• Tess1984

Fertilitetsutredning

Hej

Vi är mitt i vår utredning just nu, sambon har lämnat spermaprov och jag har tagit blodprov, sambon har också tagit blodprov, minns inte vad de kollar på honom,
    Jobbig väntan och man ät lite smått orolig för resultaten.
    Ska ni göra en spolning av livmoder och äggstockar också?

Vi har tidigare varit gravida men de har slutat i missfall, senaste hade vi 2012, men efter där valde vi att ta en liten paus från allt med barn, men har vi försökt ett år utan resultat.

Lycka till alla

• Tess1984
    Missilence skrev 2015-03-18 21:20:13 följande:

Tess1984: När jag var hos gynekologen sa han att allt såg normalt ut och han sa inget om spolning så jag tror inte jag ska göra det :s

Åh vad skönt att slippa spolning, det ska tydligen kännas lite =)
    Jag vet ej varför jag ska göra det, jag var på sjukhuset nyligen och opererade bort blindtarmen och innan operationen fick jag träffa en gynläkare som konstaterade att allt såg bra ut där nere, men tydligen vill det kolla ändå för att vara på säkra sidan.

Hur länge sedan lämnade din sambo sperma? Min sambo lämnade förra veckan och ska lämna ett nästa vecka igen, de ville ha två omgångar tydligen.

Vad är det för fler blodprover du ska ta? Jag var och lämnade fyra rör i måndags...

• Tess1984
    Missilence skrev 2015-03-18 21:46:42 följande:

Jag lämnade sex rör första gången och de visade förhöjt värde på köldkörteln så då skulle jag göra fler blodprov på grund av det. Han lämnade prov förra fredagen och om de är bra behöver han inte göra fler prov.

Oki, då förstår jag =)
    Hoppas proverna visar bra denna gången...

• Tess1984
    chbw skrev 2015-03-18 22:09:18 följande:

Hoppar in jag med om det är lugnt! Är också mitt i utredning =) ska till vc imorgon för att utreda o förhoppningsvis behandla sköldkörteln då mitt tsh-värde är för högt. Väntar in mens för blodprov tredje mensdagen o sambon ska lämna sitt prov nästa vecka.

Ska också kolla livmoderns väggar (de ska "blåsa upp" livmoder med om det var salt eller sockerlösning??) o spola äggledarna. Rätt orolig för detta då jag är väldigt känslig därikring.

Hej.

Jag är också orolig för spolningen men man nog be om extra lugnande och smärtstillande innan, har två kompisar som gjort det och de tyckte inte det var så farligt, ilar och spänner till lite...

Hur länge har ni försökt bli gravida?

• Tess1984
    chbw skrev 2015-03-19 10:59:32 följande:
    Hon sa att jag kan ta alvedon innan. Tror inte det hjälper dock. Fick ont vid cellprovet o hade ont hela dagen (det ska ju inte kännas). Får även ont vid vul.. lugnande kanske jag kan få iaf, då lär jag ju inte spänna mig lika mkt. Får fråga :)

Vi har inte försökt så länge, snart 8 månader, men pga endometriosliknande smärtor hos mig (alla symtom i princip men har inte gått att bekräfta trots op) fick vi remiss tidigare (vid 6 månader) då jag helst inte ska stå utan behandling för länge :/ hur länge hade du försökt?
    Ja fråga helt klart efter lugnande om du vet att du brukar få så ont vid undersökningar.
    Låter jobbigt med endometrios, hoppas du snart får den rätta behandlingen.
    Vi har försökt ett år nu men 2012 hade vi vårt senaste missfall, vi valde att ta en liten paus efter andra missfallet men nu är vi igång igen, hade inte räknat med att det skulle ta sådan tid, vi har blivit gravida snabbt de andra gångerna.

Nu får vi se vad proverna visar, jag är lite kluven till om jag har ägglossning varje månad, visa månader kommer mensen 2 veckor senare och jag har knappt mensvärk och blöder smått fler dagar, har även kollat med gravtest och har inte varit gravid, vet ej om mensen sabbas nu när man har varit lite stressad och orolig.

• Tess1984
    Mrs.W skrev 2015-03-19 20:57:34 följande:

Hur hanterar ni alla känslor? Har ni berättat för någon utomstående eller håller ni det för er själva? 

De flesta i min närhet vet att vi försökt få barn ett tag, efter våra missfall 2012 blev jag deprimerad och de flesta i min närhet fick reda på det, fick även prata med en kurator som varit till stor hjälp, mina känslor kommer och går men det känns som jag bearbetat mycket sen mina missfall, jag mår sämst dagarna innan mens men det kan ju vara en kombination av PMS och längtan efter att bli gravid igen, värsta är när mensen har varit sen och man inbillat sig att man varit gravid, men slut slut kommer den förbaskade mensen och man blir helt förtvivlad.

Sen har jag bestämt mig för att vi SKA ha barn, det ska minsann komma barn till oss men det får tiden avgöra, kommer aldrig ge upp, med eller utan hjälp ska det gå någon gång.
    Jag har även slutat prata med människor om vår barnlöshet för tillfället, förutom här på familjeliv, jag är så trött på alla dessa korkade råd,"som om att om du slappnar av eller inte tänker på det blir du gravid." dessa ord söker mig. Jag har märkt att jag mår bättre om jag inte älter detta allt för mycket utan försöker hela tiden fokusera på annat i livet.

Har nyss startat upp ett företag och jag och sambon planerar en USA resa i sommar.

• Tess1984
    Mrs.W skrev 2015-03-20 08:27:59 följande:
    Usch vilken jobbig tid du verkar ha haft... {#emotions_dlg.flower}

Det är klart ni SKA ha barn! Det SKA komma! 

Vad härligt att ni planerar resa, det är så rätt att inte låta tiden stanna utan att man fortsätter leva också! Jag ska försöka ta med mig det :)
    Ja jag vill inte att barnlösheten ska förstöra mig, detta ordspråket brukar jag tänka på när jag har sämre dagar.
    "låt inte sorgen i ditt förflutna och rädslan för framtiden förstöra lyckan i ditt nuvarande"
    Jag har många vänner som också fått kämpa, särskilt min bästa vän som jag har daglig kontakt med, de fick vänta flera år innan deras första mirakel föddes via IVF, hon hade i flera år mått otroligt dåligt och inte levt sitt liv fullt ut som hon önskade, för allt löste ju sig i slutändan och det gör det för oss flesta.

Vad gör ni annars om dagarna i tråden?
    Själv tränar jag en del,  fotograferar mycket, målar, försöker även göra många små utflykter, sist var jag och sambon på en romantisk date på ett Spahotell, kan rekommenderas =)
  • Tess1984

Hej tjejer, hur är det med er idag? Hoppas ni haft en bra helg!
    Vore trevligt att veta var någonstans i Sverige ni bor, om ni vill tala om såklart.
    Ha en fin söndag, kramar

• Tess1984
    chbw skrev 2015-03-23 09:38:56 följande:
    Idag är en trött =) hur är det med dig?

Finns i haninge strax utamför stockholm. Du då? =)
    Idag mår jag bra, har precis startat en detox, lite huvudvärk men man överlever.
    Jag befinner mig nere i Skåne, Helsingborg.
    Jag älskar Stockholm, var där förra året på konsert vi bodde i stan ett par dagar, trevligt upplevelse..
    Hoppas du får en bra dag. kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-03-26 19:16:59 följande:

Hej!! =) hur går det för er?

Sambon har nu lämnat sitt prov och jag har fårt påbörja levaxin för sköldkörteln. Konstigt nog hade mitt höga tsh- värde sjunkit till "normalvärde" igen på bara en månad. Men proverna visade att jag har antikroppar mot sköldkörteln (ett värde på över 600 som ska ligga på under 34) så kommer med största sannolikhet utveckla hypotyreos... tsh-värdet ska ligga mrllan 0.4-2.0 för att vara bäst för graviditet så därför fick jag medicin o nya prover ska tas om ca 4 veckor. Nu väntar jag också på mensen så jag kan ta de ansra blodproverna o kika livmoder/spola äggstockar =)

Hej, vad skönt att du kommit igång med behandling och att de andra proverna är på gång, vi har tagit våra prover nu och jag väntar nervöst på resultaten. Igår var sambon och lämnade sitt andra spermaprov och vi har läkarbesök om någon månad, vet ej när jag ska spola äggledarna? Gör man det efter läkarbesöket kanske?
    Hoppas snart vi får våra efterlängtade barn, jag längtar ihjäl mig =)
    Just nu vet jag inte vart jag är i menscykeln, upplever ömma bröst, har inte allt bryt mig om att ta ägglossningstest eller kolla flytningar denna månaden, vilket känns väldigt skönt, vi får se man kan ju alltid hoppas på en växande mage =)

Svar på tråden Fertilitetsutredning