• Anonym (besviken)

min sambo har blivit så otrevlig mot mig

Vi har vart tillsammans många många år och har tre barn hus stuga och hela paketet.

Men på senare år har han blivit så fruktansvärt otrevlig mot mig. Han gör inte många knop i hemmet. Sitter mest och surfar på mobilen.

Saker som bara måste göras tjatar jag om ett tag och sedan gör jag det själv. Är det saker jag av någon anledning inte fixar själv tjatar jag lite till. Efter mycket suck pust och stön kan de då bli gjort, men alltid under sura miner och alltid 'halv gjort'

Ett ex var när vi behövde en grind i trappan på övervåningen. Trappan är bred och lustigt formad och jag begrep inte att få dit den själv.

Jag köpte grind och skruv och hade fixat allt runt ikring. Jag går hemma med minstingen ochpå öövervåningen har vi alla sovrum samt kontor och tv. I två månader var det lönlöst för mig att ens vara på övervåningen då sonen var vaken eftersom jag hela tiden fick passa honom för trappan.

Så jag bad och bad och tillslut tjatade om att få upp grinden.

Tillslut kom den upp, men när han är 'klar' ligger samtliga verktyg och överblivna skruvar mm kvar på golvet. I tvättstugan där vi har verktygsskåpet ser det ut som ett bombnedslag efter att han letat de verktyg han behövde.

Så här är det med allt praktiskt som görs. Dessutom tjurar han gärna en hel dag när han behövt göra nått.

Och givetvis anser han att han gör precis allt hemma.

Jag handlar städar har hand om barnen betalar alla räkningar håller reda på alla tider vare sig det gäller besiktning av bilen eller föräldrarmöten.

Och det skulle vara helt ok, OM jag bara fick uppskattning för det. Istället för att få höra att han gör allt.

Utöver detta är han då allmänt dryg och otrevlig i tonen mot mig. Det är något som smugit sig på. Jag har eg inte tänkt på det, utan det är mer att jag börjat reagera när jag är hemma hos någon annan och hör hur snällt deras karlar bemöter dem.

Jag kan skämmas ibland när vi är bortbjudna eller har gäster och han sitter och är dryg mot mig. Oftast handlar det då om att jag tex ber honom gå och hjälpa barnen med något eftersom jag själv redan lämnat middagsbordet sju ggr för att hjälpa dem.

Rörigt inlägg, men känner någon igen beteendet? Hur ska vi komma ur det?

• Svar på tråden min sambo har blivit så otrevlig mot mig
  • KingOfKings

Varför i allsin dar städade du inte upp efter att han satte upp grinden då?

Eller varför monterade du inte upp grinden själv??

Är sexlivet obefintligt och du är en surfitta som bevisas här, gnäller om skit så hade jag också varit gnällig, tills jag tröttnat på att varit gnällig och sedan sparkat ut dig.

• Bridezvulla

Mitt ex blev sån... Jag höll god min men försökte på alla sätt att vara till lags. När jag läser ditt inlägg tänker jag direkt på allt negativt runt honom. Mitt ex blev sådan efter något år, han hade då börjat att ha andra kvinnor utan min vetskap. Kanske inte är sanningen bakom din karl men iaf, en tanke. 

Det slutade inte väl... kan man säga. Jag fick honom att gå i parterapi fast att det då hette att "hon har problem". Han ljög i terapin och kastade all skit på mig och både jag och terapeuten trodde att det nog var så att det var min dåliga självkänsla som gjorde att vi hamnade i konflikt. Han vann alla diskussioner och även om jag hade ett par trosor från henne i handen som jag hittat i sovrummet så var jag den sjuka som planterat bevis bara för att sätta dit honom. 

Jag tycker ändå att ni borde söka terapi. Det är alltid bättre att ha en tredje part med, för då kan han inte heller vinna hela tiden. Relationer handlar ju inte om att vinna den utan att springa tillsammans i en bra takt.

• Anonym (Tassa på tå)

Kunde varit jag som skrev detta. Min sambo är iaf medveten om att jag gör allt här hemma men han anstränger sig föga för att ändra på det, gör nåt ryck ibland. 
    Han är oftast otrevlig mot mig och barnen och ALLTID negativ. Negativ till allt. Hans uppgift är att ta ner mig på jorden...
    Jag vet inte vad jag vill göra. För barnens skull vill jag bita ihop och stanna men jag vill inte att de ska tro att en beter sig som han gör. Flyttar vi isär kommer han kräva barnen varannan vecka trots att han uttryckt att han ogillar familjelivet och bara stör sig på barnen.Har han dom varannan vecka har jag ingen kontroll alls över hur han beter sig mot dom...
    Vi har pratat om hans beteende och han kan inte ändra på vissa saker säger han. Han är oerhört känslig för kritik så allt i livet handlar om att tassa på tå och tänka på hur jag säger saker. Allt är en tävling om vem som har det jobbigast. Nästa steg är att ta upp separation eller rådgivning. 

• Anonym (anna)
    Anonym (Tassa på tå) skrev 2015-12-04 09:27:18 följande:

Kunde varit jag som skrev detta. Min sambo är iaf medveten om att jag gör allt här hemma men han anstränger sig föga för att ändra på det, gör nåt ryck ibland. 
    Han är oftast otrevlig mot mig och barnen och ALLTID negativ. Negativ till allt. Hans uppgift är att ta ner mig på jorden...
    Jag vet inte vad jag vill göra. För barnens skull vill jag bita ihop och stanna men jag vill inte att de ska tro att en beter sig som han gör. Flyttar vi isär kommer han kräva barnen varannan vecka trots att han uttryckt att han ogillar familjelivet och bara stör sig på barnen.Har han dom varannan vecka har jag ingen kontroll alls över hur han beter sig mot dom...
    Vi har pratat om hans beteende och han kan inte ändra på vissa saker säger han. Han är oerhört känslig för kritik så allt i livet handlar om att tassa på tå och tänka på hur jag säger saker. Allt är en tävling om vem som har det jobbigast. Nästa steg är att ta upp separation eller rådgivning. 

Låter hemskt. 

Vad är det för FEL på folk. Hur kan man ägna sina dyrbara dagar till att sprida skit och förpesta livet för "nära och kära". 

Bättre för barnen om deras liv blir trevlig och glatt varannan vecka än ingen vecka. 

Go!
  • Anonym (kärlekslöst)

Jag skulle aldrig välja att leva i ett sånt kärlekslöst förhållande. Jag skulle aldrig försöka lura mig själv att tro att han innerst inne ändå älskar mig, trots att han behandlar mig så nedlåtande och illa. Än värre att barnen blir bemötta på ett otrevligt sätt av sin far.
    Kommer aldrig att förstå människor som lever kvar år efter år med en partner som inte har nån kärlek att ge. Vilket enormt slöseri med den korta tid ett jordeliv är.

• Anonym (Tassa på tå)
    Anonym (anna) skrev 2015-12-04 12:06:25 följande:
    Låter hemskt. 

Vad är det för FEL på folk. Hur kan man ägna sina dyrbara dagar till att sprida skit och förpesta livet för "nära och kära". 

Bättre för barnen om deras liv blir trevlig och glatt varannan vecka än ingen vecka. 

Go!
    Du har en poäng med det. För tillfället träffar han inte barnen mycket alls då han sällan är hemma innan kl 18 på vardagar och mina lediga helger är jag med barnen, han gör helst nåt annat. När jag jobbar lämnar han barnen hos sina föräldrar. 
  • Anonym (Mitt liv exakt)

Det kunde verkligen varit jag som skrev det här inlägget! Precis allt det du skriver stämmer in 100% på min sambo och jag vet inte vad jag ska göra! Vi har ju en dotter ihop och jag vill inte heller att hon ska börja tro att det är okej att bete sig såhär. Samtidigt är det ju inte lätt att bara lämna när man har barn och ett liv ihop. Jag vill ju att det ska funka för hennes skull, men jag är ju den enda som försöker. Har du pratat med din man än eller fått någon förändring?

• Anonym (Mmm)
    Anonym (anna) skrev 2015-12-04 07:30:59 följande:

"prata lite försiktigt"..

Det brukar gnällas på män som är tofflar men detta är ju inte klokt. 

Så ni ska spendera ert korta lilla liv bredvid någon som försurar er tillvaro, som ser till så att era dagar blir otrevliga, någon som inte ens klarar av att vara trevlig mot er?

Att vara trevlig borde vara det minsta man kunde begära av en kärleksrelation. 

Ok- han mår uppenbarligen dåligt. Men det vill han inte prata om eller erkänna. 

Så vad gör man i det läget? 

Väntar på att någon polett ska trilla ner någon gång? 

Hur lång tid av ditt liv ska du vänta på det? Kanske händer det aldrig ens.

Handling är det som gäller. Först talar du om vad du ska göra, och varför du tänker göra det. Sen gör det du har sagt att du ska göra. 

Kära Hans. 

Du har blivit en otrevlig partner. Det är inte ok med mig. 

Mitt liv är för kort för att spendera med någon som inte ens 

är snäll mot mig. Och jag accepterar inte att våra barn ska 

lära sig att det är ok att bete sig som du gör. 

Du mår uppenbarligen dåligt, och eftersom du inte vill prata 

om det så lämnar du mig maktlös och med ett val, att lämna 

hemmet tills du har blivit dig själv igen. 

Jag tar med mig barnen, vi flyttar till XXXX den 13/6 och 

vi kommer inte tillbaka förrän du har tagit tag i dina problem 

så att det går att leva med dig igen. Det finns bra coacher och 

terapier nuförtiden. 

Jag älskar dig. 

/xxx

Klockrent!
  • Anonym (Heje)
    KingOfKings skrev 2015-12-04 09:01:51 följande:

Är sexlivet obefintligt och du är en surfitta som bevisas här, gnäller om skit så hade jag också varit gnällig, tills jag tröttnat på att varit gnällig och sedan sparkat ut dig.

Det står klart o tydligt varför TS inte gjorde det själv. Förmodligen för att hon städar allt annat...
  • Anonym (Vad i allsin dar?)
    KingOfKings skrev 2015-12-04 09:01:51 följande:

Men varför skulle hon städa upp efter honom? Skulle jag laga mat och vänta mig att maken skulle plocka bort efter mig? Var och en plockar bort efter sig själv om man är vuxen. Herregud.
Svar på tråden min sambo har blivit så otrevlig mot mig