• puckow

problem med amning, börja med ersättning?!

Jag har problemet att jag har för mycket mjölk och min 2,5 veckas skriker, släpper, sparkas och håller på så ett bra tag och ibland lyckas hon börja amma ordentligt, ibland får vi ge upp för stunden. Så nu har hon börjat gå ner i vikt istället för upp så jag kommer utan att tveka avsluta amningen och börja ge ersättning. Jag känner att det redan krånglar som det är och ska jag behöva kämpa mer så kommer jag inte orka och även ha en 3 åring på det, nej gör de som känns bäst för dig och barnet!

• puckow
    liol1973 skrev 2015-02-04 19:46:14 följande:
    Jag hade likadant, men för mig visade det sig sedan vara pga att dottern var allergisk mot mjölkprotein. Hon fick ont i magen av mjölken och kunde därför inte tömma brösten ordentligt. Hon var också alltid vrål hungrig eftersom hon inte åt ordentligt och hon gick också ner i vikt första månaden.

Vi gav upp och gick över till ersättning men det löste inget annat än själva amningsproblemet. Hon gick fortfarande ner i vikt, tömde inga flaskor och var lika arg. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte försökte äta mjölkfritt innan jag la ner amningen. Med amning kan man själv undersöka/utesluta allergier, men när man väl gått över till ersättning är man helt i läkarkårens nåd för att få "rätt" bröstmjölksersättning, vilket är långt ifrån lätt eller självklart.
    Saken är den att hon blir nöjd efter det krånglat en stund och vi fått byta bröst fram och tillbaka och vi båda är sjöblöta i mjölk. Och då äter hon med två timmars mellanrum, lite tätare på kvällen men inte mycket, sov hela nätter så fick väcka henne men på slutet börjat vakna själv men inte velat ta bröstet ordentligt ändå. Så hon har förmodligen krympt magsäcken väldigt mycket (trodde iaf BVC) och därför inte visat hunger på samma sätt. Så tror inte det är någon allergi utan det är bara krångel med amningen :)
Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!