Inlägg från: anonymajag |Visa alla inlägg
  • anonymajag

problem med amning, börja med ersättning?!

Hej jag är i en jobbig situation där jag velar om jag ska sluta amma och börja med ersättning. Vill gärna ha åsikter från folk som kört med ersättning, fördelar/nackdelar.

Våran lilla flicka är bara två veckor. Hon har ammat hittills men mina bröstvårtor är totalt söndertrasade och jag har så jäkla ont. ????

Har dessutom haft mjölkstockning i båda brösten. Det ena blev inflammerat hela bröstet och jag låg mer eller mindre däckad i feberfrossa i 5 dagar. Det ena bröstet har inte fått igång mjölkproduktionen igen trots att mjölkstockningen är borta sedan 6 dagar. Var på bvc idag och hon hade gått ner 100g nu sen förra vägningen. ????

Jag börjar ha lite svårt att se varför jag håller på och krånglar med det här. Det tar all min energi, jag orkar inte ens njuta av henne som jag vill. ????

Hon på bvc la ingen värdering i att jag känner som jag gör utan sa att det är helt ok att känna som jag känner och att det är upp till mig om jag vill sluta amma.

Men om jag vill få det att funka med amningen, eftersom ett bröst inte har nån produktion direkt, så måste jag intensivamma varannan timme.

Är det värt att lida ett tag för att få det att funka? (Det är verkligen ångestladdat nu när jag märker att hon börjar bli hungrig)

Är det smidigt med ersättning eller är det bara bökigt? Blir man låst?

Väldigt tacksam för feedback från er med erfarenhet.

• Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!
  • anonymajag

Jo men det är just det, att jag inte vet om jag vill längre. Det är så fruktansvärt smärtsamt. Jag vrider mig i plågor, gråter och är spänd som en fiolsträng. Försöker få henne att ta om tills hon har ett bra tag, vilket hon bara blir arg och stressad över när det enda hon vill är att äta. Det känns inte som att det för nåt gott med sig till någon av oss.

Så jag skulle vilja höra från folk med samma erfarenhet. Är det värt att fortsätta? Eller är det bara skönt att sluta kämpa och börja med ersättning?

• anonymajag

Tack för er hjälp

Jag använder amningsnapp men det gör ingen skillnad. Vi har varit på amningsmottagningen här och bvc har kollat, hon ligger rätt men tar inte tillräckligt stort tag. Hon trycker ihop bröstvårtan så den blir helt platt, gapar jättestort först men stänger munnen hur fort som helst när hon får bröstet i munnen.

• anonymajag

Tusen tack för era råd och stöd!

Jag har bestämt mig för att köra med ersättning nu och det känns som en jätte lättnad redan. :) Kommer försöka amma på natten och morgonen och se hur det går. Om brösten får vila och läka ett dygn mellan gångerna så hoppas jag att det går bättre och så har jag väl mer energi till att hålla på och så kan jag lugna tankarna när det gör ont med att jag inte behöver amma om en timme igen.

• anonymajag

Jag har verkligen fått bra input från er.

Nu har jag en fundering till... hur gör ni med flaskorna till ersättningen? Steriliserar ni dom mellan varje gång? Det står på förpackningen till ersättningen att det ska göras men nu läste jag på livsmedelsverkets hemsida att det inte behövdes, utan räcker med att diska noga.

Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!