Inlägg från: Anonym (Kompisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kompisen)

Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?

Min väninna har försökt bli gravid i 9 månader, men inget har hänt. Hon röker inte, dricker inte alkohol, dricker max 2 koppar kaffe om dagen. Äter inte mögelost, salami eller annat kallskuret. Anledningen är att hon varje månad tänker att det kanske tagit sig och hon inte vill skada barnet. 

Jag hade fest i helgen, och bjöd på lite tilltugg. Min väninna var ledsen över att hon tyvärr inte kunde äta nåt, och undrade om jag hade något annat till henne. Jag och mina vänner sa att hon ju kan ta ett glas vin, äta salamisnittar etc om hon ändå inte är gravid. Man kan ju inte sluta leva helt, resonerade vi (vi andra levde som vanligt tills vi testat plus). 

Är detta vanligt om man har svårt att få barn? Att man äter enligt gravidlistan helt slaviskt fastän man inte vet om man är gravid? 

• Svar på tråden Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (inte konstigt) skrev 2015-03-17 10:11:47 följande:

Jag hade hålla mig undan den typen av mat och dryck efter äl. Smaskat i mig mellan mens och äl dock :). Utan att ha haft svårt att bli gravid. När man plussar så har man ju varit gravid ett tag, så inte så märkligt tycker jag. Men man har ju som sagt tid mellan mens och äl.

Men varenda månad? Det blir ju jättedeppigt och enbart ett fokus på barn. Hon blir ju stressad bara vi föreslår ett restaurangbesök, "inte kul för mig för jag kan ju inte ta ett glas vin". 
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (P) skrev 2015-03-17 10:16:25 följande:

Fostret tar ju inte del av mammans mat så tidigt...så det är slöseri med att lägga energi på att inte äta och dricka vissa saker.

Så resonerar jag också. De flesta kvinnor i världen lever ju som vanligt före de testar. Har man som min kompis hållt på i snart ett år, och bara blir alltmer ledsen, då skulle jag plocka in livets guldkant lite mer. 
  • Anonym (Kompisen)

Skönt att det inte bara är jag som tycker att det verkar onödigt och pressande. 

• Anonym (Kompisen)
    Rosmarin skrev 2015-03-17 10:40:03 följande:

Du kanske kan hjälpa henne genom att själv sätta dig in i vilken mat man kan äta och inte när man är gravid. Så kan ni tillsammans titta på vad som känns rimligt och inte. Ett glas vin bör tex inte kunna påverka fostret när det är så litet och ingen koppling till moderkakan finns. Listeria finns ju en liten poäng i att undvika även om den är minimal. Dock finns en del missuppfattningar kring vilken mat som har störst risk för detta.

Att tacka nej till en middag för att man inte kan dricka vin låter i mina ögon väldigt konstigt dock. Det finns ju en massa annat gott att dricka, och det är väl knappast bara därför man går ut med sina vänner? Kan det vara något annat som ligger bakom? Depression?

Tycker lite synd om din vän. Låter som hon har det tufft.

Hon är ju väldigt ledsen över att hon inte blir gravid. Alla hennes vänner har fått barn de senaste två åren. 
  • Anonym (Kompisen)
    Rosmarin skrev 2015-03-17 11:12:03 följande:
    Ja det är ju fullt förståeligt. Stötta henne så mycket ni kan tycker jag. Hennes fokus på mat handlar nog mest om en känsla av kontroll. Hjälp henne att hitta en balans där (se mitt tidigare inlägg). Uppmuntra henne att vara med i det sociala oavsett.
    Jo men det blir ju som att förankra en fobi, och det brukar ju inte bli så smart...?
  • Anonym (Kompisen)
    Batmamba skrev 2015-03-17 11:39:18 följande:

Om hon försökt bli gravid i nio månader men inte lyckats låter det som en briljant idé att undvika tobak, alkohol och koffein. Det är väl helt "enligt boken". Ostarna osv är förmodligen inte nödvändigt att undvika. Men jag förstår henne. I deras sits vill man ju inte riskera något. Och hur ofta äter man mögelostar och salami? Det tillhör ju knappast den livsnödvändiga basfödan. Inga problem att undvika mao.

Din vän behöver stöd nu, inte kritik. Precis som andra skrivit känner hon sig förmodligen väldigt maktlös och greppar efter halmstrån för att åtminstone känna att hon har kontroll över något.

Men det är ju inte farligt med kaffe tex. Varför hetsa upp över något hon vill ha, men inte vågar. Vi andra har ju blivit gravida trots kaffe och ost! :)
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (9 år) skrev 2015-03-17 23:41:49 följande:
    Om man försökt väldigt länge,haft flera m.f eller gör ED avråds det från kaffe så att påstå att det inte är farligt är inte sant-det kan vara farligt nämligen. Jag förstår inte varför hennes liv och leverne stör dig så. Hon vill göra allt hon kan för att ev. förbättra chanserna och vem är du att lägga dig i det?
    När vi ser hur ledsen hon blir över att maten inte är gravidanpassad, när hon inte vill följa med ut, när hon berättar hur jobbigt det är att alla släktingar och kollegor frågar om hon är gravid eftersom hon undviker allt sådant en gravid ska undvika, och då helt i onödan. Hon skulle få slut på alla "hurrarop" om hon vågade sig ta ett glas till maten. Jag tror att all denna fokus och stress på barn gör att det blir ännu svårare. 
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (9 år) skrev 2015-03-18 17:28:45 följande:

Du förstår helt enkelt ingenting och det beror väl på att du själv inte behövt kämpa minsta lilla för barn! Låt henne vara! Hon gör vad hon tycker är bäst för henne själv. Det angår inte er alls. Hon skulle inte bli ett dugg lättare gravid av att dricka,äta allt eller vad ni nu vill ha henne till. Kanske inte går lättare av att undvika saker heller,de kan ju vara infertila,men hon måste ändå få leva som hon vill!

Fastän hon mår så himla kasst av alla krav? Det tog 3-4 mån för alla oss att få barn, och det var jobbigt i vår kontext när man så gärna vill. Jag undvek alkohol första mån, men inte sen. Man måste ju leva. 
  • Anonym (Kompisen)
    Rosmarin skrev 2015-03-19 18:50:50 följande:
    Hon mår inte dåligt av kraven. Hon mår dåligt för att hon inte blir gravid. Kraven är hennes sätt att skapa en känsla av kontroll i en psykiskt jobbig situation. Förstår du inte det? Försök nu.
    Och det vet du? Alla barnlösa kan inte stöpas i samma form. Hon säger ju själv att hon önskar att kunna äta och dricka vad hon vill, men vågar inte. Att vi andra säger att vi tex druckit alkohol före plus verkar inte hjälpa. 
    Rosmarin skrev 2015-03-18 09:13:22 följande:
    Men snälla du. Hon behöver ert stöd! Hjälp henne istället. Hon skulle inte bli lyckligare av att sluta äta "gravidmat".

Jag hoppas att jag har fel, men det låter som att du mest är intresserad av att hon ska bli som vanligt igen. Att du tycker att det är jobbigt och stör att hon mår dåligt och att du tror att allt löser sig bara hon kan ta ett glas vin. Ditt fokus är på ditt behov, inte på hennes.

Det finns för övrigt inga belägg för att stress har något med barnlöshet att göra över huvud taget. Så jag hoppas verkligen inte du sagt detta till henne.
    Vi stöttar henne absolut, men hon vill ju inte ha så mkt frågor och pepp. Jag har inte sagt att stress inte påverkar, men visst är det lustigt att många blir gravida när de liksom gett upp?
Svar på tråden Hålla sig till "gravidkost" fast man inte är gravid...?