• 89Madeleine

IVF/ICSI februari 2015

Jag är en tjej på 25 år som tillsammans med min sambo försökt få barn i 4 års tid.
    Efter utredning har vi fått reda på att barnlösheten beror på manlig faktor och att vi kommer att få göra IVF med metoden ICSI (där man injicerar spermien direkt i ägget) på reproduktionsmedicin KS/Huddinge. Jag ska in på mitt andra VUL på måndag 9/2 och är i fullt sjå med sprutorna.

Är det fler som vill vara med i tråden och stött varandra? :)
    Man har ju så mycket frågor och funderingar hela tiden.

Kram på er alla kämpare!

• Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-12 21:05:15 följande:
    Hej! :)

Jag har insättning imorgon om något ägg blir befruktat :) spännande!

Jag känner igen det där med nerverna!

Varför gör ni ivf?

Vi gör pga att sambon har för få och långsamma spermier.

Lycka till! Kram
    Åh! Håller tummar och tår för att du ska få befruktade ägg tillbaka :)) Hör gärna av dig om du orkar och berätta hur det kändes och hur det gått efteråt :)

Själv är jag så nervig kring sprutorna (Är oerhört sprut rädd) och hur min kropp kommer att reagera på hormonerna. Så jag försöker sysselsätta mig för att lugna nerverna.

Vi gör också ivf/icsi pga att min sambo har för få och långsamma simmare. Vi kör det korta protokollet. Minns inte era kommentarer ovan riktigt. Men var det första ivf ni går igenom? Korta eller långa protokollet?

Lycka till imorgon, håller innerligt tummarna=) kram
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-12 23:24:42 följande:
    Åh! Håller tummar och tår för att du ska få befruktade ägg tillbaka :)) Hör gärna av dig om du orkar och berätta hur det kändes och hur det gått efteråt :)

Själv är jag så nervig kring sprutorna (Är oerhört sprut rädd) och hur min kropp kommer att reagera på hormonerna. Så jag försöker sysselsätta mig för att lugna nerverna.

Vi gör också ivf/icsi pga att min sambo har för få och långsamma simmare. Vi kör det korta protokollet. Minns inte era kommentarer ovan riktigt. Men var det första ivf ni går igenom? Korta eller långa protokollet?

Lycka till imorgon, håller innerligt tummarna=) kram
    Tack!! :)

Jag hör absolut av mig :)

Jag var också oerhört spruträdd, men det var så tunn nål så den kändes inte. Jag var så envis och tänkte bara på allt gott detta kunde leda till, så då gick det bra :)

Man oroar sig oftast i onödan.

Detta är vår första IVF och vi gjorde också korta protokollet :)

Kram!
  • 89Madeleine
    89Madeleine skrev 2015-02-13 10:03:52 följande:
    Tack!! :)

Jag hör absolut av mig :)

Jag var också oerhört spruträdd, men det var så tunn nål så den kändes inte. Jag var så envis och tänkte bara på allt gott detta kunde leda till, så då gick det bra :)

Man oroar sig oftast i onödan.

Detta är vår första IVF och vi gjorde också korta protokollet :)

Kram!
    Allt gick jättebra idag :)

Kändes ingenting att sätta in och känns ingenting nu heller. Jag är bara orolig att tappa embryot :O
  • Gosmos

Hej tjejer!

Jag är också en av er. I full gång med första ivf, vet inte om det behövs icsi, beror på dagsformen ;). Vi har äggplock på tisdag så det är elfte och sista menopurdagen idag. Kör 375 enheter per gång.

Hur mår ni andra av hormonerna?

• 89Madeleine
    Gosmos skrev 2015-02-14 10:34:34 följande:

Hej tjejer!

Jag är också en av er. I full gång med första ivf, vet inte om det behövs icsi, beror på dagsformen ;). Vi har äggplock på tisdag så det är elfte och sista menopurdagen idag. Kör 375 enheter per gång.

Hej! Vad kul :)

Så sa dem till oss med ang dagsformen, men det visade sig att det blev ICSI iallafall :)

Men jag ville det, då det är lättare befruktat då.

Jag blev jätteförkyld och kände mig febrig av hormonerna, samt att magen blev jättesvullen.

Jag tog 150 enheter Gonal-f.

Hur mår du av dem?
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-13 23:26:19 följande:
    Allt gick jättebra idag :)

Kändes ingenting att sätta in och känns ingenting nu heller. Jag är bara orolig att tappa embryot :O
    Modigt av dig. Jag hoppas att jag klarar av det med sprutorna med. Jag har sagt till mina två nätsmarta vännerna och såklart fästmannen att de måste vara med när jag provar, i värsta fall blir det de som får göra det på mig haha.

Vad roligt att höra att det gick bra för dig med insättningen :) Vi håller tummar och tår att det nu går hela vägen och plutten stannar där inne :)))

Kramar till dig.
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-02-14 10:34:34 följande:

Hej tjejer!

Hej och välkommen in i ivf/icsi gänget :)

Jag har ännu inte börjar med behandlingarna. Sitter framför en brasa på landet just nu och drömmer mig bort tills vi får börja med detta. (3 veckor kvar) så otroligt nervöst då jag inte vet vad som väntar mig exakt men samtidigt spännande när man tänker på resultatet i slutändan :)

Hur har din kropp reagerat på alla hormoner?

Man är ju lite nervig när man tänker på det. Pms och jag tex, fungerar väl inte så värst bra ihop hehe.
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-14 11:38:08 följande:

Så sa dem till oss med ang dagsformen, men det visade sig att det blev ICSI iallafall :)

Jag blev jätteförkyld och kände mig febrig av hormonerna, samt att magen blev jättesvullen.

Hur mår du av dem?
    Svullen i magen säger du. Blev du överstimulerad då? Eller är det rätt vanligt att man kan bli lite svullen? (tänker på sådär svullen som man kan bli när man har fått sin mens)

Kram
  • Gosmos
    Elfia skrev 2015-02-14 13:18:27 följande:

Hej och välkommen in i ivf/icsi gänget :)

Jag har ännu inte börjar med behandlingarna. Sitter framför en brasa på landet just nu och drömmer mig bort tills vi får börja med detta. (3 veckor kvar) så otroligt nervöst då jag inte vet vad som väntar mig exakt men samtidigt spännande när man tänker på resultatet i slutändan :)

Hur har din kropp reagerat på alla hormoner?

Man är ju lite nervig när man tänker på det. Pms och jag tex, fungerar väl inte så värst bra ihop hehe.

89Madeleine skrev 2015-02-14 11:38:08 följande:

Hur mår du av dem?

Jag har lågt amh och sambon har få och trötta spermier så vi behöver nog all hjälp vi kan få förmodligen. Vi har dock en son som blev till naturligt för tre år sedan så jag hoppas att vi trots allt funkar.

Jag har ganska tråkig pms (alla är emot mig -känsla och allmän hopplöshet) men känner inget sånt alls nu. Är trött och öm i mage och bröst. Feberkänsla till och från. Trodde jag skulle behöva flytta ut i skogen de gör veckorna ;)

Svullnad om magen hör till, även om man inte är överstimulerad har jag förstått. Jag kör högsta dosen menopur men har ändå bara fyra stora äggblåsor så det kallas snarare svårstimulerad tror jag.
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-14 13:13:41 följande:
    Modigt av dig. Jag hoppas att jag klarar av det med sprutorna med. Jag har sagt till mina två nätsmarta vännerna och såklart fästmannen att de måste vara med när jag provar, i värsta fall blir det de som får göra det på mig haha.

Vad roligt att höra att det gick bra för dig med insättningen :) Vi håller tummar och tår att det nu går hela vägen och plutten stannar där inne :)))

Kramar till dig.
    Det är inte så farligt med sprutorna :)

Jag trodde det också i början :)

Tack så mycket!

Hoppas verkligen!! :)

Kram
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015