• chbw

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-10-10 21:33:47 följande:
    Tjena bruden, nu ber jag till gudarna att datorn håller sig pigg under tiden som jag skriver här.
    Allt bra idag? Själv känner jag mig stabil men det känns som att mensen är på väg, ska ta ett test imorgon innan jag drar på SPA med min vän, kommer sova över hos henne tills på tisdags men ska försöka titta in här under dagarna.
    Du ska ju på ultraljus på måndag och det ska bli spännande att höra hur det gått för dig. Jag var faktiskt på apoteket idag och hämtade min sista paket pergotime idag, fast att mensen inte är här än, hehe.

Ja jag älskar också vegetarisk kost, jag har också en man i hemmet som skulle kunna leva på kött, jag är mer för grönsaker...min sambo säger att han inte "äter gräs", fast jag tycker det skulle vara bra om han åt lite grönt nu när vi försöker skaffa barn, det kan kanske hjälpa till....tur äter han sina vitamintabletter flitigt.

Lycka nu till på måndag, håller alla tummarna jag kan för dig...Kramar i massor =)
    hej tjejen! =) hehe, hoppas det inte var alltför segt när du skrev :D verkar funka bra här nu iallafall! 
    Idag är det lugnt, är helt slut efter att ha sovit dåligt i en vecka, och rejält förkyld på det. Men pigg i huvudet, är kroppen som är trött. Är på jobbet nu så förhoppningen är att jag får sova hela dagen imorgon =) 
    Ah okej. Spännande! Håller tummarna! Åh, låter alldeles underbart med spa och kompishäng! =) Har massage på tisdag, så det ser jag fram emot. Känns som det behövs så jag kan få slappna av o sova :p 
    Ja.. Jag är lite nojig nu, vi har ju egentligen sexförbud, men efter ett par glas vin gick det inte riktigt o hålla sig haha (dock använde vi skydd som vi hittade långt ner i sängbordslådan haha, o de hade inte gått ut så känns ändå rätt säkert)... O så är min temp mycket högre än vanligt, dock tror jag det beror på att jag sovit dåligt o förkylningen (inte feber, men nästan en hel grad högre än min normaltemp).. Är ju alldeles för tidigt för äl som tur e, så bör ju vara den dåliga sömnen.. =) Längtar till måndag så jag får veta om vi får försöka den här månaden. Trist o stoppa i sig mediciner o få ägg man inte får "använda" :o 
    Okej =) Hur många tabletter är det i en förpackning? Letrozolen är 30 tabletter i så jag kan använda dem  i sex månader om jag behöver =) dock måste jag hämta ut ny spruta för varje gång :o 

haha min sambo är likadan.. :p jag gillar kött men äter helst varierat. Måste tipsa om icas recept på vegetarisk korma. Så himla god! På tal om vegetariskt ;) 
    www.ica.se/recept/vegetarisk-korma-717304/  min absoluta favorit är dock jambalaya, som mitt ex mamma gjorde. Så god så jag kan inte ens beskriva det haha :p 

Bra att han tar vitaminerna iallafall =) försöker få i sambon iallafall d-vitamin, men han kan inte svälja tabletter, så har fixat tuggtabletter :p men dålig på vad som mer kan behövas =) dvitamin tänker jag mest eftersom det inte är sol o han dessutom, precis som jag jobbar natt o inte ser så himla mkt sol =) 

gulle. detsamma för dig, att mensen håller sig borta!! o att du får en toppen minisemester! massor med kramar! =)
  • chbw

Inga äggblåsor som växt idag. Cykeldag 12. Ska tillbaks på fredag. Dock sa hon att slemhinnan vuxit iallafall. Men det var ju mindre kul o höra. Så less. Nu ska jag hem o väcka sambon så vi kan åka o hämta postpaket från ikea o sen ska jag sova!

Kram på er

• chbw
    halo83 skrev 2015-10-12 15:29:46 följande:

Igår dök mensen upp 4 dagar för tidigt..

Men nu har jag iaf gått tid för spolning så det ska jag göra den 20:e.. Dock känns det väldigt sent då jag beräknas ha äl den 21:a men läkaren sa att man alltid spolar på cd10 så får väl hoppas att det blir äl senare då så vi har chansen till ett plus :)

Håller tummarna att det går bra! =)
  • chbw
    halo83 skrev 2015-10-13 22:09:39 följande:

Ja nu ser vi fram till spolningen å så resultaten av blodprover och spermaprovet så får vi se om dom visar nåt. Tig ju ett för endometrios då läkaren misstänkte de..

Vad för prov tog du för endometrios?

Det ska ju bara gå att se via titthålsop? Därför så svårt o få diagnos :/
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-13 12:57:21 följande:

Hej tjejen

Såg att du varit hos läkaren, tråkigt att höra =( , sa läkaren vad det kan bero på?

Själv är jag något deppig idag, negativa gravtest och troligtvis mens på gång. Jag får nog börja ställa in mig på IVF, känns som vårt sista hopp.

Nu har jag en kur pergotime kvar så lite hopp finns ju alltid, fattar inte vad som kan vara fel, vi har ju varit gravida tidigare men nu funkar det inte, känner mig så frustrerad och arg just nu.

Hoppas du får bättre besked på nästa läkarbesök, frågan du läkaren vad man annars gör?

Nu är jag hemma efter några intensiva dagar hos min kompis, nu fick jag känna på småbarnslivet, hehe...

Nu ska jag snart iväg och jobba, sänder dig massa kramar...

Hej fina du! :)

Ja superstörigt. Hon sa att det inte var konstigt iallafall. Har ju haft sen trolig äl utan tabletter så kan vara därför. Hoppas på att där finns ett fint ägg eller två på fredag! :)

Okej. Så dumt :( har de sagt något om vad anledningen till att ni inte blir gravida igen? :/ förstår verkligen att du blir arg o frustrerad :/ när vsr det du hade bim?

Ja.. nä jag frågade faktiskt inte. Hon sa bara att hon typ var van o se sånt så hopåas det bara är äggstockarna som är lite långsamma.. ;o tror man får testa ett par kurer om man inte får äl o funkar inte det antar jag det blir ivf? Ingen aning faktiskt.

Åh hoppas du hade det toppen där! :) okej! Jag ska käka lite o försöka sova några timmar till så jag kan jobba inatt :) massor med kramar
  • chbw
    halo83 skrev 2015-10-14 12:20:09 följande:

Jagkommer inte ihåg vad det hette men man kunde se det via ett speciellt blodprov. Sen såg hon tendenser till endo via vul.

pcos kan man se via blodprov. 

Endometrios är nästan omöjigt o se via vul, mina endoläkare har sagt att man måste se via op, har man tur kan man se via magnetröntgen... Det är om man har cystor eller ibland om man har svåra sammanväxningar det kan synas på vul.. det ligger ju ute i buken, inte i äggstockar/livmoder. Cystor utanpå äggstockarna kan som sagt synas via vul, just eftersom de sitter på äggstockarna.. 
     pcos däremot syns då man har många små äggblåsor som ett pärlband i äggstockarna, och då kan man även ha en hormonrubbning som syns via blodprov. 
    Oavsett vad hoppas jag du får bra svar/hjälp av läkaren! =)

• chbw
    halo83 skrev 2015-10-14 17:58:30 följande:

Aha ja jag vet inte, hon pratade bara om endometrios pga mina smärtor och för att det inte fanns nån aktivitet att prata om på äggstockarna samt att höger sida va igentäppt.

okej. att hon pratar om det utifrån symtom är jag helt med på dock =) men blodprov finns det mig veterligen inte. jag har opererats två gånger för diagnos, men aldrig tagit ett blodprov. Man kan ta biopsi på området där man ser endon, men det är lokalt inte i blodet. att äggstockarna är inaktiva kan ju också tyda på sköldkörtelstrul (mina äggstockar gav inga ägg alls under tiden mina värden var dåliga) eller pco/s. Hoppas som sagt du får bra svar och hjälp!! =) 
    kram
  • chbw
    Zazou skrev 2015-10-14 19:34:50 följande:

Det låter verkligen struligt med endon. Vad finns det för hjälp mot det? Är så dåligt insatt på det.

Ville bara berätta att jag börjat med pergon nu och ni får gärna hålla tummarna för oss på tisdag då vi ska på vårt vul. Första "riktiga" försöket! Spännande!

Endometrios innebär ju att livmoderslemhinna hamnat utanför buken och ligger där o blöder. Hos vissa skapar det svår smärta, vissa får blodfylöda cystor o vissa får sammansättningar och en del får inga symtom alls. Behandlingen går ju ut på att ta bort ägglossning o mens, för att hindra sjukdomen från att bli värre, vilket i sig hindrar graviditet. En del blir gravida jättelätt trots endo o en eel behöver hjälp. Pga min endo o smärtorna jag har fock jag utredning efter 6 månader o inte 12. Berornde på vad det är som gör att man inte blir gravid utgår man från det. (Har endon t.ex. gjott att äggledarna är snurrade, täppta el liknande kan d t.ex bli aktuellt med ivf då ägg/spermier inte kan mötas i äggledaren). För min del är det troligen ibte endon som hindrar graviditet, utan pcosen som gör att ägglossning uteblir.

Beror helt på hur endon sitter och vad som är påverkat i buken :)

Oh spännande! Håller tummarna för att det ser fint ut på vul! :)
  • chbw
    Zazou skrev 2015-10-14 19:34:50 följande:

Det låter verkligen struligt med endon. Vad finns det för hjälp mot det? Är så dåligt insatt på det.

Ville bara berätta att jag börjat med pergon nu och ni får gärna hålla tummarna för oss på tisdag då vi ska på vårt vul. Första "riktiga" försöket! Spännande!

Det ska stå sammanväxningar o inte sammansättningar :)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-10-14 21:27:44 följande:

Hej fina. =)

Jag hoppas också att det ser bra ut för er på fredag.

Nej läkaren har tyvärr inte sagt någonting, finns ingen förklaring, kände mig faktiskt bättre denna månaden och har inte haft lika mycket PMS, tror absolut att akupunkturen hjälpt mig och då får jag hopp om att det även kan skapa bättre förutsättningar för en eventuell graviditet. Idag har jag haft en bra dag, har umgåtts med min syster och hennes bebis, myst på restaurang och sprungit i skogen med hennes vovve...

Hoppas du kunde vila några dagar under dagen, några roliga planer i veckan?

Denna veckan blir det bara jobb och mys för min del, ska fokusera på att ge kroppen bra mat och lagom träning. Akupunktur imorgon igen, somnade nästa idag under behandlingen.

Kramar i massor, tänker på dig och dina växande ägg....

Hej fina!

Okej. Vad märkligt! Skönt att du ändå känner dig bättre o lite mindre bråkigt med pmsen! Oh låter som en himla mysig dag! :)

Ja, lyckades somna om o sova några timmar, det var skönt! Inga planer alls förutom massage o bio igår, o jobb onsdag-torsdag. På fredag är det vul sen får vibse vad som händer. Svärmor fyller år så ska höra om/hur hon vill fira =)

Okej! Låter som en bra ide. Skönt! Somnade nästan på massagen igår hehe.

Nästa vecka jobbar jag tre pass, sen är jag ledig i 14 dagar, kommer bli så skönt :) ska på symässa och på kryssning, förutom det bara vila o göra sånt jag känner för =)

Massor med kramar!
Svar på tråden Fertilitetsutredning