• anonymajag

problem med amning, börja med ersättning?!

Hej jag är i en jobbig situation där jag velar om jag ska sluta amma och börja med ersättning. Vill gärna ha åsikter från folk som kört med ersättning, fördelar/nackdelar.

Våran lilla flicka är bara två veckor. Hon har ammat hittills men mina bröstvårtor är totalt söndertrasade och jag har så jäkla ont. ????

Har dessutom haft mjölkstockning i båda brösten. Det ena blev inflammerat hela bröstet och jag låg mer eller mindre däckad i feberfrossa i 5 dagar. Det ena bröstet har inte fått igång mjölkproduktionen igen trots att mjölkstockningen är borta sedan 6 dagar. Var på bvc idag och hon hade gått ner 100g nu sen förra vägningen. ????

Jag börjar ha lite svårt att se varför jag håller på och krånglar med det här. Det tar all min energi, jag orkar inte ens njuta av henne som jag vill. ????

Hon på bvc la ingen värdering i att jag känner som jag gör utan sa att det är helt ok att känna som jag känner och att det är upp till mig om jag vill sluta amma.

Men om jag vill få det att funka med amningen, eftersom ett bröst inte har nån produktion direkt, så måste jag intensivamma varannan timme.

Är det värt att lida ett tag för att få det att funka? (Det är verkligen ångestladdat nu när jag märker att hon börjar bli hungrig)

Är det smidigt med ersättning eller är det bara bökigt? Blir man låst?

Väldigt tacksam för feedback från er med erfarenhet.

• Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!
  • aleakim

Du kan ju fortfarande försöka få igång amningen trots att du ger ersättning. Amma henne först och komplettera med ersättning.

Förutsatt att du VILL amma då, man måste absolut inte.

Mjölken sinade tidigt i mitt högra bröst och jag har helammat sonen på det vänstra. Har väldigt olika bröst just nu men det är också allt, har inte ammat oftare än andra trots att jag bara haft ett bröst att ge ur.

Jag tycker att det är värt stå ut, men det är verkligen inte min åsikt som räknas här utan din.

Lycka till!

lilla grabb
  • anonymajag

Jo men det är just det, att jag inte vet om jag vill längre. Det är så fruktansvärt smärtsamt. Jag vrider mig i plågor, gråter och är spänd som en fiolsträng. Försöker få henne att ta om tills hon har ett bra tag, vilket hon bara blir arg och stressad över när det enda hon vill är att äta. Det känns inte som att det för nåt gott med sig till någon av oss.

Så jag skulle vilja höra från folk med samma erfarenhet. Är det värt att fortsätta? Eller är det bara skönt att sluta kämpa och börja med ersättning?

• Trippelmamma76

Jag hade mycket amningsproblem men är glad att jag kämpade mig igenom det och ammade till nästan 12 mån. Men du kan ju komplettera med ersättning om du vill. Se upp så du inte fått svamp i brösten. Det gör riktigt ont.

• puckow

Jag har problemet att jag har för mycket mjölk och min 2,5 veckas skriker, släpper, sparkas och håller på så ett bra tag och ibland lyckas hon börja amma ordentligt, ibland får vi ge upp för stunden. Så nu har hon börjat gå ner i vikt istället för upp så jag kommer utan att tveka avsluta amningen och börja ge ersättning. Jag känner att det redan krånglar som det är och ska jag behöva kämpa mer så kommer jag inte orka och även ha en 3 åring på det, nej gör de som känns bäst för dig och barnet!

• Ramborg

Jag skulle ge ersättning. Att bebisen är mätt är viktigare än hur den blir mätt.

42.
  • Levi

Jag hade precis som du. Fick t.o.m en bakteriehärd i ena bröstet tillsist, var jättedålig och fick antibiotika. Det gjorde seriöst ondare än själva förlossningen. Efter det slutade jag amma, vi gick över till flaska när lillen var 2 veckor. Det var det bästa vi har gjort. Han blev en nöjd och glad bebis som äntligen började gå upp i vikt, jag blev frisk och bebisens pappa och jag kunde turas om på nätterna. Jag har blivit mycket ifrågasatt p.g.a att amningsnormen är så stark i Sverige, men känner att jag gjorde rätt. Bebisen och jag har jättefin anknytning och vi är glada. Vi ger Nan sensitive. Lycka till med vad du än väljer att göra!

• Ledilnaan

Har du kollat så inte din bebis har för mycket tungband? Om bebisen har det, så får hen inte rätt tag om bröstet och det gör fruktansvärt ont.
    Om din bebis, när hen sträcker ut tungan, får en såkallad ormtunga, så är det ett tecken på att hen har för mycket tungband. Mina tre barn har haft det, läkaren gör ett litet klipp under tungan, känns inget för bebisen, sen går amningen mycket bättre och smärtan försvinner fort, just pågrung av att bebisen kan ta rätt tag.

• liol1973
    puckow skrev 2015-02-04 17:46:22 följande:

Jag har problemet att jag har för mycket mjölk och min 2,5 veckas skriker, släpper, sparkas och håller på så ett bra tag och ibland lyckas hon börja amma ordentligt, ibland får vi ge upp för stunden. Så nu har hon börjat gå ner i vikt istället för upp så jag kommer utan att tveka avsluta amningen och börja ge ersättning. Jag känner att det redan krånglar som det är och ska jag behöva kämpa mer så kommer jag inte orka och även ha en 3 åring på det, nej gör de som känns bäst för dig och barnet!

Jag hade likadant, men för mig visade det sig sedan vara pga att dottern var allergisk mot mjölkprotein. Hon fick ont i magen av mjölken och kunde därför inte tömma brösten ordentligt. Hon var också alltid vrål hungrig eftersom hon inte åt ordentligt och hon gick också ner i vikt första månaden.

Vi gav upp och gick över till ersättning men det löste inget annat än själva amningsproblemet. Hon gick fortfarande ner i vikt, tömde inga flaskor och var lika arg. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte försökte äta mjölkfritt innan jag la ner amningen. Med amning kan man själv undersöka/utesluta allergier, men när man väl gått över till ersättning är man helt i läkarkårens nåd för att få "rätt" bröstmjölksersättning, vilket är långt ifrån lätt eller självklart.
  • maribel

Jag hade jätteproblem med smärta, sår vid bröstvårtorna med min senaste lilla bebis. Jag grät nästan så ont gjorde det vilket gör att man spänner sig som ger mindre mjölk och mindre nöjd bebis. PUH! Jag testade ersättning men tyckte att det var jobbigt att koka nappar och flaskor och ville egentligen amma för att det är smidigt. Men jag testade att ta svampmedicin, inget hjälpte. Då frågade en BM mig på amningsmottagningen hur bebisen låg när jag ammade och det visade sig att han legat knasigt varje gång så jag fått fel sugtag och skavsår. Jag ändrade sugtaget och på en dag var all smärta borta. Under denna period gav jag lite ersättning som komplement för att jag inte skulle bli stressad över att han var hungrig. Efter någon vecka kunde jag sluta med ersättningskomplement för bröstvårtorna gjorde inte ont och mjölken rann till.

Kolla att du har rätt teknik, bebisen ska ligga rakt ut jämssides med din mage och hela vårtan måste vara i munnen. Låt bröstvårtorna lufta då och då och ge lite ersättning så att bebisen inte är hungrig men amma också om du vill. Jag hade som sår och till och bed tyget från bh var tortyr mot bröstet.

• puckow
    liol1973 skrev 2015-02-04 19:46:14 följande:
    Jag hade likadant, men för mig visade det sig sedan vara pga att dottern var allergisk mot mjölkprotein. Hon fick ont i magen av mjölken och kunde därför inte tömma brösten ordentligt. Hon var också alltid vrål hungrig eftersom hon inte åt ordentligt och hon gick också ner i vikt första månaden.

Vi gav upp och gick över till ersättning men det löste inget annat än själva amningsproblemet. Hon gick fortfarande ner i vikt, tömde inga flaskor och var lika arg. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte försökte äta mjölkfritt innan jag la ner amningen. Med amning kan man själv undersöka/utesluta allergier, men när man väl gått över till ersättning är man helt i läkarkårens nåd för att få "rätt" bröstmjölksersättning, vilket är långt ifrån lätt eller självklart.
    Saken är den att hon blir nöjd efter det krånglat en stund och vi fått byta bröst fram och tillbaka och vi båda är sjöblöta i mjölk. Och då äter hon med två timmars mellanrum, lite tätare på kvällen men inte mycket, sov hela nätter så fick väcka henne men på slutet börjat vakna själv men inte velat ta bröstet ordentligt ändå. Så hon har förmodligen krympt magsäcken väldigt mycket (trodde iaf BVC) och därför inte visat hunger på samma sätt. Så tror inte det är någon allergi utan det är bara krångel med amningen :)
Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!