• 89Madeleine

IVF/ICSI februari 2015

Jag är en tjej på 25 år som tillsammans med min sambo försökt få barn i 4 års tid.
    Efter utredning har vi fått reda på att barnlösheten beror på manlig faktor och att vi kommer att få göra IVF med metoden ICSI (där man injicerar spermien direkt i ägget) på reproduktionsmedicin KS/Huddinge. Jag ska in på mitt andra VUL på måndag 9/2 och är i fullt sjå med sprutorna.

Är det fler som vill vara med i tråden och stött varandra? :)
    Man har ju så mycket frågor och funderingar hela tiden.

Kram på er alla kämpare!

• Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-02-19 18:26:54 följande:
    Det gick under omständigheterna bra. Insättning ska ju vara smärtfri och snabb men tyvärr är min lilla tapp liten, trång, hård och lite i fel vinkel efter en operation. Så läkaren fick inte in katetern och jag höll på att svimma av rädsla/smärta. Fick avbryta och inta lugnande. Läkaren utvidgade hålet. Sen fick det bättre. Alla andra steg med sprutor, utplock och en tidigare förlossning som gick kanon gjorde att jag var helt oförberedd på detta problem. Är ju liksom ingen känslig person.

Det embryo som sattes in var jättebra, de övriga tre ska växa till sig och om de gör det så fryses de på söndag. De hade förhoppningar om frysen men också om graviditet :)
    Fy vad tråkigt att du behövde genomgå den smärtan. Tur det är över då!

Och fasen vad kul med så bra resultat :) Jätteglad för din skull! Stort grattis och jag håller innerligt tummarna för alla er som går och ruvar nu.

Kram
  • V83
    Elfia skrev 2015-02-20 01:12:13 följande:

Hej! Vad kul. Grattis :) håller tummarna för dig nu att det går hela vägen :)) Fick du akupunktur någon dag innan insättning då? Var det något som ingick i din behandling? Jag har läst om många som testat det under tiden de gör behandlingar eller innan de börjar. Jag funderar också på det faktiskt. Det kan väl inte skada på något sätt?

Tack!

Jag fick akupunktur i direkt anslutning till insättningen. 45 min innan. Det är något som man kan köpa till på den klinik i Danmark som jag går på. Det känns avslappnande, och det måste ju alla gånger vara bra.

Har du börjat med dina hormonsprutor? Det kommer att gå bra, helt övertygad om det. Men jag fattar nervositeten.
  • Elfia
    V83 skrev 2015-02-20 12:40:38 följande:
    Tack!

Jag fick akupunktur i direkt anslutning till insättningen. 45 min innan. Det är något som man kan köpa till på den klinik i Danmark som jag går på. Det känns avslappnande, och det måste ju alla gånger vara bra.

Har du börjat med dina hormonsprutor? Det kommer att gå bra, helt övertygad om det. Men jag fattar nervositeten.
    Jaha, käckt! Jag ska ringa SU på måndag och prata med de på reproduktionskliniken om det här med akupunktur och se vad de säger och tycker. Behöver ändå prata med de om lite andra saker.

Mim behandling med hormonsprurorna startar om 2 veckor och jag har liksom inte hört från de ännu. Vet inte om jag har fått allt jag ska ha på recept som jag bara kan hämta ut osv. Dessutom känner jag att jag behöver träffa de igen för att få ännu en genomgång om hur jag ska ta de. Vi blev instängda i början av januari på det där första mötet så allt kändes överväldigat när de gick igenom allt där och då. Minns inte alls hur jag ska göra längre... Men det löser väl sig. Hoppas att det är som du skriver, att det går bra.
  • Filli89
    Elfia skrev 2015-02-19 17:05:40 följande:

Jag förstår precis. Det var min fästman med när vi fick reda på resultatet efter undersökningen. Han spermier var färre än de ska vara och långsamma simmare. Han var helt förstörd efter svaret och klandrade sig själv och kände att han "inte kunde leverera" Det är ju inte deras fel att det är så men jag såklart blir man ledsen och det får man lov att vara. Hur går det med er utredning? Är ni klara snart? Hur såg det ut för dig? Jag var fullkomligt frisk och äggledarna såg fina ut innan och efter spolning med. Jag hoppas att det håller sig så under behandlingen med och att jag dessutom kan leverera guldägg ;) 

Korta protokollet är vad jag förstått det som när man skippar nässpray och preparat som gör kroppen redo för hormonbehandlingarna. Man går direkt över på sprutorna i ca 1 vecka och sedan en spruta som stannar upp ägglossningen så att de kan gå in och  suga ut de då förhoppningsvis mogna äggen ur blåsorna, befrukta de och köra återföring kort därefter. Allt sker ganska intensivt med det korta protokollet. Medan de långa protokollet är lite mer utdraget. De brukar oftast veta vad som är bäst för en. Och vilka preparat man behöver osv. Allt beror på vad "felet" är liksom. 

Jag har inte hört talas om den du beskriver men jag antar att även fast ni är utomlands och gör detta borde de kunna sitt jobb minst lika bra och förhoppningsvis ger de inte er något ni inte inte behöver. 

Okee då vet jag lite grann Allt kom fortare än vad vi trodde, idag ska vi ha vårt första ICSI möte då vi ska göra undersökning tala om priser samt tillvägagångssätt.. Herregud vad orolig jag är !!! hur ska detta gåå? Och i med att man betalar är det ännu spänt för att lyckas!! Jag är så orolig för att jag inte ska reagera på sprutorna o inte få ut bra ägg.. Trots att felet sägs vara hos maken så är ja rädd att de tillslut säger näe men det är även du, jag har ju opererat bort endometrios.. Så för mig tror jag att nedregleringen är bäst lr vad tror du? Vet du något? har hört vissa med endo nedregleras i fyra veckor lr mer . vi gick direkt på ICSI för min man gjorde ultraljud där nere och det visade sig att anledningen var bråck som det heter, det orsakar att spermiernas temp blir för höga och därmed dör de, att opera bort det kan kosta från 4000 tusen till 20 000 sa läkaren och trots det finns det inget vetenskap för att man ska kunna få barn efter op så vi valde att skippa de! ivf är så billig här från 5000 tusen till 9000 och ICSI cirka 12 000 kollade på svenska sidor där stod det 29 000 vilken skillnad !! ooh hoppas allt går bra idag!! Hur går det för dig? Har babblat på haha ni är bokstavligen de ända som vet min resa förutom min man dåå, ursäkta röran i texten så stressad!!
  • Gosmos

[quote=74896201][quote-nick]Filli89 skrev 2015-02-21 12:12:31 följande:[/quote-nick]Okee då vet jag lite grann Allt kom fortare än vad vi trodde, idag ska vi ha vårt första ICSI möte då vi ska göra undersökning tala om priser samt tillvägagångssätt.. Herregud vad orolig jag är !!! hur ska detta gåå? Och i med att man betalar är det ännu spänt för att lyckas!! Jag är så orolig för att jag inte ska reagera på sprutorna o inte få ut bra ägg.. Trots att felet sägs vara hos maken så är ja rädd att de tillslut säger näe men det är även du, jag har ju opererat bort endometrios.. Så för mig tror jag att nedregleringen är bäst lr vad tror du? Vet du något? har hört vissa med endo nedregleras i fyra veckor lr mer . vi gick direkt på ICSI för min man gjorde ultraljud där nere och det visade sig att anledningen var bråck som det heter, det orsakar att spermiernas temp blir för höga och därmed dör de, att opera bort det kan kosta från 4000 tusen till 20 000 sa läkaren och trots det finns det inget vetenskap för att man ska kunna få barn efter op så vi valde att skippa de! ivf är så billig här från 5000 tusen till 9000 och ICSI cirka 12 000 kollade på svenska sidor där stod det 29 000 vilken skillnad !! ooh hoppas allt går bra idag!! Hur går det för dig? Har babblat på haha ni är bokstavligen de ända som vet min resa förutom min man dåå, ursäkta röran i texten så stressad!![/quokostar

Visst är det tråkigt med den extra stressen pga pengar men om det tar sig med en gång så är det ju ett otroligt kap! Vi betalar 29000 men då ingår icsi om man behöver det.

Det är klart dom kommer reagera, dina äggstocka. Du har säkerligen fått lämna prover? Då ser de hur stor kapacitet du har. Jag hade otroligt liten kapacitet men plockade ändå ut sju ägg, som sagt. Har du helt normal funktion kommer det ju bli rena skördefesten :)

• V83

Du behöver nog inte oroa dig för att hormonerna inte ska ta. De scannar dig efterhand och då ser de om de behöver höja dosen.

Filli89 skrev 2015-02-21 12:12:31 följande:

Okee då vet jag lite grann Allt kom fortare än vad vi trodde, idag ska vi ha vårt första ICSI möte då vi ska göra undersökning tala om priser samt tillvägagångssätt.. Herregud vad orolig jag är !!! hur ska detta gåå? Och i med att man betalar är det ännu spänt för att lyckas!! Jag är så orolig för att jag inte ska reagera på sprutorna o inte få ut bra ägg.. Trots att felet sägs vara hos maken så är ja rädd att de tillslut säger näe men det är även du, jag har ju opererat bort endometrios.. Så för mig tror jag att nedregleringen är bäst lr vad tror du? Vet du något? har hört vissa med endo nedregleras i fyra veckor lr mer . vi gick direkt på ICSI för min man gjorde ultraljud där nere och det visade sig att anledningen var bråck som det heter, det orsakar att spermiernas temp blir för höga och därmed dör de, att opera bort det kan kosta från 4000 tusen till 20 000 sa läkaren och trots det finns det inget vetenskap för att man ska kunna få barn efter op så vi valde att skippa de! ivf är så billig här från 5000 tusen till 9000 och ICSI cirka 12 000 kollade på svenska sidor där stod det 29 000 vilken skillnad !! ooh hoppas allt går bra idag!! Hur går det för dig? Har babblat på haha ni är bokstavligen de ända som vet min resa förutom min man dåå, ursäkta röran i texten så stressad!!

• Filli89

Tack alla för stödet, har nu gjort alla prov, tid på lördag starta med hormonbehandlingen här sätter de tillbaka upp till tre embryon beroende på ålder, kapacitet, samt embryo.. Skulle inte ha något emot två hahaha ryser av tanken men ingen lätt grej.. Hoppas på ett friskt barn hursomhelst. Ni som gör ICSI i Sverige och står för det, 30 000 är jätte dyrt jämfört med utlandet här kostar det 7000 och resten är beroende på dina mediciner dvs rörlig men Max är 12 000.. Stor skillnad ändå. Herregud vad nervöst. En sak jag inte förstår kanske låter dum, men hur kan det misslyckas om de gör hela processen åt en, ja menar embryot är färdigt, är det att den ska fastna som är grejen ? Hur går det för er andra, har ni börjat redan

• Gosmos
    Filli89 skrev 2015-02-25 18:23:17 följande:

Tack alla för stödet, har nu gjort alla prov, tid på lördag starta med hormonbehandlingen här sätter de tillbaka upp till tre embryon beroende på ålder, kapacitet, samt embryo.. Skulle inte ha något emot två hahaha ryser av tanken men ingen lätt grej.. Hoppas på ett friskt barn hursomhelst. Ni som gör ICSI i Sverige och står för det, 30 000 är jätte dyrt jämfört med utlandet här kostar det 7000 och resten är beroende på dina mediciner dvs rörlig men Max är 12 000.. Stor skillnad ändå. Herregud vad nervöst. En sak jag inte förstår kanske låter dum, men hur kan det misslyckas om de gör hela processen åt en, ja menar embryot är färdigt, är det att den ska fastna som är grejen ? Hur går det för er andra, har ni börjat redan

Ja, det är själva fästandet som är grejen. Det är inte säkert att ett kanonembryo fastnar ens. Än värre om ägget inte är av toppkvalitet. Annars skulle man ju aldrig sätta in tre ägg. Jag tror inte någon läkare vill riskera trillingfödslar.

Jag ruvar, är på sjunde dagen och har tio dagar kvar till jag får kissa på sticka.
  • V83

Jag har läst att det där med fästandet oftast handlar om att embryot inte delar sig som det ska, snarare än att det är just fästandet. Även om embryot ser ut att dela sig fint, så finns det inga garantier för att den genetiska koden är rätt typ, och därmed fortsätter dela sig. Något sånt har jag läst.

Ruvar också på sjätte dagen. Test nästa torsdag. Pendlar mellan hopp och förtvivlan. Det molar i magen, men så kan det ju vara i vilket fall. Det är helt omöjligt att veta vad som är hormonkänningar och vad som är en eventuell graviditet.

Håller fortsatt tummarna för er andra.

• Filli89

Okee hoppas på det bästa för oss alla, sen vilka blod prover gjorde ni innan start föresten? Behövde inte göra hiv eller klamydia tydligen, endast hepatit C och nåra andra som ja inte förstår så mycket av?

Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015