• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

lisodan skrev 2015-06-20 09:59:05 följande:

Precis så känner jag också fast det kan vara både höger och vänster sida och lite snett under naveln. En gång när jag tryckte lite lätt tror jag hon gled undan. Det måste ju vara rygg/rumpa tänker jag? Ska också fråga bm. Ska dit på tisdag nästa gång. Imorse runt 6 höll hon värsta akrobatikshowen. Länge! Nu är hon igång igen. De kan väl inte röra sig för mycket?

Är också väldigt öm i livmodern just nu och får ont i rygg och som ett tryck vid minsta lilla ansträngning. Har också ont i ljumskarna, rumpmusklerna och på utsidan höften. Lite om vartannat. Gick promenad på 5 min. igår och det räckte...

Haha samma här, vaknade strax innan 6 och kunde inte somna om för hon körde morgongympa eller nåt fick tom det på film, äntligen! Min tjej är också jätteaktiv, tror inte det är något fel med det. Speciellt om jag har något på magen, speciellt katten har fått känna på lite när hon ligger på min mage men även bordet på jobb, byxor, bilbälte osv. Annars är det mest känn- och synbart när jag ligger på rygg. Och konstigt nog går det fortfarande väldigt bra att sova på rygg. Undrar när man ska börja undvika det?

Jag får ofta känningar i rygg och rumpa om jag böjer mig mycket, tex vid städning. Promenerar dock ganska bra än så länge. Att sitta för länge är jobbigt, har turen att ha möjlighet att stå på jobb.

Jag känner mig lite stabbig i höger underben på morgnarna. Samma ben som jag har mest problem med vätskesamlingar i. Det försvinner rätt bra så fort jag börjar röra mig, men ska höra med bm på onsdag.
  • Fröken Smilla

Lite mer shopping!

Uppe till höger är den söta bodyn från Kappahl sen pyjamaser från Lindex som jag bara inte kunde låta bli resten är faktiskt reafynd!

• Fröken Smilla

Eller mja, mössorna var inte på rea

• Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-06-20 15:04:54 följande:

Så fina saker! :) I övrigt känns mitt hägra underben också konstigt innan jag börjar röra på mig, har vaknat flera nätter och haft kramp i vaden så tänker det hänger ihop.

Jag har börjat känna antydan till kramp så det är nog det som spökar. Nu blev jag lite lugnare, tack!
  • Fröken Smilla
    isglass3 skrev 2015-06-21 07:18:28 följande:

Hur gör ni andra med bad nu när det börjar bli sommar? Och simhall med för den delen. Jag har blivit så sjukt nojjig den här graviditeten så jag har tex inte simmat som jag brukar göra annars. Men nu är jag i sjukt stort behov av att röra på mig i nån skonsam form. Det kan väl inte vara farligt på nåt sätt att bada, varken ute eller inne?

Jag tog upp det med min bm eftersom min bästa kompis som också är gravid men boende i USA fick stopp för bad i sjöar och hav. Det tyckte min bm var störtlöjligt så bada på! Det finns ju gravidvattengympa så det borde ju inte vara nåt problem. Jag kommer def att bada i sommar, om vädret tillåter
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-06-21 15:37:35 följande:

Testade förresten min bikini idag....hahaha! Får nog ta mig ut och shoppa snart!

Åh det måste jag också göra. Hoppas förra årets håller, det är väl brösten som lagt på sig mest
  • Fröken Smilla

Här kommer de senaste veckornas bilder som verkligen visar att magen exploderat den känns nästan fyrkantig nu haha!

• Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-06-21 20:21:34 följande:

Inte bara min mage som exploderar nu ser jag. Jag tycker det är riktigt jobbigt att böja mig ner nu när jag ska smörja benen med lotion och ta på strumpor. Ja, och då har jag alltså ca 12-13 veckor kvar. Puh! Andfådd blir jag av att bara gå upp för trappan hemma. Hjärtklappning då och då. Nu dyker det ena efter det andra upp. Ryggen och fogarna har blivit så mycket bättre efter att jag slutade jobba. Underbart!

Nån mer än jag som lite smått börjat tänka på detta med förlossning? Jag har börjat få en massa tankar om detta, och faktiskt inga skrämmande tankar, som jag nog trodde jag skulle få. :)

Ja trappor... De intas långsamt här Hjärtklappning har jag också. Inte så skönt.

Jag har fått fundera en hel del på förlossningen, då vi tagit upp det flera gånger på yogan. Kände mig väldigt lugn innan, men blivit lite nojig igen nu när yogan slutat. Tur jag ska gå några gånger till hösten också! Men jag var rädd tidigare och det är jag inte nu. Mer nervös över hur det ska gå. Har funderat en del på smärtlindring osv. Vill gärna hålla mig borta från medicinsk smärtlindring så långt det går, men tänker inte tacka nej om det behövs. På yogan har vi övat på annan smärtlindring, tex andning och målbilder, och det har hjälpt mig i de övningar vi gjort där vi testar smärtgränser.
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-06-22 15:10:38 följande:

Någon mer som får träsmak i baken? Märkligt men det känns som att jag får mer träsmak nu än innan jag blev gravid. Som nu till exempel, på kontorsstolen, och igår i bilen.

Oja, träsmak deluxe här. Var jag än sitter... Ser inte fram emot glukosbelastningen när jag ska sitta hos bm i två timmar
    Sindyrella1983 skrev 2015-06-22 15:16:09 följande:

Jag har inte riktigt funderat på det där med förlossning än, vet inte riktigt hur jag ställer mig till alla alternativ. Är på något sätt inte emot smärtstillande och antar att jag kommer vilja ha allt  men det är ändå svårt när man inte har upplevt det än. 

Äntligen börjar jag känna vår bebis lite oftare, igår flera gånger under dagen. Min man längtar till han kan känna utanpå magen. Tog det lång tid från att ni kände tydliga buffar till era respektive kunde känna utanpå? 

Jag kände de första buffarna rätt tidigt, runt vecka 16-17 om jag inte minns fel. Får gå tillbaka i tråden sen och samla datum för jag skrev det mesta här men har glömt notera det annanstans. Min man kände första gången dagen efter vi var hos bm sist, i vecka 21. Nu i vecka 25 syns det tydligt utanpå och inatt kände jag klart och tydligt en liten fot i sidan. Har moderkakan i framvägg så även om buffarna är starka så är det inte så tydligt vad det är för något.
  • Fröken Smilla

Lisodan, så fin mage! Men så tråkigt att höra om din mamma. Jag hoppas verkligen hon får bra medicinering så att hon kan njuta av er lilla <3 jag kan inte ens föreställa mig vad du får gå igenom... Kram!

Jag ska sluta den 19/9 och har bf den 10/10. Vi har också föräldralön, men har inte riktigt fått reda på hur mycket den är, tror den räknas ut procentuellt. Får den i 6 månader, så det blir ett välkommet inslag. Jag tar ut semester vecka 32 och 33, därefter jobbar jag bara fyra dagar i veckan i fem veckor, sen går jag hem och tar en semestervecka i samband med det. Hoppas det blir bra!

Jag har nu haft huvudvärk i en vecka, mer eller mindre konstant. Och halsbränna på det. Igår var jag så utmattad när jag vaknade att jag stannade hemma från jobb. Huvudvärken gör mig så otroligt trött. Ska till bm imorgon så får se vad hon säger. På måndag går min närmsta kollega på semester i fem veckor, och jag får ta de flesta arbetsuppgifterna själv för att "man" har valt att inte ta in en sommarvikarie. Det blir ju väldigt intressant om jag nu skulle bli sjukskriven eller nåt. Men jag har hela tiden varit tydlig med min graviditet och betonat att jag kommer lyssna på min kropp före allt annat.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015