• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Kakan1976 skrev 2015-05-28 12:20:05 följande:

Nu är vi klara med RUL. Allt såg bra ut! Min sambo var snabb med att spana in en pung och vi fick bekräftat av BM att han såg rätt. Först blev jag lite besviken om jag ska vara ärlig men nu, efter bara en knapp timme, känns det redan bra igen. det kommer ju att bli världens finaste kille <3

Åh en liten grabb! Klart han blir världens finaste! <3

även om jag köpt flickkläder så förbereder jag mig ändå för att det kan vara en pojke som tittar ut, det är tydligen inte lika stor chans att de sett rätt kön när det är en flicka som när det är en pojke. Även om vår bm lät väldigt övertygande hon sa rakt upp och ner att det var en flicka, inte att hon bara trodde det. Men ändå! kommer dock fortsätta att benämna den lilla som hon

Min lilla inneboende utövar för övrigt akrobatik idag. Har då aldrig känt henne varit så livlig tidigare mys men lite distraherande ibland
  • Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-05-28 17:27:13 följande:

En annan fråga förresten, verkar som det varit självklart för er alla att få reda på kön, en kompis till mig var med om att bm fräste att det inte var det de kollade efter när hon frågade om det gick att se.. Detta var iofs fem år sedan, känns som det är betydligt vanligare att ta reda på kön nu?

Enligt min bm får de inte frånhålla information om det de ser, men att de inte behöver leta efter det. Hos oss var det inga problem, vi lät henne göra undersökningen och i slutet frågade vi om hon kunde se vad det var. Hon var vänlig om det men visst var vi lite nervösa att fråga
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-05-28 20:45:19 följande:

Åh grattis! Jo, man vänjer sig snabbt. Nu två veckor efter RUL har jag mycket svårt att tänka bebisen som något annat än tjej. Men det kan såklart vara en pojke också eftersom det ej är helt säkert. Men som Smilla säger så benämner vi henne som hon. Jag tycker det har varit skönt för mig för att det ska bli mer märkligt. Även om kön absolut inte spelar någon roll!

Var det ngn här som pratade om svullna anklar? Jag har senaste veckan varit väldigt öm i hälsenorna. Undrar om det hänger ihop med graviditeten, med järnbristen eller om jag helt enkelt behöver andra skor

För oss har bebisen blivit mer av en individ sen vi fick reda på könet. Istället för "den" har det blivit vår dotter/hon. Det har blivit lättare att ta till sig helt enkelt. Men det är ju så individuellt, det som funkar så för oss, funkar inte för andra.

Det var jag som snackade svullna anklar. Dock har jag inte märkt av det sen dess. Har däremot insett att ankeln på höger ben är generellt ett lite tjockare än på vänster ben

Nu har jag istället lyckats få blåsor på läppen... Jag som aldrig haft nåt sånt innan. Och självklart läser man en masa läskigt om herpes när man är gravid. Ska ringa barnmorskan imorgon, de kan tydligen ta ett blodprov för att se om det är herpes och om det är första gången det brutit ut (tydligen endast risk för bebisen om man har det för första gången under graviditet). Vad man får stå ut med för lilla trollets skull!
  • Fröken Smilla

Igår kväll fick min man äntligen känna lillans rörelser utanpå magen! Otroligt stort för honom <3

• Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-05-29 08:49:50 följande:

Åh vad fint! Vi hade sån himla tur att min man fick känna samma dag! Nu har vi till och med en liten film när man ser hur magen rör sig av sparkar. Alla ser det inte, till exempel min pappa. Men VI ser!!! Det lyckades vi också pricka in att se på samma dag.  

Jag tror vår lilla måste ha vänt sig lite för sparkarna är återigen lite mer som buffar och känns inte lika starkt som för några dagar sen. Visst är du och jag bara några dagar från varandra?

Ja nu känner mannen hela tiden vi ser inget utanpå än, mer än att man kan se vilken sida hon ligger på när jag ligger på rygg för då är magen helt sned vi har lärt oss känna vad som är ryggen, så nu blir det mer verkligt att det faktiskt är en bebis därinne haha!

Jo vi har ju bara fyra dagar emellan, enligt RUL, men endast två
  • Fröken Smilla

(Råkade komma åt skicka-knappen)

Vi har endast två dagar mellan oss om man räknar enligt IVF:en

Jag har återigen börjat vakna om nätterna. INTE kul. Fler med sömnsvårigheter?

• Fröken Smilla

Siri - mycket dåligt av bm. Varför inte skriva lapp så som ni bad om?

Jag ville förvisso inte veta könet pga praktiska skäl, utan snarare pga min egna känsla för barnet. Överraskningsmomentet fanns ändå, både jag och mannen hamnade i nån slags lyckodimma efteråt (vi hörde knappt vad bm sa sen hehe) och för oss båda har det hjälpt till att kunna ta till oss att det faktiskt är en liten person därinne sen vi fick reda på könet. Det är inte bara "den" längre utan mer en individ. Jag vet inte om det är pga att vi fick vänta så länge på att bli gravida, för det har varit svårt att greppa att jag faktiskt är gravid trots stor mage mm. Det ändrades efter UL

Sen förstår jag tjusningen i att vänta, men med tanke på hur jag kände var det mer värt det rent känslomässigt att få veta könet redan nu. Det är ju väldigt individuellt från människa till människa.

• Fröken Smilla

Fortsätter spamma er lite

Igår beställde vi vagnen! Ska komma i slutet av juni <3 OCH för att toppa det lite såg jag spark utanpå magen min man missade det tyvärr, men snart får han också förhoppningsvis se det. OCH idag är det vår första bröllopsdag! Har en bra helg

Hoppas ni alla har en skön helg, snart kommer värmen!

• Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-05-31 09:27:13 följande:

Härligt med sparkar! Och grattis på bröllopsdagen! :) Vi firar vår första nästa helg!

Åh vad roligt! Då har vi haft ganska liknande liv det senaste året
  • Fröken Smilla

Idag har vi firat oss själva och våra mammor, och nu är jag helt slut. Har hamnat i soffan

Missade fota förra veckan, så jämför med två veckor sen. Nu börjar det synas ordentligt framifrån också

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015