Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför EN gud?

Rikard skrev 2015-02-12 22:15:16 följande:

Det verkar vara väldigt viktigt för judar, kristna och muslimer att man tror på bara EN (1) gud.
    Att beskylla andra för att ha flera gudar används nästan som en svordom.
    Man talar förklenande om de religioner som har flera gudar.
    Varför är det så mycket finare att tro bara på en gud?

Ja för mig som muslim är det viktigt. Min ekvation skulle kunna se ut så här: gudstro + enhet = logik. 
    Jag har mig veterligen inte beskyllt andra för att ha flera gudar så den åsikten får stå för dig och den diskussionen lägger jag mig inte i. 
    Sen kan jag inte heller lägga mig i när det gäller ditt påstående att tala förklenande om religioner som har flera gudar, jag diskuterar knappast andra religioner än Islam - tycker det är mest intressant att diskutera egentligen. Å andra sidan, här på Familjeliv är jag knappast ensam om det intresset.
    Sen när det gäller vad som är fint och mindre fint det är ju dina tankegångar om ämnet. För mig handlar tro inte om hur fint det är utan om, just tro - och övertygelse. 
  • oOHalalOo
    Rikard skrev 2015-02-12 22:46:18 följande:
    Med tanke på att vissa religiösa blir extremt upprörda om man är nedlåtande mot deras gud, så undrar man varför de i sin tur är så extremt nedlåtande mot andras gudar ifall dessa är fler än en.
    Det är en ganska grov dubbelmoral!
    Det kan jag hålla med om, man ska leva som man lär.

Men - om jag försöker bena ut vad du har skrivit... 'Man' som är nedlåtande mot en gud, sedan är den personen som tror på den guden nedlåtande mot någon annan som tror på något annat.... Är det bara mellan-ledet som visar dubbelmoral? Har den sätter bollen i rullning dvs 'Man' inget moraliskt ansvar alls? Den får göra vad den vill, säga vad den vill - men den som den vänder sig till får varken reagera, försvara sig, känna sig kränkt eller ledsen och får inte rulla bollen vidare? Gäller yttrandefriheten nu endast för 'Man' som jag utgår från är ateisten i gänget? Vad är det för dubbelmoral skulle jag vilja veta?
  • oOHalalOo
    Lord Hans skrev 2015-02-13 08:00:17 följande:

Hela konceptet med en gud bygger på att det genom tiderna funnits olika kungar/härskare som kämpat om tronen. På tronen finns bara plats för en kung, därför har man hittat på religionen, så att folket lättare ska förstå och underkasta sig sin härskare.

Det är faktiskt en bra jämförelse. För jag tror att de som inte tror på högre makt ändå kan förstå tanken på 'en ledare'. Det kan en president, en kung, en VD osv. 

Sen delar jag inte din uppfattning om religion och tro, men du hade en bra och enkel tolkning av innebörden av 'en'. Så tack för det. 
  • oOHalalOo
    Paulina P P skrev 2015-04-21 08:55:00 följande:
    "Ha, min gud är starkare än din gud!" liksom...
    Eller så handlar det om 'jag har min tro och övertygelse och du har din¨. Något som ryms både inom religionsfriheten och yttrandefriheten. Sen har människor intresse av att utbyta åsikter och dela med sig - inte ens det borde vara något främmande eller udda. Det är endast respekten som kanske fattas för andras val som det handlar om. Men då talar vi om människors tillkortakommanden och delvis fördomar. 
  • oOHalalOo
    gahadas skrev 2015-05-15 20:24:16 följande:

Varför någon gud överhuvudtaget? Jag behöver i alla fall ingen annan att tro på än mig själv.

All religion är ju bara ursäkter

För att man är troende så har man inte blivit fråntagen ansvar över sitt liv och sina handlingar eller vad man förmår.  

Men du får gärna utveckla din tanke och förklara. 
  • oOHalalOo
    lebowski skrev 2015-05-16 18:28:58 följande:

Även om det fanns en Gud så skulle jag helt enkelt inte bry mig om hens existens. Jag har inte det behovet. Men om jag hade haft ett behov av en Gud så skulle det inte spela någon roll om hen existerade. Tro handlar om att skapa en illusion av något som tröstar och ger hopp i hopplösa situationer. 

Tro handlar kanske lite mer än om det, men att exempelvis hitta något som ger stabilitet och trygghet är kanske inte helt fel. Hur många gånger har jag inte hört människor säga, 'men varför just jag!?' och grubblandet över det skapar misströstan och sorg och även mental instabilitet. Känner man förtröstan så förstår man kanske lättare att man inte alltid kan förstå vad som sker och att det inte alltid finns ett svar eller förklaring, utan att det bara är. Vi förstår inte alltid varför det är och blir som det är, men vi förlikar oss med det. 
  • oOHalalOo
    themia skrev 2015-05-18 20:21:28 följande:
    Menar du att det bara är troende som har rätt att uttrycka sin åsikt?
    Så uppfattade jag inte inlägget alls, stod inget om att inte uttrycka en åsikt, utan om varför religiösas tro eller inlägg bemöts på ett nedvärderande sätt - och det måste väl gå att undra? Det gäller ju långt från alla som uttrycker sig så, men en del har jag kunnat läsa här i tråden, 
  • oOHalalOo
    EnAnonumius skrev 2015-06-01 12:48:52 följande:

Jag vill ju inte kalla kristna,judar och muslimer för enkla människor.

Dock så tror ju jag att när Israels folk slöt förbund med en gud så var det nog lite av att det var enklare att hålla reda på en gud än flera. Människor har ju det i sin mänskliga natur att sträva efter enkelhet., Så jag ser det att det även speglar in på många grupper som har monoteistisk religion.

Men det jag har svårt att begripa är varför judar, kristna och muslimer hävdar att deras religion är den sanna när de ändå tror på samma Gud? Jag får inte riktigt i hop den öh logiken.

Det handlar nog om gudssynen eller tolkningen om du så vill. För det första så är en religion sann för den utövare som det handlar om. Så för mig som muslim så är Islam rätt och sann för mig och inget annat. Det tror jag är en logisk tanke som går att följa? Ett annat sätt att dyrka Skaparen och praktisera är fel för mig personligen - därför är andra religioner fel för mig. Tro och praktik går hand i hand och det är det som är grundstommen.
    Jag har en del gemensamt med andra troende däremot, tron i sig som är A och O det säger sig självt.  
Svar på tråden Varför EN gud?