• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Asams5 skrev 2015-04-01 19:20:05 följande:

Också varit hos BM idag (andra gången). Men några hjärtljud fick jag inte lyssna på. Det blev bara prat, vilket i och för sig kändes bra, med den oron jag haft det sista. Fick tid till spec.mödravården 14/4. Och då kommer dom bla göra ultraljud. Så himla skönt. Hade varit tortyr att vänta till RUL.

Har också hypotyreos sen flera år. Inför sista IVF-behandlingen låg jag på 0,3. Och nu på inskrivningssamtalet på 2,7. Men hon förklarade att det bara är i början det stiger, så det är ingen fara. Vad ligger ditt på?

Jag tror det är rätt ovanligt att man får höra hjärtljud såhär tidigt eftersom det finns en risk att man inte kan höra även om allt är bra.

Jag hade 4,9 inför utredningen och kom ner till 2,1 om jag inte minns helt fel. Det var något år sen nu. Nu låg det på 1,5 :)
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-04-01 19:53:17 följande:

Oj! 1,7 menar jag att det var på. I vilket fall har det ju höjts sig en hel del, men det är nog lugnt.

Ja det tror jag, min bm tyckte 1,5 var utmärkt. Men å andra sidan var mitt första värde inte extremt högt.
  • Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-04-01 20:28:47 följande:

Jag har blivit vrålförkyld under dagen o ligger nu i soffan och hostar och snorar plus mår illa, högst otrevlig kombo! Blir lite orolig för att jag ska få feber också, läste att hög feber ju inte ska vara så bra, men vad menas med hög?? O ska man ta alvedon eller inte?

Usch stackare!

Jag tycker nog du ska ta lite alvedon, det är ju inflammationshämmande och febernedsättande om du nu får feber. Ring bm imorgon och hör ang temp, jag vågar inte råda dig på den biten.

Krya på dig!
    D
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-04-01 22:14:33 följande:

Härligt Smilla! Vi ska få höra hjärtljud hos bm från v.15, vilket är nästa vecka så känns tryggt. Ska bara ringa en dag innan och komma in snabbt om jag är orolig. Såå skönt att veta att vi kan det.

Ja samma här, de brukar tom kunna ta emot samma dag om man är orolig. Det är en stor trygghet! Vår bm är så himla mysig också, vi är så glada att vi fick henne till slut måste säga att här har den privata vården verkligen lyckats, och jag känner mig lite bortskämd att bo i en större stad där man kan välja på ett rätt stort utbud. Man har ju läst mindre roliga historier om kvinnor som mer eller mindre är fast hos en tråkig bm för att det inte finns något annat val.
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-04-02 19:44:44 följande:

Idag har det molvärkt i magen och känts i ljumskarna hela eftermiddagen och kvällen vilket gör mig skitnervös. Springer på toa stup i kvarten för att kolla att det inte kommit blod. 10+2 idag. Urk vad oroligt!

Jobbigt! Men det är säkert ingen fara. Molvärken kommer och går för mig hela tiden, även om den mattats av lite rent generellt. Men i vecka 11 minns jag att jag fortfarande kände mycket vissa dagar. Till den grad att det gjorde ont. Försök att inte oroa dig! Jag vet att det är lättare sagt än gjort dock
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-04-02 20:51:34 följande:

Det är att värken är så ihärdig som känns oroväckande. Hade du också ihållande värk?

Ja jag kunde gå en hel dag med det. Just att du känner det mot ljumskarna tyder på att det är ligamenten som bråkar med dig just nu. Det är läskigt men ofarligt. Jag har ganska mycket molvärk just nu, även om jag tror att en del beror på arbetande tarmar. Men det känns på båda sidorna.
  • Fröken Smilla

Slå annars 1177 en signal. Tror de är mycket vana vid frågor om graviditet. Hoppas dock det släpper snart!

Glad påsk på er!

• Fröken Smilla
    isglass3 skrev 2015-04-03 20:11:01 följande:

Tror det här har varit uppe tidigare men tar upp det ändå. På tisdag ska vi göra KUB och jag känner mig lite orolig inför det. Egentligen mest för att det känns konstigt att göra det. Hur har ni andra tänkt? Vet ju att endel har gjort/ska göra och endel inte, men hur har era tankar gått? Jag tycker det är svårt det här med fosterdiagnostik. Känner mig ganska säker på att jag inte vill gå vidare med fvp eller mkp ifall det skulle "behövas" och då funderar jag lite på varför vi alls ska göra kub eg? Förhoppningsvis får vi ju låg risk och då kan man väl kanske slappna av lite men ändå? Hoppas helt enkelt att det går bra och vi inte behöver tänka mer på det...

Vi är inne på samma linje som Kakan och valde bort KUB. Inget vi ångrar idag. Vi ville inte heller gå vidare med ytterligare tester så sannolikhetsvärde hade bara skapat oro för oss. Finns missbildningar som trisomi 13 och 18 ger (rätta mig gärna om jag har fått fel kromosomer här) så kommer de att visa sig på RUL. Visst är det tråkigt att behöva avbryta en graviditet så sent men som lisodan skriver så kan man ju hitta annat fel då också. Down Syndrom skrämmer oss inte så vi hade inte tagit bort barnet om den hade haft det.

Sen har jag gränsålder för KUB här i Skåne (33), hade inte ens fått valet i de flesta andra län så jag håller tummarna att vår lilla plutt mår bra ändå!
  • Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-04-04 09:16:49 följande:

... I övrigt håller jag på att hosta lungorna ur mig när förkylningen nu gått in i hostfasen o tycker synd om den lille därinne som säkert skumpar runt väldigt mycket..

Jag har hostat mer eller mindre konstant i en månad nu, tycker också synd om lillplutten
  • Fröken Smilla

Om jag inte minns fel, så tränar flera av er.

Jag tränar inte, men går på promenader och har en koloni som måste skötas. Har märkt att jag blir trött väldigt fort och blir lite smått illamående när jag tex gått en stund. Idag tog ryggen/höfterna slut när jag pysslade i koloni. Märker ni av nån förändring på liknande vis?

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015