-
-
Tack, tack!Fröken Smilla skrev 2015-04-25 08:55:32 följande:
Man ser att magen blivit rundare nertill nu, en riktig bebiskula jättefin!
Och vilken fin kula du har Kakan. Inga tvivel där inte! -
Jag har tänkt att söka graviditetspenning, de två sista månaderna. Aug och Sep. Vissa moment på jobbet orkar jag knappt nu. Får se när det närmar sig hur många procent och vad arbetsplatsen säger såklart. Annars lite semester sista tre veckorna kanske? Med graviditetspenningen blir det kanske bara att jag tar ut 3 dagar pr vecka, och jag har lite sparat. Föräldrapenning om det går över tiden. Sen vill jag också ha semester i juli. Men har mest tänkt lite löst på allt detta. Inget är spikat med arbetsgivaren. Måste lusläsa allt också hos Försäkringskassan.
Vagn kommer vi få överta från en kompis. Nöjer oss med den så länge, om den känns bra sen köper vi nog ingen ny. -
Apropå att jinxa. Jag har inte ens velat köpa ny jacka än och har velat vänta till efter RUL. Hehe...Men idag gick det knappt att stänga den och den stramar över axlarna. Så vi gick till HM, men de två som fanns passade inte alls på mig, även om de såg snygga ut på galgen....Nån som vet nån snygg mamma vårjacka?
-
Usch, nu är oron tillbaka. Haft väldigt spänd mage så fort jag rör mig lite, kan räcka att jag sitter vid datorn och jobbar. Det svider liksom i magen också och har gjort ont vid naveltrakten. Även gjort ont i samband med att jag kissar. Har känt att jag har stressat för mycket och fixat för mycket med att flytta från vår stuga. Har ringt bm och frågat om dessa smärtor, samt tagit urinprov. Allt ska vara normalt.
Men igår när jag skulle flytta mig fr soffa till sängen så fick jag plötsligt ont i magen. Som rejäl mensvärk, och det höll i sig. Det sitter långt ner som ett band och är kvar även idag. Smärtar inte riktigt lika mycket men är ändå kvar. Någon här som har haft ihållande "mensvärk" I många timmar/ dagar? Alltså inte molvärk eller hugg. :-/ -
Jag har också en bra dag idag. Flyter på med jobbet. Hjärnan börjar kännas normal.
Samtidigt ett litet lätt illamående som smög sig på innan lunch. Konstigt det där, mår bäst när jag får vara lite illamående...även det är såklart är skönt att slippa också.
Har börjat fundera igen på att skaffa en doppler. Hur tänker ni? För och emot? -
Låter härligt! Hur svåra är övningarna? Känns som en utopi att jag ska kunna hålla på och stretcha och greja med kroppen...Fröken Smilla skrev 2015-04-29 19:46:35 följande:
Jag rekommenderar det verkligen! Det var otroligt avslappnande och man får fokusera på sig själv och bebisen. Jag har inte tänkt på bebisen på det sättet man gör där, och det kändes väldigt speciellt. Jag behöver jobba lite på att få rätt sinnesstämning, men ska gå fyra gånger till nu och sen tre gånger till i augusti/september.
-
Har också läst det nåt om att det kan påverka fostret, men vet inte vad man ska tro om allt. Tänker bara att oron inte heller är bra...Lutar säkert mot att jag ej köper ändå, för då hade jag väl gjort det redan...Fröken Smilla skrev 2015-04-29 16:00:37 följande:
Också emot. Har hört att man inte ska göra sånt för mycket då det kan påverka babyns hjärna. Man har tydligen sett att det kan göra barn vänsterhänta så det påverkar hjärnan på något vis.
-
Ska kolla upp detta med yoga! Och hur det är här hos oss. Har redan svårt att sitta på en stol längre tider, eller med korslagda ben. Det gör ont i bäckenet. Men heter det gravidyoga så borde de ju ha koll på allt sånt här.
Har även tid hos psykolog nästa fredag så det är bara att härda ut. Och RUL om 12 dagar. Och sen går det ju upp och ner. I går kändes det bra, men bara små dippar av en känsla av att allt inte står rätt till därinne. Dagarna innan de var superdeppiga och jag har svårt att koncentrera mig. Och desförinnan det levde jag en vecka eller så i eufori och tvivlade inte alls...Det jobbiga är kanske dessa svängningar, och dem är det väl bara att acceptera antar jag...:) -
Så fin mage Smilla. Är den första bilden en morgonbild eller lite senare på dagen? För mig är det jätteskillnad på morgon och sen efter frukost och att jag gått runt lite.
Har kollat runt lite på gravidyoga här i Göteborg och de verkar alla ha sommarstängt Samma med vattenträning. Och det känns som att det är då jag kommer behöva det mest. Om jag skulle börja på kurserna som startar i aug så hinner jag ju inte med alla gånger om jag föder runt BF. Om ni andra hittar något, säg gärna till!
Hur har ni andra det med illamående och andra gravidsymtom nu? Mitt är helt borta nu. Jag känner mig nästan normal nu i förhållande till det plus att jag har mer energi. Inte så megahungrig som innan heller. Men jag blir fysiskt trött mycket fortare och magen spänner och blir stor väldigt mycket om jag står, går och sitter mycket på en stol. I princip om jag gör annat än softar på soffan. Denna helgen har vi röjt ordentligt i vår stuga som vi har sålt. Känner lite dåligt samvete att jag har varit igång hela dagarna. Dock inte burit tunga grejer.
Fick i allafall ett gravidbälte idag som jag ska låna av en kompis. Herregud vilken skillnad. Detta kan jag verkligen rekommendera till er som liksom jag redan har börjat känna av trötthet runt bäckenet.
Tycker mig ha känt några slags ilningar, som små kittlingar inifrån magen de senaste dagarna, men blir osäker för idag har jag känt det väldigt mycket. Jag trodde att när man känner rörelser i början så kommer de ej så ofta?
Nu är det dags för att nanna här...God natt allihop!