• Anonym (Kompisen)

Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?

Min väninna har försökt bli gravid i 9 månader, men inget har hänt. Hon röker inte, dricker inte alkohol, dricker max 2 koppar kaffe om dagen. Äter inte mögelost, salami eller annat kallskuret. Anledningen är att hon varje månad tänker att det kanske tagit sig och hon inte vill skada barnet. 

Jag hade fest i helgen, och bjöd på lite tilltugg. Min väninna var ledsen över att hon tyvärr inte kunde äta nåt, och undrade om jag hade något annat till henne. Jag och mina vänner sa att hon ju kan ta ett glas vin, äta salamisnittar etc om hon ändå inte är gravid. Man kan ju inte sluta leva helt, resonerade vi (vi andra levde som vanligt tills vi testat plus). 

Är detta vanligt om man har svårt att få barn? Att man äter enligt gravidlistan helt slaviskt fastän man inte vet om man är gravid? 

• Svar på tråden Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?
  • Anonym (inte konstigt)

Jag hade hålla mig undan den typen av mat och dryck efter äl. Smaskat i mig mellan mens och äl dock :). Utan att ha haft svårt att bli gravid. När man plussar så har man ju varit gravid ett tag, så inte så märkligt tycker jag. Men man har ju som sagt tid mellan mens och äl.

• Anonym (Kompisen)
    Anonym (inte konstigt) skrev 2015-03-17 10:11:47 följande:

Jag hade hålla mig undan den typen av mat och dryck efter äl. Smaskat i mig mellan mens och äl dock :). Utan att ha haft svårt att bli gravid. När man plussar så har man ju varit gravid ett tag, så inte så märkligt tycker jag. Men man har ju som sagt tid mellan mens och äl.

Men varenda månad? Det blir ju jättedeppigt och enbart ett fokus på barn. Hon blir ju stressad bara vi föreslår ett restaurangbesök, "inte kul för mig för jag kan ju inte ta ett glas vin". 
  • Anonym (P)

Fostret tar ju inte del av mammans mat så tidigt...så det är slöseri med att lägga energi på att inte äta och dricka vissa saker.

• Anonym (Kompisen)
    Anonym (P) skrev 2015-03-17 10:16:25 följande:

Fostret tar ju inte del av mammans mat så tidigt...så det är slöseri med att lägga energi på att inte äta och dricka vissa saker.

Så resonerar jag också. De flesta kvinnor i världen lever ju som vanligt före de testar. Har man som min kompis hållt på i snart ett år, och bara blir alltmer ledsen, då skulle jag plocka in livets guldkant lite mer. 
  • Anonym (Overkill)

Helt onödigt, tycker jag. Dröjer ju ett tag in i graviditeten innan moderkakan har börjat utvecklas och tar över näringstillförseln till fostret, innan dess får ju fostret näring utan att den tas från mamman. Så det räcker gott att sluta med sådana saker när man plussat. Sen kan det ju vara bra med begränsad kaffemängd, och att dricka måttliga mängder alkohol. ingetdera är ju särskilt bra för hälsan i stora mängder och bra hälsa kan ju vara en fördel om man vill bli gravid. Men maten skulle jag faktiskt inte anpassat, det är en väldigt liten risk att få listerin av maten, och finns det inget foster som kan skadas om man får det så är det ingen fara.

• Jorunn2

Det där låter överdrivet. Dock kan man ju låta bli alkoholen (och självklart andra droger och mediciner) mellan ägglossning och mens - men dricka "normalt" under mensen och två veckor efter. Om man vill vara på den säkra sidan. Folsyra bör man också börja med innan man blir gravid, så det är bra att äta ett tillskott - eller sådana produkter som innehåller det naturligt - hela tiden när man försöker bli gravid.

Rökning är det bäst att sluta med innan man ens börjar tänka på att bli gravid, om man har den ovanan.

• Anonym (Kompisen)

Skönt att det inte bara är jag som tycker att det verkar onödigt och pressande. 

• Rosmarin

Du kanske kan hjälpa henne genom att själv sätta dig in i vilken mat man kan äta och inte när man är gravid. Så kan ni tillsammans titta på vad som känns rimligt och inte. Ett glas vin bör tex inte kunna påverka fostret när det är så litet och ingen koppling till moderkakan finns. Listeria finns ju en liten poäng i att undvika även om den är minimal. Dock finns en del missuppfattningar kring vilken mat som har störst risk för detta.

Att tacka nej till en middag för att man inte kan dricka vin låter i mina ögon väldigt konstigt dock. Det finns ju en massa annat gott att dricka, och det är väl knappast bara därför man går ut med sina vänner? Kan det vara något annat som ligger bakom? Depression?

Tycker lite synd om din vän. Låter som hon har det tufft.

• Anonym (inte konstigt)
    Anonym (Kompisen) skrev 2015-03-17 10:15:38 följande:
    Men varenda månad? Det blir ju jättedeppigt och enbart ett fokus på barn. Hon blir ju stressad bara vi föreslår ett restaurangbesök, "inte kul för mig för jag kan ju inte ta ett glas vin". 
    Fast det handlar nog om lite mer saker än just mat och dryck. Man kan ju faktiskt gå på restaurang och umgås med vänner som dricker alkohol även som gravid. Ett sätt för henne att känna att hon är i kontroll när hon inte har kontroll över annat......unna henne det, tänker jag .
  • Anonym (Kompisen)
    Rosmarin skrev 2015-03-17 10:40:03 följande:

Du kanske kan hjälpa henne genom att själv sätta dig in i vilken mat man kan äta och inte när man är gravid. Så kan ni tillsammans titta på vad som känns rimligt och inte. Ett glas vin bör tex inte kunna påverka fostret när det är så litet och ingen koppling till moderkakan finns. Listeria finns ju en liten poäng i att undvika även om den är minimal. Dock finns en del missuppfattningar kring vilken mat som har störst risk för detta.

Att tacka nej till en middag för att man inte kan dricka vin låter i mina ögon väldigt konstigt dock. Det finns ju en massa annat gott att dricka, och det är väl knappast bara därför man går ut med sina vänner? Kan det vara något annat som ligger bakom? Depression?

Tycker lite synd om din vän. Låter som hon har det tufft.

Hon är ju väldigt ledsen över att hon inte blir gravid. Alla hennes vänner har fått barn de senaste två åren. 
Svar på tråden Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?