• maribel

problem med amning, börja med ersättning?!

Jag hade jätteproblem med smärta, sår vid bröstvårtorna med min senaste lilla bebis. Jag grät nästan så ont gjorde det vilket gör att man spänner sig som ger mindre mjölk och mindre nöjd bebis. PUH! Jag testade ersättning men tyckte att det var jobbigt att koka nappar och flaskor och ville egentligen amma för att det är smidigt. Men jag testade att ta svampmedicin, inget hjälpte. Då frågade en BM mig på amningsmottagningen hur bebisen låg när jag ammade och det visade sig att han legat knasigt varje gång så jag fått fel sugtag och skavsår. Jag ändrade sugtaget och på en dag var all smärta borta. Under denna period gav jag lite ersättning som komplement för att jag inte skulle bli stressad över att han var hungrig. Efter någon vecka kunde jag sluta med ersättningskomplement för bröstvårtorna gjorde inte ont och mjölken rann till.

Kolla att du har rätt teknik, bebisen ska ligga rakt ut jämssides med din mage och hela vårtan måste vara i munnen. Låt bröstvårtorna lufta då och då och ge lite ersättning så att bebisen inte är hungrig men amma också om du vill. Jag hade som sår och till och bed tyget från bh var tortyr mot bröstet.

Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!