• chbw

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-04-07 21:38:08 följande:

Han gjorde förvisso sitt andra prov för två veckor sedan imorgon, så provet kanske kommer imorgon eller slutet på veckan då? Hoppas snart på besked man håller på att bli tokig. =)

Håller tummarna för dig på torsdag och hoppas allt kommer gå bra. berätta gärna efter hur det gick, vi ska till läkare den 6 maj och hoppas vi får veta lite mer då angående spolning och behandling.

Lycka nu till, håller tummarna för er...kram

Okej! =) håller tummarna. Ja man blir galen av att vänta o vänta.

Tack! Det ska jag göra. Och hoppas ni får veta mer snart!

Detsamma till er. Kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-07 21:38:08 följande:

Han gjorde förvisso sitt andra prov för två veckor sedan imorgon, så provet kanske kommer imorgon eller slutet på veckan då? Hoppas snart på besked man håller på att bli tokig. =)

Håller tummarna för dig på torsdag och hoppas allt kommer gå bra. berätta gärna efter hur det gick, vi ska till läkare den 6 maj och hoppas vi får veta lite mer då angående spolning och behandling.

Lycka nu till, håller tummarna för er...kram

Spolning o "uppblåsning" av livmoder klart nu. Tog två alvedon o en orudis innan men gjorde så sjukt ont ändå. Jag är ju väldigt känslig vid undersökningar redan så förväntade mig ingenting annat. (Ska i vanliga fall kännas som lätt mensvärk tydligen) De sa att vi kunde avbryta men pinade mig igenom. Ville ju inte ha så ont i onödan. Äggledarna verkade se bra ut enligt läkaren, men tyvärr måste livmodern undersökas igen nästa cykel. Då ska jag få nål i armen och lugnande för o slippa få så ont. Fick ta tramadol efter o lägga mig o vila. Men känns ändå skönt att det är gjort o att nästa gång kommer jag då lugnande. Och äggläggledarna ser bra ut!! =)

Hoppas jag inte skrämmer upp någon :( läkaren sa att se flesta känner mest som lite mensvärk eller inte alls!

Hur går det för er? Kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-09 13:38:11 följande:

Hej, vad skönt att höra att allt gick bra trots det onda, varför ska de kolla livmodern en gång till förresten? Vad bra att det såg bra ut med äggstockarna, jätte positivt ju. =)

Nej då du skrämmer inte upp, jag tror jag är van vid smärta, opererade blindtarmen för några veckor sedan och det var inte så farligt. =)

Jag kommer i alla fall be om mycket smärtstillande innan, så man slipper det värsta.

Min sambons prover har inte kommit än, igår var det två veckor sedan han tog det senaste provet, skumt.

Sambon påstår att när vi var hos barnmorskan sa hon att vi får reda på svaren hos läkaren och dit ska vi den 6 maj. känns som en evighet dit.

Det som är konstigt är ju att jag har fått mina prover hemskickade, så varför skulle inte hans komma då?

Inbillar mig att det är negativa besked därför skickas de inte hem. =(

Nu är jag inne i min PMS period och är hundra gånger känsligare, gråter för minsta lilla, ska ha mens på måndag eller i dagarna.

En glad nyhet är att vi påbörjat planer inför vår resa till USA, det får mig att komma ifrån allt med graviditeter och barn....vi får helt enkelt hoppas på det bästa en vacker dag...

Det var något som såg knas ut som jag förstod det men hon gjorde något som kan fixa det. Förstod inte riktigt var rätt borta av smärtorna.. jag sa att de får kolla igen hur mycket de vill bara jag är tillräckligt smärtlindrad =) ja det är skönt att de såg bra ut iallafall =) vad bra! Tänkte att jag själv är van med tanke på min kroniska smärtor o endometriossmärtor men icke. Gjorde ju lika ont men kom pang bom som en jätteknytnäve med spikar rakt upp i livmodern.. haha. Men som sagt är jag rätt känslig just där. Ja gör det! Se till o va smärtlindrad för säkerhets skull!! :)

Konstigt att det dröjer så.. ja är ju rätt länge till 6 maj! :o

Åh nej de där hormonsvängarna är ju inte att leka med. Har typ aldrig tidigare haft pms, det blrjade för typ 1-2 år sen. Grinar för minsta lilla, oavsett det är bra eller dåligt.. :p

Spännande med resa! Hur länge reser ni iväg? =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-09 19:54:44 följande:

Bra att du kommer få sticka i armen och smärtstillande, det fick jag också när jag låg på sjukan, man blev lugn och behaglig av det, minns ej vad jag fick dock. =)

Ja PMS är inte att leka med, jag blir nästan en helt annan person, min sambo säger att jag blir som 20 flickvänner med olika sinnesstämningar :P

Vi kommer vara borta 2 - 3 veckor, kommer bli en upplevelse. Planen är att åka ner till San Francisco först och sen ner mot Las Vegas och grand canyon sen avslutar vi i Los Angels. Har ni också rest en del?  Jag älskar att resa, det är något av det bästa jag vet däremot hatar jag att flyga men det är ju man så illa tvungen till om man ska till andra länder. =)

Ha en fin kväll...

Ja. Det känns bra. Fick det inför min första operarion o somnade på lugnande medlet innan de ens hann få i nått sömnmedel haha =)

Haha känner igen det där =) sambon sitter alltid som ett frågetecken de gånger jag går från att gapskratta till gråt till gapskratt till skitsur osv.. hehe. Svårt o hålla koll på vad man egentligen känner :p

Ååh vad härligt! =) hoppas ni får en bra resa! Nja. Sambon har rest mycket med sin familj. O det längsta vi rest tillsammans är nog Göteborg ;) men i slutet av sommaren ska vi försöka komma iväg på antingen solsemester eller till london :) jag har inte rest mycket varken som barn eller vuxen, så ser fram emot att få göra det nu när jag jobbar o har råd själv :)

Nä flyget e ju sådär haha. Två gånger hat jag flugit. Väl i luften var det ingen fara, men på vägen upp haha. Var övertygad om att vingarna skullr lossna.... :p
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-10 09:08:35 följande:

Haha oj, du somnade alltså innan narkosen, det har jag aldrig hört =)

Ett annat PMS symtom jag har är trötthet, sover mycket mer dagarna innan mens än annars, inte nog med psykiska har man även fysiska så som ömma bröst och uppsvullen, bläää.

Låter underbart med en solsemester i höst, London är också en drömresa för mig.

Jag kan tipsa om Rhodos som solsemester, tar bara 3 - 4 timmar att flyga dit och man får god mat och fina solchanser.

Förresten hur länge sen var det nu din sambo lämnade spermaprov, måste snart ha gått två veckor? Får se om vi får ett brev i brevlådan idag.

Jo jag gjorde det haha. Väldigt lättpåverkad :p min faster gjorde likadant när hon opererades =)

Ja fy! Gick upp 1.5-2 kg förut innan mensen startade o så var de borta efter. Nu vet jag inte pga äger ingen våg men känner mig mycket fluffigare o mer svullen innan mens... :o o brösten onda, o sväller typ 1 kupstorlek :p knäppt va "naturen" utsätter en för!

Ja det blir skönt! Okej! Sambon varit där med sina vänner på festresa =) men verkar trevligt iallafall! Skönt om flyget inte e för långt. Blir så himla lätt illamående!

Ja. Tror det var två veckor sen igår. Får se om vi får nått brev. Mina provsvar skulle vi tydligen ta på återbesöket sen! Om jag inte får dem på post också. De hade inte kommit igår när jag vat där iallafall.

Åh hoppas ni får erat brev idag! =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-10 20:12:57 följande:
    Jag går också upp i vikt innan mens, får ett otroligt mat/sockersug dagarna innan och frossar som aldrig förr. =)

Vi fick inte vårat brev idag, nu ska man gå ytterligare en helg och undra.
    Funderar på att ringa läkaren på måndag om man kan det, man vill ju bara veta nu.
    Häromnatten drömde jag att jag var gravid med tvillingar, det kändes helt fantastisk och sen när jag vaknade blev jag deprimerad för att det inte stämde, minns att jag gick och tog på magen hela tiden och längtade, hoppas snart drömmen slår in.

Idag träffade jag syrran som är höggravid med våra barndomsvänner, alla har barn eller är gravida, blev mycket barnprat och jag kände mig sjukt utanför.
    Grät som bara den på vägen hem och sambon fick trösta mig, mår bättre nu. Trodde inte det skulle kännas så jobbigt att träffa alla, nu har man PMS också och det gör kanske inte saken bättre.
    Träffar du många vänner med barn?

Ha nu en trevlig helg, det blir både fest och jobb för min del.

kramar
    Jaaaa. helt galet. Blir sugen på typ allt jag ser om jag handlar närmsta dagarna innan mens haha :) 

Okej. Konstigt... Ring läkaren o fråga tycker jag! Är ju så jobbigt att bara vänta.. 
    Åh, såna drömmar e så hemska. Drömt flera gånger att jag plussat eller varit gravid med stor mysig bäbismage. Så vaknar jag.. Fy. Just tvillingar har jag av någon anledning alltid velat ha. Tyvärr har vi inte det i släkten nån av oss, men om jag får skjuts med ägglossningssprutor så är det större "risk" för en flerbarnsgraviditet! Ville själv alltid ha en tvillingbror när jag var liten.. :p 

Usch, jag förstår dig! Jag har tur och har bara en kompis med barn, och henne träffar jag inte så ofta då jag jobbar mycket och vi bor så långt ifrån varandra. Två av mina kollegor har små barn, ena en bäbis på 6 mån ca och den andra kollegans är 5 år snart. Blir lite prat, men inte så mycket. O när jag träffat bäbisen har jag bara fått låna o gosa. Hon somnade i min famn senast och jag bara satt o njöt o längtade lite till, tills min (vår) egna bäbis vill flytta in i min mage =) Men det är jobbigt o se så många som är gravida överallt, och små bäbisar och se folk som får sina första, andra barn, och fort o tätt dessutom. Och jag kan faktiskt ta lite illa upp när de säger att det tagit tid, när de försökt i tre månader och fått plus. Men ingen av våra vänner vet egentligen att vi försöker, så kan inte prata med dem heller.. Min ena kollega pratar jag mycket med dock, och det är skönt. 
    Skönt att du mår bättre! :)  Nä PMSen gör inte längtan lättare direkt :( 

Detsamma! Jag är för en gångs skull ledig heeeela helgen, plus måndag och tisdag. Ska bara slappa. Kanske ut en stund med katterna imorgon. Men vila o ta igen mig efter en tuff vecka! 

Kram!
  • chbw
    Född90 skrev 2015-04-10 22:57:42 följande:

Hoppar gärna in här. Jag och sambon har försökt bli gravida i 2 år. För ca 6 månader sedan började vi utredning. Jag har hunnit ta blodprover och gjorr ultraljud av livmoder och äggledarna. Allt ser bra ut än så länge, alla prover är bra. Nu den 20 april ska sambon få träffa läkaren på vc som ska skriva remiss till spermaprov. Tycker bara att de redan tagit så lång tid och ännu längre måste vi vänta.

Hej! 

Vad bra att det ser bra ut än så länge, men jag tycker det verkar tagit lång tid med 6 månader? Vid vårt första besök sa läkaren att det skulle ta 2-4 månader. Vi är inne på månad två och det enda jag har kvar är en ny undersökning av livmodern vid nästa menscykel. Beroende på när mensen behagar komma kan det ju ta allt från 3 veckor till 3 månader nu.. Men Jag upplever att det har gått rätt fort. 
    Får man fråga var ni utreder? och kan inte läkaren bara göra det över telefon/elektroniskt så han kan åka och lämna det? låter ju omständigt det där... men jag hoppas det går bra för er!! =)

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-11 14:05:18 följande:
    Idag har jag en riktig hemsk PMS dag, känner mig riktigt hemsk. Sambon har tröstar mig hela förmiddagen.
    Nu håller jag på att återhämta mig för ska snart på kalas. =)

Jag har en tvillingsyster, hon är gravid och föder inom några veckor, det är planerat att jag ska vara med på förlossningen om jag är ledig. Kommer nog bli en upplevelse. Det går nog mycket tvillinggraviditeter i vår släkt vad jag vet, min gammelmormor fick tvillingar och min mamma, men mamma hade svårt att få barn och fick hormonspruta, det resulterade i oss, så det ökar verkligen chansen till tvillingar. =)

Jag skulle nog också kunna tänka mig tvillingar, det hade i så fall känt som om att de graviditeterna jag förlorade (två missfall) kom tillbaka till mig igen, kanske konstigt men jag hade blivit överlycklig.

Jag älskar också att gosa med barn, är jag på kalas sitter jag och hellre och leker med ungarna än har seriösa diskussioner med vuxna, =)

Vad skönt med lite ledighet några dagar, det är du verkligen värd efter jobb och slit. =)
    Vad mysigt med katter, vad har du för katter? Jag är uppvuxen med katter och tycker de är söta och mysiga.

Ha nu en fin helg, kramar i massor

Usch! Låter inge kul. hoppas du känner dig bättre snart ! =) 

Okej, låter spännande o vara med på förlossning! Okej, men då verkar det ju som du har chans till tvillingar! 

nej, absolut inget konstigt, jag kan tänka mig att jag hade känt likadant! Har ett eventuellt missfall i bagaget, men jag kollade aldrig upp det så är inte alls säker. 

Haha, ja lite samma här! Är så härligt med barn! 

Ja, det ska bli toppenskönt! Jag har tre katter, alla huskatter =) två är systrar från samma kull, de blev nyligen 1 år, och den tredje en 1.5åring som "adopterade" kattungarna när de flyttade hit =) Så hon är som deras mamma. Myspysiga! Se om jag lyckas få med en bild.. =) 

Detsamma till dig! Hoppas kalaset blir trevligt =) Många kramar! 

• chbw
    Född90 skrev 2015-04-12 11:17:23 följande:

Ja jag har förstått nu att 6 månader är rätt lång tid. De kämns ju väldigt länge när man väntar också :/ Vi utreder i Kristianstad men nästa steg i utredningen är i Malmö. Ja jag vet inte, han sa att han ville träffa sambon. Jag ser att de flesta gjort spolning av äggledarna, de har inte jag fått göra än. Är de nåt de gör på allla under utredning?

Jag vet inte om de gör det uner alla utredningar, men eftersom man bör ha fri passage i äggledarna så borde de kolla upp det. Hör med er ansvarige läkare! =) Jag fick vänta in första mensdagen och sen ringa för att boka tid innan eventuell ägglossning sätter igång. Vet inte hur det fungerar på andra ställen =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-12 21:24:13 följande:
    Åh vilka söta katter, så gosiga =)

Ingen mens i sikte här, men idag har jag börjat känna att mensen är på väg, lite molande värk, det brukar vara ett säkert tecken, brösten ömmar som bara den nu också. Känns sådär men samtidigt känns det tryggt nu när man har läkare och förhoppningsvis rätt hjälp till ett barn.

Hoppas du hade en mysig helg och ledighet, det måste man unna sig.
    Väntar fortfarande med spänning om brevet med mannens spermier kommer i veckan, eller så får man snällt vänta tills vi träffar läkaren.

Vi hörs snart igen

=) de har blivit supergosiga. Tog ett tag, tror inte de blev gosade med så mkt när de var små (innan vi fick hem dem), men nu är de väldigt mysiga! 

Okej. Ja, hoppas det går bra för er! Hade du gjort spolning än? Jag ska enligt min ena app ha ägglossning imorgon, o mens om 2 v. Inga känningar alls. Enligt andra appen ska jag ha mens om en månad+, så får se vilken som är närmst.. hehe =) 

Ja, helgen var skön, bara massa vila, förutom i fredags när jag ordnat födelsedagsmiddag för sambon med två av hans närmsta vänner =) Har du haft en bra helg? =) 
    Okej.. Hoppas ni får hem svaret. Inge kul o gå o vänta hela tiden!

kram

Svar på tråden Fertilitetsutredning