• Anonym (besviken)

min sambo har blivit så otrevlig mot mig

Vi har vart tillsammans många många år och har tre barn hus stuga och hela paketet.

Men på senare år har han blivit så fruktansvärt otrevlig mot mig. Han gör inte många knop i hemmet. Sitter mest och surfar på mobilen.

Saker som bara måste göras tjatar jag om ett tag och sedan gör jag det själv. Är det saker jag av någon anledning inte fixar själv tjatar jag lite till. Efter mycket suck pust och stön kan de då bli gjort, men alltid under sura miner och alltid 'halv gjort'

Ett ex var när vi behövde en grind i trappan på övervåningen. Trappan är bred och lustigt formad och jag begrep inte att få dit den själv.

Jag köpte grind och skruv och hade fixat allt runt ikring. Jag går hemma med minstingen ochpå öövervåningen har vi alla sovrum samt kontor och tv. I två månader var det lönlöst för mig att ens vara på övervåningen då sonen var vaken eftersom jag hela tiden fick passa honom för trappan.

Så jag bad och bad och tillslut tjatade om att få upp grinden.

Tillslut kom den upp, men när han är 'klar' ligger samtliga verktyg och överblivna skruvar mm kvar på golvet. I tvättstugan där vi har verktygsskåpet ser det ut som ett bombnedslag efter att han letat de verktyg han behövde.

Så här är det med allt praktiskt som görs. Dessutom tjurar han gärna en hel dag när han behövt göra nått.

Och givetvis anser han att han gör precis allt hemma.

Jag handlar städar har hand om barnen betalar alla räkningar håller reda på alla tider vare sig det gäller besiktning av bilen eller föräldrarmöten.

Och det skulle vara helt ok, OM jag bara fick uppskattning för det. Istället för att få höra att han gör allt.

Utöver detta är han då allmänt dryg och otrevlig i tonen mot mig. Det är något som smugit sig på. Jag har eg inte tänkt på det, utan det är mer att jag börjat reagera när jag är hemma hos någon annan och hör hur snällt deras karlar bemöter dem.

Jag kan skämmas ibland när vi är bortbjudna eller har gäster och han sitter och är dryg mot mig. Oftast handlar det då om att jag tex ber honom gå och hjälpa barnen med något eftersom jag själv redan lämnat middagsbordet sju ggr för att hjälpa dem.

Rörigt inlägg, men känner någon igen beteendet? Hur ska vi komma ur det?

• Svar på tråden min sambo har blivit så otrevlig mot mig
  • Anonym (jo)

jag känner igen det, för det låter som min man. Vet dock inte hur man ska komma ur det. Men fråga honom, någon passande tid, då han inte är stressad eller liknande, och prata lite försiktigt om att du känner att han ändrat sin ton mot dig.

• Anonym (m)

ett sätt är ju att göra en lista där ni verkligen skriver upp vad ni faktiskt gör, varje dag och hur lång tid saker tar. Då har ni svart på vitt om tex 2 veckor och så kan ni prata utifrån det.  Om han nu ens går med på det, för det behövs väl inte eftersom han gör allt Flört

låter lite som om han inte mår bra, om han inte alltid betett sig så där otrevligt

• Anonym (besviken)

Jag har försökt prata om det. Problemet är att jag är helt värdelös på att argumentera för mig. Han är så grymt mycket snabbare i tanken och käften så det slutar alltid med att han 'vinner' diskussionen kring det.

• Anonym (m)

då behöver du nån annan som hjälper dig med det. Finns det nån person som han faktiskt brukar lyssna på?

• Anonym (besviken)

Listan var ändå ett bra förslag! Han kommer gå med på den för att få överbevisa mig att han gör allt, vilket åtminstone skulle leda till att han gjorde nått under den perioden!

Men nästan än viktigare känns hans attityd problem. Jag kan stå ut med att han är otrevlig. Jag har ju valt själv att stanna, men jag vill inte att mina söner ska växa upp i tron att det är ok att bete sig så som han gör

• Anonym (m)

spela in honom när han säger otrevliga saker och spela upp för honom efteråt? Eller börja härma honom Flört ja ursäkta, jag blir lite barnslig, men jag blir bara så sjukt irriterad på den typen av personer 

• Anonym (besviken)
    Anonym (m) skrev 2015-02-24 20:37:31 följande:

då behöver du nån annan som hjälper dig med det. Finns det nån person som han faktiskt brukar lyssna på?

Nej han lyssnar inte på någon. Han är bäst nämligen. Och vet bäst. Lite så har han nog alltid tyckt inom sig. Men han har inte låtit det komma ut, om ni förstår hur jag menar. Han kan vara nästan lika otrevlig mot andra också. Inte vänner, men hans föräldrar och syster och svåger. Så dryg och självgod ibland att jag kommer på mig själv med att sitta och släta över hans beteende för jag skäms.

Jag tror inte han mår bra. Har tagit upp det vid många tillfällen men det slutar alltid med att det är jag som inte mår bra och borde söka hjälp...
  • Anonym (anna)
    Anonym (jo) skrev 2015-02-24 20:25:01 följande:

jag känner igen det, för det låter som min man. Vet dock inte hur man ska komma ur det. Men fråga honom, någon passande tid, då han inte är stressad eller liknande, och prata lite försiktigt om att du känner att han ändrat sin ton mot dig.

"prata lite försiktigt"..

Det brukar gnällas på män som är tofflar men detta är ju inte klokt. 

Så ni ska spendera ert korta lilla liv bredvid någon som försurar er tillvaro, som ser till så att era dagar blir otrevliga, någon som inte ens klarar av att vara trevlig mot er?

Att vara trevlig borde vara det minsta man kunde begära av en kärleksrelation. 

Ok- han mår uppenbarligen dåligt. Men det vill han inte prata om eller erkänna. 
    Så vad gör man i det läget? 

Väntar på att någon polett ska trilla ner någon gång? 
    Hur lång tid av ditt liv ska du vänta på det? Kanske händer det aldrig ens.

Handling är det som gäller. Först talar du om vad du ska göra, och varför du tänker göra det. Sen gör det du har sagt att du ska göra. 

Kära Hans. 
    Du har blivit en otrevlig partner. Det är inte ok med mig. 
    Mitt liv är för kort för att spendera med någon som inte ens 
    är snäll mot mig. Och jag accepterar inte att våra barn ska 
    lära sig att det är ok att bete sig som du gör. 

Du mår uppenbarligen dåligt, och eftersom du inte vill prata 
    om det så lämnar du mig maktlös och med ett val, att lämna 
    hemmet tills du har blivit dig själv igen. 

Jag tar med mig barnen, vi flyttar till XXXX den 13/6 och 
    vi kommer inte tillbaka förrän du har tagit tag i dina problem 
    så att det går att leva med dig igen. Det finns bra coacher och 
    terapier nuförtiden. 

Jag älskar dig. 
    /xxx
  • Anonym (Exfru)

Stackars er som får leva med otrevliga män.Jag tröttnade på det .Ville ha nåt annat i livet en negativ otrevlig man.

• Anonym (Samma)
    Anonym (jo) skrev 2015-02-24 20:25:01 följande:

Samma för mig men ombytta roller.
Svar på tråden min sambo har blivit så otrevlig mot mig