• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-04-16 08:35:00 följande:
    Usch! Inge kul :(

Tycker de gott kan höra av sig med svaren. De måste ju inse hur jobbigt det är att bara vänta..

Kram!
    Ja detta är så jobbigt =(
    Funderar om man inte skulle ringa. men jag vet inte vart jag ska ringa och vem man ska prata med. Varje månad får man hopp om att lyckas bli gravid, men alltid hoppar man mellan hopp och besvikelser, detta tär verkligen på mitt psyke.
    Vet att jag kommer må bättre imorgon, då får man upp nya förhoppningar inför kommande ägglossning, ber varje dag för att vi snart ska lyckas....

Allt bra med dig?

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-16 16:53:47 följande:
    Hej Tess1984!

Jag har helt missat ditt inlägg här.

Hur går det för dig? Såg att du fått din mens denna månaden. Man blir lika besviken varje

gång.

Jag har ätit min första kur pergotime nu. Var på återbesök hos kliniken i onsdags förra veckan och då kunde hon se en äggblåsa på VUL som var 12,5 mm.

Fick positivt på ÄLtest i måndags (glad gubbe med cb) och typiskt nog satt jag på ett hotellrum 60 mil bort från karln just då. Vi fick till lite mys i söndags så vi får se om ddt kan räcka *hoppas*

Som jag har förstått kan man äts pergotime både för att få igång äl och att göra cykeln mer regelbunden. Jag har haft cyklar på runt 40 dagar. Nu med pergotime hade jag äl på dag

17-18.

Kramar
    Hej

Japp mensen kom igår, nu tar vi nya tag igen. Vi ska till läkaren den 6 maj och får veta mer då, vad bra att man kan äta pregotime både vid utebliven ägglossning och oregelbunden mens, min kan komma allt från dag 28 till 39. Ska fråga om inte läkaren kan skriva ut det.
    Hur länge har ni försökt få barn? Hoppas nu du blev gravid denna gången, håller tummarna för er. =)

Kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-16 17:22:56 följande:
    Kan du inte boka telefontid med läkaren som utreder?

Ja. Det är rent ut sagt förjävligt att bara vänta o hoppas för att sen bli besviken igen :(

Jo. Rätt ont i kroppen. Inne i en sämre period tror jag. Men oron/längtan tär nog en del. Rädd för vad de ska säga om min livmoder. Typ att den är "hostade" (vet inte vad det heter på svenska..) och inte klarar att behålla en graviditet.. Usch. Hatar att vara vänta...

I övrigt är det ok. Går ner i tid på jobbet nästa vecka så kommer orka med livet också :)

Kram
    Ja det kanske man kan, eller så står jag ut med väntan, vi ska ju snart träffa läkare. Nu ska jag försöka tänka mer på vår resa och lägga det åt sidan lite, det får bli som det blir helt enkelt.
    Förstår också din jobbiga väntan, man oroar sig hela tiden. Hoppas verkligen att allt ser bra ut.
    Jag är lite orolig över spolningen också, barnmorskan sa att man kunde få sammanväxningar i äggstockarna efter blindtarmsoperationen, men att det skulle mycket till.. lär vara nervös som bara den innan den behandlingen.

Kram till dig också.
  • Tess1984
    odie skrev 2015-04-16 17:06:46 följande:

Hej! 

Har precis avslutat 12 månaders (Många månader av väntan, fulla med hopp och oro) fertilitetsutredning innan det hade vi försökt få barn i sju år. För en vecka sedan fick vi svaret på varför vi inte kan få barn, min man är helt steril och kommer aldrig att kunna bli genetiskt pappa.

Vi ska nu börja med IVF förhoppningsvis redan innan sommaren med förmodligen någon gång i augusti, vi kommer då att använda oss av donerade spermier.

Åh fy vilket jobbigt besked och vilken lång väntan =( beklagar verkligen, all lycka till er med donerade spermier, håller alla tummarna.
    Kram
  • Tess1984
    odie skrev 2015-04-16 19:09:41 följande:
    Tack, ja det har varit otroligt jobbigt, men för första gången på mycket länge kände jag att det är på väg att vända till något positivt.. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit i utredning och försök?
    Vad härligt att höra om din positivitet, kämpa på!!
    Vi är mitt i vår utredning, jag har fått svar från mina blodprover att allt är ok, jag har spolningen kvar som jag är lite orolig för. Sambon har lämnat sperma och blodprov men inte fått svar, vi har läkartid nu den 6 maj och förhoppningsvis får vi veta mer då. Vi började allt som allt 2012 men fick två missfall på rad, v. 6 och v.13, vi tog en liten paus men ni försökt aktivt ett år nu, det är bara till att kämpa på och hoppas på det bästa.

Låter som ni har gjort en jobbig resa, måste ha varit sjukt jobbigt att få beskedet angående din sambo, tur att det finns hjälp att få på andra sätt, skickar styrka och kramar till er
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-16 19:23:48 följande:
    Hej igen!

Okej... kanske ska du diskutera pergotime med läkaren då? Jag har ju väldigt oregelbunden mens också. På sistone har jag legat på runt 40dagars cykel men den kan pendla mellan det och 28 dagar. Låter som att vi har ungefär samma problem.

Min läkare tror just att det är på grund av min oregelbundna mens som vi har så svårr att bli gravida, vi har helt enkelt svårt att pricka äl. Därför såg hon mig som idealpersonen att stimulera med pergotime.

Vi har försökt i ca 1 år. Ni då?

Tack, jag hoppas det!!

Kramar
    Ja jag kommer definitivt fråga efter pregotime, ja jag tycker det är svårt att pricka in, brukar vara mer aktiv i bingen dag 15 och två veckor framåt, då borde man kunna pricka in det någon gång tycker man =)

Vi har försökt 1 år, 2012 hade vi två missfall men valde att ta en liten paus och nu är vi här mitt i en utredning, trodde jag inte efter missfallen.

Hur gamla är ni förresten?

kram
  • Tess1984
    odie skrev 2015-04-17 06:43:59 följande:
    Usch vad hemskt med två missfall men det är ändå ett gott tecken på att ni kan bli gravida, även om det inte är roliga tecken. Jag hoppas verkligen att ni ska få svar den 6 maj för det värsta är faktiskt den långa väntan då man är mellan hopp och förtvivlan.

Vi har ju aldrig varit i närheten av en graviditet vilket inte är så konstigt när man står med facit i hand. Resan har varit riktigt jobbig, men tack vare att vi varit så öppna med vad vi går i genom till nära vänner och familj har vi fått ett enormt stöd även om det inte hjälper alla gånger. 

Är ni öppna med processen eller håller ni den för er själva? 
    Ja jag har också tyckt att det är positivt att vi kunnat bli gravida, det var lite anledningen till att jag valde en liten paus, jag visste ju att vi skulle bli gravida igen, men nu verkar det inte lika lätt längre, =(

Vi är ganska öppna om detta, våra närmaste vet men det är nog min syster jag pratar mest med. Sambon är mest positivt i detta, dagar när jag är negativ får han upp mig på ytan igen, märker att dagarna innan mens mår jag riktigt dåligt.

Får man fråga hur det kommer sig att din sambo är helt steril? Är det något sen födseln? Förlåt för en väldigt personlig fråga. Jag är lite orolig att sambons snusande påverkar hans simmare. han har försökt dra er på det men visar det sig nu att hans simmare är något sämre, tänker han försöka sluta.

När dras era process igång? Hur lång väntan har ni nu? Vilken tur att ni får fint stöd från alla, det behöver man verkligen.

Kram
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-16 21:01:18 följande:
    Det är svårt! Det som är bra också är att efter varje kur pergotime bokar man in VUL för att se hur det ser ut. Det är ca 10% större chans för tvillingar när man äter pergotime och därför vill läkaren kolla hur det ser ut. Ser de flera äggblåsor som är på gång att mogna får man "ssexförbud", de får nämligen inte uppmuntra till flerbörd. Hur som så får man en indikation på när ÄL bör ske och då är det ju lättare att pricka med ÄLtest också.

Tråkigt med dina missfall. Vi hade också ett missfall nu i januari, väldigt tidigt men vi hann bli hhoppfulla med positiva gravtest och så där. Någonstans försöker vi tänka att vi ändå lyckats en gång och att det måste gå igen!

Jag är 26 år och min sambo är 34. Är du född 84? Och din sambo?

Kram
    Hehe, vi har redan många tvillingar i vår släkt, jag har en tvillingsyster och mamma hade svårt att bli gravid och blev hormonstimulerad, därav föddes jag och syrran.
    Min gammelmormor fick tvillingar på naturlig väg, sen är det någon i släkten längre tillbaka också, så vem vet där kanske tittar ut tvillingar hos oss också. =)

Beklagar ditt missfall också, ja man börjar ju redan fantisera. drömma och planera åt kommande barnet när man får plus på stickan.

Japp jag fyllde nyss 31 år, sambon är 34 och blir 35 i år, förlåt om jag upprepar, nu är det så många man skriver till i tråden så att man kan blanda ihop er, han din sambo lämnat spermaprov och har han i så fall fått resultatet, i så fall hur lång tid tog det? =)
    kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-17 10:53:30 följande:
    Ja, det var i början av maj va? =) 

ja visstja, ni skulle resa! så spännande! Ska nog börja kika lite på resmål för vår resa i augusti/september. Får se vart det blir! Vi tar nog en sista minuten, men kul o kolla lite möjliga ställen i alla fall! 

Okej. Ja, hoppas det ser bra ut iallafall, att du inte har några sammanväxningar där! 

kramar
    Japp den 6 maj har vi tid till läkare, spännande och skrämmande på samma gång, vet ju inte alls hur läkaren än, hoppas på en trevlig prick. =)

Jag kan tipsa om Rhodos, god mat och trevliga människor. Ja vi är så glada att vi har resan att se fram emot, nästa vecka ska den bokas, kollade lite flyg till San Francisco idag och det är 11 timmars direkt flyg och inte så farligt dyra biljetter heller och där kommer vår resa börja. =)

Hoppas du får en underbar helg, kramar i massor
  • Tess1984
    odie skrev 2015-04-17 15:28:58 följande:
    Usch vad tråkigt, lider verkligen med er, vet ju hur det är! Skönt att ni är öppna med det, vi sa ingenting i början och höll på att bli galna på alla som frågade när det var dags för barn (Varit tillsammans i 13 år och gifta i åtta så ganska förståeligt att folk undrat) när vi sen berättade som det var känns livet lite lättare. Min man är precis som dig mest positiv, han är glad att jag kan få biologiska barn och jag är glad för hans positivitet men ibland gör det mig frustrerad eftersom det får mig att känna mig löjlig som deppar och ibland får jag för mig att han inte bryr sig.

Det är verkligen ingen fara, allt som vi samtalar om är ju egentligen personligt. Nu i mars fick vi veta att han har "Klinefelters syndrom" som är ett kromosom fel som ca 90 pojkar föds med varje år, inget direkt ärftligt utan är ett fel på könskromosomerna helt enkelt. De allra flesta med denna diagnos har få eller saknar helt spermier. I min mans fall finns det inga spermier alls och chansen till att han kan få egna barn är 0%. 

Ja att snusa är ju aldrig bra, dock är jag inte särskilt påläst på dess påverkan på spermierna. Hur länge har han snusat?

Vi fick brev idag om att vi ska börja donatorutredning nu redan på måndag, för första gången sedan detta startat är det någonting som faktiskt går fort.. Efter det får vi veta om vi blir godkända som donatorföräldrar och efter det hoppas jag på att vi kan starta processen med IVF så snart som möjligt! 

Ja stöd är verkligen det viktigaste! 

Kram

Förstår precis vad du menar med att känna sig löjlig som deppar, frågade senast idag min sambo om han är orolig över detta med barn, inte ett dugg får man till svar, han menar att det finns inget att oro sig för, allt kommer ordna sig i slutändan. Tänk om man kunde tänka så, visst vissa dagar är man mer positiv än andra och ser allt med ljus och mening, men vissa dagar vill man bara krypa ner under täcket och bara ligga där och gråta.
    Tur att vi lever i en tid där allt är möjligt, man får försöka tänker mer på lösningar än på problem. =)

Mannen snusar väldigt mycket, för mycket. Varje dag och han har nästan alltid en prilla inne, vi får se nu vad spermaprovet visar är väldigt nervös över det och särskilt när provsvaret dröjer så här länge.

Vad förgyller du/ni annars dagarna med?

Kramar i massor

Svar på tråden Fertilitetsutredning