligt. Hoppas vi slipper det och blir gravida snart istället. =)
    Ja absolut, chansen att bli gravid blir ju betydligt större när man får *hjälphormoner*, särskilt när man kanske redan har obalanser i hormonerna.
    Nu visar mina prover helt normala så jag vet inte alls vad läkaren kommer rekommendera oss om nu inte sambons spermier är friska för då är ju IVF det bästa alternativet, nu gör vi vad vi kan själva, dricker ingen alkohol, tänker på vad vi äter och motionerar, tyvärr snusar sambon och han har väldigt svårt att sluta, man tror ju att snus kan påverka spermier negativt.
    Hur lever nu för övrigt?

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-01 16:22:50 följande:
    Okej :) ja detär ju det!

Vi bor i lägenhet. Nästa flytt blir hus eller radhus tror jag:) dock blir det om kanske 3-5 år. Bor i tvåa men så pass stort att det funkar tills bäbis är typ 3 :)

Ni då?

Kram
    Vi tänkte oss också radhus, vi var faktiskt och kollade på ett nu innan vi bokade resan men tackade nej. Kan även tänka mig en lägenhet igen men i så fall får det bli en som är billigare än den vi har nu.
    Hehe innan bodde vi i en liten etta i fyra år, kan säga att det inte är att rekommendera. Nu bor vi i en trea och trivs super bra, skulle bara vilka få ner kostnaden något, just nu betalar vi nästan 9000 för en trea vilket jag tycker är för dyrt, vi får se hur vi göra, kanske inte som är aktuellt just nu men hittar vi något passande flyttar vi direkt. =)

Hoppas allt är bra med dig nu efter valborg. Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning