oOHalalOo skrev 2015-07-05 15:38:08 följande:
Ja för mig som muslim är det viktigt. Min ekvation skulle kunna se ut så här: gudstro + enhet = logik.
Jag har mig veterligen inte beskyllt andra för att ha flera gudar så den åsikten får stå för dig och den diskussionen lägger jag mig inte i.
Sen kan jag inte heller lägga mig i när det gäller ditt påstående att tala förklenande om religioner som har flera gudar, jag diskuterar knappast andra religioner än Islam - tycker det är mest intressant att diskutera egentligen. Å andra sidan, här på Familjeliv är jag knappast ensam om det intresset.
Sen när det gäller vad som är fint och mindre fint det är ju dina tankegångar om ämnet. För mig handlar tro inte om hur fint det är utan om, just tro - och övertygelse.
Jag ber om ursäkt för att jag skriver så illa att du kan misstolka mig så grovt som du gör i detta inlägg.
Det är inte jag som anser att religioner är mer eller mindre fina beroende på antalet gudar. När jag skrev trådstarten hade jag just haft en diskussion med en kvinna som hävdade att asatro och hinduism inte ens var religioner eftersom det var "mångguderi", som hon uttryckte saken. Då drog jag mig till minnes min barndoms kristendomsundervisning, det hette så på den tiden, då polyteistiska religioner framställdes som mer primitiva just för att de hade fler gudar. Det är också vanligt att muslimer argumenterar mot kristendom just för att man (felaktigt) tolkar Jesus gudomlighet inom den kristna tron som att det handlar om flera gudar och att detta med flera gudar alltså skulle vara något fel i sig. På motsvarande sätt har man inom protestantisk kristendom beskyllt katolicismen för att de med sina helgon har något slags gudar.
Jag var intresserad av att höra svar från dem som så uppenbart ser det som bättre eller mer logiskt med bara en gud.
I mina ögon tycks du vara inne lite på samma linje när du skriver "gudstro + enhet = logik" . Det låter som du tycker att det är mer logiskt att tro på en gud än på flera. Varför?
I mina ögon är alla religioner lika stolliga. Skulle jag klassa någon religion som "ofin" skulle det inte vara antalet gudar som avgjorde, utan om religionen får människor att ta till vapen eller får dem att genomföra terrordåd, om religionen underblåser förtryck mot kvinnor och sexuella minoriteter eller cementerar könsroller, eller om religionens förespråkare talar sig varma för religiöst grundade inskränkningar i yttrandefriheten, för att ta några exempel.
Återigen ber jag om ursäkt för att jag tydligen skriver så illa att du knappt förstår ett ord av vad jag säger, men hoppas att du nu kanske förstår bakgrunden till min inledande fråga.