• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Självklart vill jag hänga med här, kakan!

Jag är gravid i v 6+4 efter vårt första IVF-försök. Vi trodde aldrig det skulle lyckas direkt, och har knappt fattat att det är sant.

Vi var på första hälsosamtalet hos BM idag och ska på ultraljud på fredag nästa vecka. Spännande och nervöst!

Vi fick idag möjlighet att boka in KUB-test men tror vi kommer hoppa över det. Det räcker med oron för allt annat känner jag. Min syster fick besked att hennes barn hade ett kromosomfel men inte hur det skulle yttra sig. De har idag en välskapt dotter, men hon fick gå med onödig oro resten av sin graviditet.

Jag har även en väninna som har en underbar dotter med DS, så det är inget som skrämmer mig.

Hur känner ni andra inför möjligheten?

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-02-17 21:29:04 följande:

Skitsvårt med KUB. Det lutar åt att inte göra nåt, jag tror inte jag klarat att ta bort det om vi såg nåt. Min sambo vill nog iofs. Sjukt svårt beslut att ta. Det känns som att man får bestämma innan vad man ska göra om man upptäcker nåt ovanligt isf.

Ja precis, just att ha bestämt sig innan är nog jätteviktigt.
  • Fröken Smilla

Kakan, om du sitter vid datorn och har möjlighet, kanske du kan lägga upp mina uppgifter. Sitter själv bara med telefonen och då blir det kasst.

Fröken Smilla, 33 år, RMC Malmö, första UL 27/2 , bf typ 8/10

Tack på förhand!

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-02-18 19:13:22 följande:

Har ni några symptom? Jag har ont i brösten och det känns i magen då och då. Ikväll har jag också halsbränna och mår illa... Jobbigt men ändå bra!

Ja vad har jag inte

Tröttheten är mitt stora problem. Är jättetrött om dagarna på jobb, och däckar innan kl 21 de flesta kvällar. Sen sover jag dåligt om nätterna, är vaken några timmar varje natt.

Brösten ömmar, allra mest om nätterna

Det drar och har sig i magen, gärna när jag nyser

Är inte så illamående, men har avsmak på viss mat och vissa dofter

Är lättirriterad

Fryser, jag som annars är en kamin

Har också halsbränna

Trodde inte jag hade så många symtom tills vi var hos barnmorskan igår och hon poängterade alla
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-02-18 20:26:35 följande:

Känner nästan ingenting, därför känns allt så overkligt. Men om något, så är jag extremt trött och helt mosig i huvudet. Jobba och sova är det vardagen består av nu. Lite molvärk ibland, men inte som för ett par veckor sedan. Illamående känner jag bara lite diffust emellanåt när jag inte ätit på några timmar. Önskar att det vore mer av allt, för att för att riktigt fatta att det är nåt där inne.

Lägg gärna till mig i listan också:

31 år

Sahlgrenska Göteborg

VUL 19/2

BF 5 oktober, men får väl se vad dom säger imorgon kanske.

Jag känner ju lite mer men tycker fortfarande det känns overkligt
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-02-18 20:29:51 följande:

Åh lakrisal vad gott! Har också varit himla sugen på lakrits det sista. Och så ska man inte äta för mycket av det när man är gravid. Jobbigt! Jag älskar ju lakrits!

Vet du varför man inte ska äta så mycket av det? BM konstaterade lågt blodtryck på mig igår och som jag förstått det så kan lakrits hjälpa lite mot det

Är det nån av er som känner sig uppblåst? Idag på jobb fick jag knäppa upp knappen OCH dra ner gylfen när jag satt ner
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-02-18 21:39:07 följande:

Har också lågt blodtryck, men tyvärr är det inte det.

Det här hittade jag när jag googlade, en artikel från Expressen:

Ett enzym i moderkakan har av forskare pekats ut som ett viktigt skydd mot mammans stress för fostret.

Men skyddet kan slås ut av för mycket stress ? och av lakrits.

Synd, jag som älskar lakrits! Men får äta med måtta helt enkelt
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-02-19 07:48:31 följande:

Jag är också uppblåst och gasig :(. Vet ni hur länge det brukar hålla i sig?

Idag läste jag i min gravid-app att man går in i kritiska veckor från vecka 4 till vecka 10, där barnets organ utvecklas. Det här gör mig galet nervös eftersom jag förra gången fick missfall 5+4. Är ni oroliga och hur gör ni för att hantera det?

Ja, jag är orolig för samma sak... Psykiskt påfrestande. Men försöker tänka att vi väntar ett barn, inte ett missfall.
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-02-19 12:15:47 följande:

Haha! Det där med att klämma på brösten känner jag igen.

Här börjar chocken efter dagens VUL lägga sig. Det var TVÅ pickande hjärtan, och allt såg bra ut. Tillbaka om två veckor igen och kolla, innan dom släpper oss helt. :) Helt galet!

Ojojoj så spännande! Grattis!

Fick ni ett eller två embryo tillbaka?
  • Fröken Smilla
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-20 09:52:57 följande:

Tar å smyger mig in här... Har ju egentligen inte testdag förrän på måndag, men fick ett starkt plus igår kväll.

Grattis!!
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015