• Anonym (Kompisen)

Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?

Min väninna har försökt bli gravid i 9 månader, men inget har hänt. Hon röker inte, dricker inte alkohol, dricker max 2 koppar kaffe om dagen. Äter inte mögelost, salami eller annat kallskuret. Anledningen är att hon varje månad tänker att det kanske tagit sig och hon inte vill skada barnet. 

Jag hade fest i helgen, och bjöd på lite tilltugg. Min väninna var ledsen över att hon tyvärr inte kunde äta nåt, och undrade om jag hade något annat till henne. Jag och mina vänner sa att hon ju kan ta ett glas vin, äta salamisnittar etc om hon ändå inte är gravid. Man kan ju inte sluta leva helt, resonerade vi (vi andra levde som vanligt tills vi testat plus). 

Är detta vanligt om man har svårt att få barn? Att man äter enligt gravidlistan helt slaviskt fastän man inte vet om man är gravid? 

• Svar på tråden Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?
  • Rosmarin
    Anonym (Kompisen) skrev 2015-03-17 10:42:26 följande:
    Hon är ju väldigt ledsen över att hon inte blir gravid. Alla hennes vänner har fått barn de senaste två åren. 
    Ja det är ju fullt förståeligt. Stötta henne så mycket ni kan tycker jag. Hennes fokus på mat handlar nog mest om en känsla av kontroll. Hjälp henne att hitta en balans där (se mitt tidigare inlägg). Uppmuntra henne att vara med i det sociala oavsett.
  • Anonym (Kompisen)
    Rosmarin skrev 2015-03-17 11:12:03 följande:
    Ja det är ju fullt förståeligt. Stötta henne så mycket ni kan tycker jag. Hennes fokus på mat handlar nog mest om en känsla av kontroll. Hjälp henne att hitta en balans där (se mitt tidigare inlägg). Uppmuntra henne att vara med i det sociala oavsett.
    Jo men det blir ju som att förankra en fobi, och det brukar ju inte bli så smart...?
  • Rosmarin
    Anonym (Kompisen) skrev 2015-03-17 11:31:37 följande:
    Jo men det blir ju som att förankra en fobi, och det brukar ju inte bli så smart...?
    Det är nog ingen fara, se det mer som en diet. Om hon verkar sjukligt besatt eller inte vill diskutera alls kring det är det kanske en annan sak.
  • Batmamba

Om hon försökt bli gravid i nio månader men inte lyckats låter det som en briljant idé att undvika tobak, alkohol och koffein. Det är väl helt "enligt boken". Ostarna osv är förmodligen inte nödvändigt att undvika. Men jag förstår henne. I deras sits vill man ju inte riskera något. Och hur ofta äter man mögelostar och salami? Det tillhör ju knappast den livsnödvändiga basfödan. Inga problem att undvika mao.

Din vän behöver stöd nu, inte kritik. Precis som andra skrivit känner hon sig förmodligen väldigt maktlös och greppar efter halmstrån för att åtminstone känna att hon har kontroll över något.

• Anonym (Kompisen)
    Batmamba skrev 2015-03-17 11:39:18 följande:

Om hon försökt bli gravid i nio månader men inte lyckats låter det som en briljant idé att undvika tobak, alkohol och koffein. Det är väl helt "enligt boken". Ostarna osv är förmodligen inte nödvändigt att undvika. Men jag förstår henne. I deras sits vill man ju inte riskera något. Och hur ofta äter man mögelostar och salami? Det tillhör ju knappast den livsnödvändiga basfödan. Inga problem att undvika mao.

Din vän behöver stöd nu, inte kritik. Precis som andra skrivit känner hon sig förmodligen väldigt maktlös och greppar efter halmstrån för att åtminstone känna att hon har kontroll över något.

Men det är ju inte farligt med kaffe tex. Varför hetsa upp över något hon vill ha, men inte vågar. Vi andra har ju blivit gravida trots kaffe och ost! :)
  • obalanserad
    Anonym (Kompisen) skrev 2015-03-17 22:39:30 följande:
    Men det är ju inte farligt med kaffe tex. Varför hetsa upp över något hon vill ha, men inte vågar. Vi andra har ju blivit gravida trots kaffe och ost! :)
    För att hon kanske tror att hon riskerar något. Och kanske verkligen vill ha barn och försöker göra allt hon kan? Låt henne göra som hon vill.
  • Anonym (9 år)
    Om man försökt väldigt länge,haft flera m.f eller gör ED avråds det från kaffe så att påstå att det inte är farligt är inte sant-det kan vara farligt nämligen. Jag förstår inte varför hennes liv och leverne stör dig så. Hon vill göra allt hon kan för att ev. förbättra chanserna och vem är du att lägga dig i det?
  • Batmamba

Ärligt talat tycker jag att det är konstigare att du hetsar upp dig över hur din kompis äter.

Låt din kompis vara ifred. Hon har det nog tillräckligt jobbigt utan att bli dömd av sina vänner. Ibland förstår man inte andras beslut, men det betyder inte att de är fel.
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (9 år) skrev 2015-03-17 23:41:49 följande:
    Om man försökt väldigt länge,haft flera m.f eller gör ED avråds det från kaffe så att påstå att det inte är farligt är inte sant-det kan vara farligt nämligen. Jag förstår inte varför hennes liv och leverne stör dig så. Hon vill göra allt hon kan för att ev. förbättra chanserna och vem är du att lägga dig i det?
    När vi ser hur ledsen hon blir över att maten inte är gravidanpassad, när hon inte vill följa med ut, när hon berättar hur jobbigt det är att alla släktingar och kollegor frågar om hon är gravid eftersom hon undviker allt sådant en gravid ska undvika, och då helt i onödan. Hon skulle få slut på alla "hurrarop" om hon vågade sig ta ett glas till maten. Jag tror att all denna fokus och stress på barn gör att det blir ännu svårare. 
  • Anonym (inte konstigt)
    Anonym (Kompisen) skrev 2015-03-18 05:26:47 följande:
    När vi ser hur ledsen hon blir över att maten inte är gravidanpassad, när hon inte vill följa med ut, när hon berättar hur jobbigt det är att alla släktingar och kollegor frågar om hon är gravid eftersom hon undviker allt sådant en gravid ska undvika, och då helt i onödan. Hon skulle få slut på alla "hurrarop" om hon vågade sig ta ett glas till maten. Jag tror att all denna fokus och stress på barn gör att det blir ännu svårare. 
    Men snälla du....! Förstår du verkligen inte?!
Svar på tråden Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?